Hoeveel tolerantie op omloopmaat

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Rikkie
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Hoeveel tolerantie op omloopmaat

Bericht door Rikkie » vr 5 okt 2018 12:26

Wij moeten op zoek naar een nieuwe voortent en ik heb ondertussen een beetje zitten rondkijken op diverse tweedehandssites.
Probleem is een beetje de omloopmaat ... volgens de specs van onze caravan hebben wij een omloopmaat van 9m20.
Hoe belangrijk is nu die omloopmaat? Past een voortent met omloopmaat 9m of 9m40 ook op onze caravan?
Kortom, hoeveel korter of langer mag deze omloopmaat zijn om de tent toch nog op degelijke manier op te stellen?
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3984
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel tolerantie op omloopmaat

Bericht door Gemineye » vr 5 okt 2018 12:27

De meeste voortent leveranciers geven een "van-tot" maat. omloopmaat van de caravan moet dan in dat bereik vallen.

Advies; liever een paar cm aan de kleine kant dan aan de grote kant want in dat laatste geval krijg je je tent nooit strak opgezet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Rikkie
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Hoeveel tolerantie op omloopmaat

Bericht door Rikkie » vr 5 okt 2018 12:32

Gemineye schreef:
vr 5 okt 2018 12:27
De meeste voortent leveranciers geven een "van-tot" maat. omloopmaat van de caravan moet dan in dat bereik vallen.
Klopt maar ... op de tweedehandsites spreken de verkopers maar van 1 enkele maat (dus niet van ... tot). Als je dan naar de "van ... tot" vraagt kunnen ze meestal niet antwoorden ...
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel tolerantie op omloopmaat

Bericht door Chris » vr 5 okt 2018 12:51

RE.gif
Altijd op de site van de fabrikant kijken voor JOU juiste maat.
Walker of Isabella b.v. geven exact aan welke maat voor welke caravan pas.
Jou gegeven 9.20 meter zou zomaar verschillend bij verschillende fabrikanten kunnen zijn.
Hangt enorm af van de meetmethode die ze gebruiken....b.v. schuin of recht naar beneden op 1.80 cm....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Hoeveel tolerantie op omloopmaat

Bericht door Hans 555 » vr 5 okt 2018 12:53

En als je de op het oog hebbende tweedehands voortent bekijkt op het WWW. Ik vermoed zomaar dat fabrieken/ateliers van merktenten hun maten in de loop der jaren niet hebben veranderd. Van de maat kan je dan makkelijk de omloopmaat in meters bekijken van het betreffende merk. Bijvoorbeeld Brand voortent met maat 10 heeft een omloopmaat van 877 t/m 897 cm. Dat zal waarschijnlijk al heel lang zo zijn. Maar dit laatste weet ik dus niet zeker. En anders zit er niets anders op dan naar de beoogde tent te gaan kijken en te meten. Succes.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Hoeveel tolerantie op omloopmaat

Bericht door Ivo » zo 7 okt 2018 10:07

Ik heb ervaren dat je beter een net iets kleinere omloopmaat kan nemen, dan een die te groot is. Onze vorige tent heb ik moeten verkopen. De omloopmaat was 12 en die loopt van 9,20 tot 9,40 m. Met als gevolg dat ze niet goed ging aan te spannen. Een nieuwe gekocht met omloopmaat 11 (van 9 m tot 9,20 m): prima op te zetten en alles staat strak.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”