Luifel voor trekkend kamperen

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » wo 30 okt 2019 10:38

Na een paar jaar een Eriba Feeling te hebben gehad met een Isabella Shadow hebben we vandaag een Sprite Alpine Sport 420CT gekocht.
Door de Eriba weten we veel meer wat we willen en we zijn er zeer blij mee. Echter, de vorm van de caravan zorgt ervoor dat een vaste luifel vrij kort wordt.

Bij de Eriba hadden we dus de Shadow van 3 meter breed en 2 meter diep. Dat is echt te weinig, je zit vaak alsnog in de zon. We trekken echt rond, dus blijven soms maar 1 nacht op een plek, soms 5, maar dat is ook wel het maximum. Dus gemiddeld elke 3 dagen opbouwen en afbreken.

Opties;
1 - Thule Oministor 3,25m x 2,5m
Voordeel: snel!
Nadeel: Waarschijnlijk weer wat weinig schaduw, zwaar op een ongunstig punt (hoog), duur

2 - Fiamma Zakluifel 3,1m x 2,5m
Voordeel: Redelijk snel
Nadeel: Waarschijnlijk weer wat weinig schaduw

3 - Unico Torino ~4,6m x 2,3m
Voordeel: ruim, mooi om te zien, veel beschutting door ronde vorm, stormvaster dan optie 1 en 2, licht gewicht
Nadeel: Meer opzetwerk (gaat dit tegenstaan?)
Overigens moet de Torino volgens Bax wel maatwerk worden ivm de afwijkende vorm van de caravan, maar prijs viel me dan nog mee. Circa 600 Euro.

Iemand advies of betere ideeën? Onze huidige voorkeur neigt toch naar optie 3
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 30 okt 2019 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door JanPunne » wo 30 okt 2019 10:47

De Kampa oppompbare luifel.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » wo 30 okt 2019 11:03

Als de Kampa Sunshine AIR Pro 400 past zou het een serieuze optie zijn. Als de breedte niet voorbij de ronding mag komen, kom je op de 300 uit, wat me te klein lijkt.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door AadB » wo 30 okt 2019 11:13

Fortex maakt ook luifels op maat. Is redelijk vergelijkbaar met de Unico en dus nog een alternatief.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door r.obbink » wo 30 okt 2019 11:17

wij hebben een Thule Omnistor sinds dit jaar en daarbij een sunblocker.

Ik vind het super werken en hij staat met 5 minuten, de sunblocker kun je oprollen
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
sandocan
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 17:27

Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door sandocan » wo 30 okt 2019 11:46

Wij hebben ook dit jaar de thule met sunblocker gekocht. Ideaal voor het trekken. We hebben deze uitgeprobeerd voordat we volgend jaar gaan trekken door Oostenrijk. Staat in 5 minuten en idem zo opgeruimd. Super luifel, fiamma is het hetzelfde principe denk ik. Dus ligt een beetje wat op je pad komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Laatst gewijzigd door sandocan op wo 30 okt 2019 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Leentje » wo 30 okt 2019 12:12

Wij trekken ook rond. Thule of Fiamma zijn fijn. Drie meter is voor ons voldoende. We gaan eerder onder een boom zitten. Thule rolt eenvoudig met de slinger maar maakt lastig schoon. Fiamma wat zwaarder oprollen maar eenvoudig schoonmaken. We hebben een losse zijwand als windvanger.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Scout15 » wo 30 okt 2019 12:13

Zelf hebben wij de Omnistor(ook in combinatie met de sunblocker) en zijn hier zeer tevreden over. Binnen een paar minuten zit je buiten, of is alles weer ingepakt. Tevens hebben wij voor als we een paar dagen langer staan een rainblocker, zodat we wat meer beschut zitten indien gewenst.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door sailor wim » wo 30 okt 2019 12:46

RDDR schreef:
wo 30 okt 2019 10:38
vandaag een Sprite Alpine Sport 420CT gekocht.

Dus gemiddeld elke 3 dagen opbouwen en afbreken.

Onze huidige voorkeur neigt toch naar optie 3
Gefeliciteerd.
Ook een etuiluifel moet worden afgebroken. Is dat dan binnen 3 minuten gebeurd vraag ik mij af.
Daar hoor of zie ik geen tijden van ergens hier.
PD heeft een tandemasser en schrijft dat hij die veel langere Torino in 10 minuten opzet.
Nadeel optie 3 is volgens mij, waar laat je het natte doek.
Bij de etuiluifel blijft dat wel buiten de hut of trekker.
Ik heb ook een Torino alweer 1 jaar liggen maar nog niet gebruikt.
Die ervaring krijg ik volgend jaar op 31 Maart pas.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door r.obbink » wo 30 okt 2019 13:09

RE.gif

Geloof me Wim, de omnistor zit met 5 minuten in zijn etui... gaat echt heel snel

afgelopen jaar in Italië 3 weken mee gestaan tot grote tevredenheid van mijn meissie, zij was helemaal klaar met het schoonmaken van de voortent na drie weken staan met onze vorige caravan (maar die was dan ook een stuk kleiner)
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
sandocan
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 17:27

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door sandocan » wo 30 okt 2019 13:13

Afbreken is een groot woord, poten inklappen oprollen en klaar, max 10 minuutjes en dan schat ik het nog heel ruim in


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » wo 30 okt 2019 15:06

Met de eerste optie (Thule) bedoelden we dus een cassette luifel met zo'n draai mechanisme. We hebben er nog eens over nagedacht zelf, maar gezien het gewicht van ruim 25kg exclusief de 3 dragers voor dakmontage laten we deze afvallen. Ook de meerprijs ten opzichte van een zakluifel zien we niet echt zitten.

Blijft nu dus over een zakluifel, Unico Torino of Fortex Explorer (waarbij we een lichte voorkeur voor de Unico hebben) of de geopperde Kampa Sunshine Pro

We neigen nog steeds naar de Torino, maar staat een Torino echt in 10 minuten?
Nat doek kan of in de douche of in een opbergtas gewoon in de achterbak van de auto. Zie ik geen probleem in.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Pakkie » wo 30 okt 2019 15:45

Wij hebben het de laatste keer voor de aardigheid eens gemeten. De Torino staat bij ons in 12 minuten en is in 7 minuten opgeruimd (van opgebouwd tot opgeborgen in de tas).
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Nimma » wo 30 okt 2019 15:50

Wij staan op zo'n 12 campings in een maand. Eerst zakluifel van Fiamma, nu dezelfde soort maar van Thule. Het uitzetten/afrollen en omgekeerd duurt echt maar even. Gaat hier al meer dan 20 jaar naar tevredenheid. Heb inmiddels bij de huidige caravan een trapje nodig, so what thumbup.gif
Hebben ook een Torino overwogen, bekeken in Best en op campings. We houden van weids uitzicht, dus die viel af knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Daphne » wo 30 okt 2019 16:07

RDDR schreef:
wo 30 okt 2019 10:38

Opties;
1 - Thule Oministor 3,25m x 2,5m
Voordeel: snel!
Nadeel: Waarschijnlijk weer wat weinig schaduw, zwaar op een ongunstig punt (hoog), duur

2 - Fiamma Zakluifel 3,1m x 2,5m
Voordeel: Redelijk snel
Nadeel: Waarschijnlijk weer wat weinig schaduw

3 - Unico Torino ~4,6m x 2,3m
Voordeel: ruim, mooi om te zien, veel beschutting door ronde vorm, stormvaster dan optie 1 en 2, licht gewicht
Nadeel: Meer opzetwerk (gaat dit tegenstaan?)
Overigens moet de Torino volgens Bax wel maatwerk worden ivm de afwijkende vorm van de caravan, maar prijs viel me dan nog mee. Circa 600 Euro.

Iemand advies of betere ideeën? Onze huidige voorkeur neigt toch naar optie 3
Een cassette- of etuiluifel is praktisch als je er één van formaat kunt nemen. Ik vind dan 3.5m wel het minimale dat je moet hebben om enigzins droog of in de schaduw te kunnen zitten. In jouw geval zou mijn voorkeur uitgaan naar optie 3 en dan bij 1 overnachting niets opzetten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » wo 30 okt 2019 16:29

@Daphne: daar zit onze 'angst' ook, dat we net zoals bij de Isabella die we hadden, te weinig beschutting ervaren door de kleine maat.
@Pakkie: niet slecht: 12 / 7 minuten valt goed te overzien. Verder tevreden ermee?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door PD » wo 30 okt 2019 17:11

Wij hebben al bij twee caravans dezelfde overweging gemaakt en zijn beide keren toch op een Unico Torino uitgekomen.
Deze zet snel op en biedt meer comfort dan een zak- of cassetteluifel voor ons en bovendien.... het oogt heel veel mooier !

Wij staan veelal niet langer dan 3 a 4 dagen op dezelfde plek en juist daarom zijn we eerder overgestapt van een Unico Verona naar een Unico Torino; per seizoen zetten wij deze luifel ca. 20x op terwijl we 25-30 campings bezoeken. In de resterende gevallen (veelal overnachtingscampings of in het vroege voorseizoen en late naseizoen zetten we niets op).

Ik denk ook, zoals hierboven is vermeld, dat een zak- of cassetteluifel tenminste 3,5 m breed of zelfs 4 m breed moet zijn om enig resultaat te hebben; dat zou voor onze tandemasser geen probleem zijn (ik schat dat er een 6 m brede luifel op kan), maar optisch blijf ik het niks vinden, zeker niet met de bijbehorende zijwanden.

Wanneer je de Torino eenmaal een paar keer hebt opgezet, heb je niet eens een kwartiertje nodig om deze op te zetten.... stel dat het in het begin 5 minuutjes langer duurt knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door VIP » wo 30 okt 2019 17:31

Wij hebben een Thule luifel van 550 cm gehad, Een Unico Verona en sinds een jaar of 2 zijn wij ook aan de Torino naar volle tevredenheid.

Voordeel over de volle lengte van de caravan, dus ook bij de kop van de caravan kun je onder de luifel zitten. (wat bij een Thule/Fiamma niet kan).

Compact op te bergen, doek is qua volume niet meer dan een gevulde plastic tas.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Sytske01 » wo 30 okt 2019 18:00

Ach, vergeleken bij de Holtkamper opzetten, valt iedere caravanluifel wel mee awhoea.gif
Een zakluifel is het snelste, maar heeft nadelen. Wij hebben er twee zijwanden bij en een sunblocker. Dan heb je wel enige beschutting, maar het houdt niet over. Maar bij mooi weer is het voldoende.
En je bent ook zo weer weg. Nat inrollen geen probleem.
De Torino is wel een mooiere luifel qua design. Maar wij vinden het feit dat de luifel niet meer door de rail getrokken hoeft te worden een groot voordeel.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » wo 30 okt 2019 18:08

Sytske01 schreef:
wo 30 okt 2019 18:00
Ach, vergeleken bij de Holtkamper opzetten, valt iedere caravanluifel wel mee awhoea.gif
Vergis je daar niet in! Zo'n Kyte XL (behoorlijk grote vouwwagen) staat veel sneller dan elke caravan met voortent. Van afkoppelen tot compleet klaar in 25 minuten. Dus inclusief op de plek zetten en waterpas zetten. Wat hebben we veel commentaar gehad van mensen met voortenten die vol verbijstering stonden te kijken naar het Windforce systeem. mrgreen.gif

Maar goed: terug naar de luifels.
Het punt wat door meerderen gezegd wordt is inderdaad dat een zak luifel waarschijnlijk (te) klein wordt bij deze caravan. Meer dan 3 meter past gewoonweg niet. De Torino vind ik fraai en wordt door meerderen bevestigd dat die riant binnen het kwartier kan staan. PD haalt dat met eentje die heel wat breder is. Dus we gaan komend weekend nog maar eens naar Bax, die een of andere show hebben en dan wat acties zouden hebben.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door petronella » wo 30 okt 2019 18:55

Wij hebben alle drie uitgeprobeerd, hebben nu de vaste Thule luifel en de Unico, omdat de zak en dakluifel, bij jullie,geen optie is komt de torino als beste alternatief naar voren.
Wij hebben hem ook zo opgezet, voor onderweg of een weekend gebruiken we wel de dakluifel.
Is voor onderweg misschien een caravan tarp met twee telescoopstokken geen optie? Lekker licht en staat zo. Bij regen dan net wat makkelijker opte ruimen dan de Torino. ( je hebt met de boog toch wat meer werk, dan met twee telescoopstokken).succes met jullie beslissing.

Marliza
Berichten: 55
Lid geworden op: za 21 okt 2017 15:52

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Marliza » wo 30 okt 2019 19:18

Ik zou voor optie 3 gaan. Wij hebben de Unico Verona, dus nog meer werk dan de Torino, maar ook meer beschutting, wat in voor- en naseizoen soms goed van pas komt.
Wij trekken ook. Afgelopen vakantie 10 campings bezocht en 8x de luifel opgezet. Nat meenemen is geen probleem. Gaat gewoon in een vuilniszak op de achterbank.
Kia Ceed (2019), Knaus Sport 400 QD (2017), Unico Verona

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Pakkie » wo 30 okt 2019 19:47

RDDR schreef:
wo 30 okt 2019 16:29
@Daphne: daar zit onze 'angst' ook, dat we net zoals bij de Isabella die we hadden, te weinig beschutting ervaren door de kleine maat.
@Pakkie: niet slecht: 12 / 7 minuten valt goed te overzien. Verder tevreden ermee?
Wij zijn uitermate tevreden over de Torino en zetten hem ook altijd op ook al staan we ergens maar een dag of drie. Het is immers zo gebeurd. Op de vorige caravan (Knaus 450 FU) hadden we een Thule cassette-luifel. Die staat nog wat sneller dan de Torino maar eea afwegende hebben we bij de huidige caravan toch voor een Torino gekozen ondanks dat er een zakluifel bij zat die dus nu op zolder ligt. Voordelen tov een casssette- en zakluifel: meer ruimte eronder, windvaster, afwatering is top en hij is mooier. We hebben er 1 zijwand bij die we in 1,5 jr 1x hebben gebruikt en die aan beide kanten te plaatsen is.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Leentje » do 31 okt 2019 15:23

Kom naar het voorjaarstreffen en kijk hoe vlug alles werkt. Wellicht een leuke activiteit: klokken hoelang iemand nodig heeft om de luifel op te zetten ;-)

Een luifel heeft alleen nut als je ook in de zon staat. Vaak heb je de zon niet eens pal op de voorkant van je caravan staan. Vorige week een volle week gestaan zonder luifel. In het najaar wil je juist de zon hebben.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

koning

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door koning » do 31 okt 2019 15:56

Wij hebben een Thule Omnistore met sunblocker voor en 1 zijkant, bevalt uitstekend.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”