Wat is beter voor een boiler: vaste of losse watertank?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Trolletje

Wat is beter voor een boiler: vaste of losse watertank?

Bericht door Trolletje » ma 5 dec 2005 19:58

We hebben sinds kort een Eriba Touring Troll 540 uit 2000. Hier zitten 2 kleine waterjerrycans in die we willen vervangen door een grotere tank. We zitten nog te twijfelen over een verrijdbare watertank van 22 liter of een vaste watertank. Verder willen we ook een boiler inbouwen.
Onze vraag is of het verschil uitmaakt voor zo'n boiler of er een vaste of losse watertank is? Kan iemand hier advies over geven?

gastjw

Bericht door gastjw » ma 5 dec 2005 21:05

In beginsel maakt het geen verschil voor de boiler of die gevoed wordt uit een reservoir dat steeds verwijderd wordt of uit een vast reservoir.
Als tenminste de pomp niet zo laag gehangen wordt dat het water uit die leiding of zelfs uit de boiler loopt of geheveld wordt als de kraan onverhoopt open staat.
Als de boiler te ver leegt loopt komt het element niet meer in het water, maar in de lucht en gaat de boel echt kapot, met kans op oververhitting.
Hou de pomp dus zo hoog dat er geen water uit loopt.
Als er alleen maar wat lucht in de leiding komt, komt dat er als eerste weer uit met het nodige 'geproest' omdat de leiding van de boiler naar de kraan van boven uit de boiler komt. Maar kwaad kan het verder niet.

Maar ik zou toch niet kiezen voor het gesjouw met 22 kilo water.
Liever zo nodig bijvullen met wat je nodig hebt, of zelfs met een slang zoals die tegenwoordig nogal eens aan te sluiten is op de staanplaats.

WL

Bericht door WL » di 6 dec 2005 11:15

Het is wat mij betreft zuiver een kwestie van voorkeur. Vaste tank liefhebbers willen graag een grote watervoorraad. De kleine losse tankliefhebbers denken waarschijnlijk meer aan waterkwaliteit (vaker verversen).
Ik hou het bij de 19 liter tank die al in het voorluik stond, niet eens met wieltjes. Die heb ik wel 'los', maar in de praktijk gebruik ik die niet. Ik laat de tank voorin staan en gebruik een 10 liter gieter (met extra, flexibele tuit-verlenging van een trechter) om bij te vullen. Denk ik dat er veen veel gebruikt gaat worden dan doe ik de tank vol en zet de gieter vol klaar om even bij te vullen.
Normaliter is een keer vullen per dag voldoende, soms twee keer.

Voor de boiler werkt bij mij zowel de tank eruit halen en bijvullen als met de gieter bijvullen prima. De waterleiding is hoog geplaatst en het hoogste niveau zit dus boven het boilerniveau. Spontaan leeglopen gebeurt gewoon niet. De boiler blijft dus vol genoeg. Het gevaar zit hem meer in het ongemerkt leegtappen van de boiler, maar dat kan je zowel bij vaste tank als bij jeryycan gebeuren. Gewoon een kwestie van het waterniveau vergeten en dan heet water blijven gebruiken tot er niets meer uit de kraan komt. Dan moet je toch even snel de boiler uitzetten en de tank bijvullen.
Ik kan me voorstellen (maar neem geen risico) dat er dan toch voldoende water in de boiler blijft omdat er als de tank leeg is, door de waterpomp geen water meer wordt geleverd om de boiler 'door te spoelen', alleen nog maar lucht en dat doet niets. Het waterpompje pompt tenslotte alleen water uit de tank en niet uit de boiler. Boilerwater komt naar de kraan omdat er koudwater uit de tank naar de boiler wordt gestuwd, zodat daar weer heet water uit wordt gedrukt naar de kraan. Als er geen 'stuwwater' meer in de tank zit zou dat hete water dus in de boiler moeten blijven.
Misschien kan een ander forumlid daar iets meer over zeggen.

Door het iets vaker vullen weet ik zeker dat ik vrij vers koel water heb, ook bij warm weer.

gastjw

Bericht door gastjw » di 6 dec 2005 18:44

De waterleiding is hoog geplaatst en het hoogste niveau zit dus boven het boilerniveau. Spontaan leeglopen gebeurt gewoon niet
WL vergeet je het effect van hevelen niet?
En wanneer ga je nou eens écht aanhaken en er op uit? :roll:

Hendrik

Bericht door Hendrik » di 6 dec 2005 18:59

JasperW schreef:In beginsel maakt het geen verschil voor de boiler of die gevoed wordt uit een reservoir dat steeds verwijderd wordt of uit een vast reservoir.
Als tenminste de pomp niet zo laag gehangen wordt dat het water uit die leiding of zelfs uit de boiler loopt of geheveld wordt als de kraan onverhoopt open staat.
Als de boiler te ver leegt loopt komt het element niet meer in het water, maar in de lucht en gaat de boel echt kapot, met kans op oververhitting.
Hou de pomp dus zo hoog dat er geen water uit loopt.
Als er alleen maar wat lucht in de leiding komt, komt dat er als eerste weer uit met het nodige 'geproest' omdat de leiding van de boiler naar de kraan van boven uit de boiler komt. Maar kwaad kan het verder niet.

Maar ik zou toch niet kiezen voor het gesjouw met 22 kilo water.
Liever zo nodig bijvullen met wat je nodig hebt, of zelfs met een slang zoals die tegenwoordig nogal eens aan te sluiten is op de staanplaats.
voor de boiler maakt het inderdaad niets uit en de boilers van tegenwoordig zijn beveiligd tegen droogkoken dus dat kan geen kwaad.
mvgr hendrik

Trolletje

Bericht door Trolletje » di 6 dec 2005 23:18

Blij te horen dat het niet uit maakt. De boiler hoeft dus geen punt van overweging te zijn tussen een verrijdbare of een vaste watertank. Wellicht dat het toch een vaste tank gaat worden omdat ik begrijp dat in een Eriba Touring caravan niet gemakkelijk een serviceluik geplaatst kan worden. In onze vorige caravan (Burstner) hadden we n.l. wel een klein serviceluik waarachter dan onze verrijdbare watertank zat. Was prima te doen. Grote willen eronder. Iedereen kan op zo'n manier het water halen. Even stukje oplichten en hup je kunt weer vooruit. Maar, zoals gezegd, misschien dat dit dus niet kan in een Eriba Touring. Moet ik nog even uitzoeken.

In ieder geval heel erg bedankt voor de reakties. Weer wat geleerd!

Hennie

WL

Bericht door WL » wo 7 dec 2005 13:21

> WL vergeet je het effect van hevelen niet?
En wanneer ga je nou eens écht aanhaken en er op uit? <

ad 1> Nee, maar dat bedoelde ik met 'gebeurt gewoon niet'. Ik heb gekeken of dat gebeurde en heb dat niet kunnen constateren.
Het kan zijn dat ergens een terugslagklepje is geplaatst natuurlijk.
Een andere mogelijkheid is dat, omdat de kranen dicht zitten, er niet veel kans is op teruglopen omdat bij gesloten kranen aan de 'kraanzijde' van de boiler een onderdruk ontstaat, die verder leeghevelen voorkomt, althans beperkt tot een klein beetje, waarna het stopt.

ad 2. Ach, je moet toch iets onder je postings. En dat is een aantal malen ook zo geweest. Ik ga wel vaker een weekendje weg met de caravan.

Over anderhalve á twee weken weer even, richting Limburg (kamperen op camping Schoonbron) en de kerstmarkt in de grotten van Valkenburg meenemen. Die zijn best wel leuk qua sfeer.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”