Douche en boiler

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
sprite1

Re: Douche en boiler

Bericht door sprite1 » vr 27 jul 2012 10:08

RE.gif zo duur zijn ze niet hoor...........................

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Douche en boiler

Bericht door HansHobby » vr 27 jul 2012 13:45

RE.gif

Ik heb net mijn spaarrekening eens bekeken... en ja, voor mij zijn ze nog heel duur! mrgreen.gif mrgreen.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douche en boiler

Bericht door graaf » wo 1 aug 2012 21:35

Douchen in de caravan.
Omdat ik in mijn nieuwere caravan geen warm water zat heb ik die er afgelopen voorjaar zelf in aangelegd. Hele klus om de slangen binnen de caravan te houden (en niet zoals bij mij vorige door een officiële dealer met ty-raps aan het frame onder de caravan door). Het toilet staat ter plaatse van de linker wielkast, dus het is moeilijk de waterslangen er over heen te leiden.
Ik heb 1 van de opstelplaatsen voor gasflessen in de gaskast opgeofferd voor het plaatsen van en 28 liter schoon-watertank.
Omdat er in de vloer van het toiletje een afvoer zat, heb ik voor de vervangende mengkraan gekozen voor een Reich Julia met een uittrekbare slang van 1,5 meter met sproeier. Dus je zou je kunnen afspoelen in het toilet, hoewel die ruimte erg klein is.
Ik ga ervan uit dat het misschien nooit zal gebeuren, maar ik vind het grappig dat het wel zou kùnnen. Verder heb ik ook een opsteekhaak-constructie net buiten het raam van het toilet aangebracht. Je kan je dus buiten naast de caravan ook afspoelen (Eens gezien in Frankrijk)
Ik heb geprobeerd hoe lang je met een volle watertank van 28 liter en 5 liter van circa 65 graden in de boiler kan douchen. Dat is ca. 3,5 minuut (2,5 minuut met een aanvaardbare temperatuur, daarna wordt die snel kouder)
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

sprite1

Re: Douche en boiler

Bericht door sprite1 » wo 1 aug 2012 21:58

met 10ltr boiler heb ik geen last van snel kouder water, ok je kan niet zo douchen als thuis, nu is het ff nat spoelen inzepen en afspoelen en een 5min. later kan de volgende er onder.....

robwerf

Re: Douche en boiler

Bericht door robwerf » wo 1 aug 2012 22:52

@graaf: Valt me nog mee met een 5 ltr. (Truma?) boiler. Als je de ruimte en het geld er voor over hebt, zou je de boiler eens moeten vervangen door de 10 ltr Truma, die zowel op gas als 230V werkt. Meer èn warmer water, moet je wel weer aan een grotere watertank . . . .

sprite1

Re: Douche en boiler

Bericht door sprite1 » do 2 aug 2012 06:41

die heeft wel een rechtstreekse buiten aansluiting nodig voor de afvoer van verbrandings gassen en aanvoer van zuurstof, en ik red mij prima met de 30ltr watertank, maar als t ff kan sta ik aan de kraan....en afvoerput.....scheeld wat geloopt met tanks mrgreen.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douche en boiler

Bericht door graaf » ma 6 aug 2012 21:26

uit eerdere bijdrage..

Code: Selecteer alles

 Omdat er in de vloer van het toiletje een afvoer zat, heb ik voor de vervangende mengkraan gekozen voor een Reich Julia met een uittrekbare slang van 1,5 meter met sproeier. Dus je zou je kunnen afspoelen in het toilet, hoewel die ruimte erg klein is.
Ik ga ervan uit dat het misschien nooit zal gebeuren, maar ik vind het grappig dat het wel zou kùnnen.
Afspoelen maar !!!! mrgreen.gif
Bijlagen
SDC13525 (427x640).jpg
kraan met uittrekbare sproeier
SDC13525 (427x640).jpg (204.97 KiB) 2623 keer bekeken
Boilertje rood is ontluchting blauw is afwatering (640x480).jpg
boiler op afschot geplaatst en afwaterings-kraantje binnen handbereik geplaatst
Boilertje rood is ontluchting blauw is afwatering (640x480).jpg (317.69 KiB) 2623 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douche en boiler

Bericht door WillyL » ma 6 aug 2012 22:07

Opgelet met dat afschot, Ab beweerde dat de afvoer in het midden van de boiler zit en er dus GEEN afschot mag zijn.
Het laagste punt zou dus in het midden van het vat zitten en niet opzij wanneer het scheef geinstalleerd is. Ik geloof hem.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douche en boiler

Bericht door Ab » ma 6 aug 2012 22:20

Is dat zo ?
In het inwendige van een kunststof boiler zitten verstevigingsschotjes. Er kan dus wel altijd wel wat water in blijven staan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: Douche en boiler

Bericht door Vliedje » di 7 aug 2012 19:38

caravan.gif caravan.gif
Hier is een simpele oplossing voor. Ga met je nieuwe Hobby naar een dealer vanEngelse caravans en laat een 10 liter boiler inbouwen. Of beter nog, koop een Engelse caravan. In de meeste zit die standaard. En ook Sprite heeft caravans met een vast bed en een zitjes hoor.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douche en boiler

Bericht door Ab » di 7 aug 2012 19:44

Dat hoeft helemaal niet.
TS wil zijn oude caravan inruilen voor een nieuwe Hobby.
Je kunt dan gewoon een TRUMA 13 liter gas/elektra boiler af fabriek erin laten zetten tegen een kleine meerprijs.
Die ook nog onderhandelbaar is. :wink:
En meteen een douche pakket en alle andere zaken die je misschien nog wilt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douche en boiler

Bericht door WillyL » di 7 aug 2012 21:32

Ab schreef:Is dat zo ?
In het inwendige van een kunststof boiler zitten verstevigingsschotjes. Er kan dus wel altijd wel wat water in blijven staan.
Sorry Ab, ik dacht echt dat jij dat was in een ander topic. Blijkt dat het Koos was! schrik.gif
koos schreef:Het laten afhellen van de boiler zal zelfs averechts werken omdat de uitstroom vanuit de boiler juist - in tegenstelling tot wat je zou verwachten - in het midden zit. Voor het leeg laten lopen is een horizontale stand dus toch het beste. Als de boiler in lengterichting geplaatst is kun je dit bereiken door met het neuswiel de hoogte aan te passen. Maar waarom na het thuis aftappen van het water niet nog een ommetje gaan rijden met alle kranen open en geen pompje aangesloten. Dan loopt het gehele systeem (mits goed aangelegd natuurlijk) toch echt wel leeg.

En kun je thuis naar het toilet en de handen wassen :lol:
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douche en boiler

Bericht door graaf » wo 8 aug 2012 23:53

@ wl002 en @ ab
Even over het opstellen van de boiler. Ik heb me voordat ik de boiler installeerde me laten instrueren door de caravan-dealer waar ik de boiler gekocht heb. Hij had in zijn showroom een opengewerkt model staan van Therme TT 2. Zie ook bijgaande foto. Deze foto is van bovenaf genomen!!. Op de bodem zie je de 2 (witte) buisjes van de beide onderste uitlaten waar Ab het over had. Deze zitten uit een stuk vast de zijwanden van de 2 halve ketels waar de Truma TT 2 uit bestaat. De buisjes van de boven-uitlaten zie duidelijk doorgezaagd en rood geschilderd zitten. (ik heb dit model in mijn eigen handen gehad en bestudeerd) Je kan ook goed op deze doorsnede zien dat de beide helften iets taps lopen en in het midden aan elkaar gefelst(??) zijn. Dus die beide buisjes lopen ook van de kop-einden af iets naar beneden (enkele millimeters).

De dealer heeft mij aangegeven dat ik het beste de boiler ca. 4 millimeter schuin plaats. Ik heb ervoor gekozen de boiler op ongelijke blokjes multiplex van 10 respectievelijk 14 mm te plaatsen. Dit om vanaf het laagste punt van de voorste uitlaat op mijn eerdere foto, nog tenminste 1 cm extra afschot te hebben naar de (blauwe) aftapkraan rechts achter de boiler. Ik heb hier bij gezondigd tegen de (legionella) instructie om die slang niet langer dan 40 cm te maken (bij mij wel 60 cm dus). Ik heb de boiler, na de test of alle koppelingen waterdicht waren, laten leeglopen; dat ging prima. (om de kranen open te kunnen zetten zonder dat de pomp blijft lopen zit daar een extra schakelaartje over) Vanaf de watertank naar de boiler moest de aanvoerslang over de wielkast. Hierdoor ontstaat een "zak" in de toevoerleiding. Ik heb daarom in dat gedeelte een extra aftapkraantje gemonteerd.
Graaf
Bijlagen
Truma TT 2.jpg
Opengewerkt model TT 2
Truma TT 2.jpg (19.47 KiB) 2582 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Re: Douche en boiler

Bericht door AndreGr » za 18 aug 2012 00:42

Douche ook meestal IN de caravan al jaren en met plezier.

Omdat we met 4 personen reizen is de 45 liter tank wel vervangen door een 130 liter type zo kunnen we in de morgen nogmaals een korte douche nemen.

Wij gebruiken een Truma 10 ltr gasboiler (combiketel c6000) die idd perfect werkt in het 2 maal 5 minuten regime.

Heb wel eens lopen denken om een truma therme erbij te paatsen maar is gebleken dat dit voor ons totaal onnodig is.
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douche en boiler

Bericht door WillyL » za 18 aug 2012 11:05

Dank Graaf voor de uitleg en bijhorende foto. 4 mm schuin richting afvoer is zo te zien en lezen inderdaad uitstekend en tevens het maximum om al het water uit de boler te krijgen. thumbup.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Douche en boiler

Bericht door Unplugged » za 18 aug 2012 11:17

Nova Booy schreef:... en een gas trauma boiler ...
mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”