2 aftakpunten op gasfles ?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Kampeermicrobe

2 aftakpunten op gasfles ?

Bericht door Kampeermicrobe » zo 25 jun 2006 14:08

Kampeervrienden,

In de disselbak heb ik een lichtgewicht BP-gasfles staan. Hierop werd een ontspanner geplaatst en hierop werd de leiding van de caravan aangesloten.
Nu vertrekken wij weldra naar Zuid-Frankrijk en lijkt het ons een beter idee om te koken in de voortent dan wel in de caravan.
Hiertoe kochten wij een extra gasvuur met 2 bekken. Nu had ik graag een 2de leiding vanuit de disselbak getrokken (losse gasslang door bodem disselbak) naar de voortent.
Ik neem aan dat ik hiertoe na de ontspanner een T-stuk plaats met 2 afsluitkranen? Mag zo'n losse gasslang gewoon buiten liggen? zijn er specifieke voorzieningen te nemen ?

DJ

Re: 2 aftakpunten op gasfles ?

Bericht door DJ » zo 25 jun 2006 14:10

Kampeermicrobe schreef:Kampeervrienden,

In de disselbak heb ik een lichtgewicht BP-gasfles staan. Hierop werd een ontspanner geplaatst en hierop werd de leiding van de caravan aangesloten.
Nu vertrekken wij weldra naar Zuid-Frankrijk en lijkt het ons een beter idee om te koken in de voortent dan wel in de caravan.
Hiertoe kochten wij een extra gasvuur met 2 bekken. Nu had ik graag een 2de leiding vanuit de disselbak getrokken (losse gasslang door bodem disselbak) naar de voortent.
Ik neem aan dat ik hiertoe na de ontspanner een T-stuk plaats met 2 afsluitkranen? Mag zo'n losse gasslang gewoon buiten liggen? zijn er specifieke voorzieningen te nemen ?

er zit volgens mij wel een max. lengte aan de gasslang. Wij hebben flessen gas een in de disselbak en 1 buiten aan het kooktoestel.

Stef

Bericht door Stef » zo 25 jun 2006 14:23

Tja, ik denk dat het wat minder veilig is als gewoon 2 gasflessen gebruiken.

BDoets

Bericht door BDoets » zo 25 jun 2006 15:18

Stef schreef:Tja, ik denk dat het wat minder veilig is als gewoon 2 gasflessen gebruiken.
Waarom eigenlijk?
Ik denk dat een gasslang die buiten ligt per definitie veiliger is dan één die in een disselbak zit, toch?

Overigens zag ik onlangs op Marktplaats.nl aangeboden een gasdruk regelaar met twéé gaskranen en twee aansluitingen, misschien is dat wat voor je... link

Ik heb zelf een eenvoudig T-stuk in de vaste gasslang van de caravan, waarvan één uitgang altijd open blijft en de andere met een kraan gesloten kan worden. Daar had ik vroeger de gasbarbecue aan, en over anderhalve week de Skottelbraai. De slang komt dan gewoon uit de (op een kier staande) disselbak, buiten gebruik wordt-ie opgerold en gaat ín de disselbak.
Bart

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

twee aftappunten op een gasslang

Bericht door Kees Mol » zo 25 jun 2006 16:29

als je dit echt subliem wilt regelen dan moet je naar de caravanboer en laat je een gasstopcontact in de wand van je caravan monteren. kost wel wat maar dan heb je ook wat. hierop kun je een gascomfoor aansluiten of een kacheltje of een gas bbq. (dit aansluiten gaat met een klikkoppeling)
Ik heb overigens jaren lang een T stukje tussen de gasfles (na het reduceertventiel) gehad om in de voortent een gaskacheltje te laten branden. Op het ventiel zit 1 kraantje (draaiwieltje) en daar tegenover had ik de slang die naar de voortent ging. Wel heb ik voor alle zekerheid alle slangkoppelingen voorzien van een klemmetje en draaide ik 's nachts het wieltje van het kraantje van het T stukje dicht. Zo kon ik 's morgens nog wel gebruik maken van de gasbranders in de caravan om mijn eerste kopje koffie te maken. Ergens in je disselbak zit vast wel een ontluchtingsmogelijk waardoor heen je de gasslang naar buiten kunt voeren.
succes Kees

DJ

Bericht door DJ » zo 25 jun 2006 16:35

bdoets schreef:
Stef schreef:Tja, ik denk dat het wat minder veilig is als gewoon 2 gasflessen gebruiken.
Waarom eigenlijk?
Ik denk dat een gasslang die buiten ligt per definitie veiliger is dan één die in een disselbak zit, toch?

Overigens zag ik onlangs op Marktplaats.nl aangeboden een gasdruk regelaar met twéé gaskranen en twee aansluitingen, misschien is dat wat voor je... link

Ik heb zelf een eenvoudig T-stuk in de vaste gasslang van de caravan, waarvan één uitgang altijd open blijft en de andere met een kraan gesloten kan worden. Daar had ik vroeger de gasbarbecue aan, en over anderhalve week de Skottelbraai. De slang komt dan gewoon uit de (op een kier staande) disselbak, buiten gebruik wordt-ie opgerold en gaat ín de disselbak.
Bart

Hoe zit het verzekeringstechnisch als je gasslang langer is als wettelijk is toegestaan.

Kampeermicrobe

Bericht door Kampeermicrobe » zo 2 jul 2006 18:41

Vrienden-kampeerders,
ondertussen heb ik de klus geklaard. Max. lengte slang is volgens de kampeerzaak 3,50 m (anders moet je overschakelen op koperen leiding).
Heb achter de ontspanner een gasslangetje van ca. 20 cm lengte geplaatst. Dan een koperen afsluitkraan met 3 aansluitingen. 2 uitgangen recht op recht is steeds open (aan ene zijde naar gasfles, aan ander uiteinde de caravanaansluiting. Aan de 3de (onderste) wordt dan de gasslang van 3 m lang gekoppeld (deze uitgang is dan afsluitbaar met de kraan die op de aftakking zit).
Gat geboord in bodem disselbak. Voorts een snelkoppeleing tussen geplaatst en zo naar de kooktafel in de voortent.
Alles veilig geplaatst en bovendien snel te demonteren.

Patje

Bericht door Patje » ma 3 jul 2006 08:22

Kampeermicrobe schreef:Gat geboord in bodem disselbak.
Proficiat met je idee en uitvoering. Zorg wel dat het gat in de bodem je slang niet langzaam kan kapotsnijden (trillingen tijdens het rijden enzo). Desnoods tussen de slang en de bodemplaat een rubberen dichting aanbrengen.

BDoets

Bericht door BDoets » ma 3 jul 2006 20:30

Ik doe dus iets soortgelijks, (met de gasslang naar de skottelbraai) maar laat de slang gewoon onder de klep van de disselkast uitkomen. Op reis zit-ie opgerold in de disselkast.
De klep is flexibel genoeg dat-ie eventueel nog op slot kan ook met de slang ertussen.
Bart

Kampeermicrobe

Bericht door Kampeermicrobe » wo 5 jul 2006 21:42

Voor ale duidelijkheid: de slangwordt opgerold en in de disselbak bewaard als we gaan rijden. Hiertoe heb ik net voor de kookplaat (in de voortent) een speciale gas-snelkoppeling geplaatst (vergelijk het met een snelkoppeling bij persluchtslangen).
Supersnelle demontage !

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”