Omvormer met of zonder acculader

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
gaan

Omvormer met of zonder acculader

Bericht door gaan » do 11 jul 2013 00:03

Ik heb vandaag onze caravan opgehaald.
In deze Delta caravan van 1999 zit een power centre.

Daarnaast heb ik een kleine gebruiksaanwijzing van M.E.C. Ltd wwarin een viertal modelnummers omschreven zijn.
Model 0612 en 1012 hebben geen acculaadfunctie de 0614 en 1014 wel.
Geen foto of afbeelding in de folder.

Echter ik heb geen idee welke ik heb scratch.gif
Op de kast staat 'power centre II, 551096'
Kan verder niets zien.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door Daphne » do 11 jul 2013 09:19

Misschien kan je een foto plaatsen van de "powercentre"
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

pd0bao40

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door pd0bao40 » do 11 jul 2013 09:33

Dit apparaat staat in meerdere Britse caravans o.a. de Beyerland, Eccles . Het eerst genoemde getal 06 of
10 slaat op het aantal te leveren Amperes, het tweede op de spanning dus 12 resp. 14 V= Komen er aan de secundaire zijde slechts 2 aansluitkabels of klemmen voor ? Of misschien toch 4 ? Enfin we wachten de foto,s even af. Misschien kun je ook een (onbelaste) spanningsmeting doen, liefst met hoogohmige digitale meter ? Gr.Jaap.

gaan

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door gaan » do 11 jul 2013 12:51

Nogmaals een poging om een foto te plaatsen
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (62.41 KiB) 3140 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Daphne op do 11 jul 2013 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto omgedraaid

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door BertvD » do 11 jul 2013 12:54

jeetje, nu moet ik mijn beeldscherm op de kop zetten mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
maar de foto staat er. thumbup.gif
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

gaan

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door gaan » do 11 jul 2013 12:55

Ik heb vandaag bij daglicht even een foto gemaakt.
Ik vraag me af of de gebruiksaanwijzing wel bij de omvormer hoort.
Er zit in.de caravan ook een display waarop binnen- en buiten temperatuur, voltage en vebruikt amperage afleesbaar is.

gaan

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door gaan » do 11 jul 2013 12:57

Inderdaad op mijn telefoon staat die ook.op de kop terwijl op de ipad de foto mooi rechtop staat
....

gaan

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door gaan » do 11 jul 2013 13:04

Eens kijken of ik er nog een foto bij kan plakken.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (63.18 KiB) 3136 keer bekeken
image.jpg
Display
image.jpg (59.6 KiB) 3136 keer bekeken

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door jackt » do 11 jul 2013 20:21

Aanduiding 'caravan accu' doet op zijn minst vermoeden dat er een laadinrichting in zit lijkt mij......
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door Micky » vr 12 jul 2013 02:08

Kingpin heeft een Delta uit 2000, wellicht kan hij je meer info geven, denk alleen wel dat hij op vakantie is, stuur hem anders een pb.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door Ralf » za 13 jul 2013 20:54

de delta van 2000 is van een andere bouwer dan deze delta. vanaf 99 zijn de delta,s bij chateau gemaakt .dit is een overjarig model van 1998 en deze is nog gebouwd bij abi in engeland .ook al staat er op het kenteken 1999
deze heeft inderdaad een lader en omvormer waarschijnlijk zit er in de disselbak een kroonsteen met een plusje en een minnetje
daar kan de accu geplaatst worden er zitten ook 2 rubber lijstjes met een spanbandje .
let wel op dat de lader goed bruikbaar is voor de vakantie periode maar dat deze lader maar max 14 volt laad dit maakt je accu lui op de langetermijn .
advies is wel een paar keer per jaar met een goede lader opladen .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

gaan

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door gaan » do 18 jul 2013 23:59

Bedankt voor de reacties, er zit inderdaad een kroonsteentje in de disselbak.

Ik zal eens een accu erop aansluiten en gewoon eens kijken wat hij doet.
Zal van te voren even de multimeter op het kroonsteentje prikken, als het goed is geeft deze rond de 14 volt aan.

Ik heb zelf nog nooit met een accu in een campeermiddel gewerkt
Enig idee hoelang ik met een accu kan 'draaien' zonder een stroomkabel aan te sluiten?
En dan nog een domme vraag; wat voor een accu wordt er over het algemeen gebruikt?

pd0bao40

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door pd0bao40 » vr 19 jul 2013 12:07

Ook als geen spanning wordt gemeten op de kroonsteen kan de acculader toch in orde zijn : juist bij de elektronisch geregelde laders kan men vaak geen spanning meten ALS geen accu is aangesloten. Zo geven mijn beide Ctek laders geen spanning aan zonder accu te gebruiken, het 7000 model heeft zelfs een aparte voeding stand waarbij die 7A (=100Watt) afgenomen kan worden, dan zonder diverse beveiligingen die het wel doen bij acculaden. Accukeuze, als goed geregelde laadapparatuur gebruikt wordt, een niet navulbare vloeistofaccu als de Ca(lcium) of een der accu,s waarbij het elektrolyt is vastgelegd dus een AGM
type, waaronder de opgerolde celaccu met zijn zeer kleine Ri (inwendige weerstand) maar toch ook de gel-accu als het uitsluitend om verlichting gaat. De capaciteit hangt af van gebruiksdoel :mover ja/nee, als er niet aan moveren gedacht wordt totaal van gevraagd vermogen optellen, realiseren dat bij geen stroom nemen op camping de k.k.op gas moet en hoe lang men autark/autonoom wil staan alvorens weer op te moeten laden.Rekening houden dat niet de volle accucap.ontladen mag worden maar slechts 70% bij de semi-tractie typen. Gr.Jaap.

Europe Traveler
Berichten: 3
Lid geworden op: za 2 nov 2019 18:11

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door Europe Traveler » di 5 nov 2019 19:54

Schema Power Centre II.jpg
Schema Power Centre II.jpg (56.61 KiB) 754 keer bekeken
Wel een late reactie, maar beter laat dan nooit.
Het schema van de "Power Centre II".
Ik heb helaas geen duidelijkere afbeelding.

Gr. Europe Traveler...

Europe Traveler
Berichten: 3
Lid geworden op: za 2 nov 2019 18:11

Re: Omvormer met of zonder acculader

Bericht door Europe Traveler » di 5 nov 2019 20:30

Aanvullende info "Power Centre II":
1. de zekering voor de koelkast (blauw 15); Rood-Bruin = kabel van de koelkast.
2. de zekering van de verlichting (rood 10); Groen-Bruin = kabel van de verlichting.
3. de zekering van de voortent lamp (rood 10); niet naar gezocht.
4. de zekering van de waterpomp (rood 10); Blauw-Bruin = kabel van de waterpomp (kraan).
5. de zekering van de wand contact rood 10); Oranje-Groen = kabel van de wand contact.
6. de zekering van de Caravan Accu (blauw 15); Rood naar plus pool van accu, zwart naar min pool van accu.

Paars - gaat naar pin 9 van de stekker; contante stroomdraad, via het contact van de auto.
Rose - gaat naar pin 10 van de stekker; Laden/koelkast tijdens rijden - een relais is nodig, welke geactiveerd wordt door de laadstroom van de dynamo.
Beige - gaat naar pin 11 van de stekker; massa voor pin 10.
wit - gaat naar pin 12 van de stekker - wordt gebruikt voor stuursignaal naar de ecu; Uitschakelen van parkeersensoren en mistlamp van de auto.
Grijs - gaat naar pin 13 op de stekker - massa voor pin 9.


Mogelijk heeft iemand nog iets aan deze informatie.

Gr. Europe Traveler.
Beter laat dan nooit...
Auto: Skoda Octavia 1.6 SR combi, 2003 - Caravan: KIP Kompakt 400KK, 1988 - Maximaal gewicht 750 Kg. - Staat: Gerenoveerd 2019

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”