Vuilwatertank

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 16 aug 2006 21:29

deusjevo schreef: Wat ik wel smerig vind: kampeerders die hun skotteldraai/braai of hoe heet dat ding na gebruik stiekem achter de caravan afwassen omdat hij niet in de afwasbak van de camping past. :cry: :wink:
Die vragen zich zeker ook af waar al dat ongedierte toch vandaan komt.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » wo 16 aug 2006 21:53

Wij gebruiken altijd de vuilwatertank. Waarom, als je een keer naast iemand hebt gestaan die blijkbaar een paar weken gewoon alles de grond in heeft laten lopen lijkt het net of je langs een beerput staat.
Niet alle campings hebben een goed gedraineerde grond en wordt alles een beetje soppig.

Daarnaast zat de tank bij de caravan dus gebruiken we 'm. Wat heb je eraan om 'm schoon in de disselbak te laten staan. Leuk voor de volgende eigenaar maar dan kan je er beter zelf maar gebruik van maken. Zelfs bij een overnachtingscamping zetten we altijd een klein emmertje onder de afvoer.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kiopop
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 12:39
Locatie: Oostende

Bericht door Kiopop » wo 16 aug 2006 22:51

Ik snap het dus niet he. :?
Is dat een nieuwe sport, afval dumpen. :shock:

Kunnen jullie zich voorstellen 38 graden en dan laat iedereen zijn afvalwater maar over de kamping lopen.
Moet daar aardig gaan reuken.

Wel uit het dak gaan van cloor, maar " proper " afvalwater moet kunnen.

Laat me aub weten welke kamping jullie in de toekomst gaan bezoeken.
Dan weet ik, dat ik juist de andere richting uit moet. :cry:

Ik begin zo stillekens aan te begrijpen hoe de uitdrukking " kampingvolk " ontstaan is :evil:
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."

gastjw

Bericht door gastjw » wo 16 aug 2006 22:57

Héél lang geleden las ik in "Goed kamp', het kampeerhandboek 2e druk, 1946:
'Het vloeibare afval, zooals aardappelwater, afwaschwater etc. moeten we niet zoo maar weggooien. Dat geeft een vieze boel en een vettige laag op de begroeiïng en het water zakt dan niet meer weg.'....
Je hoorde daarvoor een afgietputje te maken.
Dat lijkt me nu nog steeds de essentie en die is me altijd bijgebleven.

We gebruiken dus altijd de vuilwatertank (een mooi ding dat we ooit bij het afval van een restaurant vonden en waar wijnazijn in gezeten had).
Als hij vol is handelen naar bevind van zaken. Meestal wordt ie geleegd tussen de bosjes, maar het hangt sterk van de inhoud én de camping af of ze gelegenheid bieden om het in een put of goot te kieperen. Dan doen we dat natuurlijk.
Soms moet ik wel met het boodschappenkarretje op sjouw naar de toiletten, maar dat is zelden.
Zo maar laten lopen vind ik in elk geval niet netjes voor je nazaten.
Laatst gewijzigd door gastjw op do 17 aug 2006 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 16 aug 2006 23:01

In de bosjes gooien vind ik ook geen optie.

Waarom niet gewoon even naar het toilet-gebouw lopen oid (daar is meestal een aparte lokatie om zulks te ledigen) om het daar te ledigen.

Desnoods ledig je 'm in het toilet zelf. da's altijd netter dan zomaar.in de bosjes.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Bertrand

Bericht door Bertrand » do 17 aug 2006 00:22

Ik gebruik altijd een watertank, Ik moet er niet aan denken dat er kampeerders op mijn plek hebben gestaan die dat afvalwater maar gewoon laten lopen.
Als ik iemand in mijn omgeving op de camping erop betrap, dan zal ik daar ook zeker een opmerking over maken! ':!:'

Bedenk wel dat wij op plaatsen kamperen waar het s'zomers niet of nauwelijks regent, en als je het op zulke plaatsen niet zo nauw neemt, dan vraagt dat om ongedierte en viezigheid.

dus Bart, ik hoop dat je nooit naast mij staat te kamperen

gastjw

Bericht door gastjw » do 17 aug 2006 00:27

Stoekie, in beginsel heb je gelijk.
Maar soms maken ze het je op sommige campings zo verrekt moeilijk om je blik op oneindig te zetten, dat je je gaat afvragen wat er gebeurt als je je eigen verstand laat werken. (soms moeilijk in de vakantie)

Je kunt je ook afvragen of die bosjes je niet erg dankbaar zullen zijn met een beetje water en de verontreinigingen niet binnen de kortste tijd zullen zijn opgevreten door alle bacteriën. Ten slotte gaat het in rioolzuiveringsinstallaties ook zo. En soms ook zelfs met verontreinigde grond.

Daarom heb ik er geen vaste regel van gemaakt om het weg te brengen of te laten lopen. Ik kan kiezen en dat lijkt me gewoon het beste.

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Vuilwatertank

Bericht door Fred » do 17 aug 2006 01:00

Dag,
Ik heb in mijn caravan een vaste vuilwatertank. Als die vol is, koppel ik daar een soort waterzak aan en laat het vuile water in die zak lopen. Die ledig ik meestal in een afvoerput, maar ook vaak in de bosjes. In een grijs verleden heeft de ANWB eens onderzocht hoe slecht dat afvalwater nou echt was. Hun bevinding was, dat het eigenlijk niet vervuilend was, maar dat het wel ging stinken als je dat water steeds onder de caravan liet weglopen. Als ik het afvalwater dus wegbreng, gedraag ik me sociaal correct. Ik denk er anders over: gewoon in de bosjes weg laten lopen, de planten hebben er dan ook nog wat aan.
MHG, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Stef

Bericht door Stef » do 17 aug 2006 11:41

bdoets schreef:Maar nogmaals: Wat heb je daar dan in?
Kookwater en tandenpoetswater stinkt niet zo erg denk ik...
Bart
Dan moet je de inhoud van een willekeurige vuilwatertank maar eens ruiken en het zal je nog tegen vallen.

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 11:44

Nog eens iets: Als dat afvalwater echt zo kwalijk zou zijn als hier en daar gesuggereerd is, zou het dan niet erg voor de hand liggen dat campings het verplicht stelden om het op te vangen? Zo'n verplichting ben ik dus nog nooit tegengekomen - toegegeven, ik kampeer zelden in Nederland, waar men misschien relatief zorgvuldig met dit soort zaken omgaat, maar ook in Duitsland ben ik nog nooit een dergelijke verplichting tegengekomen.

Als het trouwens echt zou stinken (ik moet teogeven dat ik er nooit aan heb geroken) zou ik het a. wel zelf ruiken, en b. zou het ook stinken als ik het in een emmer opving. Dan zouden verplichtende maatregelen al gauw in de richting van aangekoppelde slangen gaan en zo.

Bart

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » do 17 aug 2006 11:46

Doe gewoon en ruim je eigen troep op!!!!!!!!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 12:16

vijve049 schreef:Doe gewoon en ruim je eigen troep op!!!!!!!!!
Ik vind dit een tamelijk aanmatigende opmerking. Ik beschouw mezelf als een supernette kampeerder die nog geen luciferhoutje zal achterlaten als-ie inpakt, en ik heb dit draadje juist gestart omdat het me verbaasde dat er überhaupt mensen zijn die een vuilwatertank gebruiken, terwijl ik niet erg overtuigd was van de noodzaak. (De ANWB dus ook niet kennelijk.) Doe gewoon en probeer anderen niet jouw leefregels voor te schrijven.
Bart

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » do 17 aug 2006 12:27

Dus omdat er niets verplicht is mag ik in jou moeras gaan staan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 12:34

vijve049 schreef:Dus omdat er niets verplicht is mag ik in jou moeras gaan staan.
Nou moet je echt ophouden. Ik zei al dat je op mijn kampeerplek na mijn vertrek nog geen luciferhoutje zal vinden; en ook niet het kleinste plasje water, ik heb nog nooit een plek achtergelaten waar bespeurbaar was dat er afvalwater op de grond was gelopen.

Anders dan uit de respons op dit forum blijkt, zie ik in de praktijk op campings onder zo'n 75% van de caravans GEEN vuilwatertank staan. De kans is dus erg groot dat jij wel een paar keer hebt gekampeerd op een plek waar iemand het in de grond had laten lopen. Dat heeft kennelijk je hersens aangetast, of anders wel je omgangsvormen.
Bart

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » do 17 aug 2006 12:50

Je komt zelf met een vraag en een mening maar je vindt het niet leuk als er mensen zijn die er anders over denken.
Dus bij deze doe wat je niet laten kunt en val andere mensen niet lastig.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » do 17 aug 2006 13:02

vijve049 schreef:Doe gewoon en ruim je eigen troep op!!!!!!!!!
Beste Vijve049....

Dit is volgens mij je allereerste bericht in dit draadje.

Je geeft zelf een hoop commentaar maar voegt niks toe aan het bericht???

Je kunt jezelf toch wel voorstellen dat dit niet prettig overkomt bij Bart.....
Ook niet bij mij trouwens :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Stef

Bericht door Stef » do 17 aug 2006 14:11

stoekie schreef:
vijve049 schreef:Doe gewoon en ruim je eigen troep op!!!!!!!!!
Beste Vijve049....

Dit is volgens mij je allereerste bericht in dit draadje.

Je geeft zelf een hoop commentaar maar voegt niks toe aan het bericht???

Je kunt jezelf toch wel voorstellen dat dit niet prettig overkomt bij Bart.....
Ook niet bij mij trouwens :wink:
Bravo! b38.gif

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » do 17 aug 2006 14:27

Doe gewoon en ruim je eigen troep op!!!!!!!!!
Dit is wel duidelijk : er wordt niet rond de pot gedraaid.
Dus omdat er niets verplicht is mag ik in jou moeras gaan staan.
Een extra verduidelijking dat (zeer waarschijnlijk) "niemand" graag in andermans afvalwater staat. Of moet er een poll georganiseerd worden ? :D
Als dat afvalwater echt zo kwalijk zou zijn als hier en daar gesuggereerd is, zou het dan niet erg voor de hand liggen dat campings het verplicht stelden om het op te vangen? Zo'n verplichting ben ik dus nog nooit tegengekomen
Moet alles "verplicht" en "in reglementen" staan ? Wie leest zo'n reglement, wie legt het uit aan zijn direkte entourage en wie past het toe ?!?
Mijn mening : water uit gootsteen en lavabo is niet hetzelfde als regen- of leidingwater.
Afvalwater bij mijn caravan : (soms) tandpasta en spoelen mond na tanden poetsen, klein beetje koffiedras, zout water van een blikje worst, afspoelen van ontbijt met cornflakes (melk, suiker, flakes), teveel aan vocht/vet/olie bij het bakken van spek/worst, etc.
Toch wel een vieze drab op de bodem van de emmer. De emmer die ook vettig is aan de wanden.
Mijn mening : een vies boeltje, dat bij droog weer kan gaan stinken.
Dus : ik ruim mijn eigen troep op ! En dat vind ik niet meer dan normaal. :wink:

Het is nog maar 3 jaar dat ik met caravan onderweg ben, daarvoor met tent : misschien komt het daardoor dat ik erg gevoelig ben voor afval en troep ?

kc

Trappist

Bericht door Trappist » do 17 aug 2006 14:37

het is niet voor niets dat in Zweden de aansluiting op de afvalwatertank luchtdicht afgesloten moet zijn :lol:

Citrorob

Bericht door Citrorob » do 17 aug 2006 15:32

kc schreef:
Doe gewoon en ruim je eigen troep op!!!!!!!!!
Dit is wel duidelijk : er wordt niet rond de pot gedraaid.
Dus omdat er niets verplicht is mag ik in jou moeras gaan staan.
Als er gewoon de moeite was genomen om het hele draadje even te lezen, dan was er gebleken dat er ook andere oplossingen zijn dat alleen een vuilwater tank. :wink:

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » do 17 aug 2006 15:54

Ik heb het hele lijntje gelezen dus geen zorgen.
Ik blijf bij mijn mening.
Tank,emmer,jerrycan,het is allemaal hetzelfde opvangen en opruimen die boel.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 16:00

kc schreef:
Als dat afvalwater echt zo kwalijk zou zijn als hier en daar gesuggereerd is, zou het dan niet erg voor de hand liggen dat campings het verplicht stelden om het op te vangen? Zo'n verplichting ben ik dus nog nooit tegengekomen
Moet alles "verplicht" en "in reglementen" staan ? Wie leest zo'n reglement, wie legt het uit aan zijn direkte entourage en wie past het toe ?!?
Nee, zeker niet. Maar voor opschriften als "kinderen onder 5 jaar hebben alleen toegang tot het sanitair in gezelschap van hun ouders" en andere voordehandliggende opschriften zijn er doorgaans geen bezwaren... ik wil maar zeggen dat als er echte, praktische bezwaren waren tegen het weg laten lopen van je afvalwater, dan had het erg voor de hand gelegen dat je daar wel bordjes over zou zien hangen op campings. Het feit dat ik die bordjes nog nooit gezien heb sterkt mij in de overtuiging dat het wel meevalt met de last die men in de praktijk van elkaars afvalwater heeft. Ikzelf kan mij regelmatig ergeren aan het kampeergedrag van sommige mensen, maar ik heb nog nooit last gehad van andermans afvalwater of de lucht daarvan.

En omdat ik me verbaasde over die pak weg 25% die op campings wél een vuilwatertank gebruikt startte ik dit draadje... wat blijkt, die 25% zitten allemaal op dit forum... :lol:
Bart

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » do 17 aug 2006 16:14

Inderdaat er zijn geen bortjes en inderdaat er zijn ook andere manieren van overlast.
Maar er bestaat ook nog zoiets als fatsoensnormen en waarden en daar bestaan ook geen borden voor,volgens dit lijntje laat 75% zijn afvalwater maar lopen(wat ik betwijfel)dus moeten wij dat allemaal maar gaan doen.
NIET DUS.

Het is niet voor niets dat in Nederland een gescheiden rioolsysteem word aangelegt.

Jan
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 16:29

vijve049 schreef:Het is niet voor niets dat in Nederland een gescheiden rioolsysteem word aangelegt.
Sorry hoor, maar dat heeft er nou echt helemaal niks mee te maken... onze WC laten we niet onder uit de caravan lozen. Ik hoop dat je dat wél begrepen had.
Bart

DJ

Bericht door DJ » do 17 aug 2006 20:31

vijve049 schreef:Inderdaat er zijn geen bortjes en inderdaat er zijn ook andere manieren van overlast.
Maar er bestaat ook nog zoiets als fatsoensnormen en waarden en daar bestaan ook geen borden voor,volgens dit lijntje laat 75% zijn afvalwater maar lopen(wat ik betwijfel)dus moeten wij dat allemaal maar gaan doen.
NIET DUS.

Het is niet voor niets dat in Nederland een gescheiden rioolsysteem word aangelegt.

Jan

Leg jij mij eens uit waarom dat precies is gedaan.

Dit heeft volgens mij hier helemaal niets mee te maken het scheiden is van riool en regenwater en niet van afwaswater en toilet water. En ga niet overdrijven wat er uit een gootsteen van een caravn komt.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”