Hoe overspanningsbeveiliger te gebruiken?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Angus

Hoe overspanningsbeveiliger te gebruiken?

Bericht door Angus » di 27 jun 2006 19:26

Ik las laatst ergens dat iemand een overspanningbeveiliger in de caravan gebruikte ter voorkoming dat de stop op de camping doorslaat bij gebruik van teveel Ampère.
Wie heeft ervaring hiermee en kan mij informeren hoe dit te gebruiken? Waar is zoiets te koop en wat kost dat ongeveer?

Borrac

Bericht door Borrac » di 27 jun 2006 19:51

Angus,

Volgens mij bedoel je een "fuse controle" van het merk Reigh. Dit apparaatje hebben wij ook en ik ben er zeer tevreden over. Het voordeel is dat als je te veel stroom "vraagt", niet meteen de halve camping zonder stroom zit. Of in ieder geval de caravans die op dezelfde paal zitten. Als je weet hoeveel ampére je op de camping hebt, stel je het eenvoudig in. Het is een vierkant kastje van ong 10x10cm. Aan de boven zijde twee instelbare cijfers met daaronder een - en een + toets. Als je de stekker in de paal steekt geeft hij een begin spanning aan. Dan druk je de plus en min tegelijke tijd in en vervolgens druk je op de plus tot je de juiste ampérage hebt bereikt. Dan weer de twee toetsen gelijktijdig indrukken en hij is ingesteld. Simpel dus. Ik heb hem gewoon bij de dealer erin laten zetten en de prijs was geloof ik iets van tegen de honderd euro incl inbouw.

gr rob

Angus

Bericht door Angus » wo 28 jun 2006 10:55

[quote="borrac"]Angus,

Volgens mij bedoel je een "fuse controle" van het merk Reigh. Dit apparaatje hebben wij ook en ik ben er zeer tevreden over. Het voordeel is dat als je te veel stroom "vraagt", niet meteen de halve camping zonder stroom zit. Of in ieder geval de caravans die op dezelfde paal zitten. Als je weet hoeveel ampére je op de camping hebt, stel je het eenvoudig in. Het is een vierkant kastje van ong 10x10cm. Aan de boven zijde twee instelbare cijfers met daaronder een - en een + toets. Als je de stekker in de paal steekt geeft hij een begin spanning aan. Dan druk je de plus en min tegelijke tijd in en vervolgens druk je op de plus tot je de juiste ampérage hebt bereikt. Dan weer de twee toetsen gelijktijdig indrukken en hij is ingesteld. Simpel dus. Ik heb hem gewoon bij de dealer erin laten zetten en de prijs was geloof ik iets van tegen de honderd euro incl inbouw.

gr rob[/quote]

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie. Zoiets is inderdaad wat ik bedoel!

BDoets

Bericht door BDoets » wo 28 jun 2006 13:56

Ik snap iets niet helemaal...
Doorgaans is het toch zo dat ieder aansluitpunt zijn eigen zekering heeft?
Ik ga er altijd van uit dat als bijvoorbeeld een heel pad zonder stroom zit, dat te wijten is aan de gebrekkige installatie van de camping... is dat niet zo dan?
Bart

RonnyP

Bericht door RonnyP » wo 28 jun 2006 14:20

bdoets schreef:Ik snap iets niet helemaal...
Doorgaans is het toch zo dat ieder aansluitpunt zijn eigen zekering heeft?
Je zal daar maar staan, samen met je buurman op dezelfde zekering.
Die op z'n dooie gemak in de voortent naast zijn electrische bijverwarming tv aan 't kijken is met zijn voeten op de extra koelkast ...
En dan nog zelf die zekering laat afspringen als je even je handen wil wassen :shock: :?


Ik denk ook wel dat op de meeste campings iedereen zijn eigen zekering heeft, maar heel dikwijls kan je hier zelf niet aan. En soms duurt het wel even voor er iemand komt om die terug op te zetten (zeker als dat enkele keren na elkaar gebeurt).

Ronny
Laatst gewijzigd door RonnyP op wo 28 jun 2006 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

BDoets

Bericht door BDoets » wo 28 jun 2006 14:24

Reden tot een gesprek van mensch tot mensch met de buurman? :)
Maar serieus: bijna overal is ieder aansluitpunt toch apart gezekerd?
Bart

RonnyP

Bericht door RonnyP » wo 28 jun 2006 14:27

Ik heb het berichtje nog wat aangevuld, Bart.
Zou anders ook off-topic geweest zijn :lol:

Ronny

Borrac

Bericht door Borrac » wo 28 jun 2006 20:58

Wat Ronny zegt is natuurlijk ook zo. Ik heb het zelf ook aan de hand gehad toen ik er nog geen een had. De campinghouder woonde buiten het campeerterrein en toen dus in het begin van de avond de stroom uitviel, doordat we teveel gebruikte hebben we de rest van de avond maar in de caravan doorgebracht. Het gebeurde namelijk vroeg in het jaar en we wilden een electrisch kacheltje aanzetten, maar die stond per ongeluk op 2000 watt. Nu zal me dat dus niet meer gebeuren, want de fuse controle klapt er dan gewoon uit. Hetgeen wat de overbelasting veroorzaakte zet ik uit en vervolgens stel ik de fuse controle opnieuw in en klaar is Klara. Het is bij veel camping's ook nog eens zo, dat als het meerdere keren gebeurt je de rekening gepresenteerd krijgt.
Nee hoor, ik vind het een prima investering, en heb geen last van boze buren. :lol: Althans niet hierdoor. 8)

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 28 jun 2006 21:47

Als je met meerderen achter 1 zekering/automaat zit dan heb je aan zo'n Fuse-control ook niet veel.
Op welke waarde stel je 'm dan in :?:

Daarentegen denk ik dat iedere caravan wel z'n eigen zekering/automaat heeft en dan is het idd een goede vinding. b38.gif

Het is wel zo dat 1 aardlekschakelaar maximaal 6 aansluitpunten (zeg maar die blauwe contactdozen) mag beveiligen....
Als dus een aardlekschakelaar uitvalt dan zouden er dus gelijk 5 anderen (plus jezelf) zonder stroom kunnen zitten. :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Borrac

Bericht door Borrac » wo 28 jun 2006 21:57

Stel dat je op de camping 6 ampére hebt. Dan stel je je fuse controle dus ook op die 6 ampére in. Ook al zit je met 20 caravans op dezelfde paal. Elke aansluiting op de paal is apart gezekerd dmv een aardlek schakelaar. Als je nou teveel zou verbruiken, dan klapt de fuse controle eruit, zodat alleen jou caravan op dat moment zonder stroom zit, en niet de rest. Vervolgens stel je de boel weer even in en alles werkt weer.


gr rob

Borrac

Bericht door Borrac » wo 28 jun 2006 22:00

Nog even een vervolg. Schiet me nog te binnen.
Je kunt natuurlijk ook de fuse controle een ampére lager instellen, dan weet je in ieder geval zeker dat de boel er alleen bij jou uitklapt.

gr rob

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 28 jun 2006 22:26

borrac schreef:Stel dat je op de camping 6 ampére hebt. Dan stel je je fuse controle dus ook op die 6 ampére in. Ook al zit je met 20 caravans op dezelfde paal. Elke aansluiting op de paal is apart gezekerd dmv een aardlek schakelaar. Als je nou teveel zou verbruiken, dan klapt de fuse controle eruit, zodat alleen jou caravan op dat moment zonder stroom zit, en niet de rest. Vervolgens stel je de boel weer even in en alles werkt weer.


gr rob
Ik denk dat je wat door elkaar haalt....

Een aardlekschakelaar beveiligt alleen maar tegen foutstromen......dus stromen die afvloeien naar aarde omdat er een defekt in een een verbruiker zit (Bijvoorbeeld het verwarmingselement van je koffieapp. maakt sluiting tegen aarde)

De zekering daarentegen beveiligt tegen overbelasting.....dus als je teveel stroom vraagt.

Bij een campingkast zit bijvoorbeeld een aardlekschakelaar met daarachter maximaal 6 zekeringen van bijvoorbeeld die 6 ampere.
Als 1 van die zekeringen word overbelast dan springt die zekering dus uit.
Doch als 1 van die gebruikers een aardfout teweeg brengt dan springt de aardlekschakelaar uit en zet dus tevens die andere 5 gebruikers zonder stroom. :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Borrac

Bericht door Borrac » do 29 jun 2006 17:53

Nou Stoekie, zoals je ziet heb ik totaal geen verstand van electra. Maar ik snap jouw verhaaltje geloof ik wel. Toch? :lol: :lol: :lol:
Als ik het goed begrijp zal de aardlek er dus uitklappen als ik (of een ander) een apparaat zou gebruiken waar wat mis mee is en dus kortsluiting veroozaakt. Maar als ik zelf gewoon wat teveel verbruik dan doet de fuse controle zijn werk. Nou, dat doet hij, en dat is toch een prettig gevoel. :wink:

gr rob

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » do 29 jun 2006 18:14

borrac schreef:Nou Stoekie, zoals je ziet heb ik totaal geen verstand van electra. Maar ik snap jouw verhaaltje geloof ik wel. Toch? :lol: :lol: :lol:
Als ik het goed begrijp zal de aardlek er dus uitklappen als ik (of een ander) een apparaat zou gebruiken waar wat mis mee is en dus kortsluiting veroozaakt. Maar als ik zelf gewoon wat teveel verbruik dan doet de fuse controle zijn werk. Nou, dat doet hij, en dat is toch een prettig gevoel. :wink:

gr rob
Bijna goed.......De aardlek spring er dan uit als je zgn. aardsluiting maakt geen kortsluiting....
Bij kortsluiting springt nml. de zekering :wink:

voor de rest doet de fuse control idd z'n werk.....

Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord maar het lijkt me een prima app. om teveel stroomverbruik te voorkomen....

Tja, beginnende caravanner he :oops:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Borrac

Bericht door Borrac » do 29 jun 2006 18:24

stoekie schreef:Tja, beginnende caravanner he :oops:
Haha, jaha,zo zie je maar hé, zo kan een beginnende caravanner met verstand van electra ook nog wat leren :lol: :lol: :wink:
Ik ben gek op klussen, maar stroom heb ik niks mee. Het vervelende is dat je het niet kan zien maar o zo goed kan voelen. :? En daar hou ik niet van. :lol: Maar een stopcontact aanleggen lukt nog wel hoor. 8)

gr rob

renewouw

Bericht door renewouw » wo 4 okt 2006 12:28

In plaats van de Reich Fuse Control kun je ook eens kijken naar de Energy-Master Fuse Protector. Wel wat duurder maar werk beter, houdt ook rekening met hogere inschakelstromen waar een zekering ook tegen moet kunnen.

KeesCV

Bericht door KeesCV » za 14 okt 2006 07:25

werkt perfect een fuse control

ik heb hem 2 jaar in de caravan zitten en mijn vrouw weet goed hoe je de fuse control moet activeren hahaha

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”