Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
jpetersmit

Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door jpetersmit » vr 8 aug 2014 18:06

Even een vraagje over onze Kip-caravan (met boordaccu), want ik snap het even niet meer. Op de CERS zit een 230v schakelaar die je om kunt zetten en dan gaat er een rood controlelampje branden als 230v is aangesloten. Gisteren zijn we op de camping aangekomen en het netsnoer aan de paal aangesloten, maar vergeten de schakelaar op de CERS om te zetten. Die stond dus nog gewoon op "uit". Toch hebben koelkast en waterkoker gewoon stroom. Wat is dan nog het nut van die schakelaar op de CERS?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Michel1975 » vr 8 aug 2014 18:09

Dan heeft alles gedraaid op je boordaccu. Dat kan wel alleen is je accu na een paar dagen toch echt leeg. Door hem op 220/230 te zetten laad je je accu op en kunnen de andere stroomverbruikers op de campingstroom.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

jpetersmit

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door jpetersmit » vr 8 aug 2014 18:21

Michel1975 schreef:Dan heeft alles gedraaid op je boordaccu. Dat kan wel alleen is je accu na een paar dagen toch echt leeg. Door hem op 220/230 te zetten laad je je accu op en kunnen de andere stroomverbruikers op de campingstroom.
Bedankt voor je antwoord. Begrijp ik het dan goed dat lampjes en pomp op de boordaccu hebben gedraaid en dat de "grote" stroomverbruikers gewoon 230v pakken?

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Michel1975 » vr 8 aug 2014 18:29

Nee alles heeft op de accu gedraaid.
Is wel eens "lastig" . Kwam er laatst pas na een uur achter dat de stroom er uit geklapt was. Het rode lampje was uit en de spanning was naar 13,6 ipv 13,9 terug gelopen. Alles blijft het gewoon doen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

jpetersmit

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door jpetersmit » vr 8 aug 2014 19:16

Dat is verrassend. Ik dacht echt dat de koelkast en waterkoker alleen maar op 230v werkten.

hennoeke

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door hennoeke » vr 8 aug 2014 20:43

Klopt, als je koelkast op 230 volt staat, doet ie schakelaar niets. Je waterkoker gaat ook het echt niet doen op 12volt! Je koelkast staat er trouwens helemaal los van, want als ie 12 volt krijgt komt dat direct van de auto. Contact uit, koelkast uit, als het goed is. :wink:

Kortom, het is belangrijk voor je 12 volt circuit in de caravan, interieur, waterpompje e.d.
Je schakelt hiermee naar de paal of naar de accu.

In de praktijk compleet nutteloos, als je aan de paal staat doet de cers 2 dingen:
Hij laadt je evt boord accu op en is tevens de omvormer voor je 12 volt circuit, levert dus afhankelijk van het type voor verschillende groepen in je caravan de benodigde capaciteit.
Wij zetten de schakelaar dus nooit meer om.
Geen kabel, dan 12 volt van de accu, wel aan de paal, dan gaat ie laden en stroom verzorgen. knipoog.gif

Dat is trouwens een prima oplossing van Kip, zoals je in sommige draadjes kan lezen moeten sommige een noodoplossing aanleggen om 12 volt licht in de caravan te hebben als ze niet aan de paal of auto staan.

Nog een mooie optie van de cers; als je rijdt, levert je auto een spanning af bij je caravanboordaccu via de constante stroomdraad. Door de lengte ervan is er nogal wat spanningsverlies. De cers brengt deze omhoog naar een 14,5 volt zodat je je boordaccu al rijdend volledig kan worden opgeladen. Hiervoor moet je wel een poosje onderweg zijn, een rondje rond de kerk is niet genoeg.

Zoals gewoon: geen rozen zonder pinnekes, als ie kapot is ben je de sjaak, want ze zijn duur! :(

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door koos » za 9 aug 2014 00:26

De CERS schakelt geen 220V. De 220V punten zijn helemaal gescheiden van de CERS en werken dus altijd onafhankelijk of de CERS nu uit of aan staat. De CERS voedt alleen het 12V net.

De genoemde functionaliteit van de CERS is afhankelijk van het type. Kip heeft in de loop der jaren vele typen CERS'en gemonteerd. Een simpele CERS 12a heeft bijvoorbeeld geen booster functionaliteit terwijl een luxe CERS 30D die wel heeft.

Een koelkast zal nooit op de boordaccu aangesloten zijn. Om de simpele reden dat die de accu binnen enkele uren leeg zal trekken.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

jpetersmit

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door jpetersmit » za 9 aug 2014 22:12

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Maar als ik het goed begrijp, heeft die 230v schakelaar op de cers dus helemaal geen nut. Waarom zit ie er dan op?

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Wim Corduwener » za 9 aug 2014 22:26

Misschien heb ik niet goed gelezen waarvoor excuus. Maar over welk type CERS hebben we het hier?
Op bijvoorbeeld de CERS 20A zit ook een 230 v-schakelaar, maar dat is om de CERS aan te zetten als je aan de paal staat zodat-ie 12 volt levert aan alle 12 volt-dingetjes zoals accu, waterpomp en lampjes. Toch?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

hennoeke

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door hennoeke » zo 10 aug 2014 13:25

RE.gif
Yep, en als die andersom staat pak je stroom van de accu, die staat direct aan de cers, dus ik merk het verschil niet!
Wij hebben een 30A cers, maar volgens mij is de techniek hetzelfde als die van de 20 A cers.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Wim Corduwener » zo 10 aug 2014 15:25

Ik denk alleen dat de 30A een nieuwer type is. :wink:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

hennoeke

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door hennoeke » zo 10 aug 2014 15:38

De Cers 30 A. heeft 3 groepen à 10 A. ipv 2 van 10 Ampère zoals de Cers 20 A.
Plus booster, plus omvormer, plus acculader. :lol:
Verder was er nog een uitgebreide versie met een directe aansluiting voor een PV systeem.
Die hebben we niet.

Je kan zoeken wat je wilt, maar je vindt nergens info, aansluitschema's, importeur oid.
Mooi afgeschermd allemaal door KIP... :(

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Micky » zo 10 aug 2014 17:37

RE.gif

Helaas wel, dat is ook mijn idee, ik zou ook graag alle info van onze CERS hebben
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

gerrie46
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 jul 2018 00:59

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door gerrie46 » ma 3 dec 2018 16:33

Hoi Kippers,

Ik heb ook een vraag over mijn Cers 30D.

Het powerlampje brandt niet. Ik kan dus niet omschakelen van 230V naar 12V.
Nu is dat op zich geen ernstig probleem, omdat alle dingetjes die 230V gebruiken automatisch omgeschakeld worden. Hetzelfde geldt voor de boordaccu. Als ik 230V heb verwijderd gebruikt hij automatisch de 12V modus.

Echter, ik had toch graag dat controlelampje aan het werken gezien.

Heeft iemand van jullie ervaring wat ik zou kunnen doen om het indicatielampje weer aan het functioneren te krijgen?
Het gaat om een Kip Hyline 47TDB uit 2005.

Ik hoor graag iets van jullie.

Groeten,
Ger

JGE
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 aug 2021 00:09

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door JGE » di 31 aug 2021 12:14

Beste forum leden graag jullie hulp / ervaring.
Een vraag over het functioneren van mijn CERS 20D in mijn Kip Shuttle Special.
Vanaf het begin af aan heb ik een zonnepaneel laten bevestigen.
Op de CERS 20D kan ik 230 volt met de rechtste schakelaar aan en uit zitten. Tenminste dat vermoede ik. De schakelaar klikt en het groene lampje gaat uit.
Tot voor kort zag je bij het schakelen ook de 12V verlichting iets minder sterk worden. Nu zie je geen verschil.
Vraag: Wat is de functie van de 230 schakelaar?

Als ik een 12V lamp aan schakel daalt het voltage op de CERS van 12.4 met 0,3V . schakel ik de lamp weer uit dan springt het voltage op korte termijn weer op 12.4V . schakel ik 's avonds alle lampen aan dan daalt het voltage ongeveer 2.4V. Afgaande op de weergave van het led schermpje op de CERS 20D.
Vraag: Tot hoever mag het voltage dalen?
Algemene vraag: Denk je dat de CERS 2D niet optimaal functioneert en zo ja wat is vreemd

Als vast dank voor jullie antwoorden
Met vriendelijke groet John Gelderblom

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door iemand » di 31 aug 2021 13:12

Dag John,

welkom op het forum

Heb je de handleiding al gelezen scratch.gif
https://kipcaravans.nl/wp-content/uploa ... eiding.pdf


blz 15 thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Micky » di 31 aug 2021 18:53

JGE schreef:
di 31 aug 2021 12:14
Beste forum leden graag jullie hulp / ervaring.
Een vraag over het functioneren van mijn CERS 20D in mijn Kip Shuttle Special.
Vanaf het begin af aan heb ik een zonnepaneel laten bevestigen.
Op de CERS 20D kan ik 230 volt met de rechtste schakelaar aan en uit zitten. Tenminste dat vermoede ik. De schakelaar klikt en het groene lampje gaat uit.
Tot voor kort zag je bij het schakelen ook de 12V verlichting iets minder sterk worden. Nu zie je geen verschil.
Vraag: Wat is de functie van de 230 schakelaar?

Als ik een 12V lamp aan schakel daalt het voltage op de CERS van 12.4 met 0,3V . schakel ik de lamp weer uit dan springt het voltage op korte termijn weer op 12.4V . schakel ik 's avonds alle lampen aan dan daalt het voltage ongeveer 2.4V. Afgaande op de weergave van het led schermpje op de CERS 20D.
Vraag: Tot hoever mag het voltage dalen?
Algemene vraag: Denk je dat de CERS 2D niet optimaal functioneert en zo ja wat is vreemd

Als vast dank voor jullie antwoorden
Met vriendelijke groet John Gelderblom

Bij mijn oudere Kip betekent het "omschakelen" dat je de 230v toevoer naar de caravan uitzet (en dus ook de 12v toevoer van de CERSvalt dan weg).
De 12v installatie, dus de accu levering naar de caravan wordt aangezet, niet meer en niet minder.

Dus bij 230v gebruik je 230v van de walstroom en de CERS levert dan ook 12v voor de 12v gebruikers.

Met de stand op "12v" gebruik je 12V uit de accu die ook weer gevoed wordt door de zonnepanelen en bij beschikbaarheid van een inverter (die je dan handmatig inschakelt) heb je dan ook de beschikbaarheid over 230V deze 230V wordt dan omgevormd van de 12V uit de accu naar 230V, dis geeft je de mogelijkheid de koelkast of bijv. TV te gebruiken terwijl je alleen voeding van de accu beschikbaar hebt.

kortom, de stand op 230V betekent walstroom maar ook voeding voor de 12v producten zoals de kraantjes en lampen allemaal door de CERS verzorgt.
Stand op 12V betekent niet aan de walstroom, voeding van de accu voor de 12v producten en indien ingeschakeld de omvormer/inverter voor de 230v producten zoals de koelkast en de TV bijv.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door dieseltijger » di 31 aug 2021 20:36

Bij de Cers 10 die ik heb schakel je alleen het 12V circuit uit. de stopcontacten en de overige 220V gebruikers (koelkast, boiler) blijven gewoon ingeschakeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Tafkah » do 2 sep 2021 07:57

CERS 10? Bestaan die? Weet je zeker dat het geen 20A is?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Micky » do 2 sep 2021 08:12

[re.gif]

staan die cijfers voor de Ampèrage dan scratch.gif ik dacht dat het gewoon versienummers waren, ik heb trouwens de CERS 12
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door iemand » do 2 sep 2021 08:36

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Micky » do 2 sep 2021 09:03

[re.gif]

Ik zal eens in mijn handleiding kijken, heb namelijk een andere 12 dan in de handleiding die jij hebt geplaatst, overigens staat er bij mij ook output 12A op, ik heb deze:
6B8BFF47-FCF0-49D7-B958-D280072C43BE.jpeg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door dieseltijger » do 2 sep 2021 10:48

dieseltijger schreef:
di 31 aug 2021 20:36
Bij de Cers 10 die ik heb schakel je alleen het 12V circuit uit. de stopcontacten en de overige 220V gebruikers (koelkast, boiler) blijven gewoon ingeschakeld.
Euh...Het ding heeft één ledje en één drukknop (12V systeem in/uit schakelen). Je kan best wel gelijk hebben, hihihi.

Voor de rest geen uitleesdisplay of groepen, enz. Als ik een sidekick mag maken: deze discussie illustreert het verschijnsel dat meer mogelijkheden/toeters en bellen per saldo alleen maar leiden tot meer vragen en onzekerheden. Ik steek de CEE stekker in de aansluiting, het ledje licht groen op en alles werkt. Meer is niet nodig. En dat werkt al 18 jaar lang. En zonder probleem. De koelkast koelt, het licht geeft licht, en de 12V pomp pompt. Zo simpel kan het leven zijn mensen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door Micky » do 2 sep 2021 11:10

[re.gif]

Ik ben maar wat blij dat ik de led's kan uitzetten en dat ik de 2 groepen aan en uit kan zetten, die staan nu namelijk uit en de kranen staan open, als dat niet kan loopt mijn accu leeg mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip cers - vraag over 230v schakelaar

Bericht door dieseltijger » do 2 sep 2021 13:53

Ik knal die kranen gewoon dicht nadat de leidingen zijn leeggelopen, en met de drie aftapkranen open loopt de boiler tijdens de terugrit ook prima leeg.|

Ferdinand Porsche had gelijk: "Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan". Man, man, man...."ondersteunende systemen". "Help, de spanning is 202 Volt in plaats van 230 volt, kan dat kwaad?" (Antwoord: "Ja, ik zou mijn vakantie maar afbreken - het-gaat-vol-komen-verkeerd, stel je voor dat de spanning maar liefst 200 Volt wordt, nou dan zwaait er wat! ")

Het mocht wat......
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”