Voortent voor dethleffs

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Bambi
Berichten: 41
Lid geworden op: do 8 nov 2018 22:07

Voortent voor dethleffs

Bericht door Bambi » di 1 jan 2019 19:56

Goede avond

We zijn op zoek naar een mooi aansluitende voortent voor onze dethleffs C'GO 495 QSK. Maar (nu komt het [kerstlekkerpuh.gif] ) ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel keuze en zoveel verschillen.
1ste vraagje: bij sommige caravans zie je dat de bolle zijde aan de disselbak niet mee in de voortent zit en bij sommige wel. Hoe komt dit?
2de vraagje: mijn omloopmaat is 988 cm
Bij sommige merken zit er zoveel marge op. Krijg je die dan mooi strak opgespannen of niet?

Het is mijn eerste caravan en het wordt mijn eerste voortent ook. Ik kom niet zo graag onvoorbereid bij de dealer of campeerwinkel.

Mvg Kristof
En een gelukkig nieuwjaar en allemaal veilige kilometers met jullie combinatie
Toyota Hilux 3.0 2015 met aan den bol Dethleffs C'GO 495 QSK 2018.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door RichTrip » di 1 jan 2019 20:28

Dat kan per merk verschillen. Bij bijvoorbeeld Walker in Deurne kunnen ze je het zo vertellen als je het merk en type aangeeft. Dat is een Nederlands merk.
Ook zijn er online wel per tent merk databases beschikbaar waar je de juiste maat kunt vinden.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Micky » di 1 jan 2019 22:45

Hoe mooier je het wilt hebben, hoe duurder de tent, want de ronding meenemen is maatwerk, veel tenten werken met een standaard tent en een vulflap ertussen om ruimte op te vullen.
elke tent is in principe goed voor je caravan als je de juiste maat koopt, wel je het echt mooi hebben dat koop je een maatwerk tent, dan krijg je hem ook echt strak.

Aangezien je vraagt om een mooi aansluitende tent, adviseer ik je om bijv. bij Fortex te gaan kijken, er hangt een prijskaartje aan maar dan heb je ook wat, er zullen hier nog wel andere merken en adviezen voorbij komen schat ik. vraag bij een eventuele leverancier heel goed na hoe ze omgaan met de ronding, dus feitelijk hoe het er uit gaat zien, beter te vroeg vragen dan achteraf teleurgesteld te zijn.
Laatst gewijzigd door Micky op di 1 jan 2019 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door richards » di 1 jan 2019 22:46

Ga je voor de klassieke tent met een hoop stokken of een boog tent. Dat is de eerste de vraag die wij ons gesteld hebben. Wij zijn voor een boog gegaan. Dan hou je in principe twee keuzes over. Unico of Fortex. Bij hebben hun specifieke voordelen.
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door petronella » wo 2 jan 2019 09:45

In Barneveld zit een bedrijf wat zelf tenten en luifels maakt. Het berdijf heet Reda.
Vrienden van ons hebben daar hun ( 2 de ) voorten en luifel vandaan tot volle tevredenheid.
Succes met zoeken.

Bambi
Berichten: 41
Lid geworden op: do 8 nov 2018 22:07

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Bambi » do 3 jan 2019 19:13

Ik en het vrouwtje zitten niet op dezelfde lijn als het op voortenten aankomt.
Dus da gaat nog wat worden :lol:

Ik laat het verloop van zaken hier nog wel weten en alvast bedankt voor reacties
Toyota Hilux 3.0 2015 met aan den bol Dethleffs C'GO 495 QSK 2018.

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Ventje390 » do 3 jan 2019 19:47

Als je de moeite wilt nemen om met caravan naar Walker te rijden (afspraak) dan meten hun je caravan op en krijg je een tent die perfect past.
Maar er zullen beslist ook andere tentenmakers zijn die dit doen, misschien korter bij huis, even rond bellen !
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Chris » do 3 jan 2019 21:41

RE.gif
Je hoeft helemaal niet met de caravan naar Deurne te rijden.
Ze hebben bij Walker zo ongeveer elke caravan zelf opgemeten en in de loop der jaren een hele grote database daarvan gemaakt.
Dermate vakkundig dat ze jou exact kunnen vertellen wat je dus moet hebben om het perfect aan de caravan te kunnen opzetten.
Bij onze laatste 2 caravans beide een Walker tent, en beide perfect passend.. op hun advies.
Zou het niet goed zijn dan kan je hun daar ook voor aansprakelijk stellen.
En, Walker is Nederlands, in Nederland gemaakt ook. ( Deurne )
Zeg maar : Top van het midden segment.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Micky » do 3 jan 2019 22:09

RE.gif

toch Chris begint echt maatwerk aan de caravan zelf, Fortex kwam hier naar huis na proef opzetten om alles af te tekenen (had ook met de uitbouw te maken) en de tent mee te nemen om de puntjes op de I te zetten (ze haalden nog een stuk uit het doek van het dak, omdat er een knik zit, dus extra strak bij opzetten), dat zullen ze niet altijd doen denk ik als ze de exacte maten van je caravan hebben, maar als je naar de fabriek van de tent gaat, krijg je het beste resultaat lijkt me.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door richards » do 3 jan 2019 23:03

Ik heb net de prijzen van Walker een bekeken. Het verschil met Fortex/Unico is erg groot vraag mij af waar dat inzit
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Micky » do 3 jan 2019 23:13

RE.gif

wat betreft Fortex kan ik zeggen echt maatwerk, Fortex is een familie bedrijf die zelf alles met de hand maken (ook het vormen van de buizen), de kwaliteit is super te noemen na 4 jaar intensief gebruik is de tent en aanbouw als nieuw, de pasvorm perfect.
Wat betreft Unico kan ik alleen spreken van wat ik lees, de gebruikers zijn ook super enthousiast thumbup.gif

wat betreft Walker, het is een tentbouwer die volgens mij mooie en goede tenten bouwt, zoals dorema en andere merken uit vergelijkbare prijsklassen. ik denk dat het belangrijk is om te kijken naar waar je behoefte en mogelijkheden liggen, net als met auto's, voor weinig krijg je een auto die goed is en je meestal brengt waar je wilt zijn, voor meer krijg je meer.....
Wil je echt een antwoord op je vraag, dan is er maar 1 oplossing, live gaan kijken bij alle tenten, de tent verkoopt meestal zichzelf, je voelt en ziet hoe het eruit ziet en samen met de uitleg kun je dan makkelijk bepalen wat bij je past thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door nonblond » do 3 jan 2019 23:41

Je moet eerst kijken naar hoe je de tent gaat gebruiken en naar hoeveel je er voor uit wilt geven. Dan weet je welk type tent je wilt en dan kun je binnen het budget beslissen welke het wordt. Een seizoenstent stelt andere eisen dan een tent die drie weken in een jaar worden gebruikt. Maar bijna iedere leverancier kan beide leveren.

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Ventje390 » vr 4 jan 2019 12:58

Chris schreef:
do 3 jan 2019 21:41
RE.gif
Je hoeft helemaal niet met de caravan naar Deurne te rijden.
Ze hebben bij Walker zo ongeveer elke caravan zelf opgemeten en in de loop der jaren een hele grote database daarvan gemaakt.
Dermate vakkundig dat ze jou exact kunnen vertellen wat je dus moet hebben om het perfect aan de caravan te kunnen opzetten.
Bij onze laatste 2 caravans beide een Walker tent, en beide perfect passend.. op hun advies.
Zou het niet goed zijn dan kan je hun daar ook voor aansprakelijk stellen.
En, Walker is Nederlands, in Nederland gemaakt ook. ( Deurne )
Zeg maar : Top van het midden segment.
Chris uit eigen ervaring ben ik dit niet met jou eens, ik heb er in het verleden zelf een tent gekocht, zal je even vertellen hoe dat is gegaan. We hadden toen bij onze nieuwe Kip een originele tent gekocht, Kip had destijds als leverancier ; van der Horn, deze tent was te groot, een ge-etter met opbouwen, dus besloten we een nieuwe tent te kopen, na telefonisch contact met Walker, zij hadden de tent op voorraad en hun wilde mij deze wel thuis sturen, maar omdat we een nieuwe tent hadden liggen die niet paste, wilde ik onze volgende nieuwe tent aan de caravan zien staan, voordat ik deze kocht, nou zeiden ze bij Walker, dan moet u met de caravan komen, zo gezegd, zo gedaan.
De tent werd bij Walker aan de caravan gezet (in de fabriek) en deze paste mooi niet, deze was te klein ! Gelukkig konden zij het probleem direct oplossen, want de zijwanden waren goed, er moest alleen een nieuw dak gemaakt worden en had ik een dik uur later de perfect passende tent aan de caravan staan, als ik de tent had laten thuis sturen, dan had ik al de tweede tent in huis die niet paste, dat neemt overigens niet weg dat Walker een prima bedrijf is en een mooi en goed product levert.
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Ventje390 » vr 4 jan 2019 13:17

Zoals Micky schrijft over de Fortex, dat is echt een super goede tent, in kwaliteit doet de Unico niet onder voor de Fortex vind ik.
De Unico word geroemd (ook door de ANWB) voor zijn stormvastheid, met meer dan 40 jaar kampeer ervaring aan de kust, ben ik dat helaas niet met hun eens.
Ik weet niet of jij ervaring hebt Micky met de Fortex aan de kust ? En dan bedoel ik ervaring met echte wind, windkracht 9 of meer.
Het prijsverschil tussen de Walker klasse en de Fortex of Unico klasse zit wel degelijk in de kwaliteit, maar een Walker kan net zo goed zijn, ligt er maar net aan waarvoor je hem gebruikt, gebruik je hem alleen in de zomer vakantie en eens een weekendje weg, dan is dat een prima keuze.
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Chris » vr 4 jan 2019 13:29

Micky schreef:
do 3 jan 2019 22:09
RE.gif

toch Chris begint echt maatwerk aan de caravan zelf, Fortex kwam hier naar huis na proef opzetten om alles af te tekenen (had ook met de uitbouw te maken) en de tent mee te nemen om de puntjes op de I te zetten (ze haalden nog een stuk uit het doek van het dak, omdat er een knik zit, dus extra strak bij opzetten), dat zullen ze niet altijd doen denk ik als ze de exacte maten van je caravan hebben, maar als je naar de fabriek van de tent gaat, krijg je het beste resultaat lijkt me.
Uiteraard..
Maatwerk is Maatwerk... plus de daarbij behorende hogere prijs.
Daarom is Fortex een topmerk gewoon, en ik schreef al, Walker de top uit het middensegment.
Walker is een confectie tent... liggen er gewoon een berg op voorraad en daar kies je uit.
En als je een "gewoon" model caravan hebt is dat een uitstekende oplossing.
De "buitenbeentjes" modellen zijn altijd een verhaal apart.
Zo vind ik het verhaal over de te kleine v.d. Horn tent ook vreemd.
Dan is er toch ergens een blunder begaan wand v.d. Horn WAS de huisleverancier van Kip.
Ik had ook een maatwerk v.d. Horn bij mijn eerste Knaus.... paste werkelijk fantastisch.
Dat was een model Dokkum en de kleuren mocht ikzelf bepalen ( tegen meerprijs... )
v.d. Horn... jammer dat ze niet meer bestaan, was echt kwaliteit, maar wel duur destijds.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Hobby Linka » vr 4 jan 2019 13:34

RE.gif

Walker kan ook maatwerk leveren. We zijn er in 2013 een keer via het Forum op excursie geweest.

Was een heel gezellig dag.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Chris » vr 4 jan 2019 13:48

RE.gif
Ik ben er 4x geweest.
2x voor het bestellen van een tentset en 2x voor het ophalen ervan.
( 1x een Pioneer Easy Door all season en 1x een Fusion 240 all season, beide met luifel en de laatste ook met uitbouw)
Altijd perfect geholpen door Ivo, die ook perfect de verschillende keuzemogelijkheden liet zien.
Zo wilde ik graag een alu frame voor onze Castel luifel i.v.m. gewicht.
Ivo raadde dit echt af vanwege de sterkte, en ging zelfs zover om een stalen en een alu frame op de bascule te leggen zodat ik het gewichtsverschil kon zien.
Dat verschil was idd echt minder dan ik verwacht had.
Over kwaliteit en servicegerichtheid van Walker niets dan goeds dus.
Maar nu.. alleen nog een Torino dus.. :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Franswa » vr 4 jan 2019 16:23

Praat eens met je caravanleverancier over een voortent dat is de vakman die je hierin het beste kan voorlichten.
Natuurlijk verkoopt hij niet alle merken die er bestaan maar heeft hij wel ervaring en inzicht in wat hij wel verkoopt.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Ventje390 » vr 4 jan 2019 16:26

Chris schreef ;
Zo vind ik het verhaal over de te kleine v.d. Horn tent ook vreemd.
Dan is er toch ergens een blunder begaan wand v.d. Horn WAS de huisleverancier van Kip.


Dat van der Horn destijds de leverancier was van Kip, dat schreef ik al Chris, met van der Horn was ook niets mis, alleen onze tent was te groot en niet zoals jij schrijft te klein, de kwaliteit van de van Horn tenten was prima. Wij hadden destijds gewoon de pech, dat we een nieuwmodel caravan kochten welke pas op de markt kwam, met een nieuwe tent, een jaar later had van der Horn hun tenten aangepast, maar wij hadden hem !

Dat er met de Walker tenten niets mis is, schreef ik ook, lees ; dat neemt overigens niet weg dat Walker een prima bedrijf is en een mooi en goed product levert.

Als je mijn verhaal "vreemd" vind, dan moet je alleen je eigen versie lezen.

Ik probeerde door mijn verhaal hier te vertellen, te voorkomen dat het anderen ook overkomt, niet meer en niet minder.
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door RichTrip » vr 4 jan 2019 17:43

Toen ik vorig jaar mijn Kip Van der Horn voortent wilde vervangen door een Walker Vario Easy Door voortent ben ik zelfs naar Deurne gereden om advies in te winnen bij Walker. Gelukkig was het dicht in de buurt van de aanbieder van de tent, dus dat kwam mooi uit.
Mijn Van der Horn tent voor een Kip 47 (maat 14-875) paste wel net precies, maar hij was mij eigenlijk net iets aan de ruime kant. Maar voor de Walker Vario Easy Door voortent voor een Kip 47 welke ik op het oog had werd een nog ruimere omloopmaat opgegeven (900). Ik was dus bang dat ie te groot was.
Bij Walker werd mij uitgelegd dat de nieuwere Kip modellen (vanaf 2004) een minder schuine voorkant hebben. Hierdoor is de definitie van de juiste (Kip) omloopmaat nogal verschillend. De lengte van de peesrail van de Kip modellen tot 2003 is dus korter dan de lengte van de peesrail van de Kip modellen vanaf 2004. Maar als ik de peesrail aan de voorkant denkbeeldig doortrek richting de grond is die lente bij mijn Kip dus langer door de schuinere voorkant. Dus volgens Walker zou het gewoon moeten passen.
Dit bleek ook precies te kloppen, uiteindelijk bleek de Walker Vario Easy Door (maat 900) iets minder groot dan de Van der Horn (maat 875). Raar maar waar.
Conclusie: ga niet te gemakkelijk af op info her en der op het internet. Vraag liever na bij de leverancier of fabrikant zelf.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Micky » vr 4 jan 2019 17:50

Franswa schreef:
vr 4 jan 2019 16:23
Praat eens met je caravanleverancier over een voortent dat is de vakman die je hierin het beste kan voorlichten.
Natuurlijk verkoopt hij niet alle merken die er bestaan maar heeft hij wel ervaring en inzicht in wat hij wel verkoopt.
Sorry, maar dat zijn ze absoluut niet, ze zijn vakmensen in caravans, maar wat tenten betreft verkopen ze de tenten van de leverancier waar ze de meeste % van krijgen, de meeste caravan dealers verkopen dus ook geen Reda, Fortex of Unico.
mijn ervaring bij de babbels die ik doe/deed bij dealers is altijd de "standaard" tenten, het is een soort ondergeschoven kindje, de energie wordt gestoken in het verkopen van de hut, de rest is bijzaak.

Hoeveel ervaring heeft de caravan dealer nu echt in kamperen? ervaring in verkopen...JA, maar ook hij kan maar een aantal weken per jaar op vakantie, dus de beste ervaring is volgens mij de kampeerder en die vind je hier en op andere internet platforms...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Bambi
Berichten: 41
Lid geworden op: do 8 nov 2018 22:07

Re: Voortent voor dethleffs

Bericht door Bambi » za 5 jan 2019 08:36

Allemaal al bedankt voor de vele antwoorden.
Onze dealer in België verkoopt DWT voortenten.
Nu ben ik nog een oplossing aan het zoeken voor onze zakluifel die daar hangt in de tentrail. Ik heb geen zin om die er altijd uit te trekken voor een tent te kunne plaatsen en een cassetteluifel boven op het dak vindt ik persoonlijk niet mooi en vrij prijzig. De zakluifel is maar 3 maand oud.
Nu heb ik het forum eens geraadpleegd met de zoekfunctie en tot de conclusie gekomen da ik misschien een tentrail op mijn dak kan plaatsen. Eronder gaat niet wegens de blokjes voor de voortent en mijn rooster van de frigo zit daar ook
Toyota Hilux 3.0 2015 met aan den bol Dethleffs C'GO 495 QSK 2018.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”