verloopsnoer voor caravan van 7 polig naar 13 polig

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

verloopsnoer voor caravan van 7 polig naar 13 polig

Bericht door FWalraven » zo 11 jun 2006 13:34

Ik heb een caravan met mistachterlicht.
Een auto met 7 polige stekker.
Caravan met 13 polige stekker

Als ik een verloopsnoer voor caravan van 7 polig naar 13 polig koop wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Werkt mijn mistachterlicht dan naar behoren? Dus bij mistachterlich aan, mistachterlicht van auto uit is?
Heb ik dan constante stroom voor bv koelkast?
etc.
Frans

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18295
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verloopsnoer voor caravan van 7 polig naar 13 polig

Bericht door deusjevo » zo 11 jun 2006 14:02

fwalraven schreef:Ik heb een caravan met mistachterlicht.
Een auto met 7 polige stekker.
Caravan met 13 polige stekker

Als ik een verloopsnoer voor caravan van 7 polig naar 13 polig koop wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Werkt mijn mistachterlicht dan naar behoren? Dus bij mistachterlich aan, mistachterlicht van auto uit is?
Heb ik dan constante stroom voor bv koelkast?
etc.
Frans
Ik gok dat je mistachterlicht gaat branden en je koelkast het niet doet :?:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » zo 11 jun 2006 14:08

Dat gebeurt nu al, zonder verloopstekker.

Dus wat schiet ik er mee op door een verloop stekker er tussen te plaatsen?

Frans

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » zo 11 jun 2006 14:16

Waarom een verloopstekker kopen als je ook een 13 polige stekker op de auto kunt kopen? Dan ben je van alle problemen af of heb ik nou iets gemist...
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » zo 11 jun 2006 14:28

Ja,

Dat je met een 13 polige stekker op de auto alles oplost is bekend bij mij.

Ik wil alleen graag weten wat de mogelijkheden zijn van zo,n verloopstekker.

Frans

Stef

Bericht door Stef » zo 11 jun 2006 14:49

fwalraven schreef:Ja,

Dat je met een 13 polige stekker op de auto alles oplost is bekend bij mij.

Ik wil alleen graag weten wat de mogelijkheden zijn van zo,n verloopstekker.

Frans
Eens even kijken: 7 polen ten opzichte van 13 polen maakt inderdaad 5 polen verschil, dus extra mogelijkheden. Een paar daarvan zijn extra massadraden, maar bijvoorbeeld bij 7 polig heb je geen 2 constante stroomdraden en bij 13 polig wel.

René

Bericht door René » zo 11 jun 2006 14:58

Het verschil tussen 7 en 13 polen in nu 0
er worden nu nog steets meer 7 polen gevoed
als je alles naar behoren wil laten werken zal je echt een 13 polige doos op de wagen moeten monteren om alle 13 polen te kunnen voeden(te laten werken).

groedjes René

ps: doorlussen heeft geen zin :wink:

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » zo 11 jun 2006 15:08

Simpeler.

Ik heb nu een 7 polige stekker op de auto en een 13 polige op de caravan.

Als ik de caravan er achter hang dan blijft het mistachterlicht van de caravan continu branden. Deze krijgt nu spanning van de constante stroom aansluiting van de auto.
En heb ik geen stroom voor een eventuele koelkast etc.

Wat gebeurd ernu als ik er zo'n verloopstekker van 7 polig naar 13 tussen doe?

Hier had ik graag een antwoord op.

Frans

René

Bericht door René » zo 11 jun 2006 15:15

fwalraven schreef:Simpeler.

Ik heb nu een 7 polige stekker op de auto en een 13 polige op de caravan.

Als ik de caravan er achter hang dan blijft het mistachterlicht van de caravan continu branden. Deze krijgt nu spanning van de constante stroom aansluiting van de auto.
En heb ik geen stroom voor een eventuele koelkast etc.

Wat gebeurd ernu als ik er zo'n verloopstekker van 7 polig naar 13 tussen doe?

Hier had ik graag een antwoord op.

Frans

zoals ik al zei :er gebeurd niets. zo'n stekker is een verloopstekker die de 7 polen naar de 7 polen in de 13 polige stekker omzet.
Dus in de 13 polige stekker zullen maar 7 polen werken.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » zo 11 jun 2006 20:14

Waarom dan een verloopstekker als er niets veranderd?

Frans

Stef

Bericht door Stef » zo 11 jun 2006 20:32

fwalraven schreef:Waarom dan een verloopstekker als er niets veranderd?

Frans
Ik denk dat dit is omdat een 13 polige caravanstekker nu eenmaal niet in een 7 polig autostopcontact past.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » zo 11 jun 2006 21:48

Als je mijn berichten goed gelezen had dan had je geweten dat de 13 polige stekker (WeST) van de caravan in de 7 polige stekkerdoos van de auto past. Is er voor gemaakt.

En verder dat dan de mistlamp van de caravan continu brandt omdat deze, met deze combinatie, zit aangesloten op de constante stroom van de auto.

Dus nogmaals wat veranderd er als er een verloop stekker tussen gezet word.

Frans

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18295
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 11 jun 2006 21:52

fwalraven schreef:Dat gebeurt nu al, zonder verloopstekker.

Dus wat schiet ik er mee op door een verloop stekker er tussen te plaatsen?

Frans
Niets
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

008

Bericht door 008 » zo 11 jun 2006 22:47

fwalraven schreef:Als je mijn berichten goed gelezen had dan had je geweten dat de 13 polige stekker (WeST) van de caravan in de 7 polige stekkerdoos van de auto past. Is er voor gemaakt.

En verder dat dan de mistlamp van de caravan continu brandt omdat deze, met deze combinatie, zit aangesloten op de constante stroom van de auto.

Dus nogmaals wat veranderd er als er een verloop stekker tussen gezet word.

Frans
Beste Frans, je zou eens aan de studie moeten.
Het hoofdstuk Elektriciteit van http://www.caravanhandboek.nl is een goed begin.
Als je het daarna nog niet weet, kun je je beter wenden tot de auto- en/of caravandealer om je probleem op te lossen.

Bertrand

Bericht door Bertrand » zo 11 jun 2006 23:03

Beste Frans,

Als je op je auto op de 7 polige aansluiting op de pin die bedoeld is voor je mistlamp de continu spanning hebt zitten is het logisch dat je mistlamp op de caravan gaat branden, en de koelkast dus niet werkt.
Op de 13 polige aansluiting van je caravan zit de continu spanning voor de koelkast op pin 9, en deze wordt door de adapter met niets doorverbonden.

Wil je dit aangepast hebben dan zul je toch echt een 13 polige aansluiting op je auto moeten (laten) monteren.

Op de 7 polige aansluiting is namelijk maar ruimte voor 6 functies en een gezamelijke pen, namelijk:
1 - knipperlicht links
2 - mistlamp (door velen misbruikt voor continu spanning)
3 - massa (gezamelijke pen)
4 - knipperlicht rechts
5 - achterlicht rechts
6 - remlichten
7 - achterlicht links.

met een adapter van 7 polig naar 13 polig kun je dus geen funties toevoegen. De adapter zorgt er alleen maar voor dat pennen 1 t/m 7 rechtstreeks doorvervonden worden. met 8 t/m 13 gebeurt helemaal niets.

Ik hoop voor je dat het nu een stukje duidelijker wordt.

Groet Rob

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » ma 12 jun 2006 22:11

Waarom worden er dan verloopstekkers verkocht als deze totaal geen meer waarde hebben?

Misschien een verkoper die hier antwoord op weet?

Frans

BDoets

Bericht door BDoets » ma 12 jun 2006 22:25

Simpel toch... om een caravan met 7 polen aan te kunnen sluiten op een auto met 13 pools aansluiting. Of omgekeerd. Als je om wat voor reden dan ook de aansluitingen niet wil ombouwen... bv voor een huur- of leencaravan. Of als je voorziet dat je die auto niet lang meer zal hebben....
Bart

008

Bericht door 008 » ma 12 jun 2006 22:49

fwalraven schreef:Waarom worden er dan verloopstekkers verkocht als deze totaal geen meer waarde hebben?

Misschien een verkoper die hier antwoord op weet?

Frans
Beste Frans, misschien kun jij vertellen waar een verloopsnoer 7->13(WeSt) te koop is.
Ik ben heel nieuwsgierig.

Ik ben wel bekend met 7->13(Jaeger), want die heb ik hier.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » ma 12 jun 2006 23:25

008,

Eindelijk iemand die de vraag goed leest.

Voor de andere nogmaals:

Ik heb een 7 polige stekker op de auto.
13 polige WeST op de caravan.

Deze combinatie past.

Alleen mistachterlicht van caravan blijft continu branden, doordat constante stroom van de auto het mistachterlicht van spanning voorziet.

Er worden verloopstekkers aangeboden.

Mijn vraag was wat is het voor- of nadeel van zo,n stekker.

Als het zo is dat de combinatie 7->13(West) niet te koop is omdat het genut heeft, is dit voor mij een antwoord waar ik iets mee kan.


Frans

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » di 13 jun 2006 00:16

Wanneer ik het probleem zo lees van het mistachterlicht wat blijft branden het volgende.

Met een 7 polige steker of contactdoos kan je gewoonweg niet allebei apart schakelen.
Ik zou het volgende (niet geheel netjes) doen.

Ik plaatste een defect lampje in het mistachterlicht, de koelkast kan dan tijdens het rijden ingeschakeld blijven. Stel dat je in een controle fuik terecht komt, kan je altijd nog even een nieuw lampje plaatsen. In de praktijk krijg je dan zelden of nooit een bekeuring.

Het risico dat je je mistlamp moet gebruiken (minder zicht dan 50m) is in de zomer bijna uit te sluiten.

Sander_s2k

Bericht door Sander_s2k » di 13 jun 2006 17:00

Een verloop van 7 polig multicom naar 13 polig multicom is niet te krijgen (ja of je moet deze dan zelf gaan maken). Persoonlijk zou ik een 13 polige doos op de auto (laten) monteren, geen gedoe met draden trekken of defecte bolletjes, als je een beetje handig bent dan kost zo`n doosje iets van 24 euro en daar zou ik zelf geen risico voor willen nemen. :D

Als dit geen optie voor je is dan wordt het een keuze maken tussen de mistlamp en de koelkast.

Ook bij het monteren van de 13 polige doos is het even opletten, het is namelijk zo dat je nooit 2 mistlampen mag voeren, hiervoor moet er dus een schakelaar in de auto zitten of geplaatst worden die de mistlamp van de auto uitzet en hem op de caravan aanzet. Het is ook mogelijk om het bolletje van de mistlamp van de auto eruit te draaien vlak voordat je op pad gaat, maar vergeet deze dan niet weer netjes terug te draaien bij aankomst of bij thuiskomst. :roll:

groeten Sander

008

Bericht door 008 » di 13 jun 2006 17:37

sander_s2k schreef:Ook bij het monteren van de 13 polige doos is het even opletten, het is namelijk zo dat je nooit 2 mistlampen mag voeren, hiervoor moet er dus een schakelaar in de auto zitten of geplaatst worden die de mistlamp van de auto uitzet en hem op de caravan aanzet.
Op het web en ook op dit bord wordt veel onzin geplaatst.
Ook bovenstaande mededeling valt in die categorie :evil:

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18295
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 13 jun 2006 17:45

008 schreef:
sander_s2k schreef:Ook bij het monteren van de 13 polige doos is het even opletten, het is namelijk zo dat je nooit 2 mistlampen mag voeren, hiervoor moet er dus een schakelaar in de auto zitten of geplaatst worden die de mistlamp van de auto uitzet en hem op de caravan aanzet.
Op het web en ook op dit bord wordt veel onzin geplaatst.
Ook bovenstaande mededeling valt in die categorie :evil:
He 008, je heette toch vroeger geen zuignap :?: :wink:
Heb je toevallig een Biod :?:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 13 jun 2006 18:06

Ik heb een caravan met mistachterlicht.
Een auto met 7 polige stekker.
Caravan met 13 polige stekker
Ik heb beslist je vraag goed gelezen en ik stel duidelijk vast, dat je omschrijving niet helemaal correct is.
Misschien kun je de vraag opnieuw stellen met de correcte feiten, zodat het antwoorden ook wat makkelijker zal gaan?

Stef

Bericht door Stef » di 13 jun 2006 18:19

deusjevo schreef:
008 schreef:
sander_s2k schreef:Ook bij het monteren van de 13 polige doos is het even opletten, het is namelijk zo dat je nooit 2 mistlampen mag voeren, hiervoor moet er dus een schakelaar in de auto zitten of geplaatst worden die de mistlamp van de auto uitzet en hem op de caravan aanzet.
Op het web en ook op dit bord wordt veel onzin geplaatst.
Ook bovenstaande mededeling valt in die categorie :evil:
He 008, je heette toch vroeger geen zuignap :?: :wink:
Heb je toevallig een Biod :?:
2 zielen, 1 gedachte.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”