Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » di 30 jul 2013 17:21

Volgens het bedrijf die de onderhoudsbeurt hebben gedaan: dometic had geen wc.s moeten maken dat was threthford hun ding... Veel problemen bij de dometics.. Maar na de modificatieset dus opgelost....
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Olive
Berichten: 145
Lid geworden op: do 19 jul 2012 19:51
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Olive » wo 31 jul 2013 14:20

Zal wel zijn omdat Threthford ook koelkasten maakt. mrgreen.gif
Overigens zeer tevreden over de koelkast in onze nieuwe caravan.

gr

Kees
Mitsubishi Outlander 2,4 2 WD + T.E.C. Weltbummler Energy 473 TE

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Leentje » ma 8 okt 2018 10:38

Ook wij hebben lekkage en daarvan stankoverlast. In alle losse hoekjes geen prettige klus om schoon te maken.
Heb zojuist Dometic in Etten-Leur gesproken. Het is een bekend probleem met dit type toilet.
Ik moet het typeplaatje fotograferen en dat met een kopie van de aankoopnota of kentekenbewijs mailen en dan komt er een nieuwe schuif per post naar ons toe.
Klinkt heel wat beter dan 140 euro uitgeven aan een renew-kit. thumbup.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door AadB » wo 10 okt 2018 20:28

thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Leentje » za 13 okt 2018 08:58

Een nieuwe schuif is gisteren per post verzonden. thumbup.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Leentje » za 20 okt 2018 21:24

Ivm onze vakantie de schuif naar de camping laten sturen. Maar goed ook, want hij bleef lekker lang onderweg. Gelukkig eind goed, bijna alles goed. Wc is nu lekvrij!!! Zelfs als ik slaapdronken vergeet de schuif eerst te openen. Ruimte onderin waar cassette staat blijft mooi droog. Stank uit cassette zelf is smerig. Zijn nu aan het experimenteren met ander merk vloeistof in cassette en los sprayen uit flacon omdat we centraal waterpunt hebben in de caravan. Ook een geurverfrisser opgehangen van rituals die ik in auto heb. De schuif zelf gaat ook wat lichter. Daphne nogmaals bedankt voor super tip👍
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door deusjevo » za 20 okt 2018 21:36

Welk type/merk vloeistof gebruiken jullie nu?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door WillyL » zo 21 okt 2018 11:30

Vorig jaar heb ik voor het eerst Kemdirect geprobeerd. Geurt anders dan het groene spul, minder intens.
Het blauwe gebruik ik niet omdat het niet goed is voor het milieu, tenzij ze de formule aangepast hebben. Je mag of mocht het niet in de septische put kieperen, vermoedelijk omdat het te goed de afbrekende bacteriën doodt.
Dat mag wel met het groene en Kemdirect.
Kemdirect was een bus met een wit-grijze vloeistof maar het zou ook in pastillen te krijgen zijn. We hebben er wel ons groot gevoeg niet in gedaan, daarvoor gaan we elders.
Dit jaar terug het groene spul gebruikt, maar van een ander merk (trivano?) dat er wel in samenwerking met thetford voor werkt. Dat was het enige dat ze op die camping hadden en ik besefte voor het vertrek niet dat ik een ander middel van Kemdirect mee had, de tankreiniger.
Kemdirect kan ook in het spoelwater in de plaats van het rode spul. Je hebt er dan later niet van die vieze zwarte slierten mee wat je wel met het roze middel kan hebben.

Terloops, ik heb geen aandelen bij Kemdirect.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Leentje » zo 21 okt 2018 17:50

We gebruikten Kem, stinkt enorm ;-)
Terug naar 123 sinds vandaag. Volgende verblijf in de caravan weet ik meer.
Roze of vervanging daartoe kan niet ivm centrale tank. (ook drinkwater)
Ipv daarvan spray ik nu roze vloeistof direct in de pot.
Wil dat ook gaan proberen met groene zeep. Vind dat een prettige lucht.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Daphne » zo 21 okt 2018 18:22

Leentje schreef:
za 20 okt 2018 21:24
Daphne nogmaals bedankt voor super tip👍
Graag gedaan maar de credits gaan naar dit forum, ik heb alleen de zoekfunctie gebruikt knipoog.gif

En Kem of groen gebruiken wij nooit meer. Ooit bij de vorige caravan gebruikt maar nooit meer. Gewoon Thetford blauw, en af en toe roze vloeistof sprayen op aanraden van de dealer omdat het de smering van de rubbers ten goede komt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door deusjevo » zo 21 okt 2018 18:29

Leentje schreef:
zo 21 okt 2018 17:50
Wil dat ook gaan proberen met groene zeep. Vind dat een prettige lucht.
Lucht is wel prettig maar groene zeep heeft wel een ontvettende eigenschap en dat is wellicht minder handig voor de rubbers?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Gemineye » ma 22 okt 2018 09:20

Wat heeft iedereen toch altijd met dat roze spul? Gebruik dat nooit, krijg je altijd van die vlokken van na verloop van tijd, heel irritant. Weet ook eigenlijk niet of dat nou helpt geur tegen te gaan?? Gebruik het nooit meer, ruik nooit iets.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door PD » ma 22 okt 2018 11:21

RE.gif
Vlokken door de roze vloeistof.......... al zeker 5 jaar achterhaald nadat de receptuur is aangepast thumbup.gif maar gebruik geen budget rommel !

Je kunt nog wel vlokken krijgen uit oude vervuilde tanks maar dat heeft niets met de moderne roze vloeistof te maken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door janoniem » ma 22 okt 2018 12:35

En op de beurs werd zelfs door Thetford bevestigd dat het blauwe goedje Aqua Kem Blue (grote fles of geconcentreerd) beter werkt dan al die milieuvriendelijker varianten als green en korrels. Waarom zijn ze er dan? De markt vraagt er naar.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Gemineye » ma 22 okt 2018 12:38

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Vlokken door de roze vloeistof.......... al zeker 5 jaar achterhaald nadat de receptuur is aangepast.
Hm mocht ik me ooit nog gaan storen aan geur dan zou ik dus nog eens een nieuwe fles kunnen halen begrijp ik. Vooralsnog gebruik ik het nooit en mis het ook niet echt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Leentje » ma 22 okt 2018 20:15

Weet niet of jullie ook de klep van het (dometic)toilet open moeten zetten voor het plassen, maar je gaat echt over je nek, al na een dag.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Gemineye » ma 22 okt 2018 20:41

Dat is mij dus nog nooit opgevallen. Ik gebruik altijd de blauwe vloeistof. Geen stank, zelfs niet na bv twee weken. Gebruik je wel genoeg vloeistof? Doe je er een bodempje water in? Het moet wel kunnen vermengen met elkaar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Daphne » ma 22 okt 2018 21:42

Leentje schreef:
ma 22 okt 2018 20:15
Weet niet of jullie ook de klep van het (dometic)toilet open moeten zetten voor het plassen, maar je gaat echt over je nek, al na een dag.
Dat hoort echt niet. Wij gebruiken gewoon Thetford blauw en tegen de tijd dat de tank vol is, vind ik de lucht minder fris. Als ik telkens over m'n nek zou gaan, zou ik het niet lang volhouden in de caravan :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door PD » ma 22 okt 2018 21:51

Gemineye schreef:
ma 22 okt 2018 20:41
Ik gebruik altijd de blauwe vloeistof. Geen stank, zelfs niet na bv twee weken.
Hoe krijg je dat voor elkaar, 2 weken ?

Wij doen in de caravan uitsluitend de nachtelijke "kleine boodschap" maar zelfs dan is de tank na een weekendje (dus 2 nachten) al behoorlijk gevuld......... Plasserts zijn we, denk ik knipoog.gif

Ik gebruik altijd een scheutje Blauw en Rose en het ruikt altijd fris wanneer ik de tank ledig. Tijdens langer verblijf raakt de tank na een nacht of 4-5 aardig vol en ook dan geen nare luchtjes.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Gemineye » ma 22 okt 2018 21:55

Gewoon niet teveel doorspoelen, da’s de truc!

Maar twee weken hebben wij wel eens gehad omdat de caravan alweer bij huis stond omdat we heel onverwachts vakantie moesten onderbreken door sterfgeval. Caravan is toen onbedoeld gewoon blijven staan en toen we het hele gebeuren achter de rug hadden heb ik het toilet eens schoon gemaakt, maar echt niets bijzonders aan geroken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door PD » ma 22 okt 2018 21:57

Okay, duidelijk thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door moyzo » do 25 okt 2018 07:11

Dit onderwerp gestart destijds met een Dometic toilet, achteraf probleem opgelost met een nieuwe schuif.
Nu we inmiddels een nieuwe caravan hebben met een Thetford toilet moet ik toch de conclusie trekken dat deze vele malen beter bevalt. Deze heeft wel een apart circuit met spoelwater waar we de roze vloeistof aan toe voegen en verder gebruiken we de blauwe vloeistof. Geen stankoverlast gehad ook niet met een volle tank. Thuis gekomen gaat hij na goed spoelen met chloor soms een week of langer in de schuur bij de caravan en daarna staat hij onder de caravan met open schuif tot we hem weer vullen.
We gebruiken hem voor de kleine boodschapjes vooral s nachts. wat ik wel aangeschaft heb: een extra klein wand-prullenbakje waar ik het wc-papier in doe na gebruik. Zodoende hoeven we geen speciaal papier te kopen en leegt hij gemakkelijk.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door WillyL » za 27 okt 2018 11:57

RE.gif waarom speciaal wc-papier kopen?
Normaal wc-papier is gemaakt om snel op te lossen, anders kan er te gemakkelijk verstoppingen in de afvoerleidingen ontstaan.

Wij gebruiken in alle geval gewoon toitelpapier op alle toiletten, ook dat van de caravan, maar dan wel niet de dikke 4lagige versies, maar het iets dunnere met toch zacht-aan-de-poep velletjes. Verdere details ga ik jullie besparen maar we letten wel op om er niet door te zitten met de vingers.
Thuis hadden we trouwens ook eens last met 4-lagig papier. Dat veroorzaakte een dikke vaste koek bovenop de massa in de septische put. Sindsdien gebruiken we dat 4-lagig papier nooit meer.


Ik kan me wel voorstellen dat sommige dikke proppen maken om te vegen, maar dat moet dus niet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ontluchtingsset toilet oplossing stank?

Bericht door Gemineye » za 27 okt 2018 12:25

Gewoon wc-papier kan inderdaad prima, maar je moet wel spaarzaam zijn met het gebruik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”