Elektrische verwarming

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Fredd

Elektrische verwarming

Bericht door Fredd » za 26 nov 2005 11:50

Hoi allemaal,

Het is inderdaad rustig op het forum hé Afbeelding
Tijd voor een wintervraagje. Ik ben er nog niet uit of ik voor de nieuwe caravan al dan niet gasverwarming ga installeren. Stel dat je altijd op campings staat waar er voldoende elektriciteit voorhanden is, zou elektrische verwarming dan niet volstaan? Tenslotte is het volume van de caravan (ong. 12 kub.m) toch makkelijk warm te krijgen. Zou je zeggen.
Vandaar dus de vraag: wie verwarmt zijn/haar/hun caravan met elektrische verwarming.
Wat gebruik je (convector, olieradiator, infrarood...)?
Welk merk, hoeveel kost het?
Voor- en nadelen... ?

Allee, schrijven maar enne...

Bedankt hé Afbeelding

DJ

Re: Elektrische verwarming

Bericht door DJ » za 26 nov 2005 12:16

[quote="Fredd"]Hoi allemaal,

Het is inderdaad rustig op het forum hé Afbeelding
Tijd voor een wintervraagje. Ik ben er nog niet uit of ik voor de nieuwe caravan al dan niet gasverwarming ga installeren. Stel dat je altijd op campings staat waar er voldoende elektriciteit voorhanden is, zou elektrische verwarming dan niet volstaan? Tenslotte is het volume van de caravan (ong. 12 kub.m) toch makkelijk warm te krijgen. Zou je zeggen.
Vandaar dus de vraag: wie verwarmt zijn/haar/hun caravan met elektrische verwarming.
Wat gebruik je (convector, olieradiator, infrarood...)?
Welk merk, hoeveel kost het?
Voor- en nadelen... ?

dan moet je je campingkeuze het aantal wat in de gaten houden ipv leuke dingen.
meestal heb je een ringverwarming bij gas verwarming in de caravan dat is zeker belangrijk bij winterkamperen, gas verwarming verwarmt het snelste en zeker als je in de voortent zit, ik heb el verwarming gehad maar na enige tijd toch gekozen voor gas, en als je op een kamping staat met 4 ampere heb je maar weinig warmte van el kachel. en als el kachel 800 wat nodig heeft vergeet dan de andere dingen maar die el nodig hebben.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » za 26 nov 2005 13:42

Het staat ook bij veel campings in het reglement dat je niet elektrisch mag verwarmen.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Elektrische verwarming

Bericht door JanW » za 26 nov 2005 14:21

@fredd:

Er zijn reeds meerdere caravanfabrikanten die alléén een electrisch verwarmingssysteem inbouwen (Dethleffs bij de Tourist Light, Kip bij de Vision, etc) dus in principe zou de montage van slechts een electrische verwarming voldoende moeten zijn.

Ik denk dat je keuze grotendeels af moet hangen aan de vraag hoe je de caravan wilt gebruiken.
Dus: alleen 's zomers (eventueel nog in late voorseizoen of vroege naseizoen), in warmere streken -dus geen hooggebergte en zo. Als je wilt gaan winterkamperen (of in het voorjaar het hooggebergte opzoekt) dan denk ik dat een gaskachel (met ringverwarmingssysteem) essentieel is -daar kun je gewoonweg meer 'power' in de vorm van (kilo-)joules uit halen.

Ik weet haast zeker dat je een caravan (mits niet àl te groot) goed warm kan krijgen met een systeem als de Ultraheat van Truma, eventueel nog aangevuld met een electrische vloerverwarming. In elk geval kunnen wij onze caravan in het voorjaar doorgaans al goed warm stoken met alleen de Ultraheat aan -en dan nog op de middelste stand (1.000 watt), e.e.a. in combinatie met het ringverwarmingssysteem van onze caravan.

Hou wel in de gaten dat het in sommige streken usance is om de stroomafname via een meter apart af te rekenen. Denk hier bij aan sommige campings in Zwitserland, Oostenrijk, Zuid-Duitsland en Noord-Italië. De kosten kunnen dan bij een verwarming die slechts uit een electrische verwarming bestaat aardig oplopen....

Succes.

JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » za 26 nov 2005 15:45

nachtuil schreef:Het staat ook bij veel campings in het reglement dat je niet elektrisch mag verwarmen.
Ja das logisch dat kost ze geld, gas kost ze niets en verdienen ze ook nog wat aan als ze een vul station hebben.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » za 26 nov 2005 15:57

Mijn caravan wordt enkel verwarmd door een electrisch verwarmingstoestel van 800 Watt. Het kan niet geregeld worden, is al een ouder model. In campeerwinkels heb ik al regelbare modellen gezien : 400-800-1200 watt. Je hebt dus keuze te over tegenwoordig.
Verwarmingscapaciteit van zo'n electrische verwarming is ruim voldoende voor een (kleine) caravan. Plaats vind je zeker in je (toekomstige) Rubis ! En je spaart bergplaats uit waar normaal de gasverwarming komt.
Op gebied van aangenaam en langdurig comfort denk ik wel dat een gasverwarming beter is. Electrisch is eigenlijk warm blazen en niet echt thermostaat geregeld, één enkele "straal" (geen verschillende luchtmonden). Misschien kan je als aanvulling opteren voor vloerverwarming (zo'n mat van 70 à 150 € in kleur naar keuze).
Inderdaad opletten naar welke camping je gaat : 4 ampere is een afname van 860 à 920 watt. Maar dat is wel zéér weinig. Tot hiertoe nog niet tegengekomen. Wel al met 2 op 1 contactpunt gezeten : de andere had een huis-tuin-keuken waterkoker mee van ....2000 watt :cry:
Dus niet dat electrische verwarmingkje van je bergplaats thuis meenemen :wink:

Eelko

Bericht door Eelko » za 26 nov 2005 16:50

Goedemiddag,

Zeker nu met dit weer, is het prima om over warmte te schrijven.
Weet natuurlijk de situatie niet, of en hoe er verwarmd wordt, maar waarom geen gas en elektrisch.
Je zou een Trumatic gaskachel met een Ultraheat kunnen installeren.
De Ultraheat is met een thermostaat te regelen en daarnaast heb je ook de mogelijkheid te kiezen uit 500/1000/2000W.

Groet,
Eelko

Fredd

Bericht door Fredd » za 26 nov 2005 17:45

Eelko schreef:waarom geen gas en elektrisch.

Groet,
Eelko
Euh(ro), ik heb 560 redenen Afbeelding

Eelko

Bericht door Eelko » za 26 nov 2005 23:43

Fredd schreef:
Eelko schreef:waarom geen gas en elektrisch.

Groet,
Eelko
Euh(ro), ik heb 560 redenen Afbeelding
Leuk gevonden, maar met zulke argumenten kan je het ook heel erg warm krijgen. :lol: :lol:
Anders een leuke caravan de Rubis.

Eelko

Coen

Bericht door Coen » zo 27 nov 2005 15:12

Wij hebben standaard een electrisch ventilatorkacheltje bij ons. Ooit voor rond de 30 euro in Frankrijk gekocht om de vouwwagen warm en droog te houden in een periode van vrij koud en vochtig weer. Daar slaagde hij uitstekend in, wat betekent dat de caravan helemaal in no time warm is. Veel sneller dan op gas!
Hij kan op 1000 en 2000 watt. We gebruiken alleen de 1000, en dat is tot nu toe altijd goed gegaan op campings. Misschien is dat ook omdat we hem vrijwel alleen in voor- en naseizoen gebruiken op campings in Nederland, Belgie of Duitsland, waar wellicht er wat meer 'power' aanwezig is op campings. Maar in Frankrijk lukte het destijds ook!

Voordeel is dat je veel langer met je gas doet. Daarnaast kan hij ook alleen als ventilator fungeren, wat weer lekker is als het warm is. Tenslotte kan hij ook in de voortent gebruikt worden. Kortom, als deze het begeeft kopen we een nieuwe :!:

Vroem

Bericht door Vroem » zo 27 nov 2005 16:05

Ik doe eigenlijk precies hetzelfde als Coen :wink:
Dus ventilator kacheltje mee, is ook lekker in de voortent als het wat koeler is.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » zo 27 nov 2005 21:29

Hoi ik heb ook een electriche kachel mee, zo'n ding van tristan, met keuze uit 600 / 800 / 1200 watt. Werkt goed met kinder beveiliging op de onderkant mochten ze hem omstoten op 1 of andere manier, gaat hij direct uit.

Uikijken moet natuurlijk altijd want hij blijft nog wel even warm.

ook een erfenis vanuit de vouwwagen.

Groeten van rene

Fredd

Bericht door Fredd » zo 27 nov 2005 21:38

Hoi allemaal,
Er zijn blijkbaar heel wat mensen die het klaren met elektrische verwarming. Ik onthoud dat je minstens 6A op de camping nodig hebt. Na wat rondkijken heb ik mijn oog hierop laten vallen.
Ziet er veilig uit Afbeelding
Ook makkelijk op te bergen.

Afbeelding
http://www.hermeselectronics.nl/meerinf ... ctID=36151

Ik hoop dat dat geen sluikreclame is Afbeelding

Vroem

Bericht door Vroem » zo 27 nov 2005 21:53

Bij een oliegevulde radiatorkachel duurt wel langer voordat je warmte gaat voelen t.o een ventilator kachel, aan de andere kant blijft hij wel langer warmte afgeven :wink:

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 27 nov 2005 23:06

Na wat rondkijken heb ik mijn oog hierop laten vallen.
Oh, maar dan weet je dat er ook nog kleiner modellen bestaan ? Dat zijn wel ventilatorkachels, olie-gevulde zal je moeilijk kleiner vinden.
Bij een oliegevulde radiatorkachel duurt wel langer voordat je warmte gaat voelen t.o een ventilator kachel, aan de andere kant blijft hij wel langer warmte afgeven
Correct. Dus misschien beide aankopen en uitproberen :?:
En diegene die je het minst bevalt verkoop je via de Koopjeskrant of iets dergelijks :wink:
Tenzij je een voortent hebt : dan heb je misschien wel 2 toestellen nodig.
kc

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » ma 28 nov 2005 19:35

Met een ventilatorkacheltje kun je gemakkelijker de badkamer opwarmen en je kan het ook nog als haardroger gebruiken.

Fredd

Bericht door Fredd » ma 28 nov 2005 20:05

nachtuil schreef:Met een ventilatorkacheltje kun je gemakkelijker de badkamer opwarmen en je kan het ook nog als haardroger gebruiken.
Klopt Nachtuil,
maar ik vrees een beetje dat het ding ons 's nachts wakker zal houden Afbeelding

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » ma 28 nov 2005 22:07

Nee hoor zoveel lawaai maakt dat niet, je hoort het nauwelijks ik gebruik het thuis ook altijd om de caravan te verwarmen. Ik gebruik een oud vuurtje dat ik eens op een rommelmarkt gekocht heb omdat het helemaal van metaal is, omdat ik met elektrische vuren al wat meegemaakt heb. Ik had eens een blaasradiatortje van plastiek en mijn zoontje van nog geen twee jaar ging er opzitten en dat vuurtje begon te smelten. Dan had ik nog eens een vuurtje op de badkamer en daar viel een stuk gloeiende weerstand uit, op het matje en dat vatte vuur. Ik kon het wel rap doven met een bekertje water maar als ik er niet bijgestaan had had het veel erger kunnen worden. Ik verwarm heel mijn huis met elekrische vuurtjes, al 30 jaar en koop alleen nog metalen vuren die onderaan dicht zijn.

Fredd

Bericht door Fredd » za 3 dec 2005 21:13

Hoi allemaal,
Denk dat ik de ideale verwarming gevonden heb Afbeelding
Het is een elektrische plintverwarming; makkelijk te installeren onder het vast bed. Drie vermogensstanden, van 800, 1600 tot 2400 W, en bovendien superstil.
Dat het ietwat duurder is nemen we er graag bij.

Afbeelding

dbraekr

Bericht door dbraekr » di 13 dec 2005 15:00

[quote="Fredd"]Hoi allemaal,
Er zijn blijkbaar heel wat mensen die het klaren met elektrische verwarming. Ik onthoud dat je minstens 6A op de camping nodig hebt. Na wat rondkijken heb ik mijn oog hierop laten vallen.
Ziet er veilig uit Afbeelding
Ook makkelijk op te bergen.

Afbeelding
http://www.hermeselectronics.nl/meerinf ... ctID=36151

Wat weeg zo'n olieradiator?
Ik combineer gasverwarming met een electr. blazertje, maar je wordt gek van het lawaai, dus toch maar regelmatig enkel op gas,...
samen met de trumavent wordt de warmte beter verdeeld over de hele caravan denk ik.

Zeker in de winter de kastjes openzetten, anders vriezen de kleren aan de wand vast :!:

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”