Airco op de plek van de kachel?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Gies » vr 22 mar 2013 19:33

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in caravan-land en kan dus héél domme vragen stellen.
Komt ie: In mijn nieuwe Knaus 500FU moet nog een airco komen.
Ik vind in de winkel allerlei dozen voor op het dak en voor onder het bed, maar … waarom vind ik er geen die je op de plaats van de kachel kunt monteren? Het lijkt mij namelijk de meest logische plek.
Op de beurs stond importeur Vadac met de Coolmac, een airco met warmtepomp (koelen én verwarmern) die op de plaats van de truma kachel wordt gemonteerd. Op het internet vind ik alleen maar dit: http://coolmac.nl/images/Coolmac_leaflet.pdf en voor de rest blijft het akelig stil. Waarom? Is het zo'n onzalig idee?
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

bartavensis
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 12 jul 2010 22:36
Locatie: Mooi Almere

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door bartavensis » vr 22 mar 2013 20:33

Kijk eens naar topic
viewtopic.php?f=60&t=5716
Auris 2.0 D4D met een Adria 502LH

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Gies » za 23 mar 2013 01:28

Hmm, die discussie is al bijna vier jaar oud. Daarna is radiostilte?
Coolmac claimt haar combo airco te hebben verbeterd.
Truma lanceert volgende maand haar comfort RC. Die moet weliswaar nog onder het bed, maar ze geloven toch blijkbaar in de airco met de warmtepomp (en terecht!). Het zou mij niet verbazen als de volgende stap bij hun al op de tekentafel ligt, nl. volledige integratie met de kachel.

Als ik voor de combo van truma zou gaan, mag van mij de kachel er uit. Heb ik een extra kastje mrgreen.gif
Of loop ik nu te hard van stapel?
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Jan van Vijven » za 23 mar 2013 09:56

Lijkt me een goed ding, en zeker als je de koude lucht ook nog via de bovenkant van de kast kan afvoeren.
Voor de wintersport misschien iets minder.

Laat even weten hoe het bevalt, wat gaat die grap kosten?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door hendrik38 » za 23 mar 2013 10:29

Ik ga denk ik ook voor de truma rc. Je leest er nog weinig over...maar zal binnenkort wel uitkomen..
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

tigra

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door tigra » za 23 mar 2013 12:50

Die hierboven gepost ken ik niet......
Maar het idee bestaat al een poosje ( zie dat andere topic ) al vind ik dat oude type er beter uitzien.
Dingen zijn 1 grote drama, zijn al mensen die 4 x een nieuw type hebben gehad en het blijft dweilen met de kraan open ( en dat dweilen kun je letterlijk nemen ).

Zou persoonlijk voor een systeem gaan wat zich al een poosje heeft bewezen, de truma bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Jan van Vijven » za 23 mar 2013 13:02

RE.gif
Afvoer probleempje?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door hendrik38 » za 23 mar 2013 14:10

Ik bedoelde de truma comfort rc....die jij ook al eerde noemde
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

tigra

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door tigra » za 23 mar 2013 18:06

@ Jan,

Er kwam condens aan de koelradiateur, wat vervolgens via de roostertjes aan de binnenkant van de caravan naar binnen liep mrgreen.gif
Maar er zijn veel meer problemen met die dingen geweest, Je moest eerst een groot gat in de bodem maken waar hij zijn warme lucht uitblies. In sommige gevallen kwam je dan precies op je chassis uit. Daarnaast was hij gebouwd ter vervanging van een enkele kachel en niet voor een dubbele met als gevolg dat je er weer een lijstje omheen kon gaan zagen. Toen gingen die dingen allemaal kapot en kwam er een nieuw type. Deze had weer een andere uitblaas aan de onderkant en kon je weer de zaag ik je bodem zetten plus het oude gat gedeeltelijk dicht maken. Toen kwamen ze er achter dat ik zo'n 40% van de gevallen dat zodra je de airco aan zette de stroom van de caravan uitviel, daar is nu weer een extra tussenstekker voor te krijgen waardoor dat niet meer gebeurd.

Het idee is erg goed, een airco op de plek van de kachel maar de uitvoering was "iets" minder mrgreen.gif

Maar dat is het type wat in dat oude topic voorbij kwam, die nieuwe ken ik niet.

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Gies » zo 24 mar 2013 17:35

Dank je Tigra, voor je waardevolle review. De techniek van inverters (of warmtepompen) is inmiddels betrouwbaar genoeg gebleken. Bij mij op het werk hebben we veel profijt van airco's die zowel kunnen koelen als verwarmen. Ik ben er van overtuigd, dat de nieuwe Truma Saphir comfort RC (RC = Reverse Cycle) met warmtepomp een caravannetje best goed op temperatuur kan brengen. Dat betekent dat ik dan twee kachels in mijn caravan heb en da's er een teveel! Als ik de standaard truma kachel vervang door de truma airco RC, heb ik slechts enkele kilo's extra, recht op de as! Mij lijkt een ideale plek ... maar de praktijk zal wel weerbarstiger zijn.
Ik ga er even van uit, dat er voldoende plek is voor de unit zelf. Zoals Jan al opmerkte, kan ik in de kast met de uitstroomleidingen omhoog, echter, Knaus heeft het onzalige idee gehad om de "meterkast" niet meer op de achterwand van de hoge kast te plaatsten, maar in een dubbele bodem IN de hoge kast. Ik ben benieuwd wat voor een spaghetti ik zal aantreffen onder die dubbele bodem. Tussen de airco en die dubbele bodem zou ik zelfs een extra legplank kunnen maken voor de aardappelen! mrgreen.gif Ben benieuwd!

Gies
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Hobby Linka » zo 24 mar 2013 17:57

Zelf heb ik een dakairco van truma. En wel een van de twee die kan koelen EN verwarmen. Deze bevalt prima tot nu toe. Maar hou wel even rekening met het volgende: De verwarming werk niet bij een temperatuur lager dan 4 graden celsius. Een paar weken terug hebben we voor het eerst gekampeert bij temperaturen rond de -5 graden. Voor verwarming kon ik de aitco dus toen niet gebruiken. Met de gas kachel konden we het prima redden.

Hieronder de tekst uit de truma folder. Ook deze nieuwe airco verwarmt niet beneden de 4 graden. Dus als bijverwarming prima, maar bij deze temperaturen???? (heb in mei ook al eens nachtvorst gehad).

U wenst op koele zomeravonden en tijdens de overgangstijd met de airconditioninginstallatie te verwarmen? Geen probleem! Truma biedt zijn opbergruimteairco Saphir comfort nu met geïntegreerde warmtepomp aan. Dankzij haar omkeerbaar koelcircuit kan de nieuwe Saphir comfort RC (RC = Reverse Cycle) al naar behoefte met 2.400 W koelen en ontvochtigen of bij een buitentemperatuur van meer dan 4°C met 1.700 W verwarmen. „Het volstaat om een maximaal 6,5 meter lang voertuig bij hete temperaturen efficiënt tot op een aangenaam binnenklimaat af te koelen en op frisse zomeravonden op te warmen“, licht productmanager Philipp Wegmann toe. In de automatische modus wisselt de Saphir comfort RC zelfstandig tussen koel- en warmtepompmodus en handhaaft hij dag en nacht de ingestelde, gewenste temperatuur. Bijkomend pluspunt: het apparaat werkt bij beide functies zeer stil en kan daarom ook ’s nachts gebruikt worden. Het krachtige systeem heeft in de koel- en verwarmingsmodus ca. 4,2 A stroom nodig.

Ondanks de geïntegreerde warmtepomp is de Saphir comfort RC niet groter, maar zelfs nog compacter geworden. „Hij is 8 cm korter dan de huidige Saphir comfort“, aldus Wegmann. „Daarmee is hij de kleinste opbergruimteairco in haar categorie en kan hij in de zitkist ingebouwd worden.“ Ook het gewicht overtuigt: met 23,5 kg is de Saphir comfort RC exact één kilogram zwaarder dan de standaardversie. Zoals bij elke opbergruimteairco van de Saphir familie maken drie luchtuitgangen een individuele en uiterst flexibele luchtverdeling in het voertuig mogelijk. Daarbij worden de koudeluchtbuizen ook voor de warmeluchtverdeling gebruikt.

De Saphir comfort RC met warmtepomp is vanaf mei 2013 in de handel verkrijgbaar. Goed om te weten: Truma Partner bieden op alle Truma klimaatsystemen een 5 jaar durende onderdelengarantie.


Andre

O ja, Aardappelen verkopen ze overal hoor. awhoea.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Gies » zo 24 mar 2013 20:30

Klopt Andre, er moet een minimumtemperatuur zijn om te kunnen verwarmen, maar ik ben geen wintersporter en voor het Nederlandse voor- en naseizoen zou het voldoende moeten zijn. Desnoods zet ik een omgekeerde bloempot op het fornuis (dat deden de Batavieren ook al om het warm te krijgen). Enne ... Je wilt toch ook niet dat je aardappelen bevriezen? :wink:
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Hobby Linka » zo 24 mar 2013 20:46

Wij hebben ook in het voorseizoen en naseizoen gekampeert. En echt in mei maar ook in september en oktober kan het in de nacht vriezen. Ik kan me nog herinneren dat ik een paar jaar terug iedere zaterdagochtend de ramen van de auto moest krabben als ik om 09:00 uur naar de warme bakker in Borger wilde voor lekker vers brood. Dat kon ook op de fiets, maar het was koud.

En met die bloempot. Bedenk wel dat je niet de eerste maar ook niet de laatste kampeerder zal zijn die door koolmonoxide om het leven zal komen. Klink misschien wel serieus maar zo bedoel ik het ook. Heb helaas in mijn tijd als vrijwilliger bij een brandweerkorps dit een keer moeten mee maken. Denk daar dus niet te licht over.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Gies » zo 24 mar 2013 22:14

Oeps, niet aan gedacht stom.gif .
Het is goed dat de waarschuwing hier nog eens langs komt.
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Micky » zo 24 mar 2013 22:25

RE.gif

die komt hier wel vaker langs, sterker nog, ik wilde hem ook al geven..... (overigens geeft een bloempot op het vuur niet meer warmte dan geen, er komt namelijk dezelfde hoeveelheid warmte uit de pit :wink: )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Gies » do 28 mar 2013 11:59

Als nieuweling heb ik hier enkele dagen rondgesurfd en ben tot de conclusie gekomen dat handhaving van de standaard Truma gaskachel nu de verstandigste keus is.
Airco en kachel integreren in één toestel? Het staat er ongetwijfeld aan te komen, maar nu nog even niet.
Volgende week mag ik bij de dealer aangeven wat ik op welke plek wil hebben staan.
Water zit rechtsachter, dus accu dan maar linksachter? En de nieuwe Truma Saphir comfort RC (jawel!) netjes onder het Franse bed.

En die aardappelen zal ik dan maar thuis laten (zie onderschrift) :wink:
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

els1948

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door els1948 » di 30 jul 2013 17:22

De coolmac van Vadac zou medio 2013 op de markt komen. Vandaag maar eens gebeld naar Vadac, ook omdat de informatie wel heel minimaal is. Antwoord Vadac: "typefoutje het wordt medio 2014" er moeten nog wat probleempjes opgelost worden scratch.gif. Ik vind dit nogal een wazig antwoord van Vadac!

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Pino » zo 27 apr 2014 12:49

We zijn weer een jaar verder….
Heeft iemand inmiddels ervaring met een airco/kachel combi onder in de kledingkast?

Ik heb bij Truma, Coolmac en Dometic de websites bekeken, maar zie geen nieuwe modellen. Alleen Coolmac lijkt een model te hebben, maar als ik hierboven lees is dat het toch net-niet….

Hoor graag of er leden zijn die al meer informatie/ervaringen hebben

Groeten, Arno
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

martijn v o

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door martijn v o » zo 27 apr 2014 13:20

Geen ervaring met de combinatie maar wel met warmtepompen in het algemeen.
Dit is niet merkgebonden maar die dingen werken gewoon niet voldoende bij lagere buitentemperaturen dus als je ooit wil gaan wintersporten of in het voor of naseizoen staat kun j met een warmtepomp onvoldoende verwarmen.

Dat ie niet goed kan werken heeft te maken met het feit dat als je de airco als verwarming gebruikt het buitendeel zijn koude moet afvoeren. Als het buiten kouder is dan deze zijn kou niet kwijt en dan doet ie het niet goed meer.
Dan is natuurlijk wel op te lossen met een verwarmingselement maar ja, dat is wel een beetje de omgekeerde wereld.
Ik zou er persoonlijk altijd voor kiezen om een warmtepomp te blijven combineren met een gaskachel.

els1948

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door els1948 » zo 27 apr 2014 14:11

N.a.v. een artikel in de Caravaner in 2013 over een airco van Vadac, op de plaats van de kachel, bleek er weinig informatie te zijn. Volgens Vadac waren er nog wat kinderziektes en zou er medio 2014 meer gegevens aanwezig zijn. Diverse soorten onderzocht, o.a een airco op het dak, dat kan de rij-eigenschappen van de caravan beïnvloeden. Na overleg met het caravanbedrijf, gekozen voor de Airco Dometic Freshwell 2000 bankairco. Het kost wel bankruimte maar Dometic geeft door heel Europa service en zou zeer betrouwbaar moeten zijn. Overigens is het wel goed geweest om eens de banken op te opruimen. (waarom moet een mens 100 tentharingen meenemen) Je hoort de airco buiten niet draaien, wat prettig is voor de andere kampeerders. Hoe de verwachting binnen is moeten we dit jaar nog ondervinden, ik laat het na september weten.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door MarcoC » zo 27 apr 2014 14:40

Op marktplaats word deze airco aangeboden welke je op de plaats van de kachel kan inbouwen. Met deze kan je zowel koelen alsook verwarmen. Alleen heeft hij wel een hoog wattage, dus niet geschikt voor elke camping!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

els1948

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door els1948 » zo 27 apr 2014 15:45

Dank voor de reactie, ik ben ook op marktplaats het één en ander tegenkomen (dagen aan het zoeken geweest). Vond op marktplaats ook een kachel/airco geschikt voor een caravan, maar die kwam uit China/Korea die kant op. I.v.m. de service leek me dat ook niet handig. caravan.gif

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Pino » zo 27 apr 2014 20:23

Dank voor de reacties!
Een warmtepomp heeft inderdaad het nadeel bij lagere temperaturen. Merk dat ook met mijn airco/verwarming thuis. Kost in de winter extra tijd voordat hij aanslaat. Waarschijnlijk dus door het extra verwarmen van de pomp.
Maar goed, voor die enkele keer in het voorjaar dat het nodig is heb ik wel een los heteluchtkacheltje.
Die klimatronic kende ik nog niet. 995 is geen geld natuurlijk, maar vraag me dan meteen af hoe hij het zal doen tov een Dometic die het dubbele kost.
Een Dometic dak airco zou mijn tweede keuze zijn als ik geen goede kan vinden voor onder in de kledingkast.
Tja.. het gewicht op het dak ivm stabiliteit is wel een aandachtspunt. Aan de andere kant... 35kg op 1600 totaal. Jammer dat dat niet even te proberen is met een proefritje.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

martijn v o

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door martijn v o » zo 27 apr 2014 21:16

Anders leg je twee zakken zand van elk 25 kilo erin en dan rijden toch?

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op de plek van de kachel?

Bericht door Pino » zo 27 apr 2014 21:29

martijn v o schreef:Anders leg je twee zakken zand van elk 25 kilo erin en dan rijden toch?
Ja, maar ben bang dat ze van het dak vallen dan ;-)
Wat gewicht erbij op de vloer is geen probleem, maar op dakhoogte kan de impact op stabiliteit wel groter zijn
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”