accu en koelkast
accu en koelkast
als ik de caravanaccu heb aangesloten en het 12volt licht brand, is de koelkast dan ook automatisch werkend op 12volt?
Als het goed is, is de 12V van de koelkast apart van de 12V verlichting.
12V van de koelkast werkt alleen achter de auto.
Je caravanaccu zou overigens snel leeg zijn met de koelkast erop.
12V van de koelkast werkt alleen achter de auto.
Je caravanaccu zou overigens snel leeg zijn met de koelkast erop.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Als je wilt checken of de ijskast wel werkt op 12 volt:
Sluit de stekker aan aan de auto en zorg dat het contact aanstaat;
Ga in de caravan en doe de ijskast uit;
Doe een willekeurig 12V licht aan;
Schakel de ijskast aan.
Als de ijskast inderdaad stroom afneemt zal je de 12V lamp zwakker zien gaan branden.
Als je het autokontakt afzet kan je op dezelfde manier checken of de ijskast alleen maar werkt met contact áán (dan moet de 12v lamp dus juist niét zwakker gaan branden).
Bart
Sluit de stekker aan aan de auto en zorg dat het contact aanstaat;
Ga in de caravan en doe de ijskast uit;
Doe een willekeurig 12V licht aan;
Schakel de ijskast aan.
Als de ijskast inderdaad stroom afneemt zal je de 12V lamp zwakker zien gaan branden.
Als je het autokontakt afzet kan je op dezelfde manier checken of de ijskast alleen maar werkt met contact áán (dan moet de 12v lamp dus juist niét zwakker gaan branden).
Bart
Als ik het goed begrijp is je vraag of je koelkast over de boordaccu v/d caravan werkt ?
Dit is beter van niet want, ook al zou je een zonnepaneel hebben, krijg je dit nooit bijgeladen , want een kk op 12v trekt +/-100 watt, wat wel even van belang is te melden wat voor caravan je hebt want als dit wel werkt is er mogelijk een fout in aansluitingen .
Dit is beter van niet want, ook al zou je een zonnepaneel hebben, krijg je dit nooit bijgeladen , want een kk op 12v trekt +/-100 watt, wat wel even van belang is te melden wat voor caravan je hebt want als dit wel werkt is er mogelijk een fout in aansluitingen .
En om het nog verder aan te vullen:
Het beste bedien je met de accu alle 12V aansluitingen, behalve de koelkast want deze trek de accu te snel leeg. Met een volle accu kan je wel even voorruit als je alleen wat lichtjes en zo nu en dan een waterpompje gebruikt.
De koelkast kan je dan gewoon op gas branden, koelkast is wel koud, maar kost je geen stroom uit de accu.
Tijdens het rijden met de auto ervoor: koelkast op 12V schakelen, de dynamo van de auto zal de accu van de caravan bijladen en de koelkast van 12V voorzien.
Grtz,
Jaap
Het beste bedien je met de accu alle 12V aansluitingen, behalve de koelkast want deze trek de accu te snel leeg. Met een volle accu kan je wel even voorruit als je alleen wat lichtjes en zo nu en dan een waterpompje gebruikt.
De koelkast kan je dan gewoon op gas branden, koelkast is wel koud, maar kost je geen stroom uit de accu.
Tijdens het rijden met de auto ervoor: koelkast op 12V schakelen, de dynamo van de auto zal de accu van de caravan bijladen en de koelkast van 12V voorzien.
Grtz,
Jaap
Als je geen lampje hebt kun je het eenvoudig testen of je kk op 12v door een lampje {dat ook op 12v werkt} aan te zetten en de kk aan en uit te zetten .
dimt dat lampje dan mag er vanuit gaan dat je kk werkt op 12v.
Doet hij dit ook op de 220v aansluiting is het raadzaam om er naar te {laten} kijken want dan werkt hij ook over omvormer .
dimt dat lampje dan mag er vanuit gaan dat je kk werkt op 12v.
Doet hij dit ook op de 220v aansluiting is het raadzaam om er naar te {laten} kijken want dan werkt hij ook over omvormer .
Niet veel verstand van elektra, maar ik heb begrepen dat de 12V voeding van de koelkast (tijdens het rijden) geleverd moet worden door laadstroom vanuit de auto. Zodra je de automotor uit zet wodrt er ook geen stroom meer gerokken. Na een half uur kun je dan ook de auto nog starten. Mooi toch! :D
Als je langer stil staat, dan even je kk op gas. Ellebogenstoom mag ook, maar is weinig effectief en vermoeiend! :)
Als je langer stil staat, dan even je kk op gas. Ellebogenstoom mag ook, maar is weinig effectief en vermoeiend! :)
Het was wel even een zijspoortje, maar ik kon de 'logica' van Zodie even niet weerstaan.Zodie'sver schreef:Niet veel verstand van elektra, maar ik heb begrepen dat de 12V voeding van de koelkast (tijdens het rijden) geleverd moet worden door laadstroom vanuit de auto. Zodra je de automotor uit zet wodrt er ook geen stroom meer getrokken.
Nou, dat kon je dan nog wel eens vies tegenvallen! Alleen bij een goed aangesloten 13 polige stekker met relais wordt er geen stroom meer verbruikt van de auto.
Staat hij echter op de constante spanning, zoals bij een 7 pool, dan trekt ie de accu gewoon leeg en sta je. Misschien niet na een half uurtje, (hangt af van de ouderdom van de accu) maar veel langer zou ik toch niet durven. Na een half uur kun je dan ook de auto nog starten. Mooi toch! :D
Als je langer stil staat, dan even je kk op gas. Ellebogenstoom mag ook, maar is weinig effectief en vermoeiend! :)
Sorry, ik was misschien onduidelijk en zeker niet deskundig.
Maar volgens mij betekent "laadstroom" een aansluiting op de dynamo van de auto. Dus als de motor stil staat wordt er geen stroom aan accu's onttrokken, toch?
Wat heeft dat te maken met een 7 of 13 polige stekker? En wat een relais is ?????
Maar volgens mij betekent "laadstroom" een aansluiting op de dynamo van de auto. Dus als de motor stil staat wordt er geen stroom aan accu's onttrokken, toch?
Wat heeft dat te maken met een 7 of 13 polige stekker? En wat een relais is ?????
De 'laadstroom' zoals je die noemt is de constante spanningsdraad die niet vanaf de dynamo, maar vanaf de accu loopt. Dan heb je tenminste een stabiele stroombron.Zodie'sver schreef: Dus als de motor stil staat wordt er geen stroom aan accu's onttrokken, toch?
Wat heeft dat te maken met een 7 of 13 polige stekker? En wat een relais is ?????
Bij een 7 polige stekker kun je alleen maar daar vandaan een constante spanning halen. En dat is dan alles of niks voor al je lampjes, de waterpomp en de koelkast. Bij een stop blijft dus je hele kerstboom aan de accu zuigen. De koelkast het meest, dus vergeet je die uit te zetten dan duurt het niet zo lang voordat de accu niet genoeg fut meer heeft om te starten.
Bij een 13 polige stekker zijn er twee draadjes die 'constante' spanning leveren. Eén voor de lampjes enz. En één op pool 10 voor de koelkast. Die laatste wordt aan en uitgeschakeld met een zgn. relais. Dat is een schakelaartje dat door stroom de spanning aan en uitschakelt. Die stroom komt dan van bijv. de remlichten. Als het contact niet aan staat heb je daar geen spanning op, dus ook geen spanning op de koelkast. En zo loopt ook je accu niet leeg.
Zo zit dat
Volgens deze uitleg rij ik dus al 15 jaar op een manier die niet kan?JasperW schreef: De 'laadstroom' zoals je die noemt is de constante spanningsdraad die niet vanaf de dynamo, maar vanaf de accu loopt. Dan heb je tenminste een stabiele stroombron.
Bij een 7 polige stekker kun je alleen maar daar vandaan een constante spanning halen. En dat is dan alles of niks voor al je lampjes, de waterpomp en de koelkast. Bij een stop blijft dus je hele kerstboom aan de accu zuigen. De koelkast het meest, dus vergeet je die uit te zetten dan duurt het niet zo lang voordat de accu niet genoeg fut meer heeft om te starten.
Bij een 13 polige stekker zijn er twee draadjes die 'constante' spanning leveren. Eén voor de lampjes enz. En één op pool 10 voor de koelkast. Die laatste wordt aan en uitgeschakeld met een zgn. relais. Dat is een schakelaartje dat door stroom de spanning aan en uitschakelt. Die stroom komt dan van bijv. de remlichten. Als het contact niet aan staat heb je daar geen spanning op, dus ook geen spanning op de koelkast. En zo loopt ook je accu niet leeg.
Zo zit dat
Heb een 7 polige stekker, met konstante stroomdraad,met een relais er tussen en deze is niet aangesloten op de batterij.
Maar op de dynamo, met daar een relais tussen.
En ik heb in 15 jaar nog geen enkele lege batterij gehad. 8)
Hoe is dit dan mogelijk.
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."
klopt kiopop, zo had ik het vroeger ook, alleen heb je dan tijdens een stop onderweg geen stroom voor toiletspoeling of verlichting, door de mogelijkheden van die nieuwe trekhaakaansluitingen op de juiste manier te benutten valt tijdens een stop met motor af alleen de koelkast stil, de rest blijft werken!
kiopop schreef: Volgens deze uitleg rij ik dus al 15 jaar op een manier die niet kan?
Heb een 7 polige stekker, met konstante stroomdraad,met een relais er tussen en deze is niet aangesloten op de batterij.
Maar op de dynamo, met daar een relais tussen.
En ik heb in 15 jaar nog geen enkele lege batterij gehad. 8)
Hoe is dit dan mogelijk.
Dat was dus de oplossing van een slimme Belg, die ik niet voor mogelijk had gehouden.Ha ja
Maar dat is voor mij geen probleem.
De Kip staat volledig op 12 V inclusief batterij en zonnepanelen.
Ja, dat vraag ik mij ook af. Want het woord 'laadstroom' gebruik je om iets te laden, bijv. de caravanaccu. Maar niet de koelkast. Of het moet al heel slecht vertaald zijn uit het Chinees of zo?? En bedoelen ze gewoon de + 12V op pool 10.Zodie'sver schreef: Maar ik vraag mij nog wel af wat de aanduiding "laadstroom"
betekent op het schema van de aansluiting van de kk op
een 13-polige Jaeger stekker.
Dus welk schema je nu bedoelt, dat van de koelkast (wat slechts + en - 230V zijn en een aarde, alsmede + en - 12V)
Of van de stekker, die niet meer aan zal geven dan de aanbevolen polen voor bepaalde doeleinden.
In dat geval zou ik me voor kunnen stellen dat er bij pool 9 staat laden accu / constante stroomdraad.
Ik denk dat je voor een verdere verklaring het beste maar even kunt gaan kijken op http://www.caravanhandboek.nl/ onder Electriciteit.
(misschien bekeer je je dan meteen ook van de Jaeger naar de WeSt )
[quote="JasperW"][quote="Zodie'sver"]
In dat geval zou ik me voor kunnen stellen dat er bij pool 9 staat laden accu / constante stroomdraad.
(misschien bekeer je je dan meteen ook van de Jaeger naar de WeSt )[/quote]
En daar staat inderdaad bij "laadstroom" waarmee volgens de monteur wordt bedoeld dat deze is aangesloten op de dynamo en dus geen stroom levert zodra de motor is uitgezet.
De Jaeger bevalt mij uitstekend. :D
In dat geval zou ik me voor kunnen stellen dat er bij pool 9 staat laden accu / constante stroomdraad.
(misschien bekeer je je dan meteen ook van de Jaeger naar de WeSt )[/quote]
En daar staat inderdaad bij "laadstroom" waarmee volgens de monteur wordt bedoeld dat deze is aangesloten op de dynamo en dus geen stroom levert zodra de motor is uitgezet.
De Jaeger bevalt mij uitstekend. :D