Enige vragen over een airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Enige vragen over een airco

Bericht door Jan Br » ma 31 jul 2006 17:03

Graag zou ik wat ervaringsvragen willen stellen over een airco in de caravan. Liever geen reacties dat het herrie maakt, of aso is om een airco te plaatsen.

Ik heb een caravan van 5 meter opbouw met een vast bed in een af te sluiten ruimte achterin de caravan. Voorin boven de zithoek een Heki dakluik en boven het bed een 40x40 dakluik.

Het lijkt mij het makkelijkst om hem te plaatsen boven het bed, ik realiseer mij dan dat de ruimte voorin de caravan dan waarschijnlijk wat minder van de koeling zal ervaren, maar dat neem ik op de koop toe.

Is zo'n airco zelf te plaatsen?

Ik heb een Knaus 500 (Cheers) Wat bevindt zich voor materiaal tussen het dak? Kan ik met enige inspanning de electriciteit wegwerken tussen de dakvulling?

Ik denk aan de Dometic 2100, maar vind de Telair 7300H ook een heel mooi apparaat? Kent iemand die laatste en hoe zijn de ervaringen?

Ik ben er in de bovenstaande vragen vanuit gegaan om een dakunit te plaatsen, maar mijn nieuwsgierigheid gaat ook uit naar de Truma Saphir, maar het lijkt mij nogal ingrijpend om de uitstroomopeningen te plaatsen. Ik heb geen ruimte boven de kastjes, die zitten onmiddelijk tegen het plafond? Is er dan toch een mogelijkheid?

Als ik de unit van de saphir onder het vaste bed zou plaatsen, heb je dan veel last van geluid of resonantie?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Enige vragen over een airco

Bericht door JanW » di 1 aug 2006 14:33

Beide systemen ('daksysteem' of 'vloersysteem') hebben elk hun specifieke voor- en nadelen; vrij naar Cruijff: 'elk voordeel hep z'n nadeel' :wink:

Een daksysteem heeft het voordeel van een relatief eenvoudige inbouw en een gemakkelijke overbouw bij inruil van de caravan, maar heeft natuurlijk als nadeel een grote gewichtsverstoring op een plaats waar je dat eigenlijk niet wilt (dak i.v.m. stabiliteit en luchtweerstand) en een tamelijk rudimentaire luchtverdeling vanuit één plaats. Ook kan als nadeel het hogere aantal decibellen genoemd worden.

Een vloersysteem heeft het voordeel van de plaatsing op de vloer (laag dus en meestal vrij dicht bij de as) wat weinig invloed heeft op de stabiliteit (en stroomlijn) van de caravan. Ook een voordeel van dit systeem is dat het zich naar behoefte kan laten uitbreiden: een tamelijk precieze luchtverdeling is mogelijk. Ook een voordeel is de geringere geluidsontwikkeling ten opzichte van een daksysteem.
Hèt nadeel is natuurlijk dat de inbouw een heel kwarwei is. Bij de inruil van de caravan is het systeem niet meer 'uit te bouwen'. Ook een mogelijk nadeel kan zijn dat je (schaarse) kastruimte op moet offeren voor zowel het apparaat als de luchtslangen en de uitstroomopeningen -dit nadeel kent een daksysteem natuurlijk niet.

Bij een dakairco is het dakluik 40x40 boven het bed natuurlijk de beste optie (en is feitelijk de enige optie want het gat van het grote dakluik is te groot voor de console van de aircounit!).
Je houdt dan in elk geval het comfort van het grote Heki-II dakluik voor de lichtinval (en natuurlijk de ontluchting). De aircounit koelt bij een 5-meter caravan natuurlijk gemakkelijk de ruimte bij de keuken/rondzit -gesteld vanzelfsprekend dat de scheidingswand tussen de slaapruimte en de rest van de caravan open staat....
Je ontkomt er bij de inbouw op het dak er overigens vaak niet aan om een koker met het kabelwerk langs het dak te monteren. Vrijwel alle caravandaken zijn trouwens stevig genoeg om het gewicht van de apparatuur te kunnen dragen.

De montage van de Truma-apparatuur heeft -zoals je zelf al suggereerde-toch wel wat meer voeten in de aarde. Je kunt bij dit systeem overigens kiezen hoe je de luchtverdeling laat lopen: ofwel de 'standaard' oplossing met één koof, ofwel de uitgebreide met een 'T-stuk' aan de bovenzijde van de koof ofwel de meest uitgebreide variant met een leidingensysteem langs de gehele zijde van de caravanwand (door de kastjes heen). Het is maar net waar je voor kiest en wat je er voor over hebt. Het een goede gatenzaag en een goed ontwikkelde accuratesse is het allemaal natuurlijk wel te doen. Het leidingenwerk bestaat uit allemaal standaard leidingen, uitsroomopeningen, moffen en overige hulpstukken van Truma (vergelijkbaar met die van het Truma ringverwarmingssysteem).

Overigens: enige nummers geleden stond er in de KCK een test van airco's voor caravangebruik. De Truma (Saphir) kwam daar als beste uit de test, meen ik mij te herinneren.

O ja, ten slotte: ik zou zelf bij een bestaande caravan op het eerste gezicht kiezen voor de Dometic (= Electrolux) vanwege het gemak. Bij een nieuwe caravan (of als ik zeker weet dat ik nog een reeks van jaren met deze caravan zou kamperen!) zou ik de Truma nemen vanwege het feit dat deze meer sophisticated is. De inbouw in standaardtrim zou ik door de dealer laten uitvoeren en deze dan vervolgens zelf uitbreiden met het nodige leidingwerk.

Greetz,
JanW
Laatst gewijzigd door JanW op wo 2 aug 2006 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

fingers

airco

Bericht door fingers » di 1 aug 2006 23:40

een dometic 2100 of een 1900s koelt erg goed is wel rumoerig en de 220 v draad kan je eenvoudig door het plafond doorvoeren zodat je geen draad ziet .ik heb er al vele ingebouwd.

RonB

Bericht door RonB » vr 4 aug 2006 19:58

Welk type airco is stiller dan de Blizzard 2100 (behalve de truma saphir) en zijn er airco's die op 12V werken (behalve de douwpunt koelers)?

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » vr 4 aug 2006 22:22

Wij zijn net terug uit een heet Italie. Wat was blij met mijn airco !!!
In de namiddag een paar uurtjes aan, en dan gaan slapen in een heerlijk koele caravan.

En over het geluid gesproken, buiten de caravan hoorde je bijna niets, meestal was het geluid van de kinderdisco luider dan het zachte gesuis van de ventilatoren.

Dit was mijn eerste vakantie met deze caravan en dus airco, maar wat heb ik er een plezier van gehad.

Oja, het betreft hier een dometic 1500 (dakunit) in een Dethleffs 510tk.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » vr 4 aug 2006 23:18

ronb schreef:Welk type airco is stiller dan de Blizzard 2100 (behalve de truma saphir) en zijn er airco's die op 12V werken (behalve de douwpunt koelers)?
Mijn airco kan in princiepe op de batterij werken, maar in de praktijk is dat niet te doen. Het verbruik op de batterij is 56 Ampère. Dat is dus niet zo gezond voor de batterij. De batterij staat achteraan in mijn bestelwagen, en is 230Ah. De aansluiting is met kabels van 50 carree en een relais van 180 A. De omvormer is 1000W. Als ik de motor laat draaien in vrijloop dan komt de stroom wel grotendeels uit de alternator maar in vrijloop is de koeling van de alternator ook niet optimaal zodat ge na 10 minuten Uw vingers verbrand aan de alternator. Ik kan hem onderweg bijvoorbeeld wel een uur voor het middageten aanzetten, als er geen file is want dan vrees ik voor mijn alternator. De airco is een truma Frostair 1700 die in de bank zit. Hij zit onder mijn hoofdkussen en ik heb er wel wat trillingen van maar daar wen je wel aan. De luchtstroom in de buizen maakt ook wel (te) veel geruis. In tegenstelling tot een hogere posting kan ik zeggen dat de airco zeer snel uit te bouwen is, want op winterverlof laten wij hem thuis. Gewoon twee riemen losdoen, twee stekkers uittrekken en de buizen er afschuiven. Als ik mijn caravan zou wegdoen en de koper neemt de airco niet over dan zou ik een plaatje triplex op de gaten schroeven langs boven en langs onder. De koper heeft dan alleszins een voorziening voor airco wat eigenlijk een meerwaarde is.

Kampeermicrobe

Bericht door Kampeermicrobe » zo 6 aug 2006 22:46

Wat verbruikt zo'n airco eigenlijk? Kan dit met de 4 ampere die je soms maar krijgt op sommige campings ?

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » ma 7 aug 2006 18:51

Mijn Dometic 1500 verbruikt op de hoogste stand 700W.

Met 4 ampere (x 220v = 880W) gaat dat dus goed, maar wanneer ook de koelkast nog loopt/draait , heb niets over voor waterkoker/senseo o.i.d.

Afgelopen vakantie hadden wij 6 ampere (1320W) slechts enkele malen ging de automaat eruit, maar dat kwam dan door echt teveel vermogen te gebruiken.

robert-jan

Bericht door robert-jan » za 12 aug 2006 21:52

Wij hebben reeds sedert vorig jaar een Dometic 2100 in een knaus 450TUF
Waarschijnlijk dezelfde configuraties als jouw cheers 500 alleen is onze keuken iets kleiner.
De Dometic 2100 heb ik zelf ingebouwd is een fluitje van een cent. Elektra via een wit kabelgootje langs de rail van de afscheidingsdeur naar de hoge kast geleid. Daar ingevoerd in de centraaldoos die daar zit.
Je ziet er niets van!! :D
Het comfort van de airco zouden wij niet meer willen missen.
Wij zijn wel zo sociaal om rekening te houden met de buren door hem s'nachts niet aan te doen. Is voor jezelf trouwens binnen ook best wel lawaaiig.

succes.
gr
Robert Jan

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » za 12 aug 2006 22:03

Kijk eens naar dit draadje:

viewtopic.php?p=31407#31407

Wij hebben zelf nml. zo'n Truma Frostair in de caravan en daar wat over geschreven (ook wat foto's). Misschien staat daar ook nog wat nuttigs voor je bij.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Bericht door Checkin » ma 4 sep 2006 20:38

Michel_de_Vries schreef:Wij zijn net terug uit een heet Italie. Wat was blij met mijn airco !!!
In de namiddag een paar uurtjes aan, en dan gaan slapen in een heerlijk koele caravan.

En over het geluid gesproken, buiten de caravan hoorde je bijna niets, meestal was het geluid van de kinderdisco luider dan het zachte gesuis van de ventilatoren.

Dit was mijn eerste vakantie met deze caravan en dus airco, maar wat heb ik er een plezier van gehad.

Oja, het betreft hier een dometic 1500 (dakunit) in een Dethleffs 510tk.
In welk dakluik heb je hem laten plaatsen ?
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » ma 4 sep 2006 23:02

Plaatsing is in het middelste dakluik.

Klein nadeel is dat kookluchtjes niet zo snel verdwijnen dan wanneer dat luik openstaat.

De uitstroomopening is naar voren gericht, dus richting rondzit.
Ondanks die richting circuleert de koude lucht al snel door de hele caravan, waardoor de temperatuur netjes overal gelijk is.

Wel hield ik de rollo`s aan de zon kant, en dus ook de twee andere dakluiken zoveel mogelijk dicht.

Overigens was een dakunit bij mijn caravan ook de enigste optie.
In de "kist" waar er voldoende ruimte zou zijn voor een aircounit, zit een vaste watertank en daarnaast een boiler.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » ma 4 sep 2006 23:22

Michel_de_Vries schreef:Klein nadeel is dat kookluchtjes niet zo snel verdwijnen dan wanneer dat luik openstaat.
Lekker onder de luifel of buiten gaan koken :!: :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » di 5 sep 2006 17:42

deusjevo schreef:
Michel_de_Vries schreef:Klein nadeel is dat kookluchtjes niet zo snel verdwijnen dan wanneer dat luik openstaat.
Lekker onder de luifel of buiten gaan koken :!: :wink:
Doen we ook vaak, maar in de herfst of zelfs in de winter gaat dat toch wat lastiger.

Heb je al eens een rijsttafel gemaakt in een wintertentje ?? :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Bericht door Checkin » di 5 sep 2006 20:06

Michel_de_Vries schreef:Plaatsing is in het middelste dakluik.

Klein nadeel is dat kookluchtjes niet zo snel verdwijnen dan wanneer dat luik openstaat.

De uitstroomopening is naar voren gericht, dus richting rondzit.
Ondanks die richting circuleert de koude lucht al snel door de hele caravan, waardoor de temperatuur netjes overal gelijk is.

Wel hield ik de rollo`s aan de zon kant, en dus ook de twee andere dakluiken zoveel mogelijk dicht.

Overigens was een dakunit bij mijn caravan ook de enigste optie.
In de "kist" waar er voldoende ruimte zou zijn voor een aircounit, zit een vaste watertank en daarnaast een boiler.
Tja, dat is waar, die vaste watertank en boiler zitten in de weg, kan mij inderdaad geen anderplaats zo snel verzinnen voor zo'n inbouw airco.
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

Thomar

Re: airco

Bericht door Thomar » zo 14 jan 2007 16:13

fingers schreef:een dometic 2100 of een 1900s koelt erg goed is wel rumoerig en de 220 v draad kan je eenvoudig door het plafond doorvoeren zodat je geen draad ziet .ik heb er al vele ingebouwd.

Ik heb een Knaus 530 wat adviseer je dan voor airco, 1500, 1900, 2100, of 2200 van Dometic?

Thomas

BertJan
Berichten: 2695
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » zo 14 jan 2007 21:38

voor deze caravan kan je het beste vanaf de 1900 nemen de 2200 is een luxere uitvoering dan de 1900 (digitaal instelbaar met afstandsbdiening, nieuw uitblaasrooster. de 2100 is de vorige versie van de 2200

groet bertjan

Sander_s2k

Bericht door Sander_s2k » di 16 jan 2007 16:38

Hou er wel rekening mee, met het plaatsen van een airco, dat bij sommige modellen van Dometic de unit aan de binnenkant wat dikker is. Dit kan soms het probleem opleveren dat eventueel een kastdeur net niet open zou kunnen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”