Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Hobbyfan » do 21 nov 2019 11:38

Voor volgend jaar hebben wij een voor- en naseizoenplaats op een camping geboekt.
In de zomervakantie gaan wij met de caravan naar het buitenland.
Omdat een voortent voor ons geen meerwaarde (meer) heeft, willen wij vanaf volgend jaar met alleen een luifel kamperen.

Onze keuze zou een Unico Torino zijn. Met 1 of 2 zijwanden, zodat er nog enige beschutting is voor spullen die buiten de caravan staan.
Maar is deze luifel kwalitatief geschikt om een groot aantal weken per jaar te worden gebruikt?

Of kunnen wij hiervoor beter de Unico Verona aanschaffen?
Het nadeel van de Verona is volgens ons de ondoorzichtige zijflappen, die naar ons idee een wat opgesloten gevoel geven.
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Micky » do 21 nov 2019 11:52

Elk tentdoek gaat niet eeuwig mee, dus hoe beter de kwaliteit hoe langer het meegaat, Zit er verschil in het doek van de 2?
dat zou je kunnen navragen bij Unico.
je moet sowieso gecoat doek hebben anders gaat het heel snel van je af bij zoveel weken.
Onze Fortex heeft de hoogste kwaliteit van ten Cate, staat nu 3 voorseizoenen (telkens 10 weken) buiten en in totaal 7 jaar gebruikt nu, je kunt best wel zien dat het weer invloed heeft op het doek, maar verder is het nog als nieuw, alleen dus een beetje vuil.

dus 7x3 weken en 3x 10 weken, totaal nu dus zo'n 51 weken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Den Adriaan » do 21 nov 2019 12:05

Wij hebben de Verona.
Dit jaar in alle seizoenen gestaan, totaal een half jaar.
De Verona heeft geen ondoorzichtige zijflappen dus je kan met een gerust hart naar de buurvrouw kijken.
De tent ziet er nog goed uit.
Prima tent zou ik zo zeggen.
Koop wat je hart je ingeeft.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Micky » do 21 nov 2019 12:19

RE.gif

ik denk dat Unico ook het beste Ten Cate doek gebruikt gezien de prijzen die ze hanteren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door MarcoC » do 21 nov 2019 12:28

Wij gebruiken ook een Verona, afgelopen zomer heeft deze 6 weken opgestaan. Prima tent/luifel met doorzichtige zijkanten welke je er ook uit kan ritsen. Voordeel van deze luifel is dat je er een afgesloten tent van kan maken met de optionele voorwand. Slikranden met klittenband, dus makkelijk schoon te maken.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door PMT » do 21 nov 2019 13:17

Wij hebben sinds we onze huidige caravan hebben, september 2017, een Torino. In die tijd hebben we ruim 25 weken gekampeerd en hebben we de Torino aan de caravan gehad. Alleen de nachten op doortocht gaat die er niet aan. De luifel heeft zware windstoten (9), hagel, hars en brandende zon voor zijn kiezen gehad en geen krimp gegeven. De langste periode dat we op één camping gestaan hebben is 10 nachten en dan staan onze spullen wo een koelbox prima beschermd onder de luifel. Tot nu toe hebben wij geen zijstuk gemist. Bij veel wind hebben wij een los windscherm van Reda (Jubilee) die prima voldoet.
Het windscherm hebben wij overgenomen toen die 2 jaar gebruikt was.
Als ik naar het doek kijk zie ik geen verkleuring, geen losse stiknaden oid. Het enige dat wij vervangen hebben zijn de gespbandjes voor de opzetband van de luifelboog. Verder heb ik een aantal keren de veren van de luifelstokken moeten uitbuigen omdat die niet meer in de gaatjes wilden klikken.
Ik denk dat als wij voor langere tijd ergens zouden staan ik geeneens voor de Verona zou kiezen. Als we het koud krijgen gaan we de caravan in.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Sytske01 » do 21 nov 2019 15:54

Bij een vorige caravan hadden we ook een Verona met voorwand. Kwalitatief niks op aan te merken. Geen probleem om langere tijd te laten staan.
Wat ik een nadeel vond, is de scheve voorwand. Als je de deur openritst tijdens een regenbui, dan regent het naar binnen. Later hadden we een normale voortent. Dit vonden wij toch fijner, ook omdat je dan meer mogelijkheden hebt, zoals deuren aan de zijkanten, meer ventilatiemogelijkheden, halve voorwand erin en veranda.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Micky » do 21 nov 2019 16:26

RE.gif

Als je een dergelijke luifel met afritsbare petluifel neemt (weet niet of Unico dat biedt, Fortex zeker), heb je dat probleem niet, zonder voorwand gebruik je dan ook de petluifel niet en ben je snel op te zetten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Aviva » do 21 nov 2019 19:01

Wij afgelopen voorjaar een Unico Torino gekocht, afgelopen seizoen dus voor het eerst in gebruik gehad.

Tijdens de weekendjes weg heeft de Torino voor de caravan heeft gestaan en afgelopen zomer drie weken in de Achterhoek. We kwamen daar aan met heel mooi en warm weer. We hadden toen geen zin om de Dorema Multi Nova Excellent er voor te maken. Uiteindelijk bleek het weer zo goed dat de Torino drie weken heeft gestaan. Dit heeft de Torino goed doorstaan, zware buien en wind erover heen gehad maar de luifel gaf geen krimp en stond na drie week nog steeds prima.
Wij hebben geen zijwanden daarom regent het bij ons toen wel in, dit komt ook omdat onze caravan maar 4.00 meter lang is. Er blijft dan dus maar een geringe ruimte over die droog is. Bij jou zal dit beter zijn omdat je caravan langer is.

Aandachtspunt is wel goede verankering van je lijnen, de Torino heeft (met de middenlijn) maar vijf punten waarop de luifel vaststaat. Die krijgen het dus met zware wind flink te verduren. Ik zou zelf de Torino niet lang achterlaten zonder op de plaats te zijn. Je schrijft dat je een voor en naseizoen neemt, als je doordeweeks naar huis heb ik een minder goed gevoel bij een Torino om die te laten staan.

Ga je voor een Torino met twee zijwanden dan kom je volgens mij al dicht in de buurt van een Verona. Dan zou ik voor het langere gebruik gaan voor een Verona (eventueel met zijwand).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Chris » do 21 nov 2019 19:18

En de volgende met een Torino.
Wij hebben er wel 2 zijwanden bij maar tot op heden alleen de linker gebruikt.
Omdat ik de zijwanden heb hebben wij wel 3 dakliggers, en die gebruik ik dan ook.
De luifel is zonder meer topkwaliteit, prachtige gecoat Ten Cate doek, en het frame ( de boogstok en de dakliggers) is materiaal van Isabella
Uiterst solide spul dus.
Dat zie je ook aan de scheerlijnen, dat zijn n.l. geen scheerlijnen maar spanbanden, enorm degelijk.
Daaruit volgt dat door de gebogen vorm er geen regen op blijft staan, en door de boogstok de luifel enorm windvast is.
( Ik heb wel zelf een middenpaal toegevoegd om event. te kunnen plaatsen als er heel erg veel wind zou komen, nog niet nodig gehad, de luifel stond zo al perfect.)
De originele haringen heb ik aangevuld met steviger type's en modellen voor rotsgrond.
Door de form heb je ook de maximaal benutbare ruimte voor de caravan.
Daarbij is het opzetten erg vlot te doen, zelfs alleen.
De Verona is eigenlijk het grote broertje van de Torino, met zijwanden en meerdere mogelijkheden, maar ook weer meer opzetwerk...
En... een dikkere prijs.

p.s.
Ook onze voortent is verkocht i.v.m. het gebruiksgemak van de Torino
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Micky » do 21 nov 2019 19:59

Het gaat natuurlijk niet om een paar weken, staan op een seizoensplaats geeft hele andere situaties over de tijd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door PD » do 21 nov 2019 20:50

Wij hebben van begin 2013 tot eind 2016 een Verona gehad en vanaf eind 2016 tot nu Torino's; eerst aan de enkelasser en sinds eind 2017 ook aan de tandemasser, dus 4 seizoenen Verona en 3 seizoenen Torino.

Kwaliteitsverschil in het toegepaste doek is er niet, maar onze ervaring is wel dat het dak van de Verona altijd snaarstrak stond en dat van de Torino zeker niet altijd, al doe ik daar ook geen moeite voor; stormvast en afwaterend is ie toch wel.

De Verona biedt meer beschutting maar heeft wat meer opzetwerk en bovendien vonden wij de "blinde" driehoeken aan de voorzijde van de zijwanden hinderlijk. Ook wanneer de zijwanden niet geplaatst zijn, vonden we de flappen aan de zijkanten nogal dominant aanwezig waardoor het ook minder doorwaait wanneer het erg warm is.

Omdat wij veelal niet langer dan ca. 3 nachten op dezelfde plek staan en dus opzetgemak belangrijk is, zijn we overgestapt naar de Torino en die bevalt dan ook een stuk beter. We hebben er één zijwand bij die aan beide zijden geplaatst kan worden maar die we in de praktijk nauwelijks gebruiken.

Wanneer je de Torino voor langere tijd (en ook onbeheerd) opzet, zou ik wel wat extra voorzieningen treffen voor de spanbandjes en ook zou ik dan wel de middenstaander plaatsen die wij nu uitsluitend bij verdachte omstandigheden plaatsen (veel te verwachten wind > 6 Bft).

Bij de kleinere maten Torino (ik dacht t/m maat 12) krijg je er slechts één dakligger bij; daar zou ik er dan ook 2 extra van plaatsen die je overigens toch nodig hebt wanneer je de zijwanden wilt plaatsen. Onze maat 17 staat altijd met 3 dakliggers, dat is ook bij deze grote maat echt voldoende.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door VIP » do 21 nov 2019 21:21

RE.gif

En een stormband er overheen doen.
Porsche + Tabbert

Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Hobbyfan » vr 22 nov 2019 08:58

Bedankt iedereen voor de uitgebreide reacties!
We zijn nu al heel wat wijzer.

Nog even wat informatie van mijn kant:

Ik bedoel met ondoorzichtige zijflappen van de Verona de driehoeken die aan de zijwanden vast zitten.
Ik heb een aantal foto's bekeken (ook van onder de luifel gezien) en het geeft mij een wat opgesloten gevoel.
Gezien de iets langere opzettijd en de flink hogere prijs, gaat onze voorkeur niet uit naar de Verona. Vooral nu ik begrijp dat de kwaliteit van het doek van
de Torino en de Verona dezelfde is.

We hebben genoeg aan een luifel-dak, dus ook bij de Verona zouden wij geen voorwand plaatsen.

Onze campingplaats is mooi beschut, er staat bijna nooit veel wind.
We hebben de afgelopen seizoenen een groot deel van het seizoen een voortentluifel gebruikt (met maar 3 bevestigingspunten aan de voortent, een luifelframe en 7 scheerlijnen), deze lieten wij gewoon staan wanneer wij er doordeweeks niet waren en heeft geen krimp gegeven.
Voor stormschade o.i.d. ben ik, na de ervaringen met boogluifels die ik hier heb gelezen, niet bang.

Een Torino hoeft, gezien de schappelijke aanschafprijs, ook geen 10 jaar mee te gaan wat ons betreft. Als hij 5 jaar (we weten niet hoeveel seizoenen we nog staan, misschien gaan we vanaf volgend jaar of het jaar erna weer voor een kortere kampeerperiode) meegaat is dat prima.
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Micky » vr 22 nov 2019 09:55

RE.gif

en je kunt er altijd 1 of 2 zijwanden bij kopen als blijkt dat je toch liever iets meer beschutting wilt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

petronella
Berichten: 1684
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door petronella » vr 22 nov 2019 14:50

Ook wij hebben de Torino incl de zijwanden, gekocht in 2014. Wij kamperen 4 weken in Frankrijk en dan staat de Torino op. Als ik kijk hoe oud hij is en toch heel veel opstaat, ziet hij er nog uit als nieuw.Hij bevalt ons meer dan prima.

Wij gebruiken eind maart t/m eind april wel onze Isabella voortent.
Voordelen tov de luifel:

Met een beetje zon al heerlijk in de voortent.
Als we naar huis gaan kunnen we tafels, stoelen enz, gewoon laten staan.
En bang voor stormen ed zijn we niet als we de Isabella op hebben staan.

Als we naar het buitenland gaan nemen we de Isabella nooit mee.

Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Hobbyfan » di 14 jan 2020 09:19

We hebben ook nog een Fortex Explorer overwogen. Door de flappen die langs de boogstok naar de grond lopen denk ik net iets windvaster dan een Torino en ik vind hem erg mooi.
Maar we hebben toch besloten dat we een (halve) voorwand willen ivm het laten staan van tafel/stoelen/bbq tijdens voor- en naseizoen.
En hoewel Fortex de hele luifel naar onze wens zou kunnen aanpassen, kunnen ze er helaas geen voorwandje in maken.

Dus is de keus uiteindelijk toch op de Verona gevallen en afgelopen weekend hebben er één tweedehands gekocht.
Compleet met voorwand, petluifel, vloerkleed, 2 stormsets en 1 blinderingsklep.
Supermooie set, niet van nieuw te onderscheiden.
We moeten nog even zien of hij groot genoeg is, hij is een maat te klein gebleken maar we hebben hem in de stalling even aan de caravan gehangen en het lijkt net te kunnen.

Eind maart mogen we gaan ontdekken of het bevalt/past.
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Micky » di 14 jan 2020 09:21

RE.gif

de Fortex aronde is vergelijkbaar met de Verona, mag ik vragen waarom jullie dan niet daarvoor gekozen hebben?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Hobbyfan » di 14 jan 2020 09:44

RE.gif

Jazeker!
Omdat we de Verona net iets mooier vonden en we deze voor een scherpe prijs tweedehands konden kopen.
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Torino geschikt voor langdurig gebruik?

Bericht door Micky » di 14 jan 2020 10:17

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”