Voortent aerodynamische caravan

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
mliemburg
Berichten: 6
Lid geworden op: di 16 apr 2019 19:25

Voortent aerodynamische caravan

Bericht door mliemburg » wo 17 apr 2019 10:44

Wij zijn in het bezit van een Kip Eco-line uit 1991. Ons 'kipje' bevalt prima alleen begint de voortent het te begeven. De voortent is nog de originele uit 1991 dus heeft het prima gedaan.
Aangezien de leeftijd van de caravan en de dagwaarde ervan zijn wij op zoek naar een relatief goedkope nieuwe voortent. Ik heb contact gehad met diverse winkels maar, de lezingen van wat wel of niet kan lopen nogal uiteen. Onze caravan wordt betiteld als "aerodynamisch". Dus, een schuin aflopende voorkant. Als ik de website van, bijvoorbeeld, Starcamp erbij pak dan is er een flap die het verschil tussen een rechte en een schuine voorkant moet opvangen. Dit inclusief meetinstructies. Als ik met een winkel contact opneem zeggen ze dat een dergelijke voortent er alleen met plooien bij onze caravan zal passen. Ze adviseren of een maatwerk voortent of een opblaasbare variant. Beiden beginnend van 1200 euro. Het wordt voor mij onbegrijpelijk als een winkel op hun website laten zien dat een standaard voortent voor een Kip Deluxe uit 1990 (lijkt enorm op onze caravan) past maar, als ik vervolgens bel ze melden dat ze geen voortent kunnen leveren voor onze caravan. Als ik onze voortent bekijk zie ik niet een hele schuine kant dus, wat is nu echt het probleem?

Daarom mijn vraag hier:
Heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem? Heeft iemand al eens een standaard voortent met zo'n "flap" voor een aerodynamische caravan gezet?

Te vervangen voortent:
Kip eco line voortent.jpg
Onze aerodynamische Kip:
kipcaravan.jpg

Quattro
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 okt 2017 18:34

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Quattro » wo 17 apr 2019 12:58

Er zijn een aantal tentenmakers die zeker een tent voor uw kunnen leveren.
Unico, Fortex, Reda en Walker
Alleen...... de prijs zal een belemmering zijn. weenie.gif
Misschien eens kijken op marktplaats?
Kip 49TEB 2009 met Fortex Circum voortent, getrokken door Audi A4 Allroad 2015

Quattro
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 okt 2017 18:34

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Quattro » wo 17 apr 2019 13:05

Sorry,
Moet zijn voor uw caravan kunnen leveren stom.gif

Weet niet hoe ik dat kan wijzigen? zucht.gif
Kip 49TEB 2009 met Fortex Circum voortent, getrokken door Audi A4 Allroad 2015

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Mistral » wo 17 apr 2019 13:09

Dat heb ik wel eens gedaan met zo'n flap. De vorige eigenaar van mijn caravan had het namelijk ook zo opgelost met een standaardtent.

We hebben die voortent eenmaal zo opgezet. Ja, het kan, en je zit droog. Maar het kreeg bij ons op alle fronten geen schoonheidsprijs. Rimpels in het doek, met extra dwarsbuizen van de vorige eigenaar om het rimpelende dak te beschermen tegen waterzakken na regen, het doek zat wat laag aan de grond, en bij ons een onhandig ver uitlopend tentdoek aan de disselkant.

Dit was niet wat wij wilden. We hebben een prachtige voortent op maat laten maken bij Fortex.
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Volvodriver

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Volvodriver » wo 17 apr 2019 13:35

Wij hebben met onze vorige twee aerodynamische caravans altijd een universele voortent met flap gehad.
De Voortenten tonden altijd strak zonder extra stokken bij te hoeven kopen. Wel de juiste maat voortent nemen. Niet te groot.
En hoewel ze zeker voldoen. Voortenten van Hypercamp of Goldcamp zullen altijd moelijker strak op te zetten zijn dan een Dorema (ook Starcamp), Walker of Isabella (ook Ventura).

En dan nog iets: hoe lang ben je nog van plan met je caravan te doen.
Is dat nog een tiental jaren? Dan is wat mij betreft de aanschaf van een maatwerkvoortent met bijbehorende kosten gewoon rendabel, ongeacht de leeftijd en dagwaarde van je caravan.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Aviva » wo 17 apr 2019 14:37

Volgens mij hangt je keuze van een aantal zaken af.
Op de eerste plaats je budget, vind je functioneel goed of wil je ook wat voor het oog.

Mijn ouders hebben een Delta caravan gehad uit 2005, deze was gebaseerd op een Beyerland caravan. Deze caravan lijkt kwa vorm veel op de Kip caravan die jij hebt. Toen ze deze caravan kochten zat er een Doréma tent bij. Dit was een universele voortent met een flap eraan om de schuine kant te overbruggen. Functioneel gezien werkte het allemaal prima, hij was ook redelijk strak te spannen maar echt mooi was het zeker niet.
Toen deze tent af was kochten ze een Brand Seizoenstent. Opgave van de maat gevraagd bij Brand die aangaven dat het mogelijk was. Daar zag je dat dat het allemaal minder mooi paste, rare plooien in het dak moeilijk af te spannen aan de caravan kant etc.

Mijn advies aan je zou zijn ga de komende tijd eens wat rond kijken of op het internet of op een camping en kijk eens bij aerodynamische caravans wat voor tent er voor staat en wat je er zelf van vind.
Micky hierop het forum heeft een vergelijkbaar model Kip, die heeft een Fortex Tent, heel mooi maar van een andere prijsklasse de vraag is wil je dit er aan uitgeven.

Vroeger hadden mij ouders een Adria uit 1983, dat was een blokkendoos maar tent technisch de meest ideële caravan voor een voortent. Vooral met aerodynamische caravans is het een beetje passen en meten.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38553
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Micky » wo 17 apr 2019 16:33

Ik heb idd het zelf bij de hand gehad.
Als je een gebruikte dorema greylook kunt vinden gaat het, die zou speciaal voor een Beyerland zijn met zo’n zelfde knik.

Wij hebben deze verkocht en een Fortex op maat laten maken.

De knik bij de kip is zo groot dat het echt niet netjes wordt als je maar een gewone tent koopt.

Hier een voorbeeld van onze Dorema destijds en dan moet ik eerlijk zeggen dat ik al heel veel jaren ervaring heb met het opzetten en dat dit echt heel veel tijd kost om het zo strak te krijgen, echter dit zal voor jullie de goedkoopste en toch zeker acceptabele oplossing zijn als je er 1 kunt vinden

Afbeelding

Op deze foto kun je zien hoe Asymmetrisch deze tent is, dit was de eerste keer opzetten.

Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12825
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Trina » wo 17 apr 2019 17:16

mliemburg schreef:
wo 17 apr 2019 10:44
Wij zijn in het bezit van een Kip Eco-line uit 1991. Ons 'kipje' bevalt prima alleen begint de voortent het te begeven. De voortent is nog de originele uit 1991 dus heeft het prima gedaan.
Aangezien de leeftijd van de caravan en de dagwaarde ervan zijn wij op zoek naar een relatief goedkope nieuwe voortent.
Ik heb net wat rond gesurfd en via Google kwam ik op Speurders.
31 pagina's voor "voortent Kip".

Ik heb een paar pagina's doorgekeken en er staan ook caravans met voortent tussen maar ik kwam wel een luifel met zijwanden tegen voor 50 euro.
Omdat ik jullie maat niet weet heb ik niet verder gekeken.
Maar kijk eens op Speurders. Die site wordt vaak vergeten. knipoog.gif

mliemburg
Berichten: 6
Lid geworden op: di 16 apr 2019 19:25

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door mliemburg » wo 17 apr 2019 19:36

Als eerste: iedereen bedankt voor alle reacties!!

Ik heb vandaag vele partijen aangeschreven en nog wat rond gebeld. Als ik de professionals moet geloven is een Dorema Primero voor ons de oplossing. Met flap om het verschil tussen de voortent en het aerodynamisch zijn van de caravan op te vangen. Beide zijwanden zouden recht naar beneden uitgelijnd moeten worden. De voortent komt op ongeveer 550 euro uit.
kip2.jpg
kip2.jpg (11.92 KiB) 3546 keer bekeken
De foto is het voorbeeld met een Hypercamp.

Ik hoor en lees wel veel wisselende verhalen. Denk dat ik er nog een nachtje over ga slapen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38553
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Micky » wo 17 apr 2019 20:53

RE.gif

Dit is een no go voor mij, de tent is zo klein dat je niet meer fatsoenlijk kunt bewegen :( ik zou toch overwegen om een goede tent te laten maken, of een andere oplossing te zoeken, als je dit kiest kun je ook een willekeurige deeltent kopen, scheelt je waarschijnlijk nog behoorlijk geld ook.

overigens doet deze tent niets met de knik in het dak, hij loopt er immers ook voorbij, die schuine voorwand is het probleem dan ook niet meer.

ik wil je niet in een hoek drukken waar je niet wilt zitten, maar zo kan het dan ook (eerste keer proef opzetten dus nog niet heel strak) onze caravan is van 1989 en toch hebben wij besloten het geld aan een goede tent uit te geven, daar hebben we inmiddels al 5 jaar enorm veel plezier van, goed het kost meer dan de dagwaarde van de caravan, maar op zich zegt dat ook niet alles toch knipoog.gif

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Micky op wo 17 apr 2019 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1394
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Gerrie » wo 17 apr 2019 20:55

Kijkt u eens op internet onder Almelose tentenhandel. Zij maken voor een redelijke prijs maattenten voor o.a. kip tegen een redelijke prijs. Veel succes.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Aviva » wo 17 apr 2019 22:34

@Micky, is jou tent standaard of heb je aanpassingen laten maken voor de scheve voorkant?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38553
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Micky » wo 17 apr 2019 22:35

RE.gif

de hele tent is op maat gemaakt, na passen (Fortex kwam bij de proefopstelling langs en heeft afgetekend hoe het beter kon, ze hebben in de knik van het dak nog stof weggenomen om zo het beste resultaat te krijgen) is hij nog weer terug geweest om in het dak verbeteringen door te voeren, het gevolg is een super strak dak, ik plaats nog even het resultaat, zoals je ziet, 100% strak resultaat, dit krijg je niet met Unico, wel met Fortex mrgreen.gif whistle.gif :

Afbeelding

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Volvodriver » do 18 apr 2019 07:32

RE.gif
Ik zie dat bij jou ook de stoffen rand van de pees wat "krult" in de hoek en dus niet "strak" staat mrgreen.gif

Dat is bij mijn Unico exact hetzelfde ook qua "strakheid" van het dak. whistle.gif

Wat ik hier mee wil zeggen is het volgende:
Het maakt niet uit wat je budget of voorkeur voor voortent is. Als jij er als persoon tevreden mee bent is het goed. Het is geen wedstrijdje wie de mooiste, beste of meest "strakstaande" voortent heeft. En het is zeker geen wedstrijd tussen Unico en Fortex. Laten ze dat maar in Bergeijk en Enschede uitvechten. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Aviva » do 18 apr 2019 08:10

Topic starter geeft aan op zoek te zijn naar een goedkope voortent gezien de leeftijd van de caravan.
Heb net even snel bekeken wat een Fortex Voortent kost maar zoals ik het zag kan je daar wel 4x een Dorema Primero voor kunt kopen.
Op maat maken is het mooiste maar wel een hele dure oplossing.

De Dorema Primero is een veel verkochte tent van Dorema je ziet hem veel, mijn advies zou zijn ga eens langs een dealer van Doema om de tent te bekijken.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38553
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Micky » do 18 apr 2019 08:27

RE.gif

vandaar mijn advies en voorbeelden voor een Greylook, een heel goed en goedkoop, staan regelmatig te koop, voor 200-300 euro ben je dan klaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Aviva » do 18 apr 2019 16:04

Deze foto komt van Instagram geplaatst door isabellacamping_nl
Hierin is goed te zien hoe Isabella om gaat met de scheve voorkant van een Kip.

(de mensen op de foto hadden geen toegevoegde waarde, dus die heb ik even verwijderd :)
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (136.31 KiB) 3425 keer bekeken
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Morgoth » do 18 apr 2019 22:19

Waarom zou je aan een oudere caravan geen mooie voortent kopen? Als je er nog twee jaar mee wil doen kan ik het snappen maar als je geen enkel plan hebt om hem weg te doen niet.
Ik heb een luifel van Fortex besteld voor mijn 31 jaar oude Hobby. Kosten: 660 euro. 6x zoveel als de caravan geeft gekost in aanschaf. Daarbij ook nog een fietsenrek voor 300 euro. Maar de caravan blijft dus het is het me waard.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38553
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Micky » do 18 apr 2019 22:27

RE.gif

als je het geld niet hebt snap ik het heel goed, idd als je nog een paar jaar wilt doen met je oudje, is het een hele goede investering, we hebben onze Fortex in het voorjaar van 2013 gekocht, dus we hebben hem inmiddels 6 jaar, de prijs meer dan de dagwaarde van de caravan, maar elke euro waard, ik hoef niet eerder een nieuwere caravan dan dat deze echt aan vervanging toe is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door willianv » zo 21 apr 2019 19:46

Zag zojuist op mp en tent met luifel voor een kip 300 staan voor 250 euro..

Weet alleen niet of de omloopmaat goed is..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12825
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Trina » ma 22 apr 2019 09:50

Voortent omloop 930 voor Avento en Kip 490/500 3mtr diep!
€ 475,00
http://link.marktplaats.nl/m1401139987? ... ialbuttons

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12825
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door Trina » ma 22 apr 2019 09:54

Geen idee of de maat klopt maar....
Voortent omloop 930 voor Avento en Kip 490/500 3mtr diep!
€ 475,00
http://link.marktplaats.nl/m1401139987? ... ialbuttons

mliemburg
Berichten: 6
Lid geworden op: di 16 apr 2019 19:25

Re: Voortent aerodynamische caravan

Bericht door mliemburg » do 7 okt 2021 16:04

Het is een paar jaar geleden dat ik deze post geopend heb. Bedankt voor alle hints en tips. Het leek mij wel zo netjes om jullie te vertellen wat wij hebben gekozen.

Eerste hebben wij een universele voortent geprobeerd met een aero flap. Zowel volgens de fabrikant als ook volgens de winkel moest deze prima passen. Niets was minder waar. Het was onmogelijk deze voortent netjes voor de caravan te krijgen. Hij stond er scheef voor en leek aan de voorkant te klein. Om maar niet te spreken over de builen in het dak. Deze voortent gaat binnenkort of volgend voorjaar in de verkoop. Zonde geld, maar het is niet anders.

Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een maatwerk voortent van Reda. En als er dan toch diep in de buidel getast moeten worden, dan ook maar goed. Drie meter diep en met een uitbouw. Deze was 3,5 keer zo duur als de universele voortent, maar het resultaat mag er zijn! Wij zijn er erg blij mee. Ons kipje staat er weer mooi bij!

Nogmaals bedankt voor alle hints en tips. Misschien plaats ik binnenkort nog een paar foto's.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”