Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Aviva » do 24 jan 2019 09:54

Ben me aan het oriënteren op handzame en makkelijk op te zetten luifel.
We hebben een Dorema Multi Nova Excellent bij langer verblijf vullen we deze aan met een Dorema Palma voortentluifel.

Nu is opzich een Multi Nova een leuke luifel/tent alleen vind ik hem voor een korte trip niet altijd handig. Wij hebben hem netjes met de zijwanden opgevouwen liggen. Zonder zijwanden vind ik het een lastig af spannen luifel. Ik vind het daarom meer een oplossing voor langdurig verblijf op één plaats.

Ik ben nu opzoek naar een andere oplossing voor kort verblijf op de camping of voor de laatste dagen van de zomervakantie als de voortent en voortentluifel alvast droog en schoon opgeborgen zijn. Om als het dan regent toch droog te zitten en het meubilair droog te houden wil ik toch graag een ‘dakje’. Dit dakje moet dan snel op te zetten zijn, enigszins stormvast en als hij nat meegaat weer handzaam zijn om thuis op te hangen.

Agelopen weekend kwamen we op de Caravana de Isabella Sun-Z tegen. Opzich een leuke oplossing denk ik, wel aan nadeel vind ik de stokken tegen de caravanwand. Wij hebben een korte caravan dus het is nog even passen of deze voor onze Adria 390 gaat passen. Ook met deuren en ramen en de stokken. De diepte (ik dacht 2meter) viel mij wat tegen).

Optie 2 zou zijn een Unico Torino, een iets duurdere optie maar wel meer leefruimte denk ik. Helaas niet ten toon op de Caravana dus niet kunnen zien. Een aantal vragen over de Torino:
- Weet iemand dealers van Unico in het noorden van Nederland? Kon op internet geen dealerlijst vinden.
- Heeft iemand een foto van de grootte van het pakket van deze luifel?
- Hoe snel zet je hem op na enige ervaring

Optie 3: Fortex Explorer luifel, hierover vind ik vrij weinig informatie nog over ervaringen etc. Ik ben benieuwd wat de gebruikerservaringen van deze luifel zijn.
- Heeft iemand een foto van de grootte van het pakket van deze luifel?
- Hoe snel zet je hem op na enige ervaring
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Volvodriver

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Volvodriver » do 24 jan 2019 10:01

RE.gif
Van der Veen caravans in Wolvega is Unico leverancier.
De pakgrootte van de Torino weet ik zo niet uit het hoofd maar zal zo'n 1.20 x 0.30 x 0.30 zijn.

Fortex, dan moet je toch echt naar Enschede.

Isabella Sun-Z lijkt mij voor jullie caravan niet echt ideaal. Mede gezien jullie bedoeling daar mee.

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Sytske01 » do 24 jan 2019 10:59

Reinders recreatie in Leeuwarden is ook Unico dealer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door petronella » do 24 jan 2019 12:51

Wij hebben de Torino van Unico, hij bevalt ons meer dan goed. Doordat je alleen het dak kunt opzetten is hij zeer handzaam en snel. Geen problemen met de zgn waterzakken na een flinke stortbui en ook stormvast. Wij zetten, zonodig een of twee zijwandjes er in. Doordat er geen slikranden aanzitten, ook weer zo schoon en opgeruimd.
We hebben ook een vaste omnistore dakluifel, maar dat is weer niet te vergelijken met de torino. Minder ruimte, niet echt stormvast en kans dat het gaat klapperen heb je daar wel mee.
Je kunt bij Bax je type caravan door geven, en dan zoeken ze de maat voor je uit en kan je hem thuis laten bezorgen.
Ik heb geen aandelen maar ik zou hem iedereen aanraden.
De andere twee luifels heb ik geen ervaring mee.
Succes met je beslissing.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Chris » do 24 jan 2019 12:58

Ik had een Sun-Z, en ben blij dat die het veld geruimt heeft voor een Torino.
Vraag aan BAX de juiste maat, dan past het correct.
Torino: Veel meer ruimte, geen problemen met wind, regenvast, heel fraai, uitbreidbaar met zijwanden.
Niet goedkoop maar heel goede kwaliteit.
Thuis heb ik een foto van deze luifel ingepakt, maar die staat ook bij het topic: Laatste aanschaf voor de caravan.
Ik heb wel een andere maat, groter...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door PD » do 24 jan 2019 13:44

Wij hebben vanaf 2009 veel plezier van de Sun-Z gehad, vooral als reisluifel op overnachtingscampings en ook voor 1 a 2 dagen tijdens een weekendje. We hadden daarnaast eerst een Dorema voortent en sinds 2013 de Unico Verona voor wat langer verblijf.

In 2016 hebben we er een Unico Torino bij gekocht en dat bleek al snel de beste oplossing voor ons zodat zowel de Sun-Z als de Verona werden verkocht.

Voor ons nu alleen nog een Unico Torino waar we tevens 1 zijwand en een Reda gebogen windscherm bij hebben. Met deze set kunnen we elke gewenste opstelling snel en fraai realiseren.
Bijlagen
126-DSC_3146 iPad.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door VIP » do 24 jan 2019 13:49

Jammer, heb net de caravan naar de stalling gebracht.

De zak van het frame is +/-100cm lang.

Het doek voor onze caravan (+/- 1050 omloop) is opgevouwen ongeveer 30cm x 30cm en 10cm hoog.

Opzetten is in +/- 10 minuten en met zijwanden erbij totaal 15 minuten.

Zeg nooit nooit, maar wij zouden momenteel geen andere willen hebben.

Alle pluspunten zijn hierboven al aangegeven.

Er is een klein minpuntje, als je caravan aan de zijwand bovenop over de volle lengte een gekleurde bies heeft in een andere kleur dan wit,dan beschadigd de 2de pees deze licht (te stug) .

Wij hebben nu een rolletje plakplastic bij ons en plakken dan boven in de ronding bij de tentrails achterop een stukje plakplastic zowel bij het opzetten als afbreken.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Aviva » do 24 jan 2019 14:41

Chris schreef:
do 24 jan 2019 12:58
Thuis heb ik een foto van deze luifel ingepakt, maar die staat ook bij het topic: Laatste aanschaf voor de caravan.
Ik heb wel een andere maat, groter...
Heb even gezocht naar de foto in dat topic, maar nog niet gevonden.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door janoniem » do 24 jan 2019 14:52

Wij hadden bij onze TEC voorheen ook een Multi Nova maar dat was ons te veel gedoe met stokken.
Daarom gezocht naar alternatief en zijn uitgekomen bij de Torino (maat 12).
Staat stevig, geeft voldoende beschutting en heel prettig dat ontbreken van poten aan de voorzijde.
Na tig keer afspelen opzetinstructie heb ik een sportveldje "gehuurd" en stond het geheel binnen 20 minuten.
De zak bevat doek, boog en toebehoren. Lengte 110 cm, breedte 30 cm en hoogte 20 cm.
De uiteinden van de boogconstructie hebben we in linnen zakjes gepakt om het doek niet te beschadigen.
We hebben hem in Bergeijk gekocht bij Bax, over prijs was niet te onderhandelen, we kregen wel een kopje koffie.
Proef Torino 2.jpg
De zak (ook van degelijke kwaliteit) ligt op zolder, ik maak snel even een foto binnen de "edit tijd".
Zak Torino.jpg
Laatst gewijzigd door janoniem op do 24 jan 2019 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door VIP » do 24 jan 2019 15:02

RE.gif

Berijp ik uit de tekst dat jullie het frame en doek bij elkaar in dezelfde zak doen scratch.gif
Porsche + Tabbert

Volvodriver

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Volvodriver » do 24 jan 2019 15:07

RE.gif
Is dat zo vreemd? Wij doen dat met de Torino ook. Toen wij deze geleverd kregen zat alles ook in dezelfde zak.
Wel het doek in een extra "zak".

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door VIP » do 24 jan 2019 16:03

RE.gif

Vreemd wil ik het absoluut niet noemen, om winkelhaken/scheuren te voorkomen (als het doek in de zak bij het frame gaat) doen wij het frame en doek altijd apart van elkaar opbergen, Ook om het doek zelf mooier te houden. (zonder piskreuken).

Wij vouwen het doek zelfs weer op de zelfde vouw, maar ik ben dan ook iemand die alles netjes en schoon opgeborgen wil hebben.

Laten we het een tik noemen knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Aviva » do 24 jan 2019 16:20

Ik begrijp uit de eerste reacties dat de meeste forumleden fan zijn van de Torino.
De Fortex is denk ik ook nieuwer in het assortiment en daarom minder nog in gebruik.
Het pakket van de luifel is zo te zien van een redelijk formaat, deze is zelf nog groter dan die wij nodig zouden zijn.

Een aantal van jullie hebben zowel de Isabella als de Torino gehad. De Torino lijkt meer storm vast.
Hoe ervaren jullie het verschil in opzettijd tussen beiden? En het verschil in grootte ingepakt?
Het gewicht scheelt 4kg dus dit is verwaarloosbaar

Iemand misschien ook een foto van een caravan rond de 400 meter met een Torino ervoor?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door PD » do 24 jan 2019 16:26

RE.gif
De Sun-Z zet sneller op dan de Torino maar hoeveel tijd wil je besparen binnen de 10-15 minuten dat het bij een Torino duurt ?

Qua stormvastheid is de Sun-Z dat helemaal NIET...… dan moet je in het midden tenminste een extra staander plaatsen en zelfs dan zou ik de Sun-Z bij wat meer wind niet durven laten staan, maar dat is het gebruiksdoel van zo'n zonneluifeltje ook niet. De Sun-Z beweegt en klappert dan veel te veel en ik heb nooit het risico genomen, dus afbreken !

De Torino staat als een huis; die laten we wel bij veel wind staan, ook bijv. langs de Rijn waar het stevig kan waaien, geen probleem.

De Sun-Z:
DSC_1577mail.jpg
De Torino aan dezelfde (vorige) caravan:
DSC_1054mail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door PD » do 24 jan 2019 17:26

En ook bij de tandem weer een Torino. Bij deze grote maat wordt standaard een middenstaander meegeleverd maar die zetten we alleen wanneer er veel wind verwacht wordt of wanneer we wat langer van de camping af zijn (uit voorzorg geplaatst zoals je op deze foto ziet).

Fortex maakt een vergelijkbare kwaliteit als Unico maar ik vind Fortex simpelweg de juiste uitstraling missen. Kwestie van smaak.
Bijlagen
151-DSC_4134-FB2.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door petronella » do 24 jan 2019 18:09

Hier onze luifel, wij hebben een caravan met omloop maat 11 .Wat inderdaad echt ideaal is, er zit geen middenstok bij.
Wij hebben de stokken en het doek in apparte zakken. Ik heb voor de zijwandjes ook zakjes gemaakt. Zijn geen grote pakken hoor.
A8A723A9-3CD6-4C45-90D0-D801EC5A7074.jpeg
9ACC543C-D8E9-45BD-88F7-B7066783162F.jpeg

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Patman » do 24 jan 2019 19:45

Ik zag op de Caravana dat Dorema ook zoiets heeft, de Mondial.

Volvodriver

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Volvodriver » do 24 jan 2019 19:49

RE.gif
Niet te vergelijken. Die heeft een gebogen frame.
Is meer een boogversie van hun panorama luifel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Morgoth » do 24 jan 2019 20:14

Bovendien is de Dorema niet te verkrijgen in een kleinere maat volgens de verkoper.

Ik ga morgen een Fortex aanschaffen. De prijs is vergelijkbaar met de Torino maar ik vind de aansluiting van de dakliggers op de boogstok bij Fortex net even mooier. Tsja, en de vorm is inderdaad een kwestie van smaak. Ik vind de kale stokken van de Unico juist iets minder. Voordeel van de Torino bij een kleine caravan is de enkele dakligger. De Fortex heeft er altijd 3. Gebruik je de zijwanden dan heeft ook de Torino 3 dakliggers.
Doorslaggevend voor mij was de noordelijke 'doe maar normaal' mentaliteit van Fortex en hun flexibiliteit. Ik hou daar van als Drent.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door petronella » do 24 jan 2019 20:34

RE.gif mooie luifel ook, die van Fortex. thumbup.gif
De stof om de poten die de fortex heeft en de unico niet, is idd een kwestie van smaak maar,
voor ons was juist de stof niet zo handig. Mijn man en ik zijn beide niet zo groot. Met een natte ondergrond kunnen wij onze Torino opvouwen zonder dat hij op de grond komt. Met de stof langs de boog gaat dat hoogst waarschijnlijk niet.
Maar het is ook echt een mooie luifel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38534
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Micky » do 24 jan 2019 20:37

Morgoth schreef:
do 24 jan 2019 20:14
Bovendien is de Dorema niet te verkrijgen in een kleinere maat volgens de verkoper.

Ik ga morgen een Fortex aanschaffen. De prijs is vergelijkbaar met de Torino maar ik vind de aansluiting van de dakliggers op de boogstok bij Fortex net even mooier. Tsja, en de vorm is inderdaad een kwestie van smaak. Ik vind de kale stokken van de Unico juist iets minder. Voordeel van de Torino bij een kleine caravan is de enkele dakligger. De Fortex heeft er altijd 3. Gebruik je de zijwanden dan heeft ook de Torino 3 dakliggers.
Doorslaggevend voor mij was de noordelijke 'doe maar normaal' mentaliteit van Fortex en hun flexibiliteit. Ik hou daar van als Drent.
Bijkomstig voordeel, je hebt wat anders dan de anderen thumbup.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Chris » do 24 jan 2019 20:52

Caravanner12 schreef:
do 24 jan 2019 14:41
Chris schreef:
do 24 jan 2019 12:58
Thuis heb ik een foto van deze luifel ingepakt, maar die staat ook bij het topic: Laatste aanschaf voor de caravan.
Ik heb wel een andere maat, groter...
Heb even gezocht naar de foto in dat topic, maar nog niet gevonden.
Komt ie...
.
Torino met 2 zijkanten.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Useless
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door Useless » do 24 jan 2019 21:07

Een Torino op een kleine (3,90) caravan.
Bijlagen
FB_IMG_1548360207509.jpg
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door PD » do 24 jan 2019 21:17

petronella schreef:
do 24 jan 2019 18:09
Wij hebben de stokken en het doek in apparte zakken. Ik heb voor de zijwandjes ook zakjes gemaakt. Zijn geen grote pakken hoor.
Dat is inderdaad erg netjes thumbup.gif Bij ons ligt het frame in de originele zak onder het bed en de zijwand en het dak van de Torino liggen opgevouwen (zonder hoes oid) onder de rondzit zodat we daar via het serviceluik bij kunnen. Onder deze zelfde bank ligt ook het doek van het Reda windscherm waarvan het frame dan ook weer onder het bed ligt.

Doek en frame in dezelfde zak, zoals ik hier ook lees... ja, zo komt de Torino wel vanuit Bax maar gevoelsmatig toch niet onze oplossing tijdens veelvuldig vervoer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Keuze Isabbela Sun-Z / Unico Torino / Fortex Explorer

Bericht door graaf » do 24 jan 2019 23:09

VIP Premium schreef:
do 24 jan 2019 16:03
RE.gif Vreemd wil ik het absoluut niet noemen, om winkelhaken/scheuren te voorkomen (als het doek in de zak bij het frame gaat) doen wij het frame en doek altijd apart van elkaar opbergen, Ook om het doek zelf mooier te houden. (zonder piskreuken).
Wat zijn "piskreuken"??
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”