Voortent opzetten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
JohnDoe

Voortent opzetten

Bericht door JohnDoe » vr 24 apr 2009 21:52

Om uw voortent en uitbouw op te zetten staat hier een hele duidelijke handleiding in flash alsook in PDF

http://www.walker.nl/opzetinstructies/manual_nl.pdf

Gebruikersavatar
KeesHobby
Berichten: 46
Lid geworden op: za 20 jun 2009 07:58

Re: Voortent opzetten

Bericht door KeesHobby » do 19 nov 2009 23:59

Hier nog een handig filmpje van Isabella.

http://www.isabella.net/de/support/aufb ... index.html
Sprite Cruzer 480 SR / Hyundai Santa Fe V6 2.7

Ikkedus

Re: Voortent opzetten

Bericht door Ikkedus » ma 19 jul 2010 19:54

Wij hebben vorig jaar voor het eerst een (2de-hands)caravan gekocht. Bij de caravan zat een Unico voortent. Wij hadden totaal geen ervaring in het opzetten van voortenten, maar deze Unico was supersimpel. Zonder ervaring in 30 minuten klaar! (er is zelfs geen onvertogen woord gevallen!) thumbup.gif
Eerlijk is eerlijk; je moet wel van het type tent houden, is een tunneltent idee.

Op internet zijn wel instructie-filmpjes te vinden, maar ik weet niet hoe je een link "plakken" moet. :oops:

http://www.baxvoortenten.nl/index.php?f ... ile_id=133 (gaat 'ie zo goed?)

Keesjaap
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 jun 2010 14:49
Locatie: Koekstad

Re: Voortent opzetten

Bericht door Keesjaap » di 20 jul 2010 22:53

Wij kochten onze caravan vorig jaar met 2 voortenten :wink:
Eén oude en een splinternieuwe van der Horn voortent voor onze Kip; helaas zonder goede instructie :(
Dus toen het een paar dagen mooi weer zou worden hebben e.e.a. voor de deur op het grasveld van de gemeente op ons gemak uitgezocht mrgreen.gif
Toen we uiteindelijk de van der Horn gingen opzetten was het een geval van appeltje-eitje haphop.gif
Alleen toen we klaar waren (met die eerste keer hé) hebben we de voortent er maar heel snel weer afgehaald; hij zat namelijk binnenstebuiten :oops:
We zijn nu 2 keer met de caravan weggeweest en het opzetten gaat super gemakkelijk binnen 3 kwartier zijn we klaar blij.gif
Peugeot 307 break 2.0 automaat (2006) + Adria Unica 390 DS (1998)

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Voortent opzetten

Bericht door Mstuniek » vr 23 jul 2010 15:26

Staat deze eenmaal goed gebruik dan gekleurde tape en plak deze zodanig dat je op kleur al het frame kunt uitleggen.
Ronald
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door DVDGuy » vr 23 jul 2010 16:40

Dat is inderdaad een goede tip; hebben wij ook gedaan en dat maakt het opzetten een stuk eenvoudiger.
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

hidde

Re: Voortent opzetten

Bericht door hidde » za 7 mei 2011 09:10

Met dank aan jullie tips en instructiemateriaal stond onze voortent de laatste camping superstrak! De camping ervoor was het echt een flodderding, dus heel erg bedankt! De tapes hadden we al Om de stokken nadat vorig jaar toen we er voor het eerst mee weggingen er geen gebruiksaanwijzing bij zat (nieuwe tent)... Gelukkig hebben er meer mensen een multinova!

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door HansHobby » vr 3 jun 2011 10:31

Ik heb de functie van de gekleurde tape nooit zo gesnapt. Zoveel buizen zitten er toch niet bij een voortent ? Na twee keer opzetten weet je toch precies welke buis waar hoort ?

Ik heb er in ieder geval geen moeite meer mee. Gisteren de boel weer eens opgebouwd op een proefveld en nu ook de kinderen precies hun taak weten stond de hele boel binnen het uur op. Tent en luifel. (alleen in de zijtent hadden we geen zin meer) thumbup.gif
Bijlagen
312215689.jpg
312215689.jpg (257.66 KiB) 43204 keer bekeken
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent opzetten

Bericht door Micky » zo 5 jun 2011 19:33

nou nog even de rest van de haringen in de grond slaan (zie foto mrgreen.gif ), want met een paar haringen staat die van ons in 30 minuten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door HansHobby » ma 6 jun 2011 15:54

Op vacht haringen na zitten ze er allemaal in. die ik niet heb gedaan zijn die van de ' wapper-touwtjes' onder de ramen. :lol:

O.k. en aan de luifel zouden nog twee extra lijntjes kunnen.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

barb

Re: Voortent opzetten

Bericht door barb » za 9 jul 2011 16:41

HansHobby schreef:Ik heb de functie van de gekleurde tape nooit zo gesnapt. Zoveel buizen zitten er toch niet bij een voortent ? Na twee keer opzetten weet je toch precies welke buis waar hoort ?

Ik heb er in ieder geval geen moeite meer mee. Gisteren de boel weer eens opgebouwd op een proefveld en nu ook de kinderen precies hun taak weten stond de hele boel binnen het uur op. Tent en luifel. (alleen in de zijtent hadden we geen zin meer) thumbup.gif
wauw, ik ben jaloers. Wij hebben exact dezelfde voortent en luifel en die van jou staat ECHT strak....wij doen kennelijk iets niet goed.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Voortent opzetten

Bericht door perry » za 9 jul 2011 21:29

Wij zijn in de mei vakantie weer na 2 jaar met de caravan weg gegaan tent opzetten ging bijzonder snel.
ik heb de stokken niet gemerkt vind ik niet nodig kwam ik in mei weer achter.
het wijst voor zicht hoe de stokken moeten.
het afspannen van de tent vind ik altijd wel een lastig ding lukt met altijd wel maar toch ben denk ik ook een zeur daarin.. :(
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door HansHobby » zo 10 jul 2011 09:39

barb schreef:
wauw, ik ben jaloers. Wij hebben exact dezelfde voortent en luifel en die van jou staat ECHT strak....wij doen kennelijk iets niet goed.

Ik maak wel gebruik van een tentenspanner, misschien maakt dat het verschil ? Ik moet wel bekennen dat ik hem ook pas na een paar keer opzetten strak had hoor! :wink:

Wat ik nu in ieder geval doe is de zijliggers (dus boven de ramen) goed waterpas zetten. Hierna de voorste liggers uitschuiven en strak zetten. Daarna alle dakliggers strak zetten. Vervolgens de voorste staanders links en rechts goed in de hoeken zetten.

Hierna eerst haringen en afspannen op de hoeken aan de caravankant. Dan volgen de hoeken aan de voorkant van de tent. Daarna pas de rest van de haringen.

Uiteindelijk span ik alle buizen nog eens na met de tentenspanner. Hier wel mee uitkijken dat de boel niet kapot trekt, er komt nogal wat kracht uit zo'n ding!

Afbeelding
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door JPGeetje » zo 10 jul 2011 10:33

Op een vlakke ondergrond is het strak zetten van de voortent niet zo'n probleem. Sta je echter op een enigszins op of aflopende plaats dan is het welhaast ondoenlijk om de tent zonder plooiing in het dak en de zijwanden te zetten als de caravan in de breedte waterpas is gezet. Je wilt per slot van rekening dat de flappen aan de voorzijde ook de grond fatsoenlijk raken. De tent moet dan dus wel enigzins met de ondergrond meelopen. Omdat de caravan dat niet doet, ontstaat er een hoek tussen caravan en tent die zich uit in plooivorming in dak en zijwanden.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

rianne1954

Re: Voortent opzetten

Bericht door rianne1954 » di 12 jul 2011 10:46

wij hebben dit weekend onze hobby 650 opgezet met een (voor ons nieuwe) 2e hands isabella vision mooie tent staat zo alleen hij blijkt nu ondanks het vele nazeoeken en vragen toch een kleine 50 cm te groot.de voorkant staat strak alleen aan de caravan zelf zie je dus dat de ramen schuin naar beneden lopen dus kan je m daar ook niet opspannen :oops: :oops: is zo`n tent te verkleinen? zeg maar aan beide kanten een schuine punt er uit te halen ? niet zelf te doen dus maar ergens? wie weet dat? want om weer een andere tent te kopen zit er voor ons niet meer in

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Voortent opzetten

Bericht door Trina » di 12 jul 2011 10:51

Je kunt bij een tentenmaker het dak in laten korten.
De zijkanten passen zich dan automatisch aan.
Die schuine punten zou ik er in geen geval afhalen. juist daarmee kun je de tent mooi strak zetten langs de caravan.

Zou handig zijn als je een foto plaatst, nu moeten we het doen met de info die je geeft en ik hoop dat ik die goed heb begrepen.

rianne1954

Re: Voortent opzetten

Bericht door rianne1954 » di 12 jul 2011 12:59

nee idd bedoelde ook niet de schuine punten waarmee je zo lekker langs de caravan kunt afluiten eraf te halen,ik bedoelde dus in het dak boven de zijramen van de voortent een schuine punt eruit te laten halen zodat ie dus zeg maar wel recht word en kleiner ,zal is gaan kijken of er in de buurt van amersfoort een tentenmaker zit ga ik daar langs met een foto van hoe het er nu uitziet

sprite1

Re: Voortent opzetten

Bericht door sprite1 » di 12 jul 2011 14:33

volgens mij zit in hoevelaken het atelier van isabella. suc6

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Voortent opzetten

Bericht door Trina » di 12 jul 2011 17:22

Volgens mij kun je er beter een gewoon recht stuk tussenuit laten halen.
De voorkant stond misschien strak doordat je de staanders wat hoger op had gezet of doordat de grond wat schuin naar beneden liep.
De tent moet langs de rail van de caravan passen (omloop).
Als die maat goed is, valt de rest vanzelf goed.

rianne1954

Re: Voortent opzetten

Bericht door rianne1954 » do 14 jul 2011 08:36

ik hoop dat ie er dit weekend nog steeds zo bijstaat Afbeelding.
wij vinden dat ie toch echt niet slecht staat . :oops:

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Voortent opzetten

Bericht door ine » ma 2 jan 2012 11:08

Rianne,
Als je, na een telefoontje, met isabella daar heen gaat, bekijken zij het probleem .
Zij adviseren je ook wat de beste oplossing is en hebben een atelier waarin ze voor tenten opmaat maken.
Isabella zit in Hoevelaken.
Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Voortent opzetten

Bericht door Aernout » wo 11 jan 2012 20:26

Rianne zal na 6 maanden toch wel een oplossing gevonden hebben? (net als de . op haar toetsenbord :-) )

landyv
Berichten: 10
Lid geworden op: di 19 apr 2011 22:45

Re: Voortent opzetten

Bericht door landyv » do 12 apr 2012 21:10

voor mij is er maar een manier en die heb ik van Miel geleerd en werkt als volgt:

Schuif de tent in de peesrail
zet in de twee buitenste hoeken de stokken die daar horen en zet ze schuin naar buiten met een scheerlijn vast. Zo heb je al een tentje. Vervolgens bouw met de stokken je de hele tent van binnen uit op. Dat kun je in bijna je eentje. Op deze manier ook nooit stokken die tegen je caravan vallen met alle gevolgen van dien.
Ideaal. Ik doe het nooit meer anders.
Miel bedankt.

mr-leo

Re: Voortent opzetten

Bericht door mr-leo » vr 1 jun 2012 09:55

Met Hemelvaart een stel gezien dat eerst het frame in elkaar zette en daarna pas de tent in de rail schoof en over het frame heen trok.......

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Voortent opzetten

Bericht door Aernout » vr 1 jun 2012 12:07

Ook gezien:

Tent in rails, over het caravandak leggen, frame opbouwen, tent over het frame leggen.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”