Voortent perikelen

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Voortent perikelen

Bericht door Taan » di 25 jun 2019 15:05

Tijdens afgelopen pinksterweekend klapperde onze voortent behoorlijk. Ondanks het goed uitspannen van de front- en dakliggers en het gebruik van extra dakliggers blijft ons dak best wel slap. Ik denk dat er een keer water in heeft gestaan en dat het doek niet meer is teruggerekt. Ook tijdens dat wij hem hebben is er wel eens een middagje water in blijven staan. Er is ook niet veel spanruimte onder de wanden, dus die krijg ik ook niet lekker strak. De maat is wel goed. nl Mt 14 dat is omloopmaat 975-1000 en onze caravan is 996.
Kan het zijn dat de tent gewoon is uitgerekt?
Ik vermoed dat de tent ouder is dan 2003 want het is een Dorema en na 2003 zou hij geïntegreerde bevestigingen voor het aanbrengen van een stormafspanband moeten hebben en dat heeft de onze niet. (of hebben de goedkopere modellen dit toch niet?)

Zo lang het niet te hard waait vinden we de voortent prima, behalve dat we iets meer ruimte zouden willen in de diepte. Hij is geloof ik 240 of 250 en als de eettafel er staat met 4 stoelen erom is er in de diepte weinig loopruimte over. Dus voor een nieuwe voortent willen we dus wel graag een diepere. Nu vraag ik me af, hebben jullie wel eens last gehad dat de voortent te diep was en dus niet op de plek paste? Bij een 300 voortent heb je tenslotte wel minstens 6 meter nodig.

2e vraag, Bij een Unico 320 betreft de 320 dan het dak? of de vloer?
Eigenlijk vind ik een Unico te duur voor nog geen 4 weken per jaar, maar mocht ik tegen een 2e hands aanlopen...
Laatst gewijzigd door Taan op di 25 jun 2019 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Voortent perikelen

Bericht door Jordi » di 25 jun 2019 15:33

Toevallig vind ik dit wel iets om op te antwoorden. Wij zijn ook in het bezit geweest van een Dorema voortent, een van 3.50 diep. Een lastige tent om op te zetten, komt eigenlijk door het dubbele frame 1x 2.50 en nog een keer 1 meter frame eraan gekoppeld. Kreeg je ook nooit goed strak. Afgelopen najaar zijn wij van caravan gewisseld, een tabbert met een hypercamp tent eraan. De hypercamp is misschien wel meer dan 10 jaar oud, hebben we laten wassen en reinigen, gewoon perfect hoe dat ding er weer uit ziet, en strak aan de caravan opgezet. Ik zou eens bij O te W shoppen, tegenwoordig is deze tent ook verkrijgbaar in 3 meter diep. En van pvc, dus oersterk, makkelijk schoon te maken, voor de helft van wat een Unico kost.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voortent perikelen

Bericht door Taan » di 25 jun 2019 15:49

PVC gaat het in ieder geval niet worden. Wij hebben geen plannen voor een seizoensplek en tijdens de zomervakantie verplaatsen we ook wel een (paar) keer.
Maar Hypercamp als merk wat jou betreft dus prima.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Voortent perikelen

Bericht door Erwin1987 » di 25 jun 2019 16:19

Afbeelding

Wij hebben een Goldcamp van obelink, 3 meter diep is prima op te zetten.

Edit staat op de foto trouwens zonder scheerlijnen.


Erwin
Laatst gewijzigd door Erwin1987 op di 25 jun 2019 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voortent perikelen

Bericht door Taan » di 25 jun 2019 16:26

Scheerlijnen? [aschrik.gif] Moet dat dan?

Nooit ruimtegebrek op de plek gehad met 3 meter? Of zoek je daar gewoon je plek op uit.
Laatst gewijzigd door Taan op di 25 jun 2019 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Voortent perikelen

Bericht door Erwin1987 » di 25 jun 2019 16:27

Ze kunnen eraan, ik heb het nog nooit gedaan


Erwin
Home-car racer 48

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Voortent perikelen

Bericht door kok36935 » di 25 jun 2019 16:45

Wij hebben een Unico Verona XL van 2,80 diep. Eigenlijk nog nooit problemen hiermee gehad, paste wat diepte betreft altijd wel op de plek. Wij hebben vaker meer moeite met de breedte, caravan dwars achterin op de plek en dan steekt de tent aan de achterkant van de caravan nogal uit. Daar moet je altijd rekening mee houden. Ligt natuurlijk ook aan de lengte van de caravan.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Volvodriver

Re: Voortent perikelen

Bericht door Volvodriver » di 25 jun 2019 18:43

Bij Unico is 280 en 320 de vloerdiepte.
En groot gelijk dat je geen PVC tent neemt. Veel te zwaar en te donker.
Kijk eens bij Walker. Mooie tenten. Als je bij hen advies vraagt krijg je zeker een perfect passende tent. Voor meer geld dan de Gold-/Hypercamp maar wel veel beter afgewerkt (Ik zou persoonlijk nooit een voortent van deze merken kopen). Misschien is Walker iets duurder dan Dorema. En hoewel de huidige series van Dorema ook heel mooi zijn, acht ik ze net iets minder dan Walker. (Ook qua "pasvorm".)

En over de diepte. Denk ook eens over de "tussenmaat" van 280cm. 350 zou ik zeker voor 4 weken niet doen.

Wij zitten met onze Unico op vloerniveau op 280 cm en zitten vaak ruim met 6 personen rond de tafel.

Ik vind de Walker Ellips wel een heel mooie tent voor een schappelijke prijs.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Voortent perikelen

Bericht door Erwin1987 » di 25 jun 2019 19:27

Ik vind de goldcamp best een aardige tent voor de prijs, ik ben helemaal geen voorstander van een tent heb liever alleen een luifel mijn vrouw wilde een tent voor als we in Nederland op vakantie gaan maar dat doen we eigenlijk nooit heb hem nu meegenomen naar Italië maar volgende keer gewoon weer luifel opzetten, maar niet om dat de tent zo slecht is gewoon omdat ik lui ben in de vakantie.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Voortent perikelen

Bericht door Patman » di 25 jun 2019 20:25

RE.gif

Wij hebben een hypercamp Hilton 270 van Obelink. Precies zoals je het zegt gebruiken wij het, in NL als het nodig is de 4 ritswanden erin, en in het buitenland alleen de luifel.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voortent perikelen

Bericht door Taan » di 25 jun 2019 21:22

Volvodriver schreef:
di 25 jun 2019 18:43
Bij Unico is 280 en 320 de vloerdiepte.
tnx
Ik vind de Walker Ellips wel een heel mooie tent voor een schappelijke prijs.
Wij vinden hem ook mooi, maar 2000 zonder opties vind ik niet zo'n schappelijke prijs.
Hij wordt trouwens alleen met staal aangeboden momenteel. Wat zou daar de reden van zijn?

Dat is sowieso een no-go.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent perikelen

Bericht door Chris » di 25 jun 2019 21:28

Niemand die het blijkbaar aandurft om een kwaliteits staatje te maken van de bekende tent en luifel merken??

Nou... mijn idee is als volgt, van hoog naar laag... in kwaliteit, maar ook in prijs duidelijk te zien..
En, hou me ten goede als ik er een vergeet, vullen jullie dan maar aan...
Let wel... dit is zoals IK het inschat...

op een gedeelde 1e plek...
Fortex en Unico.
Isabella.
Walker - Brand - Reda
Ventura
Dorema
Starcamp - Hypercamp - Goldcamp


Isabella heeft Ventura als submerk.
Dorema heeft Starcamp als submerk.
Hypercamp en Goldcamp komen volgens mij uit dezelfde fabriek.
Unico, Fortex, Walker, Reda en Dorema zijn nederlandse producten.

En helaas zijn er ook meerdere NL merken al verdwenen... o.a. v.d. Horn en Gerjak.
Laatst gewijzigd door Chris op di 25 jun 2019 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent perikelen

Bericht door Chris » di 25 jun 2019 21:32

Taan schreef:
di 25 jun 2019 21:22

Wij vinden hem ook mooi, maar 2000 zonder opties vind ik niet zo'n schappelijke prijs.
Hij wordt trouwens alleen met staal aangeboden momenteel. Wat zou daar de reden van zijn?

Dat is sowieso een no-go.
Volgens mij produceert PIPER geen alu boogframe.
Walker gebruikt PIPER frames.

Ik heb 2 Walker tenten + luifels gehad.
Tenten waren wel met Alu maar de luifels verkochten ze ook alleen met Staal..
Dan had je 100% garantie... op een alu luifelframe was het 100% eigen risico... ook voor het doek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Voortent perikelen

Bericht door Niels83 » di 25 jun 2019 21:56

hier ook een dorema uit 2003. het frame is redelijk slap (volgens mij niet origineel) , maar nog geen flinke wind gehad. wel wat regen en dan ontstaan er 2 zakken in de voorhoeken. met 2 scheerlijnen zijn die weg. als je tent erg klappert dan denk ik dat dit ook met scheerlijnen heeft te maken. er zijn meerdere plekken om het vast te zetten. imo zijn die zakken ook ontstaan door verkeerd/niet afspannen.

maar goed als je meer diepte wilt dan moet je toch ook een andere voortent. zou alleen wel eens maar beperkt iets kunnen helpen tegen het klapperen.

maar als je een 1000 omloop maat hebt is je caravan ook 6 meter. dat past toch meestal wel op een plek? ik sta nu op een plek van 15x15 meter maar dat is niet representatief natuurlijk.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voortent perikelen

Bericht door Taan » wo 26 jun 2019 08:20

Niels83 schreef:
di 25 jun 2019 21:56
hier ook een dorema uit 2003. het frame is redelijk slap (volgens mij niet origineel) , maar nog geen flinke wind gehad. wel wat regen en dan ontstaan er 2 zakken in de voorhoeken. met 2 scheerlijnen zijn die weg. als je tent erg klappert dan denk ik dat dit ook met scheerlijnen heeft te maken. er zijn meerdere plekken om het vast te zetten. imo zijn die zakken ook ontstaan door verkeerd/niet afspannen.
maar goed als je meer diepte wilt dan moet je toch ook een andere voortent. zou alleen wel eens maar beperkt iets kunnen helpen tegen het klapperen.
Ik zou niet eens nadenken over vervangen als hij niet zou klapperen, maar als we toch gaan vervangen dan ook graag een diepere.
Frame is idd niet heel stevig. Er zit best wat buigmogelijkheid in de stokken. Zeker de extra dakliggers kun je eigenlijk niet spannen anders duw je gewoon de frontliggers naar buiten. Scheerlijnen staat niks over in de gebruiksaanwijzing. Ik zal eens kijken of ik er iets mee kan verbeteren.
maar als je een 1000 omloop maat hebt is je caravan ook 6 meter. dat past toch meestal wel op een plek? ik sta nu op een plek van 15x15 meter maar dat is niet representatief natuurlijk.
Caravan is 7,5 inclusief dissel en fietsenrek. Maar wij komen ook op plekken waar je blij mag zijn met 80m2. (dus kan ook nog minder zijn) Dan moet je dus wel een goede Lxb verhouding hebben. Maargoed. 3.00 zal haast nooit een showstopper zijn. En wat niet past, dat past niet, dus dan zoek je gewoon een ander plekje.
Chris schreef:
di 25 jun 2019 21:32
Taan schreef:
di 25 jun 2019 21:22

Wij vinden hem ook mooi, maar 2000 zonder opties vind ik niet zo'n schappelijke prijs.
Hij wordt trouwens alleen met staal aangeboden momenteel. Wat zou daar de reden van zijn?

Dat is sowieso een no-go.
Volgens mij produceert PIPER geen alu boogframe.
Walker gebruikt PIPER frames.

Ik heb 2 Walker tenten + luifels gehad.
Tenten waren wel met Alu maar de luifels verkochten ze ook alleen met Staal..
Dan had je 100% garantie... op een alu luifelframe was het 100% eigen risico... ook voor het doek.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij ook met aluminium en carbon kon, maar in de Walker folder staat ook niks over aluminium. Ik denk dat het dus gewoon niet leverbaar is.
Laatst gewijzigd door Taan op wo 26 jun 2019 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent perikelen

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019 08:34

Walker levert alleen alu en carbon als ze zelf er van overtuigd zijn dat daarmee de juiste kwaliteit van hun product gegarandeerd is.
Ik ben 2x in Deurne bij Walker geweest en ben van mening dat ze daar goed doordacht werk leveren.
Aan kwaliteit hangt altijd een prijskaartje.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voortent perikelen

Bericht door Taan » wo 26 jun 2019 08:46

Patman schreef:
di 25 jun 2019 20:25
RE.gif

...Precies zoals je het zegt gebruiken wij het, in NL als het nodig is de 4 ritswanden erin, en in het buitenland alleen de luifel.
Zo doen wij het ook. Soms gebruiken we een zijwand voor schaduw. Ook voor vliegend ongedierte ritsen we wel eens de wanden erin.
Met een citronella spiraal brandend in de voortent zitten we een stuk rustiger dan alleen onder de luifel.

Komende vakantie gaan we een rondreis maken in Denemarken. Voor 1 of 2 nachten zetten we de voortent niet op, maar voor 3 wel hoor. Volgens de huidige planning gaat dat dus 2x gebeuren. Ik vind het niet veel werk en eigenlijk wel leuk om te doen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Voortent perikelen

Bericht door RikB » wo 26 jun 2019 10:54

Tot 3 jaar geleden een extra diepe voortent gehad met extra stokken. Vond het opzetten altijd een enorme klus, en inderdaad, hij stond nooit strak, ondanks extra-extra bogen.
Daarom met de nieuwe caravan heel bewust voor een standaard tent gekozen, en die zet toch makkelijk op thumbup.gif en nog strak ook love.gif

Dan maar wat meer passen en meten als we binnen zitten.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voortent perikelen

Bericht door Taan » wo 26 jun 2019 11:27

RE.gif
Welke merken types en afmetingen?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Voortent perikelen

Bericht door RikB » wo 26 jun 2019 11:40

De oude kwam bij Obelink vandaan. Nu een Dorema.
Let dus op of het stokken systeem een beetje handzaam is, maar voor een grote tent zijn het denk ik altijd extra stokken.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voortent perikelen

Bericht door Taan » wo 26 jun 2019 13:34

RE.gif
Bedankt, ik zal er op letten. Ik dacht altijd boven de 3.00 extra stokken en tot 3.00 een normaal frame.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Volvodriver

Re: Voortent perikelen

Bericht door Volvodriver » wo 26 jun 2019 14:26

Voor een tent van Dorema geldt bij maat 14 5 dakliggers. En tot 3.00 meter diep een "standaard" frame. Bij 3,50 meter diep inderdaad een frame met 2x5 dakliggers en 2 spanten. 1 op 2.50 meter en 1 bij het eind op 3.50 meter.
Eigenlijk geldt dit wel voor alle merken.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”