Extra stopcontacten....

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
WillemM
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 feb 2010 16:48
Locatie: Leiden

Extra stopcontacten....

Bericht door WillemM » ma 13 jun 2011 21:38

Beste elektro techneuten,

ik wil wat extra stopcontacten maken in mijn Hobby classic,graag jullie visie cq meedenken daarbij,want.....

Ik had het idee om achterin het keukenkastje,daar waar een stopcontact zit,waar de stekker van de koelkast 220v inzit
Afbeelding
,dit stopcontact te vervangen door een lasdoos met lasdoppen en dus eigenlijk "alles" door lussen naar nieuwe contactdozen(opbouw met 3 stopcontacten).

Maar waarom niet "gewoon" in de contactdoos onder het keukenblad een Afbeelding

En daar weer in de stekker van de KK en nog 2 van die verlengsnoeren,dat komt toch een beetje op hetzelfde neer.

NB.....er worden geen zware apparaten (tegelijkertijd)aangesloten op die dozen,omvormer(voeding 12v voor kraan/waterpompje),een enkele oplader voor GSM of zaklamp,2 lichtspotjes met LEDlampjes,pompje voor luchtbed/bootje

Ik geef toe,een makkelijke en low budget oplossing,maarja als het kan?????

gr Willem
Ford Focus Wagon + Hobby 360 Classic de Luxe(1986)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobby Linka » di 14 jun 2011 07:39

Natuurlijk kan dat zo. Zorg wel dat je alles wel goed vast zet. Daarnaast zou ik geen Low Budget spanningsslof gebruiken.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door HansHobby » di 14 jun 2011 08:48

Het kan weinig kwaad aangezien je toch weinig watts kan gebruiken in de caravan. De vraag is alleen of je er gemakkelijk bij kunt als je bijvoorbeeld je oplader in wilt pluggen. scratch.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

WillemM
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 feb 2010 16:48
Locatie: Leiden

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door WillemM » di 14 jun 2011 13:16

In het stopcontact (onder het keukenblad)komt z'n 3 weg slof,én daar weer in nog 2 van die 3 weg sloffen,die plaats ik naast het keueknkastje (boven) en 1 ergens tegen de wand naast de deur.Ik hoef dus niet meer onder het keukenblad te komen !
Ford Focus Wagon + Hobby 360 Classic de Luxe(1986)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobby Linka » di 14 jun 2011 14:22

WillemM schreef:In het stopcontact (onder het keukenblad)komt z'n 3 weg slof,én daar weer in nog 2 van die 3 weg sloffen
Het risico en de verleiding is wel groot dat je gewoon overal iets gaat inpluggen. LapTop, lader, waterkoker, etc, etc. En dan komt er een moment dat er per ongeluk teveel energie wordt afgenomen. stom.gif Zelf heb ik in de zithoek twee wandcontactdozen ingebouwd. Zal als ik thuis ben wel even een foto maken. De caravan staat op dit moment toch naast het huis.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Davendre » di 14 jun 2011 19:50

RE.gif

Iets wat ik ook ga doen! Een paar contactdozen boven het aanrecht, 1 bij het bed en 2 bij het televisiekastje heb ik wel voldoende aan, alleen de plaats is zo ongelukkig. Dus wanneer ik tijd heb ook een dubbele doos in de hoeken bij de Rondzit plaatsen.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

WillemM
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 feb 2010 16:48
Locatie: Leiden

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door WillemM » di 14 jun 2011 20:01

Ja oke ,dat bij plaatsen wil ik dus ook doen,alleen de manier waarop??????????


Zit er zoveel verschil in het "aansluiten"via een lasdoos of 3wegslof?

Er komt TOCH maar 1 draad uit de zekeringkast........

Of is het meer het aantal stopcontacten dat erbij komt?? En de verleiding er teveel in te pluggen???????

Dat gaat niet gebeuren,want er gaan niet veel grote stroomverbruikers mee.
Ford Focus Wagon + Hobby 360 Classic de Luxe(1986)

IvoW

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door IvoW » wo 15 jun 2011 11:54

Wanneer je stekkerdozen gebruikt die voorzien zijn van een aansluitsnoer met 1,5mm² draaddikte, is er technisch gezien geen gevaar van het overbelasten van de installatie. De aansluitwaarde op de camping (of thuis) zal nooit hoger zijn dan 16A en over korte afstanden is 1,5mm² draaddikte dan voldoende. Het enige wat dan nog kan gebeuren is dat je bij een beperkte stroomtoevoer vanaf de paal (4 of 6A) door al die contactpunten snel in de verleiding komt om te veel stroom af te nemen. Het is dan dus wel even opletten.

Ikzelf zal bij de opknapbeurt van de Puck ook enkele extra contactpunten plaatsen (wel inbouw), om inderdaad makkelijk alle opladers e.d. aan te kunnen sluiten.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobby Linka » wo 15 jun 2011 18:14

Hobby Linka schreef:Zal als ik thuis ben wel even een foto maken.
Zoals beloofd de foto.
DSCF0001.JPG
DSCF0001.JPG (48.15 KiB) 8966 keer bekeken
Ik heb op een aantal plaatsten in de zithoek inbouw wandcontactdozen geplaatst. De bedrading loopt netjes naar de onderkant en daarna naar de kast waar de voeding wordt verdeeld. Hierdoor heb ik geen losse snoeren in de caravan slingeren. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Ze kosten rond de 5 euro per stuk bij de campeerhandel en zijn ook nog eens in een aantal kleuren verkrijgbaar. Aansluiten via snoer 3 x 1,5 mm2. Gaatje voor de contactdoos is eenvoudig gemaakt met de 7 gaten zaag. Past daarna netjes en met vier kleine schroefjes zit deze zo vast.

Het is maar een idee.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Micky » wo 15 jun 2011 21:30

RE.gif

ziet er netjes uit, maar waar laat je alles wat je daar inplugt dan, op de bank? zo heb je toch juist altijd overal snoeren slingeren (ik snap dat je de voedingskabel bedoelt en niet de inprik kabel) waar je achter blijft haken? persoonlijk zou ik het aan de zijkant van het aanrecht, of een kast maken, ook netjes weg te werken en geen rondslingerende snoeren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door PeterD » wo 15 jun 2011 21:45

RE.gif Ik heb het net zo gemaakt als Hobby Links op de foto laat zien.

Wat gaat daar in?
Soms de oplader voor de Ipod als ik op de bank muziek zit te luisteren.
Soms de oplader voor de imitaite waxine lichten van meneer Philips.
Soms het netsnoer van m'n ouwe FT101 als die mee is
Soms de lader van de laptop (als die mee is)

Je hoeft die stopcontacten niet continu te gebruiken, maar het is errug makkelijk als er op verschillende plaatsen zo'n ding zit.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobby Linka » wo 15 jun 2011 21:53

De snoeren van de wandcontactdoos naar het voedingspunt lopen in de bank. Helaas zit die helemaal vol en kan ik dat niet op de foto zetten. Apparaten die in op het stopcontact aansluit staan op de tafel (voor de foto even aan de kant gezet.) Dit zijn de voeding van mijn laptop, telefoon lader e.d. In mijn Hobby zit standaard al een dubbele wandcontactdoos in de keuken. Maar er moet toch een plekje te vinden zijn waar je een of twee contactdozen kan maken? Kijk even rustig voordat je de boor in de caravan zet. Een gat is sneller gemaakt dan weg gewerkt. (spreek uit ervaring) :oops:
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Davendre » wo 15 jun 2011 22:02

Ik ben vandaag ook wezen knutselen. Heb onder de schapjes in de hoeken van de rondzit 2 dubbele stopcontacten gemaakt voor idd de Iphone, Ipad, Laptop, NDS enz. Wanneer ik ze nodig heb, kussen iets aan de kant schuiven, stekker erin en kussen terug. Niet nodig: niet zichtbaar.

Doordat het relatief kleine stroomverbruikers zijn heb ik 3x 1 mm2 draad gebruikt. De waterkoker zal ik gewoon op het aanrecht laten staan. mrgreen.gif
Bijlagen
contactdoos.jpg
contactdoos.jpg (138.26 KiB) 8940 keer bekeken
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

WillemM
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 feb 2010 16:48
Locatie: Leiden

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door WillemM » wo 15 jun 2011 22:33

Zie dat er meer geklust word...... thumbup.gif ziet er allemaal goed en handig uit......en weer wat comfortabeler !

Jaha,ik ben natuurlijk ook vandaag bezig geweest mrgreen.gif

Eerst...........
Afbeelding

met extra draad voor inbouw stopcontact.......
Afbeelding

Inbouwstopcontact moet hier komen.....
Afbeelding

Gelukt,onder de kastjes,om een bedleeslampje in te pluggen.....
Afbeelding

Draad netjes weggewerkt door de bovenkastjes,en vast gezet natuurlijk !.

Toen onder het keukenblad dit gemaakt....
Afbeelding
Er op aangesloten : Omvormer(voor kraantje en 2 x PC ventilator),KK, 2 x 3 wegstopcontact.

2 x driewegstopcontact...naast keukenbovenkastje en naast de deur.......
Afbeelding

Afbeelding

Draden natuurlijk ook netjes weggewerkt en vastgezet.

De 3 wegstopcontacten kunnen aan/uit,er gaan geen grote zware elektrische apparaten mee,dus enkel af en toe een pompje,lader voor GSM of schijnwerper,spotje of voortentlamp inpluggen !

Geeft wel voldoening zo,als alles lukt en.....werkt !!
Ford Focus Wagon + Hobby 360 Classic de Luxe(1986)

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobbymachine » do 16 jun 2011 12:19

Nu lees ik hier diverse keren dat draad van 1,5 mm² gebruikt wordt voor stopcontacten en dit terwijl het technisch reglement hier in Vlaanderen voorschrijft dat er minimaal 2,5 mm² dient voorzien te worden met een maximum van 7 aftakpunten per stroomkring. Draad van 1,5 mm² is enkel toegelaten op lichtpunten.
Houden jullie geen rekening met technische voorschriften en is "klussen" dan geen "bricoleren" ?(met excuses voor de Vlaamse uitdrukking)
Hebben jullie een all-round verzekering op de caravan en wat denkt die ervan ?
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door HansHobby » do 16 jun 2011 12:30

RE.gif

Ik geloof niet dat er van de orginele bedrading in mijn caravan ook maar iets dikker is dan 1.5. Zijn die voorschriften die je post voor caravans of woonhuizen ? Daar zit natuurlijk nog een heel verschil tussen. scratch.gif

@Hobbylinka,

Netjes die ingebouwde stopcontacten. Ik vraag me alleen af hoe je die aan de achterkant afgewerkt hebt ? Zit er een lasdoos over het stopcontact heen of liggen ze open en bloot in de bankkast ?

@WillemM,

Ook netjes en functioneel. Ook voor jou dezelfde vraag over het inbouw stopcontact in het bovenkastje. Hoe is hij in het kastje afgewerkt ?
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobby Linka » do 16 jun 2011 14:14

HansHobby schreef:RE.gif
@Hobbylinka,

Netjes die ingebouwde stopcontacten. Ik vraag me alleen af hoe je die aan de achterkant afgewerkt hebt ? Zit er een lasdoos over het stopcontact heen of liggen ze open en bloot in de bankkast ?
Ik heb gebruik gemaakt van officiele caravan wandcontactdozen. Deze zijn na motage gewoon dicht aan de achterkant. Hierdoor kan je nooit aan spanningsvoerende delen komen. Vandaar met snoer naar het verdeelpunt in de hangkast. Hier heb ik een extra doos geplaatst waar alle kabels worden gelast. Het is een lasdoos die wordt gebruikt bij K50 opbouwsystemen en is gewoon in de bouwmarkt te koop. Het snoer heb ik in de bank vast gezet met trekbandjes met oog, zodat ik ze netjes kon vastschroeven.
DSCF0024.JPG
DSCF0024.JPG (32.45 KiB) 8878 keer bekeken
Achterkant van de wandcontactdoos.
DSCF0025.JPG
DSCF0025.JPG (35.21 KiB) 8878 keer bekeken
Links van de groepenkast de K50 lasdoos.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

WillemM
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 feb 2010 16:48
Locatie: Leiden

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door WillemM » do 16 jun 2011 16:33

@HansHobby

in het kastje zit deze
Afbeelding

Doordat de plank te dik is om de twee schroefjes van de inbouwdoos door het frame van het stopcontact te draaien(had ook geen langere bij de hand) heb ik op de rand van de doos 8 sec.lijm gesmeerd,en vast geplakt.
Het frame van het stopcontact zit met 4 schroefjes in de plank vast,en daar overheen dus het witte plaatje !


Ja een MCGyver-oplossing scratch.gif ,maar het werkt,zit goed vast,behoorlijk in de hoek van het kastje weggewerkt en is mijns inziens veilig.
Ford Focus Wagon + Hobby 360 Classic de Luxe(1986)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobby Linka » do 16 jun 2011 16:59

caravan wandcontactdoos.jpg
caravan wandcontactdoos.jpg (2.53 KiB) 8852 keer bekeken
Een "normale" wandcontactdoos in combinatie met een inbouwdoos gaat prima en is veilig genoeg. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Voor nog geen 6 euro heb je een caravan wandcontactdoos. Deze is compact, veilig en speciaal voor de caravan. Trekontlasting voor het aansluitsnoer is standaard aanwezig. En nog goedkopen dan een "normale" inbouw wandcontactdoos met inbouwdoos.

In deze reeks zijn ook speciaal voor de caravan schakelaars, dimmers, TV en Sateliet aansluitingen verkrijgbaar.

http://www.caravan-onderdelen.com/?acti ... OKAP%20WIT

De link is niet bedoeld als reclame. Deze onderdelen zijn bij iedere campingwinkel wel verkrijgbaar. Maar je kan wel zien wat er te koop is. En voor onze lezers uit België, de caravan wandcontactdoos is ook verkrijgbaar met de in Belgié verplichte aardpen.


Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door HansHobby » do 16 jun 2011 17:04

Hmmmmm, ik had de speciale caravan stopcontacten nog niet gezien. Wel handig inderdaad! thumbup.gif Dat brengt me weer op een klusidee! :lol:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Stoekie » do 16 jun 2011 17:05

Voorgaande type inbouwdoos (van WillemM) wordt o.a. in de woningbouw gebruikt en is bedoelt voor het "normale" schakelmateriaal.
Niks mis mee hoor maar beter had je dan deze zgn hollewanddoos kunnen gebruiken (zie onderstaande foto) .... kwestie van een 76mm gat boren.... de doos erdoorheen steken, spruitstuk omklappen..... en middels de schroefjes "trek" je 'm vast tegen de achterkant/achterwand.

Tbv oa de caravan en camper-wereld zijn er "speciale aanraakbeveiligingsdoosjes" e.d. verkrijgbaar.... bijvoorbeeld deze.... het daarbij behorende schakelmateriaal is Berker Integro
Bijlagen
Attema UHW50.jpg
Attema UHW50
Attema UHW50.jpg (9.01 KiB) 8848 keer bekeken
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

pd0bao

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door pd0bao » do 16 jun 2011 17:30

He Andre(hobby Linka) Rukt de Franse pen-aarde op naar het noorden ? Of is "verplicht in Belgie"een verschrijving en bedoel je in Frankrijk ? Heb ze ook nog niet aangetroffen in Belgie, hoor het wel,Jaap.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobby Linka » do 16 jun 2011 17:54

pd0bao schreef:He Andre(hobby Linka) Rukt de Franse pen-aarde op naar het noorden ? Of is "verplicht in Belgie"een verschrijving en bedoel je in Frankrijk ? Heb ze ook nog niet aangetroffen in Belgie, hoor het wel,Jaap.
Hoi Jaap,

Ik ging van verplicht uit omdat ik in diverse huisinstallaties (in België) al eens zo'n franse uitvoering ben tegen gekomen. Misschien dat een van onze forumleden uit België hier uitsluitsel over kan geven?

Zelf heb ik een verloop snoer voor zowel pen als aarde aan de zijkant. Niet alle campings in België en Frankrijk zijn al voorzien van CCE aansluiting. Maar dit is off topic.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 16 jun 2011 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door Hobby Linka » do 16 jun 2011 18:33

Even Googlen gaf onderstaande tekst:

Ik heb net iets gevonden of het nu al dan niet verplicht is om stopcontacten en stroomblokken met penaarde te gebruiken in België.

Het is dus VERPLICHT

Dit is een stukje van AIB-VINCOTTE die de keuringen doen in België:

Stopcontacten

"Het aantal enkelvoudige of meervoudige stopcontacten is beperkt tot 8 per stroombaan.
Indien er gemengde stroombanen (stopcontacten en verlichting) geïnstalleerd worden, dan wordt elk samenwerkend geheel van verlichtingspunten beschouwd als een stopcontact.
Alle stopcontacten zijn voorzien van een aangesloten penaarde (randaarde is verboden) en zijn van het kindveilige type (zodat metalen voorwerpen, zoals een stukje ijzerdraad, niet in het stopcontact gestoken kunnen worden). De stopcontacten, bevestigd op de wand, zijn aangebracht op een afstand van minstens 15 cm boven de vloer in droge ruimten en 25 cm in de andere ruimten, behalve indien ze ingebouwd zijn in plinten of onder bijzondere voorwaarden in de vloer."

uittreksel van AIB-VINCOTTE


Even voor de duidelijkheid. Dit geld NIET voor Nederland. Hier geldt de NEN1010.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

pd0bao

Re: Extra stopcontacten....

Bericht door pd0bao » do 16 jun 2011 18:45

Andre bedankt voor de moeite,had niet gedacht dat RA terrein zou verliezen al heeft die pen-aarde zo z,n eigen voordelen ,bv
fase en nul kunnen nu vastgelegd worden.De pen-aarde kan maar op 1 manier geplaatst worden itt RAstekker.Gr.Jaap.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”