Voortent aanschaffen?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Voortent aanschaffen?

Bericht door Ronald Jan » do 12 mar 2020 06:36

Hallo alle leden van dit mooie forum , Ik heb misschien in jullie ogen een wat rare vraag maar waar moet je echt opletten als je een nieuwe voortent wil aanschaffen?
De caravan wordt een Hobby 495 tweedehands waar geen voortent bij zit en de bedoeling is dat we veel rondtrekken in Europa en dan bedoel ik het zuiden daarvan .
Er zit geen airco in de caravan en het moet eenvoudig in elkaar zitten want zo handig ben ik niet , lichamelijk ben ik niet meer zo sterk dus dat is ook een beperking.
Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn en wat jullie aanraden?
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Daphne » do 12 mar 2020 07:17

Vraag je af of je wel een voortent nodig hebt. Het is geen moeten.
Als er geen kinderen mee gaan en je gaat rondtrekken in Zuid-Europa dan is een dakluifel het meest makkelijk en door 1 persoon te bedienen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door PD » do 12 mar 2020 07:32

Ronald Jan schreef:
do 12 mar 2020 06:36
... de bedoeling is dat we veel rondtrekken in Europa en dan bedoel ik het zuiden daarvan .

... het moet eenvoudig in elkaar zitten want zo handig ben ik niet , lichamelijk ben ik niet meer zo sterk dus dat is ook een beperking.
Ik zou in dit geval een elektrische cassetteluifel kiezen, evt. met een sun/rain blocker (extra lap stop die je eraan kunt hangen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Chris » do 12 mar 2020 08:01

Je schrijft dar er geen airco in de caravan zit...
Waarom haal je dit aan bij een voortent vraag?
Welk verband leg jij??

Maar..
Wij kamperen ook in Spanje...voortent met luifel heb ik verkocht en we hebben nu alleen nog maar een Unico Torino luifel..
Scheelt bergen werk met opbouwen en nog eens met afbreken ook..
M.i. ideaal..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door r.obbink » do 12 mar 2020 09:07

hier hetzelfde....

afgelopen zomer 3 weken Italie..... ging prima met een Thule 1200 etuiluifel.... geen schoonmaakwerk en met de sunblocker erbij prima te doen.

ik snap de vraag van de airco alleen niet? of ligt dat aan mij scratch.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door petronella » do 12 mar 2020 10:20

Hallo Ronald,

Zoals boven geschreven, is het echt nodig om een voortent te nemen?
Ook wij hebben in de warme landen geen voortent mee maar een luifel.Wil je toch graag een tent, bedenk dan dat zelfs een licht gewicht tent toch ook wel het nodige werk is.
Je zou kunnen kiezen voor een lichte voortent waar je dan het dak als luifel gebruikt en evt de wanden erin als dat nodig mocht zijn.
Wij hebben zowat alles gehad wat er te koop is , nu hebben wij een Isabella voortent voor het voorseizoen.

Een omnistore dakluifel voor onderweg en weekenden.

En de Torino boogluifel met twee zijwanden voor als we in de warmere landen wat langer willen staan . We hangen er , zonodig een of twee zijwanden in.

Dat bevalt ons het beste en ik zou het geen van drie willen missen. Maar dat hangt ook van je gezinssituatie af.
Wij zijn met zijn tweeen en twee kleine hondjes.De kinderen gaan niet meer mee.
Onze caravan is groot en comfortabel genoeg.
Succes met je zoektocht

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Ab » do 12 mar 2020 21:03

Een voortent in het zuiden is een onding in mijn ogen.
Het wordt bloedheet als de zon erop staat.
Wij hadden ooit wel een voortent.
De grootste miskoop op caravangebied voor ons.
We hebben het (best dure) ding misschien 3 keer gebruikt.
En nog alleen in voor en naseizoen.
Daarna nooit meer.
De cassetteluifel volstond.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5740
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Morgoth » do 12 mar 2020 22:09

Ik heb een voortent maar neem hem nooit mee. Alleen de boogluifel gaat mee.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Voortent aanschaffen?

Bericht door Erwin1987 » do 12 mar 2020 22:15

Ab schreef:Een voortent in het zuiden is een onding in mijn ogen.
Het wordt bloedheet als de zon erop staat.
Wij hadden ooit wel een voortent.
De grootste miskoop op caravangebied voor ons.
We hebben het (best dure) ding misschien 3 keer gebruikt.
En nog alleen in voor en naseizoen.
Daarna nooit meer.
De cassetteluifel volstond.
Ook mijn ervaring bloedheet, en buiten dat vraag ik me af wat je moet met een voortent daar alles heeft al een goede plek in de caravan en de meeste mensen halen alleen alles uit de caravan om het in de tent te zetten. In een voor seizoen in bijv eigen land kan ik het goed begrijpen voor de ruimte bijv.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door dieseltijger » do 12 mar 2020 22:29

Ik zou inderdaad afzien van een voortent. Wij hebben zo'n ding en....... Ik ben er best wel blij mee, want het is veelzijdig. Zonder voor- en zijkanten is het vergelijkbaar met een kwetsbare (want: windgevoelig) luifel. In het voor en naseizoen is het aangenaam verblijven - en bezoek past er in.

Maar jij (of u?) begint met nul op de meter en zit lekker zuidelijk? Dan lijkt mij een cassetteluifel de aangewezen keuze - ook omdat er weinig inspanning vereist is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Ronald Jan » vr 13 mar 2020 08:51

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties en ik denk dat het een luifel gaat worden waar je eventueel ook zijwanden aan kunt ritsen.
Waarom ik vermelde dat er geen airco aanwezig was is heel simpel ,omdat ik gelezen heb dat er caravans zijn die dat wel hebben en laten mee wegen in de beslissing welke voortent er aan geschaft gaat worden ,volgens mij een normale gedachte maar hier blijkt alom dat ik de plank mis sla?
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door PD » vr 13 mar 2020 09:07

Airco en keuze voor luifel/voortent hebben eigenlijk niets met elkaar te maken. De airco koelt uitsluitend de caravan en ook hier geldt weer.... eenmaal gehad, nooit meer zonder.

Hooguit een gewichtsoverweging wanneer je aan de maximale gewichten zit en je om die reden moet kiezen tussen een airco en een dakcassette die beiden al snel 30 kg wegen. Een losse luifel of voortent kan dan in de auto.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door hoboken » vr 13 mar 2020 09:12

@Ronald Jan, Inderdaad de plank goed mis geslagen airco en voortent zijn 2 verschillende dingen die weinig tot niets met elkaar van doen hebben.
Wij zelf hebben al jaren geen voortent meer maar een zakluifel waarbij we de mogelijkheid hebben om er wanden in te doen.
Maar we hebben nog nooit alle wanden tegelijk opgebouwd meestal 1 of 2 zijwandjes.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Hans 555 » vr 13 mar 2020 09:28

RE.gif
Misschien niet helemaal de plank misgeslagen. De meeste cassetteluifels heb dakspanten (of hoe heten die dingen) die misschien een probleem kunnen vormen als er een airco op het dak ligt.
Maar een elektrische dakluifel is dan de beste optie voor TS. Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door RDDR » vr 13 mar 2020 09:28

We trekken ook rond, zowel in het zuiden, maar zeker ook in berg achtige gebieden. Onze vorige caravan zat een voortent bij. Opzetten van zo'n ding duurt gewoon lang. En dan een paar dagen weer afbreken, wat ook aardig wat tijd kost. We hebben dat ding dus op zolder gegooid en is er pas weer vanaf gekomen bij verkoop.

We hebben rond getrokken met een Isabella Shadow. Staat super snel (<10 minuten), kost weinig. Echter, eigenlijk is die te klein, waardoor je vaak te weinig schaduw hebt naar onze zin. Nu bij de nieuwe caravan gekozen voor de op het forum vaak genoemde Unico Torino. Wij zijn er zelf nog niet mee op pad geweest, maar genoeg ervaringsdiskundigen hier.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Niels83 » vr 13 mar 2020 09:45

Ik snap je airco wel. Je gaat nu eenmaal nietgraag binnen zitten om 1 uur in de middag als je in zuid spanje in de staat.

Ik denk dat de adviezen passend zijn. heb zelf kinderen, dan is een tent fijn, want de kinder spulletjes lekker buiten, en er zat een goede tent bij de caravan. . vaak ook als luifel opgezet. Ik zet de tent op alleen in een klein uurtje. Als je er handigheid in hebt kan het luifel in 5-10 minuten staan, zij wandje plaatsen ook 5-10? minuten. Is natuurlijk het meest handig.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door CarloBr » za 14 mar 2020 16:29

Ronald Jan schreef:
do 12 mar 2020 06:36
Hallo alle leden van dit mooie forum , Ik heb misschien in jullie ogen een wat rare vraag maar waar moet je echt opletten als je een nieuwe voortent wil aanschaffen?
De caravan wordt een Hobby 495 tweedehands waar geen voortent bij zit en de bedoeling is dat we veel rondtrekken in Europa en dan bedoel ik het zuiden daarvan .
Er zit geen airco in de caravan en het moet eenvoudig in elkaar zitten want zo handig ben ik niet , lichamelijk ben ik niet meer zo sterk dus dat is ook een beperking.
Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn en wat jullie aanraden?
Groeten Ronald.
wij hebben een zakluifel waar we ook zij en voorwanden bij hebben(room) bevalt prima, meestal alleen de luifel opzetten is genoeg, we hebben ook airco aan boord en dat wil je echt niet missen, verder zou ik ook een mover nemen als je net als ik lichamelijk niet meer zo sterk bent.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Fred G » di 14 apr 2020 09:17

wij hebben bij aanschaf van onze Fendt alle tenten verkocht.
Zaten twee voortenten bij en een aantal luifels met voor mijn gevoel in totaal wel 100 stalen stokken... :(

Daarvoor in de plaats een Unico Siena reisluifel gekocht, snel opzetbaar, licht in gewicht, kan redelijk wat wind hebben, en door de ronde vorm heel veel regen. Geen flappen die de grond raken, dus ook geen (groot) schoonmaakwerk.


Bij sommige campings in Italië hebben we helemaal niets opgezet, met mooi weer was t niet nodig op een schaduwrijk plekje.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door GSAndre » di 14 apr 2020 09:52

Zou idd de keuze maken voor een luifel.
Dan kan je kiezen voor een cassette/etui luifel of een luifel met een boogstok en met inritsbare zijkanten.
De eerste zijn hand of elektrisch bediend en staan zeer snel, maar wel wind gevoelig
De laatste, b.v Unico Torino of Fortex Explorer zijn iets meer werk, maar kunnen blijven staan tijdens een onweersbui.

Keuze's ....keuze's
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Daphne » di 14 apr 2020 10:40

GSAndre schreef:
di 14 apr 2020 09:52
De laatste, b.v Unico Torino of Fortex Explorer zijn iets meer werk, maar kunnen blijven staan tijdens een onweersbui.
Je kunt een vaste dakluifel ook uitgedraaid laten bij een onweersbui. Zo erg is het nu ook weer niet. Wij hebben sinds 2016 een dakluifel en nog maar 1 x in hoeven te draaien vanwege zeer harde wind. Het werd toen ook afgeraden om met de caravan de weg op te gaan. Daarvoor hadden we 7 jaar een zakluifel en die in al die jaren 3 x opgerold. Het is ook een kwestie van goed vastzetten. Ik zie vaak luifels die worden uitgedraaid en meer wordt er niet aan gedaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Martine
Berichten: 882
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Martine » di 14 apr 2020 18:33

RE.gif
Helemaal mee eens, hebben de luifel ook nog nooit ingerold vanwege slecht weer. Wij zetten de luifel vast met stormbanden en sinds vorig jaar ook Peggy Pegs.
Verder vinden we dat het vinyl goede schaduw geeft. Wij hebben er één zijwand bij omdat de beredenering van mijn man is dat de wind maar van een kant komt. De zijwand is universeel, aan beide zijden te gebruiken.

Wanneer je kiest voor een losse luifel let dan op wat voor een. Voor je het weet moet je eenzelfde frame opzetten als voor een tent en dan win je weinig aan gemak.
Succes!
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Reisben » di 14 apr 2020 21:09

Zoveel mensen, zoveel wensen. En waarschijnlijk doorloopt elke caravanner het proces van afwegen en van toch weer iets anders.
Zoals veel caravanners hebben wij nu met de aanschaf van de Knaus Sport ook weer afgewogen wat er in de tentrail geschoven moet worden. En dat, na ervaringen met schuifluifels en semi-voortenten zoals de huidige Multi Nova

We voelden veel voor een zakluifel. Maar omdat wij, mijn vrouw en ik, geen reuzen zijn weerhield de moeite van inrollen ons. Er zou een tweede opstapje mee moeten om de luifel in te rollen.

Er wordt hoog opgegeven op dit forum over de Unico luifels. Ook wij zijn bijna bezweken, ze zien er voortreffelijk uit en veelbelovend stormvast. Maar ze zijn nét niet zo multifunctioneel als de Multi Nova.

Een vaste luifel dan? Mooi, prachtig, mateloos populair bij campers. Maar er komt pakweg 30 kg extra aan je caravan te hangen. En waarom rollen de meeste luifelbezitters hun luifel in als er regen voorspeld wordt? Bang voor schade door een waterzak? Te lui om hem weer schoon te maken? Niet gelezen dat hij een beetje schuin moet staan om afwateren te bevorderen?

Voor ons moet de instap droog blijven en mogelijk twee stoeltjes. En regen valt zelden verticaal naar beneden. Dat betekent dat regen het gebied onder de luifel toch nat maakt. Zijpaneel? Prima, functioneert als regenblock maar ook als windkering.

Voortent? Inderdaad een paar framebuizen extra. Maar een eenvoudige voortent zoals de Dorema Multi Nova heeft een degelijk frame, naar wens twee zijpanelen en mocht je het echt willen, ook een voorfront. Ik zet hem als luifel binnen een half uurtje op. Speciaal op gelet: de deur in de voorwand zit recht tegenover de deur in de caravan. Dat voorkomt diagonaal door de tent rennen om naar buiten te gaan. Of eigenlijk met de inrichting, als je langer op een plek blijft. Gewicht gaat in de auto, dubbel voordeel. Auto zwaarder, caravan niet belast tijdens de rit.

Maar wie zijn wij? Wij blijven in het hoogseizoen thuis. Waarom in het dure, hete, drukke seizoen in de caravan kruipen als we de rest van het jaar tijd aan onszelf hebben? Een luxe positie, ik geef het toe. Maar ook een beetje noodzaak, qua temperatuurgevoeligheid behoren wij tot een risicogroep. Maar is het een luxe positie als je een half uurtje tent opzetten geen bezwaar vind want je hebt immers vakantie?

Op dit moment staan wij al acht weken in Drente op een camping met temperaturen rond het nulpunt in de nachten. De Dorema staat in vol ornaat als voortent. In Spanje heeft dit model aan de vroegere Bürstner flinke stormen doorstaan. Wordt het deze dagen warm dan werkt de voortent als oranjerie voor onze oude botten, wordt het in mei warm gaan delen weer in de tas. Bevalt mij prima, drie weekendtassen, één met het dak, één met de frontdelen, één met de zijflappen, daar gaan ook de haringen en spanners bij. Hup, in de auto.

Ik denk dat het wel luifel/niet luifel ook te maken heeft met het type mens dat eronder gaat zitten. Extroverte, dan wel introverte mensen. Wil ik gezien worden of ben ik meer van het low profile type? Wij zijn die laatste categorie.

Als je de meningen over een voortent leest op dit forum dan kun je ook constateren dat het niet uniek is als je door ervaring wijzer wordt. Daar is niets mis mee. Het enige nadeel van veranderen van mening over de perfecte voortent is dat het geld kost. En daarover kan niemand de ander adviseren.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Chris » wo 15 apr 2020 10:34

RE.gif
Gelukkig... .zoveel mensen zoveel wensen..
Ik heb na jaren van allerlei tenten opzetten er helemaal tabak van gekregen.
Al die stokken, zakken vol, hoe mooi het materiaal ook is, allemaal werk waar ik niet meer op zat te wachten.
Hoe meer lappen stof hoe meer je loopt te vogelen om de ritsen er weer allemaal goed in/aan te krijgen.
En dan maar niet over alle haringen die in de grond gemept moeten worden te spreken... tientallen.

En dan gaan we naar huis.....
Bende in de tent opruimen..
Alle haringen er uit en dan die vieze slikranden... die moeten schoon en droog.... wat een K.. klus..
Al die lappen netjes opvouwen en opruimen.
Al die stokken weer mee sjouwen..
Je bent er zomaar uren mee bezig..brrrr...
En dat geld voor een Multi Nova exact hetzelfde.

Ik heb nu 4 spanbanden en 6 haringen...en geen slikranden.
2 stokken waarvan 1 boogstok...
Opzetten en afbreken in een wip..
Zoveel mensen zoveel wensen dus.
En daar varen de tentenbouwers wel bij.
Jij tevreden en ik ook..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door Fred G » wo 15 apr 2020 10:45

RE.gif

Helemaal mee eens. Laatste vakantie met de kinderen de bij lag mn achterbank helemaal vol met tentzakken en stokken, pfff we zijn toen met 2 auto’s gegaan.

En nu met alleen onze luifel is het in 10 minuten opgeruimd! haphop.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Voortent aanschaffen?

Bericht door petronella » wo 15 apr 2020 10:53

RE.gif Dat klikt als de unico Torino knipoog.gif . Helemaal mee eens, alhoewel...... wij beginnen met kamperen eind maart en staan dan 4 weken op een plek.
Daar hebben wij toch de Isabella weer voor aangeschaft. Een beetje zon op de tent en het is heerlijk vertoeven, de caravan is dan nog net geen diepvrieskist. [coldwithsnow.gif]
Wat extra ruimte is dan ook heerlijk. Na die 4 weken gaat Isabella naar zolder voor een jaar.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”