Voortent te klein?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
moryana45
Berichten: 9
Lid geworden op: za 8 jun 2019 12:54

Voortent te klein?

Bericht door moryana45 » za 8 jun 2019 20:16

Wij hebben vorig jaar een caravan gekocht met voortent. Hobby deluxe 370. Betreft een oudje uit de jaren 80 met originele pvc voortent. Na de caravan te hebben opgeknapt zijn we ermee op vakantie gegaan. De voortent was nog waterdicht, maar beviel niet. Te heet, te zwaar met opzetten. We wilden wat lichters hebben. Vorige week hebben we een nieuwe voortent gekocht. Een dorema Toscana omloopmaat 5.

Deze hebben we opgezet. Het was zo maar klaar. Prachtige kleur, aluminium frame, ten cate doek. Daar waren we tevreden mee. Echter lijkt het alsof de tent te klein is. Omloopmaat 3x nagemeten en er komen elke keer uit op 764cm. Dit klopt met omloopmaat 5 deze is van 755-780cm zit er dus mooi binnen. De afstand tussen de ophangogen aan de caravan is van midden naar links/rechts 165 cm. De a-b maat van de petluifel is 150 cm. De petluifel stokjes lijken te lang. De tent is niet mooi op te spannen. Het lijkt alsof de tent heel schuin naar binnen loopt waardoor we aan de voorkant 30cm ruimte missen aan weerszijden. De stokken passen niet goed in elkaar. Deze hebben we precies volgens het schema in elkaar gezet.

Lijkt wel alsof we een maat te klein hebben qua tentdoek. Iemand ervaring met deze dorema Toscana voortent? Iemand met omloopmaat 5 misschien. We hebben wel foto's maar daar is het niet duidelijk op te zien.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent te klein?

Bericht door Chris » za 8 jun 2019 21:57

Toch foto's...
Ik denk wel dat ik jou verhaal snap, maar zien is veel beter...
Maak/plaats eens wat foto's...

Daarnaast...
Er zijn helaas wel verschillende manieren om de oploopmaat te meten.
Eigenlijk is het ook beter om de betreffende fabrikant van de voortent hierover advies te vragen.
Zij beschikken meestal over een groot bestand met alle mogelijke caravan maten..
En een Hobby is nou niet een onbekende, dus best kans dat die ertussen staat.
In dit geval dus Dorema eens bellen...

Ook is er de site: http://www.omloopmaat.nl/
Als ik daar een Hobby van rond 1982 invoer kom ik al snel op een omloopmaat van 777 cm....randgeval dus.... scratch.gif scratch.gif
Kan de verkeerde caravan en bouwjaar zijn.. probeer zelf eens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

fendtje-favorit
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 31 mar 2019 21:40

Re: Voortent te klein?

Bericht door fendtje-favorit » za 8 jun 2019 22:24

ik zou er nooit vanuit gaan van wat de fabrikant voor omloopmaat in gedachten had,wie weet, mischien zit er ondertussen een grotere bandenmaat onder, of is de as (rubbers) wat ingezakt.
meten is weten in dit geval.

moryana45
Berichten: 9
Lid geworden op: za 8 jun 2019 12:54

Re: Voortent te klein?

Bericht door moryana45 » zo 9 jun 2019 07:52

Chris schreef:
za 8 jun 2019 21:57
Toch foto's...
Ik denk wel dat ik jou verhaal snap, maar zien is veel beter...
Maak/plaats eens wat foto's...

Daarnaast...
Er zijn helaas wel verschillende manieren om de oploopmaat te meten.
Eigenlijk is het ook beter om de betreffende fabrikant van de voortent hierover advies te vragen.
Zij beschikken meestal over een groot bestand met alle mogelijke caravan maten..
En een Hobby is nou niet een onbekende, dus best kans dat die ertussen staat.
In dit geval dus Dorema eens bellen...

Ook is er de site: http://www.omloopmaat.nl/
Als ik daar een Hobby van rond 1982 invoer kom ik al snel op een omloopmaat van 777 cm....randgeval dus.... scratch.gif scratch.gif
Kan de verkeerde caravan en bouwjaar zijn.. probeer zelf eens..
Op deze site kom ik uit bij een a maat van 770 voor een deluxe 370. Met daarboven de opmerking om zelf te meten. Dat zou dan ongeveer kloppen met de 764 die wij hadden gemeten. We hebben inmiddels contact gehad met de winkel waar we de tent hebben gekocht en we gaan komende woensdag samen met een medewerker de voortent in zijn geheel opzetten.

moryana45
Berichten: 9
Lid geworden op: za 8 jun 2019 12:54

Re: Voortent te klein?

Bericht door moryana45 » wo 12 jun 2019 18:26

We zijn inmiddels thuis van de winkel waar we de voortent hebben gekocht. Het blijkt dat vroeger de caravans lager op de wielen stonden waardoor ze breder waren. De caravans van tegenwoordig zijn hoger en minder breed bij dezelfde omloopmaat. Dorema en Isabel hebben hierop besloten om de voorgevel smaller te maken. Dit doen ze sinds 2004. Onze caravan is uit 1987. Onze oude luifel past ook niet meer. We gaan nu samen met de verkoper kijken of de Almeria 240 in omloopmaat 5 ook naar binnen toe loopt. Heeft deze hetzelfde probleem gaan we niet ruilen maar kijken naar een nieuwe luifel. Is de Almeria wel breed aan de voorkant mogen we de nieuwe voortent omruilen voor een Almeria.

Hadden we dit van te voren geweten hadden we wellicht de oude gehouden.

Weet iemand toevallig ook de ab maat van Almeria omloopmaat 5?
Bijlagen
IMG_20190612_182347.jpg
Zijkant nieuwe voortent
IMG-20190608-WA0002.jpg
Nieuwe voortent
IMG-20190608-WA0003.jpg
Oude voortent

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Voortent te klein?

Bericht door Morgoth » wo 12 jun 2019 19:26

Apart. Vrienden van mij hebben ook een oudere Hobby, hebben hem ook 3x gemeten, bestelden ook een Dorema en die was ook 20cm te klein...
Ik heb hem later nog nagemeten. De opgemeten maat klopte als een bus. De tent was echt te klein. Hij kon hem terug sturen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

moryana45
Berichten: 9
Lid geworden op: za 8 jun 2019 12:54

Re: Voortent te klein?

Bericht door moryana45 » wo 12 jun 2019 20:36

RE.gif

Wat voor voortent hebben zij nu? Of hebben ze alleen een luifel?
Laatst gewijzigd door Trina op do 13 jun 2019 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Voortent te klein?

Bericht door Morgoth » wo 12 jun 2019 20:42

RE.gif
Geen voortent. De caravan is net aangeschaft.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent te klein?

Bericht door Chris » wo 12 jun 2019 21:04

Vraag...

Tegen de caravan aan gedacht....
Hoeveel centimeter boven de grond begint het doek dan... als je het strak trekt?????
Dus niet de slikrand..echt de stof tot de grond, en dan Links en Rechts..

Op de foto's is het niet heel duidelijk wat de situatie is.
Wat ik wel zo zie is dat de voor/zij poten rechtop staan, die moeten schuin staan.
En dan ook het doek schuin uitgespannen, en wel zo dat de ramen mooi recht zitten en naast de ramen de stof mooi strak staat.
De hoogte van de stof zal aan de voorkant zo'n 7 - 10 cm hoog moeten komen... dat regel je met de poten uit te schuiven.
Normaal is het zo dat de zijkanten een gelijke hoek/schuinte zowel voor als tegen de caravan aan hebben.

Waarom??
Als ik jullie "oude" tent zie is dat een totaal ander model als de huidige tenten.
De oude lijkt wel rechtop te staan...alhoewel ik daar ook in ieder geval de linker voorstok fout zie staan.
Die stokken moeten in de hoeknaad van voorkant en zijkant, en dan zo wijd mogelijk maar weer zonder heel veel spanning op de rits te hebben.
Tentje opzetten is nog wel een dingetje... Goed tent opzetten dan..
Moderne tenten staan trouwens ( bijna) allemaal met schuine zijkanten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

moryana45
Berichten: 9
Lid geworden op: za 8 jun 2019 12:54

Re: Voortent te klein?

Bericht door moryana45 » wo 12 jun 2019 23:14

RE.gif

De oude voortent was even breed als de caravan. (op de foto stond de caravan scheef en ik heb de foto ook niet recht genomen). De nieuwe voortent is smaller dan de caravan omdat nieuwere caravans dus hoger zijn en smaller terwijl de omloopmaat wel hetzelfde is. Bij een oude caravan loopt een nieuwe voortent dus naar voren toe smaller. Terwijl een nieuwe voortent bij een nieuwe caravan evenrediger aan de caravan loopt. Mijn schoonouders hebben dit probleem niet omdat zij een caravan en voortent van na 2004 hebben. In dat jaar hebben Isabella en dorema de voorgevel smaller gemaakt.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Voortent te klein?

Bericht door BertJan » wo 12 jun 2019 23:36

de tent moet vanaf 190 recht naar beneden lopen, en afspannen, niet naar buiten trekken met het model van de caravan mee.
op de foto voor lijkt het dak id wel wat hoog te zitten tov de raamlijst.

moryana45
Berichten: 9
Lid geworden op: za 8 jun 2019 12:54

Re: Voortent te klein?

Bericht door moryana45 » do 13 jun 2019 06:37

RE.gif.

De caravan is goed gemeten. Gewoon de rail volgen dus. Hij is niet aërodynamisch misschien lijkt dat zo.

moryana45
Berichten: 9
Lid geworden op: za 8 jun 2019 12:54

Re: Voortent te klein?

Bericht door moryana45 » do 13 jun 2019 06:42

Dit is nog een foto zonder de voorwand.
Bijlagen
IMG_20190613_063950.jpg
IMG_20190613_063925.jpg

Volvodriver

Re: Voortent te klein?

Bericht door Volvodriver » do 13 jun 2019 07:05

RE.gif
Die achterste "flap" zit verkeerd. Gewoon naar achteren (naar buiten) trekken. En ik zou ook de "dakrand" achter van het dakdoek ietsjes ( één tot twee centimeter) naar achteren schuiven. Je tent is echt groot zat, oftewel perfect passend.
Dan de wanden er in doen en afspannen maar.

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Voortent te klein?

Bericht door Trisha » do 13 jun 2019 10:02

Het lijkt erop dat de linker en de rechter hoekstaander omgewisseld moeten worden. Kan me namelijk niet voorstellen dat het normaal is dat het quickgrip systeem zoveel druk zet op de buisdoorvoer. Grote kans dat dat opgelost is door de hoekstaanders om te wisselen.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voortent te klein?

Bericht door Daphne » do 13 jun 2019 10:50

RE.gif

Ik denk dat je gelijk hebt. Of het de oplossing is weet ik niet, maar de hoekstaanders zijn verwisseld.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

moryana45
Berichten: 9
Lid geworden op: za 8 jun 2019 12:54

Re: Voortent te klein?

Bericht door moryana45 » do 13 jun 2019 14:28

Hoekstaanders zijn niet verwisseld. De tent is opgezet met een medewerker. Zij zei dat de tent goed was opgezet, voor zover dat kan op een parkeerplaats. We konden immers geen haringen slaan. Tevens stond er wind dus de zijkant was naar binnen gewaaid.

Volvodriver

Re: Voortent te klein?

Bericht door Volvodriver » do 13 jun 2019 14:36

RE.gif
En wat is de conclusie van de medewerker?
Natuurlijk vertekent de foto maar nogmaals volgens mij past de tent echt perfect. Een maat groter is echt te groot.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op do 13 jun 2019 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Voortent te klein?

Bericht door Trisha » do 13 jun 2019 14:40

Probeer toch de hoekstaanders eens te ruilen, wat ik al eerder zei, het quickgrip systeem hoort sowieso niet zoveel druk op de doorvoer uit te oefenen.
quickie.png
quickie.png (203.45 KiB) 3071 keer bekeken
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voortent te klein?

Bericht door Daphne » do 13 jun 2019 14:49

moryana45 schreef:
do 13 jun 2019 14:28
Hoekstaanders zijn niet verwisseld.
Excuus, je hebt gelijk. Ik zag de zijkant voor de voorkant aan. Deze staan inderdaad goed.
voortent dorema.PNG


Verder zie ik weinig verkeerd aan de nieuwe voortent. Past toch precies? Met goed afspannen kom je al een heel eind denk ik.
moryana45 schreef:
wo 12 jun 2019 18:26
Het blijkt dat vroeger de caravans lager op de wielen stonden waardoor ze breder waren. De caravans van tegenwoordig zijn hoger en minder breed bij dezelfde omloopmaat. Dorema en Isabel hebben hierop besloten om de voorgevel smaller te maken.
Lijkt me een goede verklaring. Zou je de voortent een maat groter nemen, moet je de caravan altijd op blokken zetten om tot de goede hoogte te komen. Ik denk dat je daar ook niet blij van wordt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Voortent te klein?

Bericht door Trisha » do 13 jun 2019 15:12

Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat er zoveel spanning op een doorvoer staat of gezet wordt? Dat gaat op den duur scheuren/lekken. Er zit daar gewoon iets niet goed! Op de foto staat ook de petluifel niet strak en dat kan mede daardoor komen.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Volvodriver

Re: Voortent te klein?

Bericht door Volvodriver » do 13 jun 2019 15:22

RE.gif
Helemaal waar. Maar dat kan simpel opgelost worden door de liggers om te keren.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent te klein?

Bericht door Chris » do 13 jun 2019 19:19

Ik denk...
Ik denk dat er hier een "doorgewinterde" voortent-opzetter licht in de zaak moet gaan geven.
Zelf lijkt er mij ook niet direct een te kleine tent aan deze caravan te zitten.
Alleen goed opzetten is een truckje..

In April stond ik in Drenthe en naast mij arriveerden ook een koppel met een tweedehands caravan en een nieuwe voortent.
De man stond werkelijk met de handen in het haar... zag totaal geen heil in die stokkenzak..
Terwijl het zo simpel is... ALS je het weet..

Ook hier...
Er is niets afgespannen, dus er is niets te zeggen over de maat...
Afspannen begint aan de caravankant... meestal de achterkant..
Daar zit de "vorm" van de tent al duidelijk zichtbaar voor een kenner.

Hier is een stappenplan over tentje bouwen...
https://www.walker.nl/wp-content/upload ... tappen.pdf
Kijk daar eens een paar keer naar en ga dan aan de gang....
Want het verhaal over oude caravans en hoogte breedte.... juist dit soort tenten zijn zo universeel als maar kan..
Dus het lijkt me sterk als het niet zou passen.
De omloopmaat is vaak genoeg gemeten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Voortent te klein?

Bericht door BertJan » do 13 jun 2019 23:26

Omdat het doek niet strak staat kun je met de fotos niet zeggen of dit de beste maat is, trek voor en achter (langs de caravan ) de voorkant maakt minder uit) bij de tent het doek strak, kan je er dan aan weerszijde 12;5 cm bij tellen (zonder tochtflap) en houd je dan nog minimaal 6 cm over aan weerszijde dan is een maat groter beter. Anders past deze goed.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”