De levensduur van voortenten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

De levensduur van voortenten

Bericht door Reisben » ma 1 apr 2019 20:58

Wij kochten bij onze Bürstner Averso in 2013 een Dorema Multi Nova, een eenvoudige voortent of is het een luxe luifel? De Multi Nova is met een aluminium frame een lichte tent en zeker niet bedoeld voor all season gebruik. Wij gebruikten de Dorema van 2013 tot en met 2017 wel als zodanig, de tent heeft pakweg negen maanden per jaar de Spaanse zon, regen en wind moeten trotseren.

Ik schreef bij mijn verhaaltje over de Averso dat in onze beleving te weinig dakliggers geleverd worden bij de tent. Bij een behoorlijke regenbui zakt het doek door, er ontstaat een plas water in het dak en het is heel wel mogelijk dat de boel bezwijkt. Dat kan niet de bedoeling zijn van meneer Dorema, denk ik. Wij kochten dus extra dakliggers. En om de stormen te trotseren die in de winter onherroepelijk ook in zuid Spanje optreden, de kochten we nog een paar extra framebuizen.

Als de wind een paar dagen op de voortent staat te beuken en de voor- en zijwanden flink staan te flapperen dan kruipen de framebuizen toch iets in elkaar. De Dorema EasyGrip vergrendelingen van het frame hebben in die situatie net niet voldoende grip. Als de hoekliggers dan, zeg een paar centimeter, korter zijn geworden kunnen ze naar beneden vallen. De tent is dan zijn sterkte kwijt, de wanden gaan nog meer flapperen, met alle risico’s van dien. Wij plaatsten dus een staande buis zo dicht mogelijk langs de caravan onder de hoekbuizen. Om dat in elkaar kruipen van het frame bij storm te voorkomen plaatste ik wormklemmen strak tegen de EasyGrip. Toen was dat kruipen voorbij. Met name de drie staanders waren gediend met deze maatregel.

Na vier jaren kon je aan de Multi Nova zien dat hij gebruikt was. In de twee buitenste hoeken, boven in, zit een extra stukje stof als versterking en daar leek het weer ingekropen te zijn, in de vorm van zwarte vlekjes. Spanje is warm en droog, zult u denken maar ’s nachts koelt het zo ver af dat condens ontstaat. Dat water liep langs de framebuizen naar de twee hoeken. De vlekjes waren eigenlijk het enige verschijnsel dat op gebruik duidden.

Op de grote wintercamping Marjal, bij Crevillente, zagen wij natuurlijk alle vormen en kwaliteiten voortenten en luifels. Wat mij trof was dat de Isabella’s zo mooi strak stonden. Mijn Dorema heb ik nooit zo strak kunnen krijgen.
Wat ook opviel was dat sommige kampeerders de deurflap van de voortent hadden vervangen door een vaste deur. Jawel, een houten deur, scharnierend in een houten kozijn. Netjes in de verf en soms met een leuk uitgezaagd hartje als decoratie. Later begrepen wij dat de rits van een voortent een zwak punt kan zijn, zeker als die rits jaren lang vele keren per dag gebruikt wordt. En als eenmaal de rits gaat haperen ontstaat toch een probleem. In de watersport wordt voor zijlreparaties de ‘speedy stitcher sewing awl kit’ aangeboden maar om daar een vervangende rits mee in de voortent te naaien is monnikenwerk.
De Dorema-rits heeft nooit gehaperd. In feite vond ik de ritsen juist degelijk aandoen. Per saldo hebben wij de Dorema mishandeld en hij heeft zich boven verwachting daar tegen geweerd.

In het accessoirepakket van de LMC Style die wij in 2016 kochten werd een Ventura voortent meegeleverd. In eerste instantie vonden wij het een mooie tent, dit Isabella “stiefkind” en hij wás strak op te zetten, maar na drie jaren bleken de ritsen bij dit fabrikaat wel een zwak punt te zijn. De ritsen van Ventura zijn veel fijner van constructie dan die van Dorema. Toen op de jaarplaats de voortent eenmaal ingericht was gebruikten wij nog slechts één deur en die rits begon moeilijk te doen. Wij hebben twijfels over de levensduur van de Ventura ritsen bij een all season gebruik. De caravan gaan we binnenkort verkopen, mét voortent, maar ik had al visioenen van een houten deur…

Ergens op dit forum staat een draadje over onderhoud van ritsen. De één doet dit, de ander doet dat en nog een ander doet niets aan onderhoud van zijn of haar ritsen. Ik spoot van tijd tot tijd siliconenspray op de ritsen en dat hielp een tijdje de boel gangbaar te houden. Maar een feit is dat ritsen van voortenten een beperkte levensduur hebben. Ongetwijfeld heeft dit ook te maken met het feit dat een strak opgezette tent spanning op de ritsen zet.

Op de overwintercamping wilden wij een buitenkeuken en een schuurtent voor de wasmachine. Daarvoor lieten wij in 2014 uit Winterswijk een Obelink Garda keukentent komen. Zware kwaliteit doek en idem ritsen. Ook een Obelink Casa schuurtent lieten we bezorgen. Ook degelijk, was onze constatering.

De zon in zuid Spanje is genadeloos. Weinig materialen zijn langdurig bestand tegen de grote temperatuurverschillen en de UV-straling. Alles verkleurd, alle kunststoffen worden uiteindelijk bros en vergaan. Van zowel de Garda als de Casa lieten eind 2018 de stiksels van de ritsen los. Verpulverd! Het doek was wat verkleurd, met name aan de zonzijde natuurlijk, één raam was gescheurd omdat hij door het zonlicht bros was geworden maar verder waren de tenten nog OK. Dát is de levensduur van deze tenten in de volle Spaanse zon.

Nog een detail: de zwarte stormbanden die bij een voortent geleverd kunnen worden hebben ook een beperkte levensduur. De band verpulvert na enkele jaren, als je er met je hand langsveegt blijft zwart poeder in je hand achter. Als de stormband eenmaal in die toestand verkeert vertrouw ik hem niet meer en zeker niet als ik een week of langer niet aanwezig ben. De band zal juist dan in een storm de geest geven, aldus de wet van Murphy!
Ik heb toen de stormband versterkt met flexibel staaldraad en bijbehorende metalen draadspanners. Dat gaat langer mee.

Als je, zoals wij, een aantal jaren overwintert in Spanje leer je het een en ander. Onze ervaringen met voortenten en de mate waarin ze bestand zijn tegen zon en hitte werden door vele andere overwinteraars bevestigd. De een accepteert dat, de ander spant schaduwdoek over zijn voortent. Dat lijkt nergens naar maar het verlengt de levensduur van de voortent.

Wie in het najaar op de wintercamping arriveert en denkt de voortent toch mooi onder een schaduwboom te hebben staan, komt bedrogen uit: de bladeren vallen af in de late herfst. En zijn de bladeren nog niet afgevallen dan snoeit de camping de bomen in het najaar! Het voordeel van kale bomen is dat de voortent en dus de overwinteraar ’s morgens snel opwarmt en waarvoor anders dan warmte zijn overwinteraars in Spanje, en dat kun je afwegen tegen de levensduur van de tent. Wat ook opvalt is dat de voortenten van Spaans fabrikaat, Inaka en Leinwand (klinkt niet erg Spaans…), het zonnige klimaat goed verdragen.
Sailant detail: een overwinteraar zet graag de voortent op het zuiden, in tegenstelling tot Spanjaarden en zomergasten. Op die camping Marjal bij Crevillente kun je eenvoudig vaststellen met welk type gast je te maken hebt: je kijkt naar de voortent en naar de zon…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”