Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » di 16 jul 2013 08:29

Op de site van kampeertopper zag ik het volgende: http://www.kampeertopper.nl/artikel.php?id=914... een ontluchtingsset waardoor je geen stank meer hebt in het toilet. Nu vind ik in onze nieuwe caravan de stank echt verschrikkelijk, zelfs na een dag en dat terwijl er alleen maar urine in komt. In mijn vorig toilet ging ook nog extra spoelvloeistof en of dat nu het verschil maakt....?
Nu moet hij nog wel naar de onderhoudsdealer voor een modificatieset van Dometic omdat we ook nog eens last van lekken hebben maar of dat het stankprobleem verhelpt is nog de vraag.

Dus nu de vraag: iemand ervaring met zo'n ontluchtingsset en is dat makkelijk zelf in te bouwen of gelijk mee laten doen bij de beurt?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Micky » di 16 jul 2013 09:00

RE.gif

met de set heb ik geen ervaring, maar als je toilet stinkt, ligt het toch vaak aan het gebruik van de producten, gebruik je originele thetford producten (de blauwe)? ik heb wel eens een Frans product moeten gebruiken omdat ik geen nieuwe fles thetford kon vinden, toen stonk ons toilet ook, dit was gelijk weer over bij gebruik van de originele.
de hoeveelheid maakt natuurlijk ook uit, je kunt ook proberen wat meer vloeistof te gebruiken, deze moet namelijk de geur neutraliseren, gebruik je te weinig werkt het alleen in het begin, maar raakt de tank voller, dan begint het te stinken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door JPGeetje » di 16 jul 2013 09:04

Tja, die toevoegingen aan spoelwater en afvaltank hebben wel een functie scratch.gif
Overigens, werkt de onluchting die standaard in je afvaltank zit nog wel goed?
Dit kun je makkelijk waarnemen door even te kijken als je de afsluitklep (onder in het toilet) opent of er geen over of onderdruk in de afvaltank zit.
Als ik zo naar die afzuiging waarnaar je link verwijst kijk, dan hoop ik toch dat het toilet niet aan de voortent-kant zit.
Anders krijg je daar de volle laag als er iemand op je toilet bezig is met "Kluivert buiten de selectie te plaatsen" schrik.gif boos.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » di 16 jul 2013 09:33

Inderdaad zit de toiletunit aan de voorkant... maar geen probleem want we hebben geen voortent, slechts een fiamma maar gebruiken het toilet voornamelijk s nachts en evt voor een plasje ( hoge nood) overdag mochten we verder weg van een toiletgebouw staan.
We gebruiken de originele produkten van thretford ( de blauwe) en afgemeten in ruime hoeveelheden dus ook daar kan het niet aan liggen.. Het stinkt gewoon na één dag al. Volgende week krijgen we een modificatieset en het weekend daarna gaan we de caravan een weekje gebruiken dus dan is het uit testen of dit afdoende is maar ik denk dat die onluchtingsunit eventueel van toegevoegde waarde is.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Micky » di 16 jul 2013 09:35

RE.gif

ik zou anders iets meer vloeistof proberen als hij na de modificatie nog stinkt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Fred N » di 16 jul 2013 09:36



Het inbouwen is niet moelijk zie filmpje
Wel van belang is waar de toilet geplaatst is
Aan de tent of achterzijde?
Als toilet zich aan de zijde van de voortent c.q luifel is geplaatst dan wordt alles hierin geblazen. schrik.gif

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Fred N » di 16 jul 2013 09:43

Hier de inbouw instructies van de SOG wel in het Deens.
Even met google translate en je weet alles.
SOG toilet ventilator

suc6

pd0bao40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door pd0bao40 » di 16 jul 2013 09:45

In de toiletruimte heb ik, gelukkig, geen raam, wel een dakluik van 40 x40 cm dat altijd openstaat. In combinatie met ruimte onder de deur ontstaat een natuurlijke ventilatie van laag naar hoog. Nooit last van bedoeld probleem gehad, Jaap.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4013
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Gemineye » di 16 jul 2013 09:53

Ik vind het een nogal dure oplossing die in mijn beleving niet echt voor de hand licht.

Een goed gebruikt chemisch toilet stinkt volgens mij niet, nog nooit meegemaakt?

Wij gebruiken alleen voor 's nachts altijd zo'n losstaand toiletje (geen vast toilet in de caravan), en doen daar altijd veel minder blauwe vloeistof in dan op de verpakking staat aangegeven (klein scheutje is meer dan zat voor 'kleine boodschapjes'). Beetje van die roze vloeistof in het spoelreservoir en klaar. Wat ik wel vaak doe is voor het eerste gebruik even een halve liter water ofzo er in doen samen met de blauwe vloeistof, om er voor te zorgen dat er een dikke laag vloeistof in zit alvorens je er gebruik van maakt. Anders komt de vloeistof onvoldoende in contact met de urine en dan blijft hij stinken (ook als hij eenmaal wat voller zit is mijn ervaring). Wij kunnen het toilet gerust een paar nachten gebruiken zonder dat die gaat stinken.

Na de vakantie goed schoonmaken met bleek. Ik vul hem dan met water en bleek en dan flink schudden. Paar uurtjes laten staan en dan een paar keer uitspoelen. Zelfs zonder vloeistof kan ik hem dan gerust in de caravan laten staan in de wintermaanden, dat stinkt niet.

Als je zeker weet dat dat het probleem niet is, dan zou het misschien een technisch probleem kunnen zijn, maar ik kan me dat bijna niet voorstellen. Het toilet zelf is immers een redelijk eenvoudig ding. De chemicalieen moeten het werk doen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » di 16 jul 2013 10:05

RE.gif We doen inderdaad een laag water in het toilet met de vloeistof zodra hij schoon is. Bij thuiskomst staat hij zelfs meerdere dagen hier met chloor of schoonmaakazijn hier om te reinigen en dan herhaal ik dat elke keer dus echt schoon. Luikje in het toilet staat ook altijd open dus ook daar ligt het niet aan... scratch.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door HanK » di 16 jul 2013 10:51

Gebruik je ook dat roze spul van thetfort in het spoelwater?
Dat maakt dat het frisser ruikt. Want als je gespoeld hebt en de klep gesloten ( wel echt goed sluiten ) , dan druipt er altijd nog wat spoelwater op de klep en zou deze goed moeten sluiten, zoniet dan zie je dat,zowel dan ruikt dat spoelwater toch wat frisser.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door JPGeetje » di 16 jul 2013 11:06

Bepaalde medicijnen kunnen ook een aanslag op je neus vormen, en dat kan ook bij urine schrik.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » di 16 jul 2013 11:33

HanK schreef:Gebruik je ook dat roze spul van thetfort in het spoelwater?
Dat maakt dat het frisser ruikt. Want als je gespoeld hebt en de klep gesloten ( wel echt goed sluiten ) , dan druipt er altijd nog wat spoelwater op de klep en zou deze goed moeten sluiten, zoniet dan zie je dat,zowel dan ruikt dat spoelwater toch wat frisser.
Bij het huidige toilet komt het spoelwater direct uit de verswatertank dus ik kan er niets aan toevoegen.. denk dat daar ook het probleem grotendeels in zit.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Micky » di 16 jul 2013 11:35

RE.gif

ik denk het niet, ik gebruik dat spul nooit omdat het vieze vlokken in het water geeft, mijn toilet stinkt niet zoals ik al aangaf.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door evershg » di 16 jul 2013 11:39

Bij mij komt het spoelwater ook uit de watertank of uit de camping kraan,maar ruik nooit iets.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

pd0bao40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door pd0bao40 » di 16 jul 2013 11:54

Astrid, bij de Porta (ble) Potti, s werd iets dergelijks veroorzaakt doordat urine kon blijven staan tussen boven- en ondertank. Die kwam dus NIET in aanraking met de vloeistof of korrels in de ondertank en ging dus een eigen leven leiden en dat was niet reukloos. Een simpele vervanging van een rubberring verschafte uitkomst. Ik weet niet of iets dergelijks ook mogelijk is bij de vast ingebouwde toiletten maar zou er eens naar kijken. Gr.Jaap.

AdriaUnica502

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door AdriaUnica502 » di 16 jul 2013 12:03

Gewoon iets meer blauwe vloeistof gebruiken en dan stinkt het echt niet meer. Denk eraan als je een afzuigsysteem gaat monteren, je geen vloeistof meer mag gebruiken, omdat die dan zijn werking niet meer doet. Ik gebruik ook geen roze vloeistof meer voor het spoelwater ivm zwarte vlokken en ik heb echt geen last van stank terwijl het toilet toch intensief wordt gebruikt. thumbup.gif

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » di 16 jul 2013 12:40

De bijlage foto 1.JPG is niet meer beschikbaar
pd0bao40 schreef:Astrid, bij de Porta (ble) Potti, s werd iets dergelijks veroorzaakt doordat urine kon blijven staan tussen boven- en ondertank. Die kwam dus NIET in aanraking met de vloeistof of korrels in de ondertank en ging dus een eigen leven leiden en dat was niet reukloos. Een simpele vervanging van een rubberring verschafte uitkomst. Ik weet niet of iets dergelijks ook mogelijk is bij de vast ingebouwde toiletten maar zou er eens naar kijken. Gr.Jaap.

Bedankt Jaap voor de tip..inderdaad zou dat het wel eens kunnen zijn, er zit ook een soort van klepje achter de tank ( oranje op de foto) dat vaak los hangt .. en ik weer terug moet plaatsen in een plastic geleider. Zoals je kunt zien is de bak onder de tank niet glas van oppervlak en zeer slecht schoon te maken met al die schroefjes. Ik heb nu al diverse malen gehad dat hier dus urine in stond en één keer was het zelfs daarbuiten gelopen tijdens het rijden.. een vreselijke vieze troep was dat ( heb ik al eens aangegeven in een ander topic) dit betreft dus een dometic wc gebouwd in een caravan van 2010. Maar inderdaad hopen dat het probleem na de modificatie verholpen is.
Bijlagen
foto 1.JPG
foto 1.JPG (38.74 KiB) 6402 keer bekeken
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

pd0bao40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door pd0bao40 » di 16 jul 2013 13:28

Dat hoop ik met jou maar. . .als jij onder modificatie verstaat de aanschaf van de SOG installatie vrees ik toch. Waarom, het verhelpen is meestal niet het grootste werk doch de juiste diagnose stellen. De SOG afzuiging vindt slechts plaats als de bril naar beneden is en stopt als hij weer omhoog staat dus slechts bij gebruik van het toilet. Als geurvorming doorgaat wordt die toch 23 uur (v.d.24 verspreid) ? Het toilet moet, ook zonder die aanvulling, reukloos zijn. Zou daar op aansturen, succes, Jaap.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » di 16 jul 2013 13:39

RE.gif
Net de modificatie bedoel ik een aanpassingsset ( een gemodificeerde ring) die vanuit Dometic geleverd zou worden omdat dit toilet dit probleem meer zou hebben gehad in het verleden ook omdat de schuif zo ontzettend stroef gaat, je breekt je nagels zowat door de kracht die je moet zetten. Waarschijnlijk is dat ook het stank-lek-probleem.
Laatst gewijzigd door Stoekie op di 16 jul 2013 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

pd0bao40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door pd0bao40 » di 16 jul 2013 13:41

O.K. dan heb je de koe toch bij de juiste horens gevat zie ik, zal wel lukken, Jaap

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Diny » di 16 jul 2013 13:47

@ moyzo,
Je stelt dat je met je nieuwe caravan naar de dealer moet i.v.m. lekken. Er moet een nieuwe modificatieset in.
Je koppelt de stankoverlast aan die lekkage.
Vooropgesteld dat ik geen verstand van e.e.a. heb zou ik het probleem voorleggen aan de dealer. Je hebt garantie bij een nieuwe caravan neem ik aan en door andere zaken te monteren zou die garantie kunnen vervallen.

Rob Eriba

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Rob Eriba » di 16 jul 2013 23:04

In onze Nova zat bij aankoop al een SOG. Deze is gekoppeld aan de knop om de tankafsluitklep te openen. Dit betekent dat de afzuiging ook alleen dan werkt als de klep tussen toilet en tank geopend is. De vorige eigenaars waren kennelijk heel fanatiek anti-vloeistof gebruik, want de binnenkant van de tank zat vol urine-kalk-afzettingen. Wij gebruiken de normale blauwe vloeistof in de tank en schoon water om te spoelen en hebben sindsdien geen kalkafzetting meer in de tank.

De opmerking dat gebruik van vloeistoffen bij gebruik van een afzuiginstallatie (SOG) niet (meer) mogelijk is, kan ik niet volgen.

Groet, Rob Eriba

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » ma 29 jul 2013 21:56

Modificatieset is bij onderhoudsbeurt geplaatst, geen stank meer gehad ( ondanks hitte en ook nog een grote boodschap... Tijdens enorme omweersbui kon dat niet anders scratch.gif ) schuif werkt perfect. Geen lekage meer dus extra toepassingen zijn niet nodig. Nu ander probleem , de koelasthitte weg werken want zelfgemaakte ventilatorset deed niets dus morgen eentje kopen .
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Nachtuil » di 30 jul 2013 16:48

In mijn nieuwe caravan haden wij ook geurhinder vooral tijdens het rijden. Ik heb dat als volgt opgelost. Onder de cassette zijn twee dekseltjes, en op het achterste is een hobbel die een klep openduwd onderaan de cassette. Langs daar kwam de geur binnen. Ik heb dat achterste deksel doorgezaagd zodat die hobbel er af is, en de klep dicht blijft. Om verder te vermijden dat er een druk in de casette kan komen heb ik in de aflaatstop een gat geboord van 12mm en in het deurtje ook, en daartussen een siliconeslangetje gestoken van 12mm zodat langs daar de druk wegkan. Nu hebben wij geen geur meer.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”