verloopstekker 7 - 13 polig

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Eifelholiday

verloopstekker 7 - 13 polig

Bericht door Eifelholiday » zo 9 okt 2005 09:24

hoi,

wellicht een sippe vraag maar bestaan er ook verloopstekkers van (auto) 7 polig, standaard naar (caravan) 13 polig, multicom west.
de 13 polige stekker past op de 7 polige auto maar dan heb je natuurlijk niet alle voorzieningen zoals bv de koelkast ed.
wie kan mij hier wat meer over vertellen? ik kan nog wel wat slimme info gebruiken :-)

DJ

Re: verloopstekker 7 - 13 polig

Bericht door DJ » zo 9 okt 2005 09:33

Eifelholiday schreef:hoi,

wellicht een sippe vraag maar bestaan er ook verloopstekkers van (auto) 7 polig, standaard naar (caravan) 13 polig, multicom west.
de 13 polige stekker past op de 7 polige auto maar dan heb je natuurlijk niet alle voorzieningen zoals bv de koelkast ed.
wie kan mij hier wat meer over vertellen? ik kan nog wel wat slimme info gebruiken :-)
ja die zijn er ik heb er zelf ook een, maar het makkelijkste is ook dezelfde contactdoos op je auto te zetten.
kijk eens bij zoeken en tik dan eens 13 polig in tal van onderwerpen over stekkers.

Eifelholiday

Re: verloopstekker 7 - 13 polig

Bericht door Eifelholiday » zo 9 okt 2005 09:49

[quote="dj
maar het makkelijkste is ook dezelfde contactdoos op je auto te zetten.
[/quote]

ja dat lijkt mij ook maar dat is nogal kostbaar, zeker als je in de toekomst een andere auto wil vind ik dat een beetje zonde geld op het moment.

werkt dat wel goed, zo'n verloop stekker? hoor er wisselende geluiden over.... en watte kost zo'n verloopstekker ongeveer?

René

Bericht door René » zo 9 okt 2005 16:36

Halllo,een 13 polige stekkerdoos op je wagen zetten en een en een stekker op de caravan.Universele stekker van 13 naar 7 uit 1 geheel kopen.
alles kan dan in (op)je caravan werken zonder
al teveel kosten.+-€25.00


succes rene :wink:

DJ

Re: verloopstekker 7 - 13 polig

Bericht door DJ » zo 9 okt 2005 19:14

bij mij werkt hij perfekt de verloopkabel gebruik hem nu 2 jaar nooit geen probleem me gehad, maar nu zit ik toch te denken aan een multicon west kan ook de 7 polige stekker in, en als je een ander koopt laat er toch meteen een multiconstekker op monteren als extra zonder dat je het hoeft te betalen , zo,n contactdoos kun je makelijk zelf op internet staan de aansluitpunten voor de kleuren. dus een fluitje van een cent.
Laatst gewijzigd door DJ op vr 26 mei 2006 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Bericht door Bert64 » ma 10 okt 2005 10:18

@Eifelholiday
Ik zou ook een Multicon doos op de auto zetten als ik jou was. Is goedkoper dan een verloopstekker en op internet (op het caravanhandboek) staat precies hoe je dat moet aansluiten. Als je een beetje handig bent moet je dit zelf kunnen. Eventueel kan je dan een extra continustroom + massa voor de koelkast aansluiten (pool 10 en 11).
Succes!
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » ma 10 okt 2005 13:24

Hoi Eifelholiday

Bij mij werkt de verloopstekker ook goed hoor, niets te klagen.

groeten van René

Fredd

Bericht door Fredd » ma 10 okt 2005 14:05

diesel schreef:Hoi Eifelholiday

Bij mij werkt de verloopstekker ook goed hoor, niets te klagen.

groeten van René
Hoi Diesel,
heb je met de verloopstekker ook nog licht in de caravan via de auto?

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » ma 10 okt 2005 14:37

Ja dat heb ik dmv de constante stroomdraad, mijn koelkast doet het ook nog (moet ik hem wel even overschakelen op 12v)
En heel belangrijk uitzetten wanneer ik even een tussenstop maak voor een bakkie koffie, anders trekt hij mijn auto accu leeg, waar een 13 polige stekker automatisch blokkeerd loopt mijne gewoon door en trekt de accu leeg, dat ik het enige nadeel.

groeten van Rene

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Bericht door Bert64 » ma 10 okt 2005 15:13

diesel schreef:Ja dat heb ik dmv de constante stroomdraad, mijn koelkast doet het ook nog (moet ik hem wel even overschakelen op 12v)
Dan kan je dus geen mistachterlicht aansluiten. Dit wordt op 1-1-2006 verplicht (behalve als de aanhanger of caravan zwaarder is dan 750 kg (incl. laadvermogen) en ouder dan 31-12-1997). Zie ook dit lijntje

Bovendien heb je met 7 polen maar 1 massa tot je beschikking. Dit is erg weinig. Als je met licht aan rijd, krijgt je koelkast waarschijnlijk te weinig stroom.... :? (In de 13 polige systemen zitten 3 massa's...)
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Re: verloopstekker 7 - 13 polig

Bericht door Bert64 » ma 10 okt 2005 15:19

Eifelholiday schreef:...De 13 polige stekker past op de 7 polige auto maar dan heb je natuurlijk niet alle voorzieningen zoals bv de koelkast ed.
wie kan mij hier wat meer over vertellen? ik kan nog wel wat slimme info gebruiken :-)
Als ik het goed heb, dan is jouw Eifelland van het bouwjaar 2000. Je bent dan verplicht om een mistachterlicht te hebben (per 1-1-2006). Als je dan ook nog continustroom in je caravan wilt hebben, zul je over moeten naar een 13 polig systeem op je auto...
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » ma 10 okt 2005 16:23

Ik heb officieel geen mist acherlicht nodig omdat de caravan ouder is maar dat is ook op te lossen zonder 13 polige stekker op een nette manier. Dit is ook eerder gesproken.
En de koelkast krijgt genoeg stroom om netjes koud te blijven dus dat valt wel mee.

En ja het is netter een 13 polige stekker.

René

Eifelholiday

Bericht door Eifelholiday » ma 10 okt 2005 21:37

jawel hoor maar een 13 polige vind ik wel heel duur, voorlopig hebben we dus een standaard 7 pol op de auto en een 13 polig multicom west aan de caravan hangen
(ff zonder mist achterlicht) werkt de rest dan wel???????

ff voorlopig voor de herfst vakantie, heb ik nog ff tijd om de goedkoopste en makkelijkste optie te zoeken :-)

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Bericht door Bert64 » di 11 okt 2005 10:19

Of de rest werkt, hangt van de stekkerdoos van de auto af. Zit daar continustroom in of mistachterlicht? Pak het schema van een 7 poligedoos erbij (zie http://www.caravanhandboek.nl) en ga met een spanningsmeter nameten, dan weet je het.

Overigens vind ik het verkeerde zuinigheid. Wat zijn nou de kosten voor een 13 polige stekkerdoos in relatie tot de prijs van een caravan... :?
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Fredd

Bericht door Fredd » di 11 okt 2005 18:35

bert64 schreef:Of de rest werkt, hangt van de stekkerdoos van de auto af. Zit daar continustroom in of mistachterlicht? Pak het schema van een 7 poligedoos erbij (zie http://www.caravanhandboek.nl) en ga met een spanningsmeter nameten, dan weet je het.

Overigens vind ik het verkeerde zuinigheid. Wat zijn nou de kosten voor een 13 polige stekkerdoos in relatie tot de prijs van een caravan... :?
Zjust Bert :wink: :wink: :wink:

Eifelholiday

Bericht door Eifelholiday » di 11 okt 2005 19:46

daar moet ik jullie natuurlijk gelijk in geven :shock: tis ook niet zo bedoeld als het overkomt vrees ik, ik hoef geen continue stroom in de caravan, een mist achterlicht zou wel mooi zijn en volgens mij kan dat ook als ik alle posts lees.
tis inderdaad nodig vanaf de 1e jan dus ik heb nog ff tijd om te kijken hoe ik het ga doen.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » di 11 okt 2005 19:54

Je kan het mistlicht ook met een afstandsbediening maken.

http://www.gimeg.nl/content/downloads/f ... ument1.pdf

Fredd

Bericht door Fredd » di 11 okt 2005 20:57

nachtuil schreef:Je kan het mistlicht ook met een afstandsbediening maken.

http://www.gimeg.nl/content/downloads/f ... ument1.pdf
150€ :!: :!: :!:
Hoeveel kost een geplaatste 13-polige op de auto??

Eifelholiday

Bericht door Eifelholiday » wo 12 okt 2005 18:43

oja dan.... weer een tip om me in te verdiepen, toevallig vandaag een verloop stekker in mijn handen gehad, 22 euri, volgens mij aan de dure kant of zie ik dat verkeerd.
mmmmmm met afstand bediening, ik ga eens ff kijken :-)

EW

Bericht door EW » wo 12 okt 2005 21:27

Volgens mij heb je voor 15 euro een doos voor aan de auto. Met een beetje geknutsel en misschien een paar extra draadjes....

Eifelholiday

Bericht door Eifelholiday » wo 12 okt 2005 21:50

volgens mijn info is het een heel stuk duurder, alleen de kabelboom al is een klein vermogen voor een paar draadjes :-)
nee als je het niet zelf kan komt het wel iets prijziger uit, de geruchten gaan tussen de 150 en 250 euro maar ik kan er altijd naast zitten natuurlijk ...

Patje

Bericht door Patje » do 13 okt 2005 07:55

Ik heb het zelf uitgevoerd begin dit jaar. Kosten:
- 12,5 euro voor de stekkerdoos
- 15 euro voor de kabelboom
- 20 euro voor de verloopstekker (en daarin ben ik bedrogen; heb vorige week precies dezelfde verloopstekker gezien voor 10 euro)

Totale kosten dus 47,5 euro, en dat had dus ook 37,5 euro kunnen zijn. :x
De werken zijn makkelijk zelf uit te voeren; paar uurtjes werk. :wink:

EW

Bericht door EW » do 13 okt 2005 11:59

Ik heb aangenomen dat je al een 7-polige doos onder de auto hebt. Dan hoef je nl. alleen maar uit te breiden. Dan kan de boom inderdaad nooit zo duur zijn als je voorstelt. Ik zou zelfs (ik heb ook een bijna als 7-polig aangesloten Multicon-1 doos onder de auto hangen) ervoor gaan om dan die paar draden die je extra nodig hebt zelf op te bouwen. Hoewel, die draad voor het mistachterlicht die die van de auto moet kunnen schakelen.....

Patje

Bericht door Patje » do 13 okt 2005 16:22

EW schreef:Hoewel, die draad voor het mistachterlicht die die van de auto moet kunnen schakelen.....
Dat is een contactonderbreker die in de 13-polige stekkerdoos zit. Contactje wordt onderbroken zodra je de stekker inplugt. Moet je niks bijzonders voor voorzien hoor.

EW

Bericht door EW » do 13 okt 2005 16:54

Patje schreef:
EW schreef:Hoewel, die draad voor het mistachterlicht die die van de auto moet kunnen schakelen.....
Dat is een contactonderbreker die in de 13-polige stekkerdoos zit. Contactje wordt onderbroken zodra je de stekker inplugt. Moet je niks bijzonders voor voorzien hoor.
Kan wel. Ik weet alleen dat ie bij mijn auto onklaar is gemaakt omdat mijn mistachterlicht nadat ik er een keer een huuraanhanger achter had gehad het helemaal niet meer deed.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”