Niveaumeter op watertank

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
reisben

Niveaumeter op watertank

Bericht door reisben » ma 27 okt 2014 11:55

Op dit forum zwerft een elektrisch schema rond van een eenvoudige water-niveaumeter. Met 12 volt, een paar contacten in de tank en evenveel led- lampjes kun je eenvoudig het waterniveau controleren.
Ik vond dit een goed idee, temeer daar ik mijzelf, als werktuigbouwer, in staat achtte dit te bouwen. En dat zat wel goed. De meter kreeg stroom van de mover-accu, de ledjes in de disselbak, mooi, man!
Kortgeleden ontdekte ik een kleine lekkage rond de watertank. Ik kruip niet dagelijks rond in de bedbank. Het bleek dat de roestvast stalen boutjes gedeeltelijk waren verteerd. Oorzaak? Zoals gezegd: ik ben werktuigbouwer, geen chemicus. Maar ik denk dat de boutjes zijn opgevreten door galvanische werking tussen de plus- en min contacten. De min had een witte aanslag maar geen verteersporen, de plussen waren in meer- en mindere mate verteerd. Het boutje dat het dichts bij de waterspiegel lag had geen kop meer!
Dit "apparaatje" is ongetwijfeld meer nagebouwd. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en zeker naar die van de man die het schema heeft gepubliceerd.
Ik heb de niveaumeter afgekoppeld, helaas.

reisben

Niveaumeter 2

Bericht door reisben » ma 27 okt 2014 12:08

Ik probeer een foto te plaatsen van de meter...
Bijlagen
image.jpg

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door FWalraven » ma 27 okt 2014 13:23

Als je verschillende materialen gebruikt, bv rvs boutjes met "normale" moeren onstaat er een thermisch spanningsverschil.
Met als gevolg corrosie, witte uitslag.

Neem aan dat je watertank van kunststof is?
Metaal en kunststof geeft geen thermische spanning.
Je hebt dus vermoedelijk van verschillend materiaal boutjes, moertjes of ringen gebruikt.

Frans

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door p_vingerhoets » ma 27 okt 2014 13:33

Ook afhankelijk is materiaal van de pennen die gebruikt worden voor het meten.

Er bestaan ook plastic boutjes en moertjes misschien een optie.
In mijn hobby zit een originele watersensor van bovenaf in de tank gedrukt zit dus niet geschroefd de pennen zijn denk ik van titanium koste iets van 26 euries
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

reisben

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door reisben » di 28 okt 2014 09:21

Twee keer nee, jongens! De boutjes, moertjes en sluitringetjes zijn RVS. Ik heb afdichtingringen geknipt uit een fietsband. De enige onzekere factor is dan dat de bouwmarkten verschillende kwaliteiten RVS in het schap legt, maar daar geloof ik niet echt in.
De plus-boutjes waren gedeeltelijk verteerd, de min-bout had witte uitslag.
Verder: kunststof boutjes geleiden geen elektriciteit, je hebt geen roest maar ook geen meting.
Nogmaals: ik ben geen chemicus, maar zou een hoog ijzergehalte in het drinkwater een rol kunnen spelen? Er was vrij veel bezinksel in de tank in de gedaante van roestkleurige vlokken.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door FWalraven » di 28 okt 2014 11:00

@De plus-boutjes waren gedeeltelijk verteerd.

Slecht contact? Mogelijk toch een vorm van inbranden, door toch een thermische spanning??

Frans

reisben

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door reisben » di 28 okt 2014 14:29

Ik weet het niet, Frans, thermisch is iets met warmte maar het betreft de koudwatertank.
Wat ik nog heb bedacht dat "gewone" campeerders enkele weken per jaar in bedrijf zijn. Wij zij vorig jaar, 2013, in mei vertrokken en sindsdien maar enkele weken thuis geweest. Zo beschouwde heeft de caravan er een jaar of 15 opzitten met tegen de 18.000 km, in min of meer volcontinu-bedrijf. Dan ontstaan natuurlijk andere situaties.
Wie het weet mag het zeggen...

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door FWalraven » di 28 okt 2014 15:37

Reisben,

Ik put uit een opleiding van 30 jaar geleden. Maar bij verschillende materialen, ontstaat, is, er ook een temperatuurs verschil, wat nog eens versterkt kan worden door de "koude kant", nl. de watertank.

Maar hopelijk komen er jongere studenten die het nog volop in koppie hebben zitten en hier meer duidelijkheid over kunnen geven.

Frans

martijn v o

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door martijn v o » di 28 okt 2014 19:20

Het is hier omgekeerd omdat je spanning zet op de delen in combinatie met het water (electrolyt) maak je zelf een cel.
Volgens mij simpel op te lossen door er een drukknopje op te zetten waarbij alleen de meting plaatsvind als je op het knopje drukt. De rest van de tijd staat ie dan spanningsloos.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door Beste Rob » di 28 okt 2014 19:23

Dit is potentiaal corrosie. Het minst edele materiaal zal als eerst weg vreten. Ik zelf begrijp alleen niet helemaal waarom de ene wel vergaat en de andere veel minder. Ik denk dat de oplossing is om edeler materiaal te gebruiken. Zoals rvs 316. Ik denk dat een lagere spanning de levensduur ook ten goede zal komen. Ik ben ook werktuigkundige en heb deze vorm van corrosie altijd bijzonder interessant gevonden.Je ziet hem niet vaak zo hevig voorkomen.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

reisben

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door reisben » di 28 okt 2014 19:41

OK, jongens, er wordt meegedacht. Mooi!
Het drukknopje was al ingebouwd, zie fotootje. Alleen: dan moet je (ik) die wel gebruiken. En daar wringt een schoen. Omdat de meting nauwelijks stroom trekt en de accu permanent aan de druppellader ligt, ben ik wat nonchalant geworden. De ledjes gaan jaren mee, stroom zonder einde. Hoezo, uit doen.

Als er sprake is van verschil in edelheid tussen verschillende onderdelen: boutje, moertje, sluitringetje, dan kan ik mij iets voorstellen bij corrosie. Zo bescherm je een boot toch ook: opofferingskathodes/anodes (ik weet niet meer welke van de twee) heten die dingen, niet? Maar alle materiaal is RVS van Hornbach. Er zou dan nog sprake kunnen zijn van RVS 318 en 308, bijvoorbeeld. Of de bediende heeft bij het vullen van de schapjas een fout gemaakt om stalen sluitingen in de RVS- bakjes te gooien.
Misschien moet ik toch gewoon koper/messing proberen.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door Beste Rob » di 28 okt 2014 19:47

Dat alleen meten wanneer nodig is een hele goeie. Zo werkt het in onze caravan ook. Daar valt denk ik het meeste mee te winnen.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

martijn v o

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door martijn v o » di 28 okt 2014 22:04

Bij de bouwmarkt weten ze geen verschil tussen RVS 304 en RVS 316 wat de meest voorkomende zijn.
Als je deze twee door elkaar gebruikt kan het ook al fout gaan.

Wat ook meespeelt is dat bij gebruik in een watertank waarin drinkwater wordt gedaan, er in sommige landen veel chloor in het water wordt gedaan om bacteriën te doden. RVS en chloor is ook geen goede combinatie.

Bij stalen boten wordt het inderdaad expres gedaan daar wordt een opofferings anode geplaatst van zink of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door Chris » di 28 okt 2014 22:40

Hoi Reisben.

Ik heb ook zoiets gemaakt, een niveaumeter bij mijn vulopening.
Daar heb ik "maar" 3 ledjes aan gemaakt, 1 groene, ( nog 10 liter erbij) 1 oranje ( bijna vol) en een rode. ( VOL, niet meer bijvullen)
Gemaakt omdat mijn officiele vulmeter onzichtbaar is bij het vulpunt.
Ik heb hiervoor Liquid level switches in China gekocht, bij Aliexpress, nog geen €2 per stuk.
Deze switches werken met een reed relais, als de vlotter gaat drijven sluit het kontakt.
3 van deze switches in mijn watertank gemaakt en ook de mover accu gebruikt, want die staat er direct naast.
Werkt perfect.
Foto erbij is een witte, maar ik heb deze dus in het zwart.
Met behulp van de kunststof moer "verdik" je de zwarte rubberen afdichtring, geen lekkage, en geen galvanische werking dus.

Succes, wellicht heb je er iets aan.
Chris
Bijlagen
liquid level switch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door WillyL » wo 29 okt 2014 10:52

RE.gif Schitterend idee, dat van de reed-voelers!
Alles in plastiek dus geen corrosie... Ga ik ook eens proberen te bouwen!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

reisben

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door reisben » wo 29 okt 2014 17:55

Dat is het antwoord, Chris, inderdaad, alles kunststof. Ga er ook naar kijken.

Dit is dus het forum op zijn best: informeren en van elkaar leren. Mooi, man!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door Chris » wo 29 okt 2014 21:31

Graag gedaan mannen....

Eerst had ik bij de bekende fa. C.nr.d gekeken, die hebben ook die liquid level switches,,,, ze kosten alleen een veelvoud van onze bekende Aliexpress.
En wachten kon ik wel even een paar weken..
Ik moest helaas een pakketje van 5 van die dingen kopen, en wilde er eerst maar 2 gebruiken.
Het zijn er uiteindelijk 3 geworden bij mij.
De overgebleven 2 heb ik aan een collega gegeven voor een gelijke oplossing.
Zie hier mijn vorige topic: /viewtopic.php?f=78&t=20360
Dus...
Doe er je voordeel mee....

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door driver » zo 30 nov 2014 20:58

Ik kwam dit draadje tegen omdat ik van plan was om een waterniveaumeter in te bouwen. Ik schrok echter toen ik dit hier las. Gewoon een stroom door het drinkwater laten lopen tussen twee rvs elektroden!!?? Je krijgt hier een elektrolytische cel, da's basis elektrochemie. Omdat RVS nog altijd ijzer is, is het logisch dat de positieve pool zal oplossen, en dat je aanslag op de negatieve pool krijgt. Gevaarlijk, want je kan (erg giftige) chromaten in je water krijgen vanuit het RVS. Bovendien loop je het risico op elektrolyse van water, met vorming van waterstof en zuurstof (knalgas). Van een slecht idee gesproken boos.gif ! Ik vond het draadje met de originele tip, waar Reisben naar verwijst. Je kan dit hier vinden. De beschrijving is het lang bericht van Suginem, halverwege het draadje. Hier moet dringend een waarschuwing bij komen, of misschien moet het gewoon weggehaald worden.
Chris zijn idee is wel prima, geen stroom meer door het water. thumbup.gif

reisben

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door reisben » ma 1 dec 2014 10:43

Serieus verhaal, Driver, zet tot denken aan!
Gelukkig drinken wij niet uit de tank, dat water is voor de kleine afwasjes, tanden poetsen en wc spoelen. Tenminste, nu we langdurig in Spanje verblijven. Het drinkwater van de camping is licht chloorhoudend, dat smaakt zelfs niet als je het kookt voor de thee. Drinken doen we flessenwater, dat kost zo'n elf cent per liter.
Aan de andere kant vraag ik mij af of het gevaar, dat ik zeker niet wil wegwuiven, reëel is als je de tank niet te vol doet om zo niet meer dan het dagelijkse verbruik te hebben staan. Het gaat mij dan meer om bacterie- en algengroei te remmen, daar komt nu duschromaat bij. Meteen ook bedenk Ik dat de bron van de chromaat een paar 4 mm RVS boutjes is. Ik heb geen enkel idee over welke hoeveelheden gif we spreken, noch wat toelaatbare waarden zijn.
Uit een andere hoek dan dit forum heb ik ook geleerd dat verschil in kwaliteit van het RVS altijd afbraak van de minst edele tot gevolg heeft. De bron verzekerde mij dat zij juist zeer critici zijn op de inkoop van hun RVS materialen. Als je industrieel inkoopt kun je matariaalcertificaten eisen, ter controle van de samenstelling. Ik neen aan dat de bouwmarkten dit niet verlangen van hun leverancier.
Toch leerzaam, de exercitie met de niveaumeter en de reacties op het forum. Bedankt, jongens!

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door driver » ma 1 dec 2014 19:05

Geen reden tot paniek Reisben, tenzij het water geel geworden zou zijn (kleur van chromaten). Het is alleen het 6-waardig chroom dat zo giftig is, de lagere oxiden zijn veel onschuldiger. Je kan echter nooit garanderen dat Cr (VI) niet gevormd word. Het blijft in elk geval ook een heel slecht design, de stroom door het water is veel te hoog. Er zijn goede elektronische niveaumeters met elektroden, maar die werken met complexere circuits met veel kleinere stromen, dan heb je dit probleem ook niet.

reisben

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door reisben » ma 1 dec 2014 20:43

Brengt mij op het volgende, Driver, mijn oorspronkelijke idee was de boutjes en moertjes in koper/ messing uit te voeten. Geen chromaten dus? Gezien het feit dat thuis de waterleiding ook van koper is, leek mij dit wel veilig, maar ik had meer vertrouwen in RVS: ten onrechte dus. Dan worden het toch maar de vlotterschakelaars die hoger in dit topic staan.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door driver » ma 1 dec 2014 22:41

RE.gif Koper zou net zo goed oplossen in de elektrolytische cel die je gemaakt had, en koperzouten worden ook als giftig beschouwd. Koperen buizen voor water zijn veilig, omdat het koper niet oplost, net zoals RVS kookpotten veilig zijn (zolang je geen stroom door het water erin gaat sturen).
Je kan wellicht gewoon je ledjes en draden hergebruiken met de vlotterschakelaars, dan is het grootste werk al gebeurd. Ik denk er ook over om de vlotterschakelaars te proberen. Twijfel nog tussen het modelletje van chris, of het systeem dat je van bovenaf monteert. Beide voor een prikje op ebay te vinden.
DualLevelSwitches_cr.jpg
DualLevelSwitches_cr.jpg (31.07 KiB) 9815 keer bekeken

marknuijten
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 mei 2017 17:03

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door marknuijten » za 20 mei 2017 22:59

(topic is al wat ouder maar ik denk dat dit wellicht wat mooie info toevoegt voor eenieder die hier mee zit).

Let op: gebruik altijd je 12 Volt circuit. Nooit 220 Volt!!

Ik heb dit weekend de constructie met de 'reed' schakelaars in mijn watertank geïnstalleerd. Dat kostte vooral tijd maar bijna geen euro's. Benodigdheden:

- 2 x water level meter (klik hier: http://www.dx.com/p/pp-low-pressure-sid ... SCjeYVOKv4 voor die ik bestelde - was na 10 dagen binnen)
- 2 x ledjes rood en groen (let op: 12 volt!) die bestelde ik hier: https://www.alldayled.nl/a-42172882/inb ... d-24v-12v/

Totaal incl. draad etc. kom je niet boven de 10 euro uit.

Je kunt natuurlijk meer kleuren leds maken als je meer niveau's wilt meten. Zelfde principe. Je hebt voor ieder niveau natuurlijk ook een vlotter nodig.

Volgorde:

- Boor gaten (19mm) op het niveau dat je wilt meten in je watertank (bijna leeg en vol) (Zie ook foto)
- Boor gaatjes voor de leds (8mm). Ik heb de rode led (=bijna leeg) in de Truma kachel schakelaar ingebouwd. Lijkt net alsof het zo hoort ;-). De groene led zit (bijna vol) bij de vuldop, dus tijdens het vullen zie je wanneer je moet stoppen. Zie foto's hierbij.
- Monteer alle bovenstaande zaken. De watermeters komen met een siliconen afdichting die perfect afsluit bij het aandraaien van de moer. Geen druppel water komt er nog door. Let wel dat je de siliconen ring op de juiste manier op schroefdraad zet: Met de 'flens' aan de binnenkant van de tank.

Dan de bedrading:

De bedrading is niet heel complex, omdat het laagspanning is (12 Volt!!!!) hoef je ook geen hele geavanceerde isolatie of aarding aan te leggen. Ik gebruik gewoon twee-aderig huishoudsnoer (0,75mm2) voor dit soort klusjes. Let wel op dat je geen kortsluiting maakt en ik zou 'kale' draden/kroonsteentjes niet op de grond leggen (ivm water en vocht etc.)

Alles op een rijtje kroonsteentjes (die je makkelijk vast schroeft ergens) is goed te doen. Voor de diehards nog even een kunststof kastje er omheen, is net wat fraaier wellicht. Zie bijgaand schema voor de aansluitingen op de kroonsteentjes en de foto.

Succes, mooi klusje en ik ben enorm blij dat ik mijn (2003) caravan nu gewoon zie als het water op is. en bij de vulplaats ook met slang gewoon kan doortanken zonder zorgen!
collage-2017-05-20.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door Chris » za 20 mei 2017 23:22

Hoi Mark.

Het idee met de water lever reed switches was van mij een paar jaar geleden.
Ik heb ondertussen al 3 andere systemen gemaakt en de laatste moet een blijvertje worden.
Puur geleerd door de vorige..
De Reed level switches waren een te onnauwkeurige meting vond ik.
Daarna met een LED barr en 10 reedcontacten buiten op de tank, en een sterke magneet op een drijver in de tank...en nog niet ideaal.
Nu uiteindelijk heb ik de Votronic watermeter gekocht die met 2 pennen in de tank werkt.
Het systeem is een capacitief signaal, dus er zal geen electroforese ontstaan op de "voeler".
De meter heb ik ingebouwd in een soort "Centraal meetpaneel" net boven de deur van de caravan.
Op de foto is de accumeter nog niet aangesloten... de rest wel, de blauwe achtergrondverlichting is gewoon schakelkbaar.

Greetz
Chris
Werkt, alleen de accumeter nog..jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Niveaumeter op watertank

Bericht door karelV » zo 21 mei 2017 00:22

Zit bij ons standaard in de caravan whistle.gif whistle.gif mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”