Boogluifel fortex gebroken

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door Jan van Vijven » wo 1 mei 2019 01:06

Chris schreef:Unico bogen hebben bij maat 12 nog geen staander.
Ik wil er wel eentje.. wordt dus een klem.
Maar die zijn in max 28mm te koop.
Effe passen dus..
Bestel een originele ligger waar een staander onder kan, lijkt me sterk dat die niet los te verkrijgen zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door JPGeetje » wo 1 mei 2019 10:29

Volgens mij is het zo dat je bij Unico wél een staander hebt als er aan de betreffende boog een voortent-wand kan worden ingezet.
M.a.w., heb je een tent dan zit er altijd 1 staander voor die boog bij. Heb je een luifel, dan ook geen staander.
Eigenlijk ook logisch want als je de voorwand plaatst dan ga je die ook afspannen naar beneden middels de haringen. Die (niet gelijkelijke) krachten komen allemaal op de boog. Daarom heeft die ondersteuning nodig.
Ik heb met onze Genua, als deze zonder voorwand in gebruik is (als luifel dus) nog nooit die staander gebruikt. Ook niet met de nodige wind van voren.
de tent gaf dan geen enkele krimp, hooguit het doek dat zich een beetje laat lichten. Belangrijk is dat de zaak goed afgespannen is zodat er niets kan gaan klapperen.
Mocht ik overigens ooit echt twijfelen tijdens harde wind, dan zou ik nog eerder die die hulpscheerlijn gebruiken die je tijdens het opbouwen aan de (voorste) buis monteert. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door PD » wo 1 mei 2019 11:00

JPGeetje schreef:
wo 1 mei 2019 10:29
Volgens mij is het zo dat je bij Unico wél een staander hebt als er aan de betreffende boog een voortent-wand kan worden ingezet.
M.a.w., heb je een tent dan zit er altijd 1 staander voor die boog bij. Heb je een luifel, dan ook geen staander.
Bij de tenten zit waarschijnlijk altijd een staander. Bij de luifels zoals Verona en Torino levert Unico pas vanaf een maat 12 of 13 een staander mee.

Zoals Jan van Vijven ook schrijft: wil je bij een kleinere luifel toch een staander, bestel dan de staander en bijbehorende dakligger (deze heeft een clicksysteem voor de staander; de boogstok blijft ongewijzigd). Wij gebruiken de staander vooral langs de Rijn (vaak onverwachte windvlagen) en ook wanneer elders het weer veranderlijk is maar wij hebben dan ook een grote overspanning (maat 16 of 17, weet ik ff niet).

De verbinding van de staander met een haakje zoals op de vorige pagina bij die Fortex vind ik echt onder de maat; niet erg betrouwbaar met kans op los schieten en altijd beweging. Het alternatief met een vleugelmoerklem is stabieler maar kan ook fraaier; Unico heeft voor deze klemverbinding een fraaie kunststof tuimelaar (helaas geen foto van). Nadeel bij Unico is weer dat wanneer je de staander niet gebruikt, er een stukje buis ongebruikt aan de boog hangt; dit bind ik altijd met een sjorbandje omhoog omdat ik dit niet fraai vind. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel mrgreen.gif

Op de foto de staander en spanband; zo ben je gewapend tegen zowel ruk- als valwinden !
Hier was de caravan 3 a 4 dagen oud, dus nog even extra voorzichtig, luifel opgezet incl. staander en spanband knipoog.gif Tegenwoordig gebruik ik de staander niet vaak meer...
Bijlagen
Z-DSC_3177mail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door PD » wo 1 mei 2019 11:19

Toch een fotootje gevonden van het omhooggebonden pijpje waar de staander in clickt… De kunststof tuimelaar is wat moeilijk te onderscheiden.
Bijlagen
Torino clicksysteem.jpg
Torino clicksysteem.jpg (57.41 KiB) 795 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door Micky » wo 1 mei 2019 11:27

RE.gif volgens mij is dat ook de stevigste oplossing aangezien de stok met rukwinden niet weg kan schieten, dat kan met de klem nog altijd wel.
Maar idd minder mooi als je de staander niet gebruikt


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door Michel1975 » wo 1 mei 2019 13:35

RE.gif
Dan zou bij mij de voorkeur bij stevigheid liggen. Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door Micky » wo 1 mei 2019 14:15

RE.gif onze ervaring is dat onze oplossing al 6 jaar perfect gaat, ook op het strand met de wind vol onder de luifel :)


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door PD » wo 1 mei 2019 16:41

Michel1975 schreef:
wo 1 mei 2019 13:35
Dan zou bij mij de voorkeur bij stevigheid liggen. Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden mrgreen.gif
Om die reden heb ik onderin de staander nog een gat geboord en daar een oog in gemonteerd zodat ik met een rotspen voorkom dat de stok alsnog verschuift thumbup.gif
Die enkele keer dat ik de staander gebruik, moet ie wel staan als een huis knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door Micky » wo 1 mei 2019 16:54

RE.gif

Ik bedoelde wegschieten aan de bovenkant, maar idd wil je ook niet dat hij onder wegschiet als de wind het dak iets optilt thumb.gif


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door Morgoth » vr 3 mei 2019 08:53

Nou meen ik mij te herinneren dat er bij mijn bestelde Fortex een middenstaander wordt meegeleverd... Maar ik twijfel wel.
Ik vind de oplossing van Unico met dat opgebonden pijpje trouwens geen pan. Maar goed, smaken verschillen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door Micky » vr 3 mei 2019 08:56

RE.gif

Ja hoor die zit erbij


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Boogluifel fortex gebroken

Bericht door Morgoth » vr 3 mei 2019 09:00

Kijk. Dat is mooi thumbup.gif
Helaas komt de luifel niet voor mijn eerst komende weekje weg. We moeten het dan dus doen zonder luifel. En zonder voortent, want ik ga niet voor een midweekje de Isabella Penta opzetten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”