Vastzetten fiamma caravanstore

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Gemineye » zo 27 jan 2019 10:23

Zo zoetjes aan maken we plannen voor deze zomer. Dat wordt dit jaar zonder voortent; we willen de fiamma caravanstore gebruiken die bij de caravan zat toen we hem kochten.

Ik vraag me wat af wat ervaringen zijn mbt vastzetten: er zitten zwarte banden bij om hem vast te zetten, maar die staanders lijken me kwetsbaar met een klein zuchtje wind. Nou heeft fiamma “awning pegs”; kunststof plaatjes waarmee je die staanders kunt vastzetten met schroefharingen. Het nadeel lijkt me dan dat je hem daar niet even snel uit los haalt als je je luifel bij plotseling opkomende storm snel in wilt halen.

Hoe doen anderen dit? Ik heb bij een vorige luifel wel eens van die buisjes gehad waar je dan de palen in zet. Maar de staanders van de fiamma zijn vierkant met een voetje, dus dat worden best brede buisjes dan.

Iemand een idee? We hebben nog geen ervaringen met dit type luifel
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door ElddisCrusader » zo 27 jan 2019 12:40

Wij hebben een zakluifel van Fiamma. De stokken die je naar boven toe tegen de caravan aanzet zijn voorzien van een plastic kliksysteem waarmee je de stok op spanning zet. De stokken naar beneden toe zet je vast door een plastic handeltje dicht te klappen. Ik heb niet zoveel vertrouwen in plastic bevestigingspunten, in combinatie met harde wind en heb de stokken die naar de caravan toegaan, op de juiste afstand doorboord. Door de gaten steek ik een slotboutje van 6 mm en voorzie die vervolgens van een vleugelmoer aan de onderzijde (foto 1). De stokken waarmee de luifel op hoogte wordt gezet zijn op 3 plaatsen doorboord. De hoogste stand zit 10 cm. boven de stand eronder, zodat ik voldoende loophoogte houdt en toch de luifel aflopend kan vastzetten (foto 2). Bij harde wind zet ik de hele luifel vast op de onderste stand die zo'n 10 cm. boven de grond zit (foto 3). In alle gevallen gaan er slotbouten door de stangen heen, wederom voorzien van een vleugelmoer. De luifel wordt verder gefixeerd met 2 scheerlijnen naar voren toe die bevestigd worden aan 2 lange haringen zoals in gebruik bij stormbanden. Verder bevestig ik, zo nodig, per stok nog 2 haken aan de luifel die ik voorzie van scheerlijnen die de luifel naar beneden houden. Deze scheerlijnen en haken staan overigens niet op de foto. Afgelopen zomer heeft de luifel de nacht zo doorgebracht in een aantal felle onweersbuien met zware windstoten. Het aluminium frame gaat op deze manier geen kant meer op maar afscheuren van het doek kan natuurlijk nog steeds en daarom is het inderdaad het beste om het hele geval op te rollen wanneer er zwaar weer dreigt. Alleen is oprollen ook geen optie meer wanneer er veel wind in de luifel staat.
Bijlagen
IMG_1261 (Groot).jpeg
IMG_1262 (Groot).jpeg
IMG_1264 (Groot).jpeg
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door p_vingerhoets » zo 27 jan 2019 13:25

Als het winderig wordt ruim ik de luifel helemaal op, of maak er een dicht voortentje van zodat het 1 geheel wordt rondom

De strombanden hebben, als het goed is, een metalen plaatje aan 1 kant die kun je in de rails zetten, zit in de rol waar je ook een voorflap in kunt schuiven, daarmee kunnje het dak wat verstevigen zodat het geheel op de grond blijft al zal het doek dan nog steeds kunnen klapperen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Gemineye » zo 27 jan 2019 14:01

Jullie zetten de poten aan de onderkant verder niet vast begrijp ik?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

henry12
Berichten: 1272
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door henry12 » zo 27 jan 2019 16:16

RE.gif

Wij hebben deze luifel ook , en ik sla in de voet waar al een gaatje in zit een rots pen in .
Of het helpt weet ik niet , maar meer van baat het niet schaadt het niet .
Verder zet ik altijd de zwarte storm banden er aan als hij uit staat .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Hans 555 » zo 27 jan 2019 16:50

Ook wij hebben een dergelijke luifel. De voetjes van de staanders worden met een rotspen vastgezet. Aan de bovenzijde van de staanders zit een voorgevormd gat waarin het meegeleverde soort popnagel met scheerlijn wordt bevestigd en met pennen/haringen in de grond worden vastgezet. Daarbij bevestig ik dan ook nog bij de scharnierpunten van staanders en leggers een extra scheerlijn die in de lengterichting van de 'rol' worden gespannen. Al met al kan de luifel dan best wel een flinke bries doorstaan. Gaat het echt stormen dan is de luifel binnen enkele minuten opgerold.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door p_vingerhoets » zo 27 jan 2019 17:31

Voor het gemak heb ik voeten van peggy eronder die zet ik vast met 2 of 4 peggy schroeven

De voet van de luifel past daar dan op en wordt vergrendeld met 2 schuivers hierdoor snel los te koppele n van de grond en opgerold terugzetten zou dan ook zo moeten passen zolang de caravan niet verplaatst wordt.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Gemineye » zo 27 jan 2019 17:44

Ooh die kun je snel los halen joh? Dan vind ik die dingen misschien nog best wel een idee! Ik dacht te zien dat je ze alleen los kon halen door ze weer helemaal los te schroeven!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door jazzper » za 11 mei 2019 08:14

was toevallig hier aan het bladeren omdat ik momenteel bezig ben een Fiamma Caravanstore 410 (model 2007) te repareren..

Vorige zomer drie weken knalheet, windvrij weer gehad op in oostenrijk en kroatie. Aller, allerlaatste dag op terugreis in zuid duitsland even de bergen in met gezin. Luifel stond uit met 2 voetharingen en 2 scheerlijnen. Geen stormbanden, etc. Immers: was al weken onrustig. Wij wandelen, sloeg het weer om. Zwarte lucht. Ik dacht: shit... mijn luifel. Lang verhaal kort, het was zoals in de film. Ik kwam net te laat terug op de camping en zie voor mijn neus in de storm mijn hele caravanstore over de caravan heen klappen. Schade bij achterbuurman en bij mij de poten krom en scharnieren stuk.

Nu de lieve som van... 40 euro aan onderdelen aan het vervangen en klaar. Leve Fiamma dat al die onderdelen er nog zijn.

Moraal: neem je maatregelen :D
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Gemineye » za 11 mei 2019 10:27

Bij mijn caravanstore zat de set met zwarte banden en scheerlijnen. Ik weet niet wat het idee is van die scheerlijnen, maar die kun je voor mijn gevoel beter direct weggooien. Ik gebruik de zwarte banden, liefst met zo groot mogelijke haringen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Ab » za 11 mei 2019 12:17

Datzelfde doe ik ook al jaren.
De 2 banden aan de luifel.
Die aan de vaste wereld verankerd zijn met buitenmodel zware stalen schroefharingen.
Die trekt een paard er nog niet uit.
Aan de kust in Kroatië vul ik dat nog aan met 2 extra scheerlijnen. Per staander!
Ook zo goed mogelijk vastgeboord aan moeder aarde.
Alle in de kampeersupers te koop zijnde haringen voldoen niet aan mijn idee van vastzetten van een grote oppervlakte doek bij sterke wind. Met weinig moeite trek je die zo de grond uit. Ook die grote stalen soms nog.
Daarom heb ik zelf heel zware schroefharingen gemaakt.
Beter goed vast, dan me zorgen maken of alles blijft staan bij harde wind. Die héél onverwacht kan opsteken.
Ik besef me heel goed dat het zelf maken van haringen niet voor ieder is weggelegd.
Maar koop dan de grootste haringen die je kan vinden.
Desnoods 3 per paal van de luifel.
Wind kan maar zo een kracht uitoefenen van 80 kg per vierkante meter in extreme omstandigheden.
Een klein luifeltje is al gauw 10 m2.
Dat kan per staander dus al 400 kg opleveren.. [aschrik.gif]
Zo'n vaart loopt het niet.. hoor ik iedereen denken. knipoog.gif
Maar beter wat aandacht besteden aan goede haringen dan een kapotte luifel en schade aan de caravan..
Een haring die je met een touwtje eraan, gewikkeld om een hamersteel, met niet al teveel moeite de grond uit kan trekken, zal bij harde wind er ook uit kunnen komen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Gemineye » za 11 mei 2019 12:18

Heb je een foto van die haringen Ab? Ben wel benieuwd
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Chris » za 11 mei 2019 12:54

RE.gif

Ab's kunstwerken gezien te hebben.... stukkie hoeklijn van 1 meter de grond in ??? thumbup.gif
O, nee... hij schrijft "Schroefharingen"...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Gemineye » za 11 mei 2019 13:26

Ja daarom was ik eigenlijk wel benieuwd! Van een rechte haring kan ik me een voorstelling maken, een schroefharing zo snel even niet eigenlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vastzetten fiamma caravanstore

Bericht door Ab » za 11 mei 2019 16:06

1557583458055761377140.jpg
Dit zijn er een paar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”