Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Sandrake78
Berichten: 4
Lid geworden op: do 4 jan 2018 14:16

Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door Sandrake78 » di 16 apr 2019 18:38

Wij hebben sinds vorig jaar een LMC caravan met Thule Omnistor 1200 zakluifel. Deze werd geïnstalleerd door onze leverancier. Het viel ons toen op dat het doek er andersom zat opgerold dan wat de handleiding aangaf. We hebben toen geprobeerd het doek op te rollen zoals in de handleiding maar dan kregen we het doek niet strak tegen de rol aan. We moeten hem dus telkens tegen onze hand in oprollen. Graag horen we eens bij jullie hoe deze bij jullie is opgerold...
We hebben ook een stormbandenset bij de luifel. Er zat echter geen enkele afbeelding bij van hoe deze op te stellen. Momenteel krijgen we het wel opgespannen maar het ziet er wat vreemd uit en we hebben ook enorm veel riem over die dan onhandig hangt te flapperen... Wie heeft er een afbeelding van hoe het juist moet? Dan kunnen we eens vergelijken 😊

Alvast bedankt! Alex en Sandra

koning

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door koning » di 16 apr 2019 18:50

Verklaar eens: "doek andersom", zit de print aan de binnenkant? Kijk je tegen de print aan?
Als je goed oprolt kom je het klittenband tegen die de rol vastzet, als je verkeerd rolt kom je geen klittenband tegen.

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door eMKa » di 16 apr 2019 21:07

Je kan inderdaad 2 kanten oprollen omdat het klittenband los op en onder de rol is gemonteerd.
Volgens mij maakt het weinig uit. Doe gewoon wat goed voelt.

De stormband werkt ongeveer zo:
https://www.obelink.nl/images/detailed/ ... trap_2.jpg
Er zit ook bij ons een beetje teveel band bij.
Met een elastiekje binden we die wel netjes vast.
Had inderdaad minder gemogen maar afknippen hoeft van mij ook niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door Ab » di 16 apr 2019 21:14

Van mij wel.. :lol:
In de praktijk zijn de banden altijd op dezelfde lengte ongeveer.
25 cm meer..en de rest eraf geknipt.
Even met een aansteker over het eind, tegen rafelen, en klaar.
Dat lange overtollige stuk heb je alleen maar last van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door VIP » wo 17 apr 2019 09:41

Stormbanden (als je de originele hebt) klik je boven in de staanders er zo in.

Oprollen doe je dat het doek bovenop de rol oprolt. als je het andersom doet krijg je hangplekken/putten/drukplekken in het doek van de uitgeholde houdertjes waar de opgerolde rol inhangt met het klitteband.
Porsche + Tabbert

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door Weinsberg » wo 17 apr 2019 10:11

Kijk eens naar dit filmpje, dan zie je hoe hij opgerold wordt. Zo rollen wij hem ook op, maar doe ik dan alleen vanuit het midden. Qua lnegte van de storm banden is inderdaad erg lang, ik heb er een stuk afgeknipt en de kniprand even met aansteker dicht gebrand zodat het niet gaat rafelen.



2019-04-17 10_09_32-Window.png

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door Wally » wo 17 apr 2019 11:39

RE.gif
Volgens maakt het niets uit of je hem oprolt zoals op het filmpje of andersom.
De afdrukken van de uitsparingen zul je blijven zien omdat op beide manieren het doek tegen de uitsparingen komt.

Frans

Sandrake78
Berichten: 4
Lid geworden op: do 4 jan 2018 14:16

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door Sandrake78 » wo 17 apr 2019 12:11

Weinsberg schreef:
wo 17 apr 2019 10:11
Kijk eens naar dit filmpje, dan zie je hoe hij opgerold wordt. Zo rollen wij hem ook op, maar doe ik dan alleen vanuit het midden. Qua lnegte van de storm banden is inderdaad erg lang, ik heb er een stuk afgeknipt en de kniprand even met aansteker dicht gebrand zodat het niet gaat rafelen.




2019-04-17 10_09_32-Window.png
Zo rollen wij hem dus ook op terwijl de handleiding het omgekeerde zegt. In de andere richting rollen zou wel handiger zijn maar dan maakt de aansluiting van het doek met de buis een rare kronkel dus dat lijkt ons niet de juiste manier te zijn.

Wat betreft de stormbanden hebben wij de originele van Thule. We vroegen ons af of we de band juist door de gesp hadden gestoken. Hij spant wel op maar we vinden het er wat vreemd uitzien (zie foto)... https://imgur.com/gallery/qFnrvhK

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door Nimma » wo 17 apr 2019 12:21

Ik heb net een nieuwe stormbandset binnen en kreeg het advies de s-haak zoals hierboven in beeld dicht te knijpen, dan zit alles aan elkaar vast ipv 3 onderdelen. Uitgepakt blijkt dat Thule daar nu ook achter is, want hij zit dichtgeknepen thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door Nimma » za 11 mei 2019 17:50

Nog een vraag: ben er nu voor de eerste keer mee weg en het waait stevig, waardoor het doek klappert op de dwarssteunen richting caravan. Hoe strak mogen die dwarsliggers gespannen worden?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door r.obbink » za 11 mei 2019 19:17

RE.gif

Ik weet niet hoe oud jouw Omnistor is, ikzelf heb een nieuwe (net een maand oud) en die span je op doormiddel van een klik-span systeem,

Ik span hem behoorlijk strak en dat moet ook. Vorige week stonden wij in Parijs en was er ook wind maar met de originele stormbanden en de luifel strak klapperde hij absoluut niet. Ik weet niet wat de breedt is van jouw luifel, de mijne is 4 mtr50 en daar zit een extra stok bij in het midden tussen de caravan en het uiteinde waardoor hij nog strakker staat, op die middenstok staat een behoorlijke spanning d.m.v. een veer en je moet echt moeite doen om die ertussen te krijgen.


Over het oprollen gesproken, zoals op het filmpje doen wij het niet, juist andersom... ik vind de methode zoals op het filmpje een beetje onhandig rollen... andersom rol je hem veel strakke op en past ie makkelijk in de etui met behulp van het klitteband
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door Nimma » za 11 mei 2019 19:37

Dankje. Ik heb er een tandje bijgezet. Nu raakt het doek iig de ligger niet meer. Het oprollen kan twee kanten op, idd. Zo trof ik hem aan en zo heb ik hem de eerste keer opgerold. Maar niet strak genoeg waardoor bij het openen van de rits jl dinsdag de runner tegen het middelste klittenband vast liep. Ik dacht het dus de volgende keer eens anders om te doen, zo deed ik het ook jaren met een Fiamma CaravanStore. Onze luifel zal 3,50m breed zijn met een uitval van 2,50m.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Thule Omnistor 1200 oprollen en stormbandenset

Bericht door r.obbink » za 11 mei 2019 20:05

RE.gif

ok mooi zo.... het doek moet inderdaad de ligger niet raken.... buiten dat je dan gek wordt van het geklapper (zeker 's nachts) zorgt het ook voor slijtage.

ik weet niet of je de mogelijkheid hebt voor een extra ligger (moet je even kijken of er een gat in de aluminium rol zit) maar dan zou ik je dat aanraden... toen wij hem opzette vorige week gaf die extra ligger echt veel meer steun aan het doek en stond ie strakker. Ik weet dat die liggers los te koop zijn.

https://www.dewitschijndel.nl/thule-car ... fter-rond/

succes!

René
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”