Gasdruk voor een koffergrill

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Fredd

Gasdruk voor een koffergrill

Bericht door Fredd » vr 4 nov 2005 23:51

Dag allemaal;

Hier een vraagje voor de techneuten onder ons.
Ik heb een gasdrukregelaar van 37 Mbar gekregen bij de gasflesjes van Elfi ( je weet wel, die bolletjes, zoals ook primagaz)
Nu wil ik een cramer koffergrill aankopen, maar die komen enkel in versie 30 of 50 Mbar.
1. Kan ik één van die twee versies ongestraft aansluiten op deze gasdrukregelaar :) :) of
2. Moet ik een aparte regelaar van 30 of 50 Mbar aanschaffen
( en dan weer een verloopstukje vanuit de gasfles enz... :evil: :evil: )

Dank voor de reacties

DJ

Re: Gasdruk voor een koffergrill

Bericht door DJ » za 5 nov 2005 12:19

[quote="Fredd"]Dag allemaal;

Hier een vraagje voor de techneuten onder ons.
Ik heb een gasdrukregelaar van 37 Mbar gekregen bij de gasflesjes van Elfi ( je weet wel, die bolletjes, zoals ook primagaz)
Nu wil ik een cramer koffergrill aankopen, maar die komen enkel in versie 30 of 50 Mbar.
1. Kan ik één van die twee versies ongestraft aansluiten op deze gasdrukregelaar :) :) of
2. Moet ik een aparte regelaar van 30 of 50 Mbar aanschaffen
( en dan weer een verloopstukje vanuit de gasfles enz... :evil: :evil: )

Dank voor de reacties[/quote
heb er ook niet zoveel verstand van maar ik denk dat je het beste de juiste gasdrukreglaar kunt kopen zo duur zijn ze niet, ik weet wel dat de brander het beste brand bij je juiste gasdruk.

Fredd

Bericht door Fredd » za 5 nov 2005 17:34

Dankjewel dj,
dan bestel ik ze gewoon bij de koffergrill.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » za 5 nov 2005 21:59

50mbar wordt volgens mij alleen in Duitsland gebruikt. Apparaten van 30 mbar zijn voor gemengd gebruik dus propaan en butaan. Om hetzelfde aantal kcal te geven (hoeveelheid warmte) gebruik je voor butaan 28mbar en voor propaan 37mbar. Je moet dus het toestel van 30mbar bestellen en op uw ontspanner van 37mbar gebruiken met propaangas. Is je fles gevuld met butaan, dan zal de vlam te heet zijn en moet je een ontspanner van 28mbar kopen.

gastjw

Bericht door gastjw » za 5 nov 2005 22:33

Volgens mij is de drukregelaar van 50 gr/cm2 bedoeld voor propaan en die van 30 gr voor butaan. De reden is dat propaan lichter is dan butaan. (1,8 tegen 2,5 kg/m3) Er moet dus meer propaan per tijdseenheid worden aangevoerd om dezelfde warmte te krijgen. Men zegt soms wel dat het ene gas heter is dan het andere. Maar eigenlijk is dat niet zo.

Propaan komt dus met meer kracht uit het toestel en waait minder snel uit.
De vraag welke regelaar nu nodig is, is gek genoeg niet eens zo van belang. Veel toestellen werken net zo goed op het ene als op het andere gas en zelfs met drukregelaars van de 'verkeerde' soort. Tenslotte heb je ook nog een volumeknop om het gas harder of zachter te zetten.
En kan het kwaad om een beetje hetere grill te hebben als je dat wenst?
Gewoon proberen dus met je huidige regelaar of een 50 kopen als je nieuwsgierig van aard bent.

Fredd

Bericht door Fredd » zo 6 nov 2005 09:40

JasperW schreef: Gewoon proberen dus met je huidige regelaar of een 50 kopen als je nieuwsgierig van aard bent.
@Jasper
Probleem is dat men geen verschillende regelaars, maar verschillende toestellen op de markt brengt.

@Nachtuil
Als een gasbekken 30mbar geschikt is voor butaan en propaan, waarom brengt men dan nog een versie 50mbar uit?

Toestellen staan bvb op
http://www.car-a-fun.de/p791.html
(Heb geen aandelen in de firma hoor :) :) :) )

gastjw

Bericht door gastjw » zo 6 nov 2005 15:54

Fredd,
Op je eerste reactie: die verschillende toestellen worden gemaakt op propaan of op butaan, en als het even kan op beide. Het gaat dan alleen om de uitstroomopeningen van de brander. Het is een beetje onzinnig om af te wijken van de standaard 30 of 50.
Dat er nu ineens een 37-er zou moeten komen vind ik alleen maar een spelletje om de perfectionisten, of angsthazen en de handel te behagen.
50-ers en 30-ers zijn er al heel lang voor toestellen met propaan of butaan. En dat gaat gewoon goed. Al mag je strikt genomen geen 30-er gebruiken voor propaan omdat de druk in de regelaar dan veel te hoog kan komen.
Ik weet niet wat voor Elfi-bolletje je hebt, want ze zijn er met 5 kg propaan of met 5,5 kg butaan. Dat bepaalt dus eigenlijk de drukregelaar. Vermoedelijk is die 37 bedoeld voor butaan.
Maar als men het héél precies uittest zou het misschien kunnen zijn dat een 37 het net nog een héél klein beetje beter doet. Dan maken ze die en laten de klant in de waan dat ie alleen maar die mag gebruiken. Maar dat is alleen maar leuk voor de handel. Niet voor de klant.
Maar zoals ik al zei, het kan heel goed dat op jouw toestel je net zo goed kunt werken met een 30 als met een 50, of met iets er tussenin.

En wat je zei over de beide drukregelaars, heb ik dat niet voldoende uitgelegd? Het is niet zo dat alle apparaten het best werken op een 30-er. Met een 30 op propaan heb je minder calorieën per tijdseenheid, dus kan het wat langer duren voor het water kookt. Sommigen hebben daar gewoon genoeg aan.

Dus: als je butaan (o.a. ook Camping Gaz) wilt stoken, neem dan een 30-uitvoering van grill. En anders, met propaan, een 50.

Fredd

Bericht door Fredd » zo 6 nov 2005 16:05

Dankjewel Jasper voor de uitgebreide uitleg,

Ik denk wel dat ik het begrepen heb. Ik ben niet zo technisch aangelegd, maar ik begrijp wel graag waarom en hoe dingen werken.
PS Ik heb busjes propaangas (pas meegebracht in aanbieding vanuit Amiens) en daar heb ik gratis de 37mbar dinges bijgekregen. Voor butaan zou ik een 28mbar gekregen hebben.

Groeten aan iedereen

gastjw

Bericht door gastjw » zo 6 nov 2005 23:24

Vreemd, hoor. Dat Elf, een toch zeer gerespecteerd bedrijf, ineens eigen grenzen gaat stellen aan de gasdruk.
Maar het is in elk geval lager dan gebruikelijk, dus kwaad zal het niet kunnen.
Succes ermee!

DJ

Bericht door DJ » ma 7 nov 2005 19:04

JasperW schreef:Fredd,
Op je eerste reactie: die verschillende toestellen worden gemaakt op propaan of op butaan, en als het even kan op beide. Het gaat dan alleen om de uitstroomopeningen van de brander. Het is een beetje onzinnig om af te wijken van de standaard 30 of 50.
Dat er nu ineens een 37-er zou moeten komen vind ik alleen maar een spelletje om de perfectionisten, of angsthazen en de handel te behagen.
50-ers en 30-ers zijn er al heel lang voor toestellen met propaan of butaan. En dat gaat gewoon goed. Al mag je strikt genomen geen 30-er gebruiken voor propaan omdat de druk in de regelaar dan veel te hoog kan komen.
Ik weet niet wat voor Elfi-bolletje je hebt, want ze zijn er met 5 kg propaan of met 5,5 kg butaan. Dat bepaalt dus eigenlijk de drukregelaar. Vermoedelijk is die 37 bedoeld voor butaan.
Maar als men het héél precies uittest zou het misschien kunnen zijn dat een 37 het net nog een héél klein beetje beter doet. Dan maken ze die en laten de klant in de waan dat ie alleen maar die mag gebruiken. Maar dat is alleen maar leuk voor de handel. Niet voor de klant.
Maar zoals ik al zei, het kan heel goed dat op jouw toestel je net zo goed kunt werken met een 30 als met een 50, of met iets er tussenin.

En wat je zei over de beide drukregelaars, heb ik dat niet voldoende uitgelegd? Het is niet zo dat alle apparaten het best werken op een 30-er. Met een 30 op propaan heb je minder calorieën per tijdseenheid, dus kan het wat langer duren voor het water kookt. Sommigen hebben daar gewoon genoeg aan.

Dus: als je butaan (o.a. ook Camping Gaz) wilt stoken, neem dan een 30-uitvoering van grill. En anders, met propaan, een 50.


heb ik nog een vraagje,

dus als ik het goed begrijp is het stickertje op de aparaten max 30 of max 50 bar nutteloos, want je kunt altijd met elk aparaat butaan of propaan gebruiken of zie ik dit nu verkeerd, als er een stickertje max 50 bar op staat is die eigenlijk alleen voor propaangas en als er 30 op staat alleen voor butaangas.

gastjw

Bericht door gastjw » ma 7 nov 2005 20:07

Tja, krijg je dat weer.
Nee, je hebt het niet goed begrepen. Het stickertje zit er niet voor niets, want met die druk zal het apparaat het beste werken.

DJ

Bericht door DJ » ma 7 nov 2005 21:33

JasperW schreef:Tja, krijg je dat weer.
Nee, je hebt het niet goed begrepen. Het stickertje zit er niet voor niets, want met die druk zal het apparaat het beste werken.

je hebt dus 2 verschillende aparaten in je caravan een voor 30 en een voor 50 dan moet je dus eigenlijk 2 verschillende soorten gassen hebben, anders werkt je toestel niet goed.

als er dus een stickertje max 30 op zit kun je dus eigenlijk geen butaan gebruiken, maar nu nog even verder. in de winter heb je het soort gas nodig dat niet bevriest, nu heb je een kachel met een stickertje voor het gas in de zomer, wat doe je nu dan in de winter met je kachel??????? :cry: :cry: 8)

gastjw

Bericht door gastjw » ma 7 nov 2005 22:23

Als het een beetje mee zit zullen apparaten die dienen voor inbouw in caravans wel gemaakt zijn op propaan.
Maar als je tankje leeg raakt kun je met een Campinggasje uit de super toch nog wat beginnen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”