stroomaansluiting caravan
stroomaansluiting caravan
Hallo.
Wij hebben een home car 45 spirit. De aansluiting voor de elektriciteit zit langs de linkerkant van de caravan, dus niet aan de kant van de voortent.
Nu heb ik onlangs zo een cee stekker gekocht met een extra (vrouwelijke) stekker aan. (dus een cee die je in de caravan plugt en waar je een extra stopcantact aan hebt)
Aangezien onze aansluiting niet aan de voortentkant zit vraag ik me af of deze extra aansluiting wel (spat)waterdicht is , want daar heb ik mijn twijfels over.
Als hij moest staan aan de voortentkant dan is er geen enkel probleem vermits hij dan droog hangt.
De bedoeling is om ook wat elektriciteit in de voortent te hebben.
Kortom iemand ervaring met deze situatie of moet ik extra maatregelen nemen? (i.v.m. waterdichtheid)
Of werken met een verlengkabel(tje) van binnen in de caravan zo naar de voortent?
Of desnoods aan de voortentkant een extra aansluiting (aan de caravan) voorzien voor 230V.
Ik hoor jullie opmerkingen , oplossingen of andere suggesties graag.
vriendelijke groeten kroko
8) 8) 8)
Wij hebben een home car 45 spirit. De aansluiting voor de elektriciteit zit langs de linkerkant van de caravan, dus niet aan de kant van de voortent.
Nu heb ik onlangs zo een cee stekker gekocht met een extra (vrouwelijke) stekker aan. (dus een cee die je in de caravan plugt en waar je een extra stopcantact aan hebt)
Aangezien onze aansluiting niet aan de voortentkant zit vraag ik me af of deze extra aansluiting wel (spat)waterdicht is , want daar heb ik mijn twijfels over.
Als hij moest staan aan de voortentkant dan is er geen enkel probleem vermits hij dan droog hangt.
De bedoeling is om ook wat elektriciteit in de voortent te hebben.
Kortom iemand ervaring met deze situatie of moet ik extra maatregelen nemen? (i.v.m. waterdichtheid)
Of werken met een verlengkabel(tje) van binnen in de caravan zo naar de voortent?
Of desnoods aan de voortentkant een extra aansluiting (aan de caravan) voorzien voor 230V.
Ik hoor jullie opmerkingen , oplossingen of andere suggesties graag.
vriendelijke groeten kroko
8) 8) 8)
stroomaansluiting caravan
hallo Kroko,
Het snelste en makkelijkste is : demonteer vrouwelijke contra-stekker.
Sluit verlengsnoertje aan op stopcontact waar je het minst last ervan hebt.
Maar : ALTIJD GEAARD WERKEN
Groetjes.......Karpertje50
Het snelste en makkelijkste is : demonteer vrouwelijke contra-stekker.
Sluit verlengsnoertje aan op stopcontact waar je het minst last ervan hebt.
Maar : ALTIJD GEAARD WERKEN
Groetjes.......Karpertje50
Re: stroomaansluiting caravan
Deze stekkers zijn ontwikkeld om buiten in de regen te kunnen gebruiken lijkt me toch :kroko schreef:Hallo.
Wij hebben een home car 45 spirit. De aansluiting voor de elektriciteit zit langs de linkerkant van de caravan, dus niet aan de kant van de voortent.
Nu heb ik onlangs zo een cee stekker gekocht met een extra (vrouwelijke) stekker aan. (dus een cee die je in de caravan plugt en waar je een extra stopcantact aan hebt)
Aangezien onze aansluiting niet aan de voortentkant zit vraag ik me af of deze extra aansluiting wel (spat)waterdicht is , want daar heb ik mijn twijfels over.
Als hij moest staan aan de voortentkant dan is er geen enkel probleem vermits hij dan droog hangt.
De bedoeling is om ook wat elektriciteit in de voortent te hebben.
Kortom iemand ervaring met deze situatie of moet ik extra maatregelen nemen? (i.v.m. waterdichtheid)
Of werken met een verlengkabel(tje) van binnen in de caravan zo naar de voortent?
Of desnoods aan de voortentkant een extra aansluiting (aan de caravan) voorzien voor 230V.
Ik hoor jullie opmerkingen , oplossingen of andere suggesties graag.
vriendelijke groeten kroko
8) 8) 8)
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Of je twijfelt aan de waterdichtheid of niet, je kunt beter niet aftakken vóór de aardlekschakelaar. Die zit in het electrakastje in de caravan.
Alle stopcontacten na dat kastje geven je de veiligheid van die aardlek.
Maar alles ervóór, dus vanaf de stroompaal tot in de caravan is een risico voor je eigen veiligheid. En die van je gezin.
Simpel dus: koop een andere stekker (kun je 'm nog ruilen?) en als je stroom wilt in de voortent haal je dat met een verlengsnoertje door het raam uit de caravan.
Of je maakt een aparte 230 V in de wand aan de voortentkant.
Of, goedkoper, tegen de onderkant van de vloer.
Alle stopcontacten na dat kastje geven je de veiligheid van die aardlek.
Maar alles ervóór, dus vanaf de stroompaal tot in de caravan is een risico voor je eigen veiligheid. En die van je gezin.
Simpel dus: koop een andere stekker (kun je 'm nog ruilen?) en als je stroom wilt in de voortent haal je dat met een verlengsnoertje door het raam uit de caravan.
Of je maakt een aparte 230 V in de wand aan de voortentkant.
Of, goedkoper, tegen de onderkant van de vloer.
stroomaansluiting caravan
dacht ik ook Jasper.
onder de wagen zijn weer voorschriften voor.
dit staat in de NEN1010 in het monteursboek,HOI.
Karpertje50
onder de wagen zijn weer voorschriften voor.
dit staat in de NEN1010 in het monteursboek,HOI.
Karpertje50
Omdat ik ivm met mijn hobby nogal wat verschillende acculaders bij me heb, en omdat onze "nieuwe" Adria voor ons doen een nogal ruime disselbak heeft, heb ik een lijntje afgetakt naar de disselbak en daar een flinke slof aangelegd, met een stuk of 6 inprikpunten.
Kan ik alle laders kwijt die ik wil, plus naar behoefte een verlengsnoertje de voortent in. Ev. kan de disselbak op slot terwijl het snoertje door de kier loopt. -Bart
Kan ik alle laders kwijt die ik wil, plus naar behoefte een verlengsnoertje de voortent in. Ev. kan de disselbak op slot terwijl het snoertje door de kier loopt. -Bart
stroomaansluiting caravan
goed idee,Bart,ga ik toepassen als ik daar aan toe ben.
thanks.
Groetjes Karpertje50
thanks.
Groetjes Karpertje50
Re: stroomaansluiting caravan
Kabelhaspel met drie stopkontakten stekker vervangen voor cee stekker.
Haspel leg je onder de caravan. Je maakt een stekker met cee stekker die naar de caravan gaat en een stopkontaken doos aansluiten op je haspel naar de voortent en dan hou je nog een stopkontakt over op je haspel die naar de disselbak kan met een stopkontakten doos (En je hebt meteen 25 of 50 mtr verlengsnoer.)
Geaard werken zoals al genoemd is.
Haspel leg je onder de caravan. Je maakt een stekker met cee stekker die naar de caravan gaat en een stopkontaken doos aansluiten op je haspel naar de voortent en dan hou je nog een stopkontakt over op je haspel die naar de disselbak kan met een stopkontakten doos (En je hebt meteen 25 of 50 mtr verlengsnoer.)
Geaard werken zoals al genoemd is.
DJ, je vervalt weer in je oude fout door met één zin er een totaal onsamenhangend betoog van te maken.
Ik snap er tenminste geen lor meer van.
Bedoel je nu dat je de stekker van de haspel vervangt door een CEE. En waar prik je die dan in? Toch niet in de zijaansluiting van de CEE, die ik kroko net heb afgeraden?
Zo komen we nergens, toch?
Ik snap er tenminste geen lor meer van.
Bedoel je nu dat je de stekker van de haspel vervangt door een CEE. En waar prik je die dan in? Toch niet in de zijaansluiting van de CEE, die ik kroko net heb afgeraden?
Zo komen we nergens, toch?
Mag dat wel, ik heb begrepen dat electra in de disselbak uit den boze is ivm de aanwezige gasflessen. Of de electra moet in een afgesloten gedeelte staan.bdoets schreef:Omdat ik ivm met mijn hobby nogal wat verschillende acculaders bij me heb, en omdat onze "nieuwe" Adria voor ons doen een nogal ruime disselbak heeft, heb ik een lijntje afgetakt naar de disselbak en daar een flinke slof aangelegd, met een stuk of 6 inprikpunten.
Kan ik alle laders kwijt die ik wil, plus naar behoefte een verlengsnoertje de voortent in. Ev. kan de disselbak op slot terwijl het snoertje door de kier loopt. -Bart
Wij hadden nl een (push)lampje op batterijen in de disselbak gehangen en door de dealer werd er fijntjes op gewezen dat dat gevaar op kan leveren. Of is dat onzin en kan het geen kwaad??
Gr. Daphne
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Of dat mag? Geen idee - ik ga ervan uit dat mijn gasfles-aansluiting niet lekt.
En de enige keer dat er stekkers uit worden getrokken (=kans op vonkjes) is als de disselkastklep wagenwijd openstaat (want dan sta ik er zelf bij).
Ik heb het ooit eens bij iemand anders gezien en vond het handig...
"Since the masters make the rules,
For the wise men and the fools,
I got nothing Ma, to live up to"...... (Bob Dylan)
Bart
En de enige keer dat er stekkers uit worden getrokken (=kans op vonkjes) is als de disselkastklep wagenwijd openstaat (want dan sta ik er zelf bij).
Ik heb het ooit eens bij iemand anders gezien en vond het handig...
"Since the masters make the rules,
For the wise men and the fools,
I got nothing Ma, to live up to"...... (Bob Dylan)
Bart
Daphne je heb gelijk,een lampje in de disselbak moet zodanig gemonteerd worden dat hij geen gevaar kan opleveren.daphne schreef:Mag dat wel, ik heb begrepen dat electra in de disselbak uit den boze is ivm de aanwezige gasflessen. Of de electra moet in een afgesloten gedeelte staan.bdoets schreef:Omdat ik ivm met mijn hobby nogal wat verschillende acculaders bij me heb, en omdat onze "nieuwe" Adria voor ons doen een nogal ruime disselbak heeft, heb ik een lijntje afgetakt naar de disselbak en daar een flinke slof aangelegd, met een stuk of 6 inprikpunten.
Kan ik alle laders kwijt die ik wil, plus naar behoefte een verlengsnoertje de voortent in. Ev. kan de disselbak op slot terwijl het snoertje door de kier loopt. -Bart
Wij hadden nl een (push)lampje op batterijen in de disselbak gehangen en door de dealer werd er fijntjes op gewezen dat dat gevaar op kan leveren. Of is dat onzin en kan het geen kwaad??
Gr. Daphne
dat houd in dat het lampje in een (gas) dichte behuizing moet zitten,ook de schakelaar moet zo zijn gemonteerd.
groetjes René
Re: stroomaansluiting caravan
Awel dj zo werk ik momenteel. Een kabelhaspel (van 50meter) onder de caravan , Dan een verlengkabeltje in de haspel die dan met een cee naar de caravan gaat. En zo heb ik nog 3 extra stopc. aan de haspel.dj schreef:Kabelhaspel met drie stopkontakten stekker vervangen voor cee stekker.
Haspel leg je onder de caravan. Je maakt een stekker met cee stekker die naar de caravan gaat en een stopkontaken doos aansluiten op je haspel naar de voortent en dan hou je nog een stopkontakt over op je haspel die naar de disselbak kan met een stopkontakten doos (En je hebt meteen 25 of 50 mtr verlengsnoer.)
Geaard werken zoals al genoemd is.
Het slechte aan deze zaak is dat ik telkens die haspel (50m) volledig moet afrollen. Daarom dacht ik dat het eenvoudiger was om zo een dubbele stekker in te pluggen.
Nu kan ik deze haspel wel wat korter maken , laat ons zeggen zo een 25 meter.
Maar inderdaad je zit steeds voor de aardlekschakelaar.
vriendelijke groeten kroko
Aansluitpunten van tenten en toercaravans moeten zijn beveiligd door vaste aardlekschakelaars met een nominale aanspreekstroom van ten hoogste 30mA; een aardlekschakelaar mag ten hoogste 6 aansluitpunten beveiligen.
maw. de stroom-afname punten op de (NEDERLANDSE) campings MOETEN zijn beveiligd door een aardlekschakelaar van (max.) 30mA.
De aardlekschakelaar in de caravan is dus dubbel-op (maar beter dubbel beveiligd dan helemaal niet )
Verplaatsbare leidingen voor de aansluiting van tenten en toercaravans moeten een nominale kerndoorsnede van ten minste 1,5mm(kwadraat) hebben (de beveiliging tegen overstroom mag dan niet meer bedragen dan 10A). De lengte van deze leidingen mag ten hoogste 20 m bedragen :!:
Voorschriften mbt recreatieterreinen in het buitenland ken ik helaas niet maar bij alle campings waar wij nog zijn geweest, waren de stroom-afname punten voorzien van 30mA aardlekschakelaars.
Je hoeft (in Nederland) dus niet perse je stroom vanuit de caravan te halen.
MAAR HET ALLERBELANGRIJKSTE...DE AARDE...DIE MOET GOED ZIJN :!:
mbt het CEE materiaal:
De CEE stekkers e.d. zijn uitgevoerd in IPX4...betekend dus, beschermd tegen opspattend water ofwel spatwaterdicht...ook wel te zien aan het driehoekige symbooltje met 1 druppeltje erin.
maw. de stroom-afname punten op de (NEDERLANDSE) campings MOETEN zijn beveiligd door een aardlekschakelaar van (max.) 30mA.
De aardlekschakelaar in de caravan is dus dubbel-op (maar beter dubbel beveiligd dan helemaal niet )
Verplaatsbare leidingen voor de aansluiting van tenten en toercaravans moeten een nominale kerndoorsnede van ten minste 1,5mm(kwadraat) hebben (de beveiliging tegen overstroom mag dan niet meer bedragen dan 10A). De lengte van deze leidingen mag ten hoogste 20 m bedragen :!:
Voorschriften mbt recreatieterreinen in het buitenland ken ik helaas niet maar bij alle campings waar wij nog zijn geweest, waren de stroom-afname punten voorzien van 30mA aardlekschakelaars.
Je hoeft (in Nederland) dus niet perse je stroom vanuit de caravan te halen.
MAAR HET ALLERBELANGRIJKSTE...DE AARDE...DIE MOET GOED ZIJN :!:
mbt het CEE materiaal:
De CEE stekkers e.d. zijn uitgevoerd in IPX4...betekend dus, beschermd tegen opspattend water ofwel spatwaterdicht...ook wel te zien aan het driehoekige symbooltje met 1 druppeltje erin.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Nogmaals dus, Stoekie, Kroko en DJ,
Het is niet slim om af te takken vóór de caravan.
Ik weet wel dat er op veel plaatsen aardlekschakelaars vóór de stroompaal zitten, maar lang niet overal.
Ten eerste kun je het vaak helemaal niet zien als ze ingebouwd zitten (Stoekie wél? En ook de juiste 30 mA?) en ten tweede kampeer je toch niet alleen in Nederland?
Ik vind dat je het zo moet zien in te spannen dat je niet op iedere camping eerst alles moet gaan lopen controleren om dan zien dat het niet klopt.
En dat je dan niet de juiste spullen hebt. Dat is gewoon dom.
En de aarde, uiteraard. Maar zelfs die is soms niet goed. En controleer je dat? Is risico 2
En risico 3 van Bart. Ik heb ook een stopcontactje van 12V in de disselbak. Mag niet. De voorschriften.
Maar als het goed is zitten er onder in de disselbak ook forse ventilatie gaten waar lekgas kan verdwijnen. Gas is ook flink zwaarder dan lucht en een vonkje bovenin de disselbak, met ook de klep open, en daar als eerste je neus in, en mogelijk de gasfles aan de andere kant van de disselbak zal niet veel, zeg maar nauwelijks kans krijgen om bij dat lekgas te komen.
Een beetje verstand is in al deze gevallen dan ook nooit weg.
Het is niet slim om af te takken vóór de caravan.
Ik weet wel dat er op veel plaatsen aardlekschakelaars vóór de stroompaal zitten, maar lang niet overal.
Ten eerste kun je het vaak helemaal niet zien als ze ingebouwd zitten (Stoekie wél? En ook de juiste 30 mA?) en ten tweede kampeer je toch niet alleen in Nederland?
Ik vind dat je het zo moet zien in te spannen dat je niet op iedere camping eerst alles moet gaan lopen controleren om dan zien dat het niet klopt.
En dat je dan niet de juiste spullen hebt. Dat is gewoon dom.
En de aarde, uiteraard. Maar zelfs die is soms niet goed. En controleer je dat? Is risico 2
En risico 3 van Bart. Ik heb ook een stopcontactje van 12V in de disselbak. Mag niet. De voorschriften.
Maar als het goed is zitten er onder in de disselbak ook forse ventilatie gaten waar lekgas kan verdwijnen. Gas is ook flink zwaarder dan lucht en een vonkje bovenin de disselbak, met ook de klep open, en daar als eerste je neus in, en mogelijk de gasfles aan de andere kant van de disselbak zal niet veel, zeg maar nauwelijks kans krijgen om bij dat lekgas te komen.
Een beetje verstand is in al deze gevallen dan ook nooit weg.
Bij mij zit de aardlekschakelaar naast de gasfles in de disselbak, mag dat dan wel :daphne schreef: Mag dat wel, ik heb begrepen dat electra in de disselbak uit den boze is ivm de aanwezige gasflessen. Of de electra moet in een afgesloten gedeelte staan.
Wij hadden nl een (push)lampje op batterijen in de disselbak gehangen en door de dealer werd er fijntjes op gewezen dat dat gevaar op kan leveren. Of is dat onzin en kan het geen kwaad??
Gr. Daphne
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Even uitleggen hoe ik het altijd doe: paal op de camping daar komt de haspel aan naar de caravan.
De haspel ligt aan de voortentzijde, kabel onder de caravan door naar de ingang voor de caravan (zit aan de andere kant) in de haspel gaat een stekker met een aardlekschakelaar en 3 stopcontacten die achter de aardlek komen.
De haspel ligt aan de voortentzijde, kabel onder de caravan door naar de ingang voor de caravan (zit aan de andere kant) in de haspel gaat een stekker met een aardlekschakelaar en 3 stopcontacten die achter de aardlek komen.