Voortent schoonmaken met chloor??

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door richards » do 7 mar 2019 08:03

7 Ventileer, ook als de tent niet of nauwelijks wordt gebruikt.
8 Kook niet in de tent. Moet het toch, zorg dan dat condens weg kan.
9 Maak voor het inpakken het tentdoek aan de binnenzijde schoon met licht chloorhoudend water. Neem één deel chloor op tien delen water.
10 Pak de tent altijd droog en schoon in.
(bron:www.tencate.com)
De meeste punten lijken mij logisch maar punt 9 is er iemand die dit daadwerkelijk doet?
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door dieseltijger » do 7 mar 2019 09:11

Nee. Chloor heeft een blekende en steriliserende werking. Aan beide heb je geen behoefte bij voortenten. Wij gebruiken wel een beetje chloor in het laatste, schone spoelwater van de vuilwaterzak om de kans te verkleinen dat er op de onvermijdelijke bio-film aan de binnenzijde (bijv zetmeelresten icm gisten en bacterieen) die ondanks het spoelen niet weg te krijgen is, gist- of bacteriegroei af te remmen.

Een voortent borstel je schoon, en sla je zo droog mogelijk op - hoewel rot niet aan de orde is bij polyester weefsel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

petronella
Berichten: 1684
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door petronella » do 7 mar 2019 09:18

Ik zou het niet durven, wij borstelen de droge tent af zonodig vlekjes met een doek met lauw water.

De slikranden zonodig met een licht sopje.

RvdH
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:59

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door RvdH » do 7 mar 2019 09:56

Chloor in deze verdunde concentratie heeft een schimmeldodende werking. Hiermee voorkom je schimmelvorming aan de binnenkant van de hemel. Door het regelmatig verwarmen van de voortent met een Zibro kachel ontstaat er extra vocht wat schimmelvorming in de hand werkt. Dus met goed ventileren en de chloor behandeling aan het eind van het kampeer seizoen verleng je de levensduur van de voortent. Opbrengen met een plantenspuit even laten intrekken en daarna afnemen met een droge doek. Wel de tent natuurlijk goed laten drogen voor het opbergen.

Groet, RvdH

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door richards » do 7 mar 2019 10:34

petronella schreef:
do 7 mar 2019 09:18
Ik zou het niet durven, wij borstelen de droge tent af zonodig vlekjes met een doek met lauw water.

De slikranden zonodig met een licht sopje.
Hierbij nog even punt 1 tm 6 die sopjes worden juist afgeraden (Ik heb deze info van de fortex site die het weer bij ten cate vandaan hebben)

1 Zorg voor spanning, voorkom lekkage en voorkom schimmelvorming.
2 Zorg voor een goede spanning van het tentdoek en de afloop van de tent. Daardoor stroomt regenwater er gemakkelijker van af.

3 Raak de tent nooit met vette handen aan. Zonnebrandcrème gebruikt? Dan eerst even de handen wassen. Want vettigheid kan de waterdichtheid aantasten.

4 Plaats nooit stoelen of andere zaken tegen het tentdoek. Door het schuren kunnen beschadigingen gemakkelijk ontstaan, met lekkage als gevolg.

5 Raak het tentdoek niet aan tijdens regenbuien. Daar waar u het tentdoek toch aanraakt, kan water gemakkelijk blijven ‘hangen’. Dat verhoogt de kans op lekkage.

6 Hang geen was of natte doeken over het tentdoek. Bevatten deze nog zeepresten, dan komen die in aanraking met het tentdoek en kunnen ze de waterafstotende eigenschappen van het tentdoek aantasten. Maak daarom ook nooit de slikranden of het grond/kuipzeil met een sopje schoon.
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door dieseltijger » do 7 mar 2019 10:57

Waarschijnlijk betreft dit doek met een katoenen basis. Daar is Ten Cate beroemd om. Onovertroffen qua binnenklimaat - maar gevoelig voor rot. Katoen zwelt op als het nat wordt, en wordt daarmee regendicht. Belast je het in natte toestand door er tegen aan te drukken, dan trek je het weefsel open en dan gaat het daar lekken.

Voortenten zijn meestal gemaakt van polyester. Dat mist de goede en de slechte eigenschappen van katoen. Het zwelt niet op bij regen, het ademt niet, maar het is ook ongevoelig voor rot. Bij polyester kan je rustig een sopje gebruiken, en volgens mij ook chloor - maar je loopt risico's ten aanzien van het bleken van de in de vezel gebonden kleurstoffen.

In theorie kan je polyester ook met zoutzuur schoonmaken. Nog sterieler, nog schoner. Of op een stenen vloer uitspreiden en schrobben met groene zeep en goed uitspoelen. Kom op...... je kan ook overdrijven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Jan van Vijven » do 7 mar 2019 11:52

Wij doen nagenoeg niets aan ons wintertentje of luifel.
Beetje afborstelen en een eventuele vlek afboenen met wat water, het blijft toch niet nieuw.
Wel droog inpakken, dat dan weer wel!

Wij zijn geen seizoen mensen, dus lang blijft de boel niet staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 308
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Mistral » do 7 mar 2019 13:12

Aan het aan de van een volledig seizoen maken wij onze tenten al jaren schoon met een tiende chloor om de schimmelplekjes die erin komen te verwijderen. Werkt prima, de stof bleekt er niet door, en de schimmel verdwijnt of vervaagt sterk. Het is dan een kwestie van bijhouden.

Ik denk overigens niet dat je het nodig zult hebben bij enkele weken per jaar bewoond gebruik in droge omstandigheden. Maart en oktober zijn meestal het meest schimmelgevoelig tijdens de doordeweekse dagen dat wij er niet zijn (ivm werk) en we de dus niet dagrlijks droogstoken. Het kan snel gaan.

Je staplaats maakt ook verschil. Sta je in de schaduw of onder bomen? Dan heb je eerder met alg- en schimmelvorming te maken.

Zelf zetten wij op basis van onze ervaringen onze tenten niet meer in maart en oktober op (geldt uiteraard alleen voor in nederland) om het snel vies worden van het tentdoek te voorkomen op de doordeweekse dagen dat we er niet zijn.
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door richards » do 7 mar 2019 13:21

dieseltijger schreef:
do 7 mar 2019 10:57
Waarschijnlijk betreft dit doek met een katoenen basis. Daar is Ten Cate beroemd om. Onovertroffen qua binnenklimaat - maar gevoelig voor rot. Katoen zwelt op als het nat wordt, en wordt daarmee regendicht. Belast je het in natte toestand door er tegen aan te drukken, dan trek je het weefsel open en dan gaat het daar lekken.

Voortenten zijn meestal gemaakt van polyester. Dat mist de goede en de slechte eigenschappen van katoen. Het zwelt niet op bij regen, het ademt niet, maar het is ook ongevoelig voor rot. Bij polyester kan je rustig een sopje gebruiken, en volgens mij ook chloor - maar je loopt risico's ten aanzien van het bleken van de in de vezel gebonden kleurstoffen.

In theorie kan je polyester ook met zoutzuur schoonmaken. Nog sterieler, nog schoner. Of op een stenen vloer uitspreiden en schrobben met groene zeep en goed uitspoelen. Kom op...... je kan ook overdrijven.
Het gaat over ten cate residential volgens mij is dat PVA met polyester
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door dieseltijger » do 7 mar 2019 15:51

Ok, maar de instructie om verdund chloor te gebruiken is alleen van toepassing bij aanslag door schimmel of algen. En verder gaat dit vergezeld van de waarschuwing dat er verkleuring/vergeling kan optreden.

Dus niet doen als het niet nodig is toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 308
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Mistral » do 7 mar 2019 16:10

Goede vraag: Nee, chloor is inderdaad niet bedoeld om preventief te gebruiken.

Bij normaal vuil kun je de vervuiling met een veger of borstel van het tentdoek verwijderen. En sommige dingen, zoals harsvlekken, zijn een beetje af te krabben en zijn dan vaak gewoon een vorm van gratis herinnering.

Zandsporen spoelen we bijvoorbeeld ook wel eens met een waterstraal van het doek. En de tentflappen boenen we schoon met gewoon water.
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

koning

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door koning » do 7 mar 2019 16:59

@ Richards:

moet je er ook bij vertellen welke verhouding Ten Cate adviseert en dat ze waarschuwen voor een lichte verkleuring...

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door cooper » do 7 mar 2019 17:37

Bij schimmelvorming aan het dak, wordt door Dorema geadviseerd om inderdaad 1 deel chloor op 10 delen water te doen. Wij hebben dit gedaan toen we na een seizoen 'het weer" in het dak hadden.
heeft geholpen.
Dit advies staat op de site van Dorema en ook de caravan dealer adviseerde dit.
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door wolf » do 7 mar 2019 17:52

wij hebben ee ngrote partytent die door de vorige gebruiker niet helemaal droog opgeplooid werd.
Gevolg: éé jaar later: vele zwarte schimmelvlekken :( :(
Wij hebben ze heel proper gekregen met bruine zeep (zeker geen chloor of zoutzuur of azijn), ze ziet er weer als nieuw uit.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Brakkies
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 11:17
Locatie: Noorden des Lands

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Brakkies » do 7 mar 2019 19:02

Vorig jaar op een caravanbeurs gesproken met een medewerker van Ten Cate. Wij hebben een Unico tent waar Ten Cate stof in is verwerkt. Op mijn vraag hoe deze tent te onderhouden kwam hij ook met het verhaal over chloor. Het schijnt ook op de website te staan van Ten Cate. Als ik me niet vergis adviseren ze een procent of 3 chloor te gebruiken. Daardoor verkleurt er niets en wordt de tent schoon. Ook de coating opnieuw aanbrengen oid is niet nodig.
VW Touran 1.6 TDI Highline '11 + Knaus Sudwind 500KU '10 + Unico

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Chris » do 7 mar 2019 20:48

Ongekende verhalen.
Ik kampeer "pas' zo"n 50 jaar.. ( als 10 jarig knulletje in een tent met Pa en Ma mee natuurlijk)
Maar schoonmaken met chloor... klinkt bizar.
Ik heb nooit anders als met hooguit een vochtig doekje alle tenten / voortenten / luifels schoongemaakt.
Ook een vogelpoep werd op die manier gereinigd, en dan drogen laten.
En, als je er niet 400% van overtuigd was dat alles kurkdroog was, dan ging het thuis weer op de waslijn.
Pas als het echt droog was, dan opgevouwen de zak weer in.... katoenen zak overigens.

Wat ik nu trouwens ook zit te bedenken...
Al die jaren hooguit 3x in de regen opgebroken en een natte tent mee naar huis.
Doek in een grote vuilniszak en thuis zo snel mogelijk weer op de lijn.
Event. de bagger eraf spoelen met de tuinslang.
En dan weer.... saai hoor...drogen.
Een keer de tent bij een bekende bollenboer in de schuur opgehangen om de drogen, gewoon een paar weken laten hangen, niemand had er last van.
Droog opruimen voorkom je alle ellende mee denk ik...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koning

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door koning » do 7 mar 2019 20:59

@brakkies, staat inderdaad op de site van Ten Cate, in de tips en informatie folder die te downloaden is: verhouding 1:10 (chloor water)

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 308
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Mistral » do 7 mar 2019 21:12

Chris schreef:
do 7 mar 2019 20:48
Ongekende verhalen.
Ik kampeer "pas' zo"n 50 jaar.. ( als 10 jarig knulletje in een tent met Pa en Ma mee natuurlijk)
Maar schoonmaken met chloor... klinkt bizar.
Ik heb nooit anders als met hooguit een vochtig doekje alle tenten / voortenten / luifels schoongemaakt.
Ook een vogelpoep werd op die manier gereinigd, en dan drogen laten.
En, als je er niet 400% van overtuigd was dat alles kurkdroog was, dan ging het thuis weer op de waslijn.
Pas als het echt droog was, dan opgevouwen de zak weer in.... katoenen zak overigens.

Wat ik nu trouwens ook zit te bedenken...
Al die jaren hooguit 3x in de regen opgebroken en een natte tent mee naar huis.
Doek in een grote vuilniszak en thuis zo snel mogelijk weer op de lijn.
Event. de bagger eraf spoelen met de tuinslang.
En dan weer.... saai hoor...drogen.
Een keer de tent bij een bekende bollenboer in de schuur opgehangen om de drogen, gewoon een paar weken laten hangen, niemand had er last van.
Droog opruimen voorkom je alle ellende mee denk ik...
Chris, schimmel in je doek krijg je vooral bij seizoenskamperen in langere koude en vochtige periodes in het kille en vochtige voor- en najaar. Als je dan niet om de paar dagen voortent goed droogstookt heb je er al helaas toch heel snel mee te maken. Je krijg dan bijvoorbeeld op bepaalde plekken 'het weer' in je mooie Ten cate doek terwijl de tent gewoon helemaal keurig in volle glorie opgezet staat.

Bij kortdurend kamperen ben ik het volledig met je eens en zou ik niet weten hoe je ermee te maken krijgt, behalve door de tent nat in te pakken en deze niet binnen 24 uur volledig te drogen.

Ik denk dat deze vraag m.b.t. schimmelvorming, en het schoonmaken daarvan, vooral relevant is bij seizoenskameerders die de tent buiten het hoofdseizoen vooral in de weekends gebruiken.

Slik... Ik kampeer pas 35 jaar... (Oei, nu begin ik me desondanks toch wel oud te voelen! :-))
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Abve

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Abve » do 7 mar 2019 22:40

Brakkies schreef:
do 7 mar 2019 19:02
Vorig jaar op een caravanbeurs gesproken met een medewerker van Ten Cate. Wij hebben een Unico tent waar Ten Cate stof in is verwerkt. Op mijn vraag hoe deze tent te onderhouden kwam hij ook met het verhaal over chloor. Het schijnt ook op de website te staan van Ten Cate. Als ik me niet vergis adviseren ze een procent of 3 chloor te gebruiken. Daardoor verkleurt er niets en wordt de tent schoon. Ook de coating opnieuw aanbrengen oid is niet nodig.
In de gebruiksaanwijzing van de Fortexproducten wordt dit overigens ook vermeld.
Ze hebben letterlijk de tekst van Ten Cate overgenomen.
Maar dat is ook wel logisch.
Ik hang onze luifel op zolder in de schuur á la de methode van Chris.
Droog in de zak is belangrijk.

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door richards » vr 8 mar 2019 20:33

Vrijdag ben ik bij fortex ik zal mijn licht eens opsteken daar
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Micky » vr 8 mar 2019 20:37

RE.gif

die gaan geen chloor adviseren, gewoon borstelen met water en geen toevoegingen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Abve » vr 8 mar 2019 21:30

RE.gif

Ik ben er vandaag nog geweest
Vergeten te vragen stom.gif
Maar morgen heb ik weer met Fortex contact.

Ik ben het met je eens Micky, want wat ik al eerder schreef: die tekst is letterlijk overgenomen.

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door richards » vr 8 mar 2019 21:32

Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Micky » vr 8 mar 2019 21:43

RE.gif

erg verrassend, maar aan de binnenkant is nog te begrijpen, gezien het materiaal, dit advies hebben wij niet gehad en sterker nog, ik ga het ook zeker niet toepassen, ook al is het de binnenkant mrgreen.gif

ik ben er mbt de vraagstelling wel vanuit gegaan dat het om het schoonmaken aan de buitenkant gaat door externe factoren vogelpoep hars enz.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Voortent schoonmaken met chloor??

Bericht door Abve » za 9 mar 2019 19:41

Hierbij het antwoord van Fortex:

‘De binnenzijde van het doek is te reinigen met chloor, buitenzijde het liefst me water en een borstel wanneer nodig met wat groene natuurzeep, wel is het belangrijk dat alle zeep er goed wordt afgespoeld.’

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”