Ervaringen Truma Airmix

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
HanSpi

Ervaringen Truma Airmix

Bericht door HanSpi » ma 13 feb 2006 20:20

Beste Forumleden,
Ik heb een nieuwe Hobby caravan gekocht en tik twijfel of ik er een Truma airmix in moet laten bouwen.
Is er onder jullie iemand die ervaringen heeft met de truma airmix ???
Graag z.s.m een reactie omdat ik snel beslissen moet om het in te laten bouwen.

Pappa

Bericht door Pappa » ma 13 feb 2006 20:53

Goede vraag. Krijg je vast een antwoord op mits je hem in het goede forum zet en niet hier.

Moderator!??

Gr. Pappa

DJ

Re: Ervaringen Truma Airmix

Bericht door DJ » ma 13 feb 2006 21:50

hanspi schreef:Beste Forumleden,
Ik heb een nieuwe Hobby caravan gekocht en tik twijfel of ik er een Truma airmix in moet laten bouwen.
Is er onder jullie iemand die ervaringen heeft met de truma airmix ???
Graag z.s.m een reactie omdat ik snel beslissen moet om het in te laten bouwen.

kijk een bij zoeken op airmix, Hebben we volgens mij al eens een onderwerp over gehad. Er staan zelfs foto's in het fotoalbum van een airmix (zelf gemaakt) maar van wie weet ik niet meer.

viewtopic.php?t=1153&highlight=airmix
kijk hier maar eens.
Laatst gewijzigd door DJ op ma 13 feb 2006 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ

Bericht door DJ » ma 13 feb 2006 21:53

Pappa schreef:Goede vraag. Krijg je vast een antwoord op mits je hem in het goede forum zet en niet hier.

Moderator!??

Gr. Pappa
ALs je gaat niet graag een antwoord geeft op een onderwerp, of niet weet moet je niet meteen gaan klagen dat het niet bij het goede onderwerp staat.
Als je dat doet kijk dan eerst hoelang de mijnheer/of mevrouw geregistreed staat. 13-02-2006 Het is hem/haar eertse bericht op dit forum. Je kunt niet meteen alles weten.

En om er meteen een moderator bij te roepen vind ik wel flauw.

Stuur hem/haar dan een pbtje en vraag dan of ze het bij het juiste onderwerp wil plaatsen.

Zo zou ik het doen. 8)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » ma 13 feb 2006 22:26

Pappa schreef:Goede vraag. Krijg je vast een antwoord op mits je hem in het goede forum zet en niet hier.

Moderator!??

Gr. Pappa
Groot gelijk hoor Pappa, de moderator kan de posting in het goede draadje zetten.

Hanspi geeft ook nog aan haast te hebben met bestellen, reden te meer dat het bericht in de goede afdeling terecht komt.

Eerste post volgens dj, nou gelijk maar goed aanleren dan 8) :?:

Ik denk zelf dat de vraagsteller het niet zo erg vind hoor.
Wat betreft de Truma Airmix, ik heb een caravan van 37 jaar oud, daar zit niet eens een kachel in.
Ik meen me trouwens te herinneren dat er al een draadje bestaat over dit onderwerp, ik zal eens zoeken :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

DJ

Bericht door DJ » ma 13 feb 2006 22:38

deusjevo schreef:
Pappa schreef:Goede vraag. Krijg je vast een antwoord op mits je hem in het goede forum zet en niet hier.

Moderator!??

Gr. Pappa
Groot gelijk hoor Pappa, de moderator kan de posting in het goede draadje zetten.

Hanspi geeft ook nog aan haast te hebben met bestellen, reden te meer dat het bericht in de goede afdeling terecht komt.

Eerste post volgens dj, nou gelijk maar goed aanleren dan 8) :?:

Ik denk zelf dat de vraagsteller het niet zo erg vind hoor.
Wat betreft de Truma Airmix, ik heb een caravan van 37 jaar oud, daar zit niet eens een kachel in.
Ik meen me trouwens te herinneren dat er al een draadje bestaat over dit onderwerp, ik zal eens zoeken :!:

Het draadje hoef je niet te zoeken het staat al in mijn eerste berichtje.
Om het onderwerp in het juiste draadje te zetten heb je geen moderator nodig. Je kunt hem toch ook gewoon vragen of hij het in het goede onderwerp wil plaatsen en hier te verwijderen. En vertel hem dan meteen in welk onderwerp hij moet zijn. (In een pbtje bv)
Dan gaan we niet of topic en gaat het ongemerkt naar een ander onderwerp.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » ma 13 feb 2006 22:41

Je draadje gaat over het installeren van een Airmix, niet over ervaringen...
Ik heb diesel al een pbtje gesturrd om de zaak te bespoedigen.
Haast geboden volgens Hanspi, vandaar :)
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

DJ

Bericht door DJ » ma 13 feb 2006 22:59

deusjevo schreef:Je draadje gaat over het installeren van een Airmix, niet over ervaringen...
Ik heb diesel al een pbtje gesturrd om de zaak te bespoedigen.
Haast geboden volgens Hanspi, vandaar :)


Volgens mij staan er wel degelijk ervaringen in met een airmix.

ja, het werkt wel goed, vooral in de winter,zet hem op een lage stand aan en het wordt heerlijk warm in de caravan, maar in de zomer werkt het ook wel goed, maar dan moet je wat extra lawaai accepteren, de stand moet dan wat hoger, om wat koele lucht te krijgen.
Het is eigenlijk alleen luchtverplaatsen, wat evt. koelte geeft.


Dit is toch wel duidelijk een ervaring. Teminste ik zie het als een ervaring.

Je reageert helemaal niet op de vraag. Maar op het antwoord van mij. En ik heb helemaal niets gevraagd.

Je hebt gewoon op de link geklikt en niet verder gekeken. Alleen naar het onderwerp en het eerste berichtje gelezen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 14 feb 2006 00:04

dj schreef:
deusjevo schreef:Je draadje gaat over het installeren van een Airmix, niet over ervaringen...
Ik heb diesel al een pbtje gesturrd om de zaak te bespoedigen.
Haast geboden volgens Hanspi, vandaar :)


Volgens mij staan er wel degelijk ervaringen in met een airmix.

ja, het werkt wel goed, vooral in de winter,zet hem op een lage stand aan en het wordt heerlijk warm in de caravan, maar in de zomer werkt het ook wel goed, maar dan moet je wat extra lawaai accepteren, de stand moet dan wat hoger, om wat koele lucht te krijgen.
Het is eigenlijk alleen luchtverplaatsen, wat evt. koelte geeft.


Dit is toch wel duidelijk een ervaring. Teminste ik zie het als een ervaring.

Je reageert helemaal niet op de vraag. Maar op het antwoord van mij. En ik heb helemaal niets gevraagd.

Je hebt gewoon op de link geklikt en niet verder gekeken. Alleen naar het onderwerp en het eerste berichtje gelezen.
Pfffffff :(

EDIT ietsie later: Ik zit echt niet te wachten op dit soort discussies dj.
Ik probeer alleen Hansie zo goed mogelijk op weg te helpen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Patje

Bericht door Patje » di 14 feb 2006 07:34

* EDIT door Patje: ik heb dit draadje even verplaatst naar "Toebehoren en accessoires. De topicstarter had het oorspronkelijk gezet onder "Reisverhalen". In die rubriek werd een link achtergelaten.
De discussie kan hier dus verder gezet worden.
EINDE EDIT *

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » di 14 feb 2006 08:03

Thanx Patje je was ff eerder bij de pc dan ik vanochtend. :wink:

DJ

Bericht door DJ » di 14 feb 2006 11:51

Patje schreef:* EDIT door Patje: ik heb dit draadje even verplaatst naar "Toebehoren en accessoires. De topicstarter had het oorspronkelijk gezet onder "Reisverhalen". In die rubriek werd een link achtergelaten.
De discussie kan hier dus verder gezet worden.
EINDE EDIT *

Juist

HanSpi

Bericht door HanSpi » wo 22 feb 2006 20:32

Genoeg gezeurd over het verkeerd plaatsen.Kan iemand mij nu een goede ervaring geven over het gebruik van de truma airmix

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » wo 22 feb 2006 23:44

Ik heb een airco op de vloer staan en heb voor de airco een gat in de vloer gezaagd van 10 op 25 cm, en er een klep voor gemonteerd zodat ik kan kiezen of de airco binnenlucht of buitenlucht gebruikt. Dit met de bedoeling om s'nachts de airco gewoon buitenlucht te laten aanzuigen, dit maakt veel minder lawaai dan met de compressor aan. De ventilator is veel krachtiger dan die van de ringverwarming, en eerlijk gezegd kun je beter de ramen open zetten dan die ventilator te laten draaien. Besluit het is verloren moeite en kosten.

Caravanner

Bericht door Caravanner » wo 22 feb 2006 23:53

hanspi schreef:Genoeg gezeurd over het verkeerd plaatsen.Kan iemand mij nu een goede ervaring geven over het gebruik van de truma airmix
Jawel, ik zou hem altijd nemen.
In de zomer kan je koele lucht van onder de caravan laten circuleren door de caravan (open ruimte en door de kasten).
Warme lucht verspreid zich met de kachel aan snel en door de toevoeging van wat buiten lucht kan je ook in voor en najaar frisse lucht in de caravan brengen (ventileren) zonder direct een groot raam open te hoefen zetten.
Overigens komt er ook frisse lucht in de caravan als je door de deur gaat, maar dit terzijde. :lol:

Bij aanschaf zou ik een airmix met automaat stand nemen en een stand om zelf te bepalen welke snelheid je wilt, dit bevalt ons goed. Tevens met een schuif voor de koude cq. warme lucht te bepalen(ergens op een net plaatsje gemonteerd waar jij dit wilt), neem je dit niet dan behoor je met de hand achter de kachel de schuif te bedienen.

Wij hebben er één op 12 volt, echter vind deze airmix wat minder goed werken als de 230 volt versie die wij zelf in de vorige caravan hadden ingebouwd. Aangezien wij een 12 volt pakket in de caravan hebben, was er automatisch een 12 volt airmix ingezet. Achteraf, nu ik weet wat deze produceert, zou ik eerst een paar nachtjes in mijn slaap wikken en wegen als ik weer voor de keuze zou staan alleen 12 volt of een 230 cq. 230/12 volt model als deze verkrijgbaar is.

Bob1976

Bericht door Bob1976 » do 23 feb 2006 15:37

Hallo Hanspi,

Eerst even duidelijk krijgen wat je bedoeld... ik ga ervan uit dat je bedoelt dat je al een ringverwarming hebt (dus met een ventilator) en dat je nu de keus hebt om er een Airmix te plaatsen (dus mixen tussen koude lucht direct van buiten en warme lucht van binnen weggezogen). Als dit klopt, dan zou ik zeker zo'n Airmix nemen, het voordeel is namelijk dat je dan snacht's als het wat koeler is, lucht van buiten je caravan in kan zuigen, hierdoor wordt het wat sneller koel in de caravan... en ook overdag schijnt het wat koeler te zijn onder de caravan (en daar komt de koude lucht richting de Airmix vandaan...)

ik heb trouwens zelf zo'n ding gemaakt, als je hier even kijkt dan kan je zien hoe hij is geworden, ik heb hem van de zomer met veel plezier gebruikt....

groeten, en suc6 bij de keuze, Bob.

gastjw

Bericht door gastjw » do 23 feb 2006 16:55

En was het niet zo, dat de slang van de verwarming dóór de boiler loopt? Als je dan in de zomer een beetje koelte wilt hebben van onder de caravan trekt ie ook een stuk warmte uit de boiler mee en is het zowel minder koel als heb je minder warm water.
Daar zou je dus eigenlijk een klep met een omloop aan moeten laten koppelen.
Maar ik spreek niet uit ervaring. Ik heb niet zo'n ding. Het lijkt me wel een aandachtspunt bij het inbouwen.

Bob1976

Bericht door Bob1976 » vr 24 feb 2006 10:33

JasperW schreef:En was het niet zo, dat de slang van de verwarming dóór de boiler loopt? Als je dan in de zomer een beetje koelte wilt hebben van onder de caravan trekt ie ook een stuk warmte uit de boiler mee en is het zowel minder koel als heb je minder warm water.
Daar zou je dus eigenlijk een klep met een omloop aan moeten laten koppelen.
Maar ik spreek niet uit ervaring. Ik heb niet zo'n ding. Het lijkt me wel een aandachtspunt bij het inbouwen.
hmmm, geen idee eigenlijk, want ik heb geen boiler :? maar als het is zoals je schrijft, is dit inderdaad wel een aandachtspunt! :wink:

gr, Bob.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”