accu en koelkast

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
wilri

accu en koelkast

Bericht door wilri » do 10 aug 2006 13:28

als ik de caravanaccu heb aangesloten en het 12volt licht brand, is de koelkast dan ook automatisch werkend op 12volt?

Joko156

Bericht door Joko156 » do 10 aug 2006 14:34

Lijkt me wel ja :D

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19760
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » do 10 aug 2006 15:37

Als het goed is, is de 12V van de koelkast apart van de 12V verlichting.
12V van de koelkast werkt alleen achter de auto.
Je caravanaccu zou overigens snel leeg zijn met de koelkast erop.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

BDoets

Bericht door BDoets » do 10 aug 2006 17:00

Als je wilt checken of de ijskast wel werkt op 12 volt:
Sluit de stekker aan aan de auto en zorg dat het contact aanstaat;
Ga in de caravan en doe de ijskast uit;
Doe een willekeurig 12V licht aan;
Schakel de ijskast aan.
Als de ijskast inderdaad stroom afneemt zal je de 12V lamp zwakker zien gaan branden.

Als je het autokontakt afzet kan je op dezelfde manier checken of de ijskast alleen maar werkt met contact áán (dan moet de 12v lamp dus juist niét zwakker gaan branden).

Bart

Hans

Bericht door Hans » do 10 aug 2006 17:07

Kleine toevoeging: bij sommige auto's is het aanzetten van het contact onvoldoende. De motor moet lopen voordat er 12v naar de koelkast wordt doorgeschakeld.

Als er alleen sprake is van een caravan-accu is globaal dezelfde procedure toepasbaar. Alleen nu zondar auto :)

Hans

Kampeerliefhebber

Bericht door Kampeerliefhebber » vr 22 sep 2006 00:06

Als ik het goed begrijp is je vraag of je koelkast over de boordaccu v/d caravan werkt ?
Dit is beter van niet want, ook al zou je een zonnepaneel hebben, krijg je dit nooit bijgeladen , want een kk op 12v trekt +/-100 watt, wat wel even van belang is te melden wat voor caravan je hebt want als dit wel werkt is er mogelijk een fout in aansluitingen .

Quaap

Bericht door Quaap » vr 22 sep 2006 13:47

En om het nog verder aan te vullen:

Het beste bedien je met de accu alle 12V aansluitingen, behalve de koelkast want deze trek de accu te snel leeg. Met een volle accu kan je wel even voorruit als je alleen wat lichtjes en zo nu en dan een waterpompje gebruikt.

De koelkast kan je dan gewoon op gas branden, koelkast is wel koud, maar kost je geen stroom uit de accu.

Tijdens het rijden met de auto ervoor: koelkast op 12V schakelen, de dynamo van de auto zal de accu van de caravan bijladen en de koelkast van 12V voorzien.

Grtz,

Jaap

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Bericht door Kees Mol » do 28 sep 2006 19:01

heb je geen rood lampje in de 12 volt schakelaar? want dat is wel slim.
Kees

Kampeerliefhebber

Bericht door Kampeerliefhebber » do 28 sep 2006 22:14

Als je geen lampje hebt kun je het eenvoudig testen of je kk op 12v door een lampje {dat ook op 12v werkt} aan te zetten en de kk aan en uit te zetten .
dimt dat lampje dan mag er vanuit gaan dat je kk werkt op 12v.
Doet hij dit ook op de 220v aansluiting is het raadzaam om er naar te {laten} kijken want dan werkt hij ook over omvormer .

Zodie'sver

Bericht door Zodie'sver » do 12 okt 2006 20:27

Niet veel verstand van elektra, maar ik heb begrepen dat de 12V voeding van de koelkast (tijdens het rijden) geleverd moet worden door laadstroom vanuit de auto. Zodra je de automotor uit zet wodrt er ook geen stroom meer gerokken. Na een half uur kun je dan ook de auto nog starten. Mooi toch! :D
Als je langer stil staat, dan even je kk op gas. Ellebogenstoom mag ook, maar is weinig effectief en vermoeiend! :)

gastjw

Bericht door gastjw » do 12 okt 2006 23:08

Zodie'sver schreef:Niet veel verstand van elektra, maar ik heb begrepen dat de 12V voeding van de koelkast (tijdens het rijden) geleverd moet worden door laadstroom vanuit de auto. Zodra je de automotor uit zet wodrt er ook geen stroom meer getrokken.
Nou, dat kon je dan nog wel eens vies tegenvallen! Alleen bij een goed aangesloten 13 polige stekker met relais wordt er geen stroom meer verbruikt van de auto.
Staat hij echter op de constante spanning, zoals bij een 7 pool, dan trekt ie de accu gewoon leeg en sta je. Misschien niet na een half uurtje, (hangt af van de ouderdom van de accu) maar veel langer zou ik toch niet durven.
Na een half uur kun je dan ook de auto nog starten. Mooi toch! :D
Als je langer stil staat, dan even je kk op gas. Ellebogenstoom mag ook, maar is weinig effectief en vermoeiend! :)
Het was wel even een zijspoortje, maar ik kon de 'logica' van Zodie even niet weerstaan.

Zodie'sver

Bericht door Zodie'sver » vr 13 okt 2006 18:57

Sorry, ik was misschien onduidelijk en zeker niet deskundig.
Maar volgens mij betekent "laadstroom" een aansluiting op de dynamo van de auto. Dus als de motor stil staat wordt er geen stroom aan accu's onttrokken, toch?
Wat heeft dat te maken met een 7 of 13 polige stekker? En wat een relais is ?????

gastjw

Bericht door gastjw » za 14 okt 2006 21:25

Zodie'sver schreef: Dus als de motor stil staat wordt er geen stroom aan accu's onttrokken, toch?
Wat heeft dat te maken met een 7 of 13 polige stekker? En wat een relais is ?????
De 'laadstroom' zoals je die noemt is de constante spanningsdraad die niet vanaf de dynamo, maar vanaf de accu loopt. Dan heb je tenminste een stabiele stroombron.
Bij een 7 polige stekker kun je alleen maar daar vandaan een constante spanning halen. En dat is dan alles of niks voor al je lampjes, de waterpomp en de koelkast. Bij een stop blijft dus je hele kerstboom aan de accu zuigen. De koelkast het meest, dus vergeet je die uit te zetten dan duurt het niet zo lang voordat de accu niet genoeg fut meer heeft om te starten.
Bij een 13 polige stekker zijn er twee draadjes die 'constante' spanning leveren. Eén voor de lampjes enz. En één op pool 10 voor de koelkast. Die laatste wordt aan en uitgeschakeld met een zgn. relais. Dat is een schakelaartje dat door stroom de spanning aan en uitschakelt. Die stroom komt dan van bijv. de remlichten. Als het contact niet aan staat heb je daar geen spanning op, dus ook geen spanning op de koelkast. En zo loopt ook je accu niet leeg.
Zo zit dat :idea:

Lukie

Bericht door Lukie » za 14 okt 2006 21:48

hallo ,

kijk even op caravanhandboek onder aansluiting 12 volt problemen allemaal opgelost.

Gebruikersavatar
Kiopop
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 12:39
Locatie: Oostende

Bericht door Kiopop » zo 15 okt 2006 10:18

JasperW schreef: De 'laadstroom' zoals je die noemt is de constante spanningsdraad die niet vanaf de dynamo, maar vanaf de accu loopt. Dan heb je tenminste een stabiele stroombron.
Bij een 7 polige stekker kun je alleen maar daar vandaan een constante spanning halen. En dat is dan alles of niks voor al je lampjes, de waterpomp en de koelkast. Bij een stop blijft dus je hele kerstboom aan de accu zuigen. De koelkast het meest, dus vergeet je die uit te zetten dan duurt het niet zo lang voordat de accu niet genoeg fut meer heeft om te starten.
Bij een 13 polige stekker zijn er twee draadjes die 'constante' spanning leveren. Eén voor de lampjes enz. En één op pool 10 voor de koelkast. Die laatste wordt aan en uitgeschakeld met een zgn. relais. Dat is een schakelaartje dat door stroom de spanning aan en uitschakelt. Die stroom komt dan van bijv. de remlichten. Als het contact niet aan staat heb je daar geen spanning op, dus ook geen spanning op de koelkast. En zo loopt ook je accu niet leeg.
Zo zit dat :idea:
Volgens deze uitleg rij ik dus al 15 jaar op een manier die niet kan? :shock:
Heb een 7 polige stekker, met konstante stroomdraad,met een relais er tussen en deze is niet aangesloten op de batterij.
Maar op de dynamo, met daar een relais tussen.

En ik heb in 15 jaar nog geen enkele lege batterij gehad. 8)
Hoe is dit dan mogelijk.
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."

Trappist

Bericht door Trappist » zo 15 okt 2006 10:45

klopt kiopop, zo had ik het vroeger ook, alleen heb je dan tijdens een stop onderweg geen stroom voor toiletspoeling of verlichting, door de mogelijkheden van die nieuwe trekhaakaansluitingen op de juiste manier te benutten valt tijdens een stop met motor af alleen de koelkast stil, de rest blijft werken!

Gebruikersavatar
Kiopop
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 12:39
Locatie: Oostende

Bericht door Kiopop » zo 15 okt 2006 12:53

Ha ja :lol:
Maar dat is voor mij geen probleem. :lol:
De Kip staat volledig op 12 V inclusief batterij en zonnepanelen.

Zou dus met de aanschaf van een nieuwe een probleem kunnen geven :?
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."

gastjw

Bericht door gastjw » zo 15 okt 2006 13:16

kiopop schreef: Volgens deze uitleg rij ik dus al 15 jaar op een manier die niet kan? :shock:
Heb een 7 polige stekker, met konstante stroomdraad,met een relais er tussen en deze is niet aangesloten op de batterij.
Maar op de dynamo, met daar een relais tussen.
En ik heb in 15 jaar nog geen enkele lege batterij gehad. 8)
Hoe is dit dan mogelijk.
Ha ja
Maar dat is voor mij geen probleem.
De Kip staat volledig op 12 V inclusief batterij en zonnepanelen.
Dat was dus de oplossing van een slimme Belg, die ik niet voor mogelijk had gehouden. :lol:

Zodie'sver

Bericht door Zodie'sver » zo 15 okt 2006 16:58

[quote="JasperW"][quote="Zodie'sver"]
Zo zit dat :idea:[/quote]

Jasper, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het begint mij iets te dagen ! :idea:
Maar ik vraag mij nog wel af wat de aanduiding "laadstroom"
betekent op het schema van de aansluiting van de kk op
een 13-polige Jaeger stekker.

gastjw

Bericht door gastjw » zo 15 okt 2006 18:09

Zodie'sver schreef: Maar ik vraag mij nog wel af wat de aanduiding "laadstroom"
betekent op het schema van de aansluiting van de kk op
een 13-polige Jaeger stekker.
Ja, dat vraag ik mij ook af. Want het woord 'laadstroom' gebruik je om iets te laden, bijv. de caravanaccu. Maar niet de koelkast. Of het moet al heel slecht vertaald zijn uit het Chinees of zo?? :oops: En bedoelen ze gewoon de + 12V op pool 10.

Dus welk schema je nu bedoelt, dat van de koelkast (wat slechts + en - 230V zijn en een aarde, alsmede + en - 12V)
Of van de stekker, die niet meer aan zal geven dan de aanbevolen polen voor bepaalde doeleinden.
In dat geval zou ik me voor kunnen stellen dat er bij pool 9 staat laden accu / constante stroomdraad.

Ik denk dat je voor een verdere verklaring het beste maar even kunt gaan kijken op http://www.caravanhandboek.nl/ onder Electriciteit.
(misschien bekeer je je dan meteen ook van de Jaeger naar de WeSt :idea: )

Zodie'sver

Bericht door Zodie'sver » zo 15 okt 2006 19:09

[quote="JasperW"][quote="Zodie'sver"]
In dat geval zou ik me voor kunnen stellen dat er bij pool 9 staat laden accu / constante stroomdraad.
(misschien bekeer je je dan meteen ook van de Jaeger naar de WeSt :idea: )[/quote]

En daar staat inderdaad bij "laadstroom" waarmee volgens de monteur wordt bedoeld dat deze is aangesloten op de dynamo en dus geen stroom levert zodra de motor is uitgezet.

De Jaeger bevalt mij uitstekend. :D

gastjw

Bericht door gastjw » zo 15 okt 2006 20:27

Zodie'sver schreef: En daar staat inderdaad bij "laadstroom" waarmee volgens de monteur wordt bedoeld dat deze is aangesloten op de dynamo en dus geen stroom levert zodra de motor is uitgezet.
Geef me ook zo'n monteur. :twisted:

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”