airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Jacqueline

Bericht door Jacqueline » do 16 sep 2004 08:30

Wij hebben echt geen plaats voor een airco in de caravan maar we hebben wel zo'n ding in de auto.

Mijn man en ik zijn beiden heel erg verkouden geraakt door de airco. Wij denken dat het door de airco komt. Ook horen we van anderen dat de airco niet erg prettig voor je gezondheid is. Hoe zit dat in de caravan?

Groetjes van Jacqueline en shake hands van Poedel Plezant 8)

Vroem

Bericht door Vroem » do 16 sep 2004 20:59

Jacqueline schreef:Wij hebben echt geen plaats voor een airco in de caravan maar we hebben wel zo'n ding in de auto.

Mijn man en ik zijn beiden heel erg verkouden geraakt door de airco. Wij denken dat het door de airco komt. Ook horen we van anderen dat de airco niet erg prettig voor je gezondheid is. Hoe zit dat in de caravan?

Groetjes van Jacqueline en shake hands van Poedel Plezant 8)
Welkom terug op dit forum Jacqueline :wink:

Over de airco in de auto het volgende, Bij gebruik van de airco deze ongeveer 5 km van te voren uitzetten voor je het eindpunt bereikt hebt!
Omdat er ijs op de condensor zit die dan kan smelten en vervolgens drogen!
Als dit niet gedaan wordt blijft de condensor nat en kan er makkelijker bacterie groei onstaan die de luchtwegen kan aantasten (verkouden worden) als het goed is staat dit ook in het instruktieboekje van de auto.
Hoe dit is met caravans zou ik niet weten.
Wat ook belangrijk is met airco's is dat ze regelmatig worden gebruikt i.v.m het voorkomen van uitdrogen van pakkingen en rubbers en dat ze kunnen gaan lekken en op de duur niet meer koelen, weet ook niet hoe dit met airco's op caravans en campers is.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » do 16 sep 2004 22:02

Airco hooguit 5-7 graden onder buitentemperatuur zetten. Standje koelkast is niet nodig in de auto. Heb het ook en vind het echt gewldig. Kan niet meer zonder. En de tips van vroem in de gaten houden voor een lang plezier van je airco. Airco in de caravan hoef ik trouwens niet, ga wel lekker in de schaduw buiten zitten als het te warm wordt, of het water in :D

Vroem

Bericht door Vroem » do 16 sep 2004 22:32

Airco in de caravan hoef ik trouwens niet, ga wel lekker in de schaduw buiten zitten als het te warm wordt, of het water in

Maar in de nacht slaapt dit zo moeilijk :lol:
Heb dus ook airco in de auto, en wil ook nooit meer zonder!
N.b: heb hem niet in de caravan.

Prettig weekeind u allen :wink:

Jacqueline

Bericht door Jacqueline » vr 17 sep 2004 07:32

Bedankt voor de antwoorden en adviezen over de auto airco. Zo'n airco in de auto tijdens de vakantie rit is best wel prettig.

Groetjes van Jacqueline en shake hands van Plezant 8)

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 17 sep 2004 07:52

vroem schreef:
Maar in de nacht slaapt dit zo moeilijk :lol:
tuurlijk niet, even de ramen helemaal open en je kunt lekker slapen :D En anders maar naar ijsland op vakantie, alleen...... hoe krijg je je caravan daar........ :wink:

Vroem

Bericht door Vroem » za 18 sep 2004 11:07

ga wel lekker in de schaduw buiten zitten als het te warm wordt, of het water in
Met het slaapt zo moeilijk bedoelde ik dit! :lol:
Heuh...... naar Ijsland Brrr :wink:

Jacqueline

Bericht door Jacqueline » ma 20 sep 2004 16:29

tuurlijk niet, even de ramen helemaal open en je kunt lekker slapen En anders maar naar ijsland op vakantie, alleen...... hoe krijg je je caravan daar........

Ik zou zeggen, informeer eens bij de ANWB. Ze organiseren kampeer reizen naar IJsland.
Mijn ouders zijn dit jaar in IJsland geweest en het was er geweldig. De prijs van een biertje, 7 euro, was iets minder leuk volgens mijn vader.

Groetjes van Jacqueline en shake hands van Plezant 8)

Vroem

Bericht door Vroem » ma 20 sep 2004 20:57

De prijs van een biertje, 7 euro, was iets minder leuk volgens mijn vader.
Niet alleen koud maar ook duur, mij niet gezien dan in Ijsland! :lol:

bob

Bericht door bob » ma 27 sep 2004 16:32

Hallo Jacqueline,

Ik heb nog een opmerking over die auto-airco. Het is verstandig om ieder jaar een keertje de airco "schoon" te maken, je kan dit doen dmv een soort spuitbus die je in de gesloten auto (met de airco aan op re-circuleren) neerzet. Uit die spuitbus komt een gas dat de reeds aanwezige bacterien in het airco-systeem doodt. Je moet hierna even goed ventileren. Ik doe dit zelf ook elk jaar, en heb nooit meer last van m'n ogen of een loop neus etc.

Ik let er ook altijd op ivm het comfort dat ik de temperatuur van de airco niet te laag zet...

(die spuitbus haal ik bij de autodealer (seat) bij mij in de buurt, ik ben ze nog niet tegen gekomen bij bijvoorbeeld de halfords ofzo... en ze zijn wel vrij prijzig 25 euro...)

groeten, Bob.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » za 21 mei 2005 00:33

Ik kom nog even terug op dit topic. Ik was dus aan een spaarpotje begonnen voor een airco en daar zat nu genoeg in. Wat shoppen op het internet bleek echt de moeite en de doos is mij vandaag geleverd uit Duitsland aan 872 euro terwijl datzelfde in België 1250 euro kost. Ik had eigenlijk de afmetingen niet bekeken in de brochure en daarin leek mij dat veel kleiner te zijn. Als ik de doos opende leek dat meer op een centrale verwarmingsketel vond ik. De afmetingen zijn 60x45x35 cm en het gewicht valt ook tegen, dat wist ik wel dat het 30 kg woog maar als je de doos optild denk je toch oei, zo zwaar! Ik ben dan toch al blij dat ik geen dak-airco gekocht heb want dan dierf ik niet meer door een put te rijden uit schrik dat mijn dak zou breken. De inbouw zal iets voor volgende maand zijn dan heb ik het minder druk.

Vroem

Bericht door Vroem » za 21 mei 2005 11:40

Gefeliciteerd met je aanschaf Nachtuil, ben benieuwd of het goed werkt :wink:

HobbyBob

Bericht door HobbyBob » vr 17 mar 2006 11:20

Hoi Nachtuil,

Omdat ik het overweeg een airco aan te schaffen ben ik wat aan het lezen gegaan op het forum.
Je laatste bericht over de aanschaf van je airco was van Mei 2005.
Dus heb je die airco al meerdere malen gebruikt.
Mijn vraag is nu: Hoe bevalt de airco en hoe zit het met het geluid ?

Jij hebt de Frostair 1700 aangeschaft, ik las nu dat er een nieuwere versie is namelijk de Saphir Comfort. Misschien dat er al iemand is die daar ervaring mee heeft ?

Groeten

Robert

Kroko

Bericht door Kroko » vr 17 mar 2006 15:29

bob schreef:Hallo Jacqueline,

Ik heb nog een opmerking over die auto-airco. Het is verstandig om ieder jaar een keertje de airco "schoon" te maken, je kan dit doen dmv een soort spuitbus die je in de gesloten auto (met de airco aan op re-circuleren) neerzet. Uit die spuitbus komt een gas dat de reeds aanwezige bacterien in het airco-systeem doodt. Je moet hierna even goed ventileren. Ik doe dit zelf ook elk jaar, en heb nooit meer last van m'n ogen of een loop neus etc.

Ik let er ook altijd op ivm het comfort dat ik de temperatuur van de airco niet te laag zet...

(die spuitbus haal ik bij de autodealer (seat) bij mij in de buurt, ik ben ze nog niet tegen gekomen bij bijvoorbeeld de halfords ofzo... en ze zijn wel vrij prijzig 25 euro...)

groeten, Bob.
Mischien een domme vraag.
Kan zijn dat ik er volkomen naast zit.
Maar een airco werkt toch op hetzelfde principe als een ijskast? Niet?
Waarom moeten we dan nooit de ijskast schoon maken (de binnenkant van de ijskast wel he)? of vloeistof ,gassen bijvullen? Zo een ijskast die werkt toch ook (normaal) een 10 jaar of langer.
Waarom moeten wij dan onze auto airco (in principe) elk jaar laten nazien?
Als ik er volledig fout zit dan hoor ik het graag.
Vriendelijke groeten kroko

Citrorob

Bericht door Citrorob » vr 17 mar 2006 16:33

kroko schreef: Mischien een domme vraag.
Die bestaan niet. :wink:
kroko schreef: Maar een airco werkt toch op hetzelfde principe als een ijskast? Niet?
Dat klopt het basis pricipe is het zelfde.
kroko schreef: Waarom moeten we dan nooit de ijskast schoon maken (de binnenkant van de ijskast wel he)? of vloeistof ,gassen bijvullen? Zo een ijskast die werkt toch ook (normaal) een 10 jaar of langer.
Waarom moeten wij dan onze auto airco (in principe) elk jaar laten nazien?
Een grote compressorkoelkast heeft een compressor motor van 125-175watt een airco in een auto heeft een compressor van 3000-5000Watt.

De systemen zowel een koelkast als een airco dienen gesloten te zijn. Als een koelkast het na jaren slechter gaat doen komt of door slijtage aan de compressor of weglekken van het koelmiddel. Bij auto's is de kans op lekken door het veel grotere vermogen van de compressor en de veelheid aan flexibele aansluitingen en demontabele koppelingen veel groter dan bij een koelkast. Als alles goed gaat hoeft er bij een auto ook niet te gebeuren. Het controleren in de garage is dan ook meer preventief.
Het schoonmaken van de airco is eigenlijk niet meer dan filters vervangen. Dit zijn vaak broeinesten van bacteriën. Heeft niet zoveel met de airco zelf te maken maar meer met "frissere" lucht in de auto dan zonder filter.

Kroko

Bericht door Kroko » vr 17 mar 2006 18:56

Citrorob schreef:
kroko schreef: Als alles goed gaat hoeft er bij een auto ook niet te gebeuren. Het controleren in de garage is dan ook meer preventief.
Het schoonmaken van de airco is eigenlijk niet meer dan filters vervangen. Dit zijn vaak broeinesten van bacteriën. Heeft niet zoveel met de airco zelf te maken maar meer met "frissere" lucht in de auto dan zonder filter.
Volledig mee eens.
Maar waarom zie je dan advertenties van sommige auto(bedrijven - handelaars of onhafhankelijke bedrijven die geen auto's verkopen maar wel auto onderdelen , accesoires verkopen) die met de zomer in aantocht roepen van uw airco nazien bij ons voor ... euro.
En als je dan die prijzen ziet (laat ons zeggen van )30 tot 60 euro , dan vraag ik me af als het alleen om een filtertje gaat is dat een zeer duur filtertje.
Wil maar zeggen dat de maatschappij dit fenomeen een beetje (veel) aan de mensen is opgedrongen.
Dit is mijn gedacht he.
Mijn wagen is nu 4 jaar en heb bij de laatste grote onderhoudsbeurt ook voor de eerste keer de airco laten nakijken.
Het verdikt was: de airco was in orde. En ze hebben inderdaad nieuwe filters gestoken voor de prijs van 39 euro.

Versta me niet verkeerd he. Een auto moet onderhouden worden (juist zoals een caravan) maar soms heb ik toch mijn (grote) twijfels over sommige zaken.

Vriendelijke groeten kroko

René

Bericht door René » vr 17 mar 2006 19:41

In het begin zei je dat je de koude lucht onder de caravan wilde gebruiken voor de koeling in de caravan door middel van een bankairco.
Bij de hobby van ons zitten 4 ventilatie buizen on frisse lucht binnen te laten.
Een kleine ventilator bv van een computer of zo,kan je de koude lucht naar binnen zuigen.
Als je een bankairco gebruikt moet hij naar mijn idee flink werken,daar de warme lucht opsteigt.
Een airco koelt door de lucht steeds te circuleren en af te koelen,als deze onder de bank zit is hij nog wel even bezig.
Daarom zit een caravan airco eigenlijk altijd op het dak.
Warme lucht gaat omhoog ,wordt afgekoelt ,de koude lucht zakt,waardoor je dus automaties luchtcirculatie krijgt.
Als ik het fout heb hoor ik het wel
groetjes René

RonRS

Bericht door RonRS » za 18 mar 2006 18:11

Wij hebben een Truma Saphir comfort in laten bouwen, het is alleen nog even op het goede weer wachten om te kijken of het goed werkt.

De redenen waarom wij deze hebben gekozen zijn:

- Behoud van het dakraam.
- laag zwaartepunt. (door plaatsing onder het bed)
- minder opvallend (e.v.t diefstal)
- Goed resultaat in de airco test van de KCK.

En nou maar hopen dat het snel wat beter weer wordt :)

Groeten Ron

HobbyBob

Bericht door HobbyBob » zo 19 mar 2006 17:51

We zijn vandaag bij de dealer geweest, die had er verschillende opgesteld staan.
We denken toch er een te nemen die op het dak komt.
Het verschil in geluid was zo in de showroom al duidelijk te horen.
Gezien de maat van de caravan zou het de Dometic Blizzard B 2100 meoten worden.

Weet iemand nog inbouw adressen, de dealer vraagd (zonder nog te onderhandeld te hebben) € 1895,-- met inbouw.
Er moet echter wel een apart gat in het dak gemaakt worden.

Gr

Robert

Bob1976

Bericht door Bob1976 » ma 20 mar 2006 16:14

Citrorob schreef: Het schoonmaken van de airco is eigenlijk niet meer dan filters vervangen. Dit zijn vaak broeinesten van bacteriën. Heeft niet zoveel met de airco zelf te maken maar meer met "frissere" lucht in de auto dan zonder filter.
Hoi Rob,

ik bedoelde met het schoon maken met die spuitbus echt het airco systeem (dus zeg maar het lucht kanaal waarin de verdamper zit).

Als je de airco gebruikt op de juiste manier (dus een tijdje vóór de aankomst (zeg 5 á 10 minuten) de airco al uit zetten) dan hoeft dit eigenlijk niet. Echter veel mensen zetten hun airco niet optijd uit, met als resultaat dat de verdamper vochtig blijft, en hierop schadelijke bacterien gaan groeien (dat is ook die muffe stank die je ruikt als je dan na een tijdje je airco weer aanzet). Om dit te herstellen is die spuitbus, waarvan je de inhoud een tijdje laat recirculeren in de auto...

voor de rest is het belangrijk dat je ook in de winter af en toe de airco ff aanzet, zodat de pomp goed gesmeerd blijft (voor de smering wordt over het algemeen het koude middel gebruikt). ik heb nu als stelregel voor mezelf genomen dat wanneer het systeem goed koelt ik hem niet opnieuw ga laten afpersen (je schijnt het snel genoeg te merken (heb ik me laten vertellen door een monteur) als je te weinig koude middel doordat dan het rendement veel minder wordt...

gr, Bob.

Bob1976

Bericht door Bob1976 » ma 20 mar 2006 16:31

kroko schreef: Volledig mee eens.
Maar waarom zie je dan advertenties van sommige auto(bedrijven - handelaars of onhafhankelijke bedrijven die geen auto's verkopen maar wel auto onderdelen , accesoires verkopen) die met de zomer in aantocht roepen van uw airco nazien bij ons voor ... euro.
En als je dan die prijzen ziet (laat ons zeggen van )30 tot 60 euro , dan vraag ik me af als het alleen om een filtertje gaat is dat een zeer duur filtertje.
Wil maar zeggen dat de maatschappij dit fenomeen een beetje (veel) aan de mensen is opgedrongen.
Dit is mijn gedacht he.
Mijn wagen is nu 4 jaar en heb bij de laatste grote onderhoudsbeurt ook voor de eerste keer de airco laten nakijken.
Het verdikt was: de airco was in orde. En ze hebben inderdaad nieuwe filters gestoken voor de prijs van 39 euro.

Versta me niet verkeerd he. Een auto moet onderhouden worden (juist zoals een caravan) maar soms heb ik toch mijn (grote) twijfels over sommige zaken.

Vriendelijke groeten kroko
Hoi Kroko,

zie m'n vorige post, ik ga ook niet standaard ieder jaar naar de garage om de airco te laten nakijken hoor, dat doe ik alleen als ik het vermoeden heb dat hij slecht koelt (en dat hoeft natuurlijk niet altijd aan het aircosysteem te liggen, dat bleek wel van de zomer bij mijn auto. Toen deed de radiatorventilator het niet goed en kon de airco z'n warmte niet meer goed kwijt... oplossing: een relais vervangen voor 7 euro en klaar was ik weer :wink: ). Ik ben dus wel met je eens dat je je niet gek moet laten maken om ieder jaar het systeem te laten vernieuwen :wink: :lol:

gr, Bob.

Citrorob

Bericht door Citrorob » ma 20 mar 2006 17:26

Bob1976 schreef:ik bedoelde met het schoon maken met die spuitbus echt het airco systeem (dus zeg maar het lucht kanaal waarin de verdamper zit).

Als je de airco gebruikt op de juiste manier (dus een tijdje vóór de aankomst (zeg 5 á 10 minuten) de airco al uit zetten) dan hoeft dit eigenlijk niet. Echter veel mensen zetten hun airco niet optijd uit, met als resultaat dat de verdamper vochtig blijft, en hierop schadelijke bacterien gaan groeien (dat is ook die muffe stank die je ruikt als je dan na een tijdje je airco weer aanzet). Om dit te herstellen is die spuitbus, waarvan je de inhoud een tijdje laat recirculeren in de auto...

voor de rest is het belangrijk dat je ook in de winter af en toe de airco ff aanzet, zodat de pomp goed gesmeerd blijft (voor de smering wordt over het algemeen het koude middel gebruikt). ik heb nu als stelregel voor mezelf genomen dat wanneer het systeem goed koelt ik hem niet opnieuw ga laten afpersen (je schijnt het snel genoeg te merken (heb ik me laten vertellen door een monteur) als je te weinig koude middel doordat dan het rendement veel minder wordt...

gr, Bob.
Hoi Bob,

Ik ken het fenomeen van een van mijn eerste airco's. Ik nu reeds een aantal auto's achter elkaar met klimaat controle erin en hier staat de airco altijd aan. Ik heb geen last van luchtjes o.i.d.
Als hij goed werkt heeft afpersen inderdaad geen zin. Hij kan er alleen maar van gaan lekken (al was het maar op de vulnippel) en dat is nu net wat je niet wil.

HobbyBob

Bericht door HobbyBob » ma 20 mar 2006 22:39

Is dit een auto forum of een caravan forum ???

Hebben we het hier over airco's voor de caravan of voor auto's ??????

Bob1976

Bericht door Bob1976 » di 21 mar 2006 09:34

HobbyBOB schreef:Is dit een auto forum of een caravan forum ???

Hebben we het hier over airco's voor de caravan of voor auto's ??????
Dag Bob,

Dit is een caravan-forum.

We hebben het hier eventjes over auto airco's (het draadje begon 1,5 jaar geleden over een caravan airco)

gr, Bob.

Citrorob

Bericht door Citrorob » di 21 mar 2006 09:55

HobbyBOB schreef:Is dit een auto forum of een caravan forum ???

Hebben we het hier over airco's voor de caravan of voor auto's ??????
Het ging over de verschillen en overeenkomsten alsmede de verschillen in onderhoud.

Daar is niets mis mee volgens mij.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”