Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
SRV-MAN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 11:56

Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door SRV-MAN » wo 5 sep 2018 12:10

Beste allen,

We hebben een andere voortent nodig. Omdat we ook aan het nadenken zijn over een andere caravan willen we wellicht een lichtgewicht voortent nemen die universeel is. Obelink verkoopt er een aantal zoals de Shadow. https://www.obelink.nl/shadow-390-nl.ht ... _id%3D1205

We zijn benieuwd hoe de ervaringen zijn met soortgelijke tenten. We zijn van plan om komend jaar alleen op zomervakantie te gaan (Oostenrijk) voor 2-3 weken.

Dit jaar hebben we de voortent eigenlijk alleen gebruikt voor "opslag" en daarom is het idee bij ons opgekomen om niet te investeren in een dure voortent (mede met de gedachte volgend jaar wellicht een andere caravan te nemen), maar een universele die we ook nog kunnen gebruiken bij een andere caravan.

Hoe is jullie mening/ervaring met deze tenten? Kan je hier geen breuk aan vallen of is dit een gevalletje goedkoop-duurkoop?
Ford C-Max 1.6 Ecoboost - Bürstner Ventana 480TK Avantgarde

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Jan Br » wo 5 sep 2018 13:37

voor 2 a 3 weken in de zomer zal het wel gaan, maar verwacht geen lange levensduur van de tent. Obelink zelf waarschuwt er zelfs voor:

Niet geschikt als seizoenstent of voor langer gebruik!
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Chris » wo 5 sep 2018 15:18

Het is en blijft nylon.
Dus ventileert voor geen meter.. alleen open deur of halve zijraam(pje)
Voor dat geld verwacht je ook niet veel denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Gemineye » wo 5 sep 2018 15:21

Tja, met de juiste overwegingen kan het volgens mij een prima tent zijn hoor. Dus voor korte periode, etc.

Ik kwam hem toevallig eens tegen op een reisblog Die mensen zijn er klaarblijkelijk erg blij mee.

Ik denk dat je de welbekende voor en nadelen prima zelf kunt inschatten, voor die 199 euro val je er in ieder geval geen beul aan en lijkt het mij een prima investering. Mocht je nou uiteindelijk beslissen hem te kopen, dan zijn we met zijn allen natuurlijk razend benieuwd naar je ervaringen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Volvodriver

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Volvodriver » wo 5 sep 2018 17:17

Levensduur is 0,0 na 3 x 3 weken in de felle zon kan je de tent afschrijven door scheuren. Tentdoek is niet prettig om onder te verblijven. Afrader!!!

Ik zou toch wat meer geld uitgeven en gaan voor Kampa.

Gebruikersavatar
SRV-MAN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 11:56

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door SRV-MAN » di 12 feb 2019 13:19

RE.gif

Inmiddels hebben we de beslissing gemaakt om niet met een lichtgewicht voortent op vakantie te gaan, mede door de ervaringen die jullie en anderen hebben gedeeld. Dank jullie wel daarvoor thumbup.gif

Omdat de huidige voortent geen optie meer is om mee te nemen gaan we binnenkort bij de grote kampeerzaken kijken naar een (zak)luifel (met zijwanden) of een kleinere voortent. De huidige voortent is 6x3 meter (omloop 9,56 mtr), en we hebben hem de laatste twee jaar alleen gebruikt als opslagruimte of als schaduwplek wanneer het erg warm is.

Nu gaan we komende vakantie in juli naar de omgeving van Millau voor drie weken (man-vrouw-2 kinderen (9 en 6), en ik vermoed dat we de caravan ook de komende jaren op deze manier gaan gebruiken (1x per jaar in de zomer richting Frankrijk).

Concrete vragen (omdat ik zelf geen ervaringen heb met zakluifels):

Raden jullie een (zak)luifel met zijschermen (om een beetje uit wind/regen te zitten) aan of zouden jullie eerder de voorkeur geven aan een voortent (240 diep) waarbij je de voor- en zijkanten uitritst?

Een luifel lijkt me heel praktisch qua gewicht, schoonmaken en opzetten, maar ben ook in staat om de (zak)luifel af te breken / in de rollen wanneer ik vermoed dat het weer om gaat slaan. Hoe stevig is zo'n luifel ten opzichte van een voortent? Een luifel is volgens mij een zonnescherm wat wel enige lichte regenval op kan vangen, maar zijn hier mensen die de luifel een hele vakantie, ook met kans op slecht weer prefereren boven een voortent?

Op voorhand bedankt voor jullie reacties ;)
Ford C-Max 1.6 Ecoboost - Bürstner Ventana 480TK Avantgarde

Volvodriver

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Volvodriver » di 12 feb 2019 13:26

RE.gif
In de basis goede beslissing om de tent uit je startpost niet te kopen.

Echter. Waarom een zakluifel. Onding (lelijk) aan de caravan en onhandig bij veel wind.
Waarom niet kijken naar een Unico Torino luifel. Met zijwanden. Of de tegenhanger van Fortex.
Een lust voor het oog en veel windvaster. Wel iets duurder.
En een ander voordeel, je hebt een luifel over de hele lengte van de caravan. En dat is bij een zakluifel vaak niet het geval.

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Dreke » di 12 feb 2019 18:43

RE.gif

Een zakluifel, ik begrijp het wel. Wij hebben ook jaren zo’n ding gebruik op onze vorige caravan. Reuze handig, en in een paar minuten klaar. Zeker als je meerdere campings bezoekt in de vakantie een voordeel. Een of twee zijwandjes is wel nuttig voor het geval het een keer regent. Let er wel op dat de peesgleuf waarin de luifel in wordt gehangen c.a. 15 cm boven de deur zit, anders loop je het risico dat de luifel, opgerold aan de caravan, voor de deur hangt. Wij hadden hier last van bij onze Eriba Nova, waardoor wij nu een vaste Thule luifel hebben en de zakluifel via marktplaats hebben verkocht.

Andre
Laatst gewijzigd door Trina op do 18 apr 2019 07:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Gerrie » di 12 feb 2019 20:53

Ik zou naar een deeltent gaan kijken. Wij hebben een mistral all season van Dorema . Is nu ook verkrijgbaar in een XL uitvoering. De tent kan aan alle kanten open, is super snel op te zetten. Dit gaat sneller als met een opblaastent en heeft een fatsoenlijke binnenruimte, Daarnaast kan hij ook nog eens veel wind hebben. Echt een superding die op bijna elke caravan zal passen. Wat ook erg handig is zijn de gordijnen die vast zitten aan de tent en met klittenband te sluiten zijn. Het schijnt ook één best verkopende modellen van Dorema te zijn. Wij hebben twee lichtgewicht stangen voor onder het voorgedeelte, waardoor je nog een mooi stuk schaduw hebt. Veel succes.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
SRV-MAN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 11:56

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door SRV-MAN » wo 13 feb 2019 10:30

Handige tips..! thumbup.gif

Ik zie dat die Unica luifel rond is ipv met een schuin dak. Heeft dat ronde gedeelte voordelen tov het punt dak? Bijvoorbeeld met wind? Of is dit "een mode verschijnsel"? weenie.gif

Er zijn een aantal die de ronde vorm hebben, waarvan ik de Unica en de Dorema wel erg netjes vind. Wanneer je een standaard voortent neemt ben je dit bedrag eigenlijk ook wel kwijt dus van de kosten kijk ik niet echt op.
Ford C-Max 1.6 Ecoboost - Bürstner Ventana 480TK Avantgarde

workel

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door workel » wo 13 feb 2019 11:02

Heb de zakluifel na aanschaf van onze nieuwe caravan in 2017 na een seizoen verkocht en overgestapt op een Unico Torino luifel. Deze luifel bevalt veel beter dan de zakluifel en wel om de volgende redenen:
- meer leefruimte Unico is groter dan zakluifel
- weinig last van wind ivm rondingen
- bij regen loopt water er beter af
- makkelijker op te ruimen en schoon te maken.

Kortom voor ons de perfecte oplossing voor in de 4 zomer weken dat wij de caravan gebruiken. Heb nog een zijwand erbij die nog niet is gebruikt, komend jaar eens gebruiken.

Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens kun je veel positieve verhalen lezen van Unico gebruikers.

Volvodriver

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Volvodriver » wo 13 feb 2019 11:41

RE.gif
100 % mee eens.

Let op de Dorema lijkt een "boogtent" maar het frame is van een heel andere constructie als de "echte boogtenten" van Unico en Fortex.
De Dorema heeft een gebogen standaard tentframe. De Unico en Fortex hebben een "echte boog"

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door willianv » wo 13 feb 2019 11:50

Voorheen een Unico Verona gehad. Nu sinds een jaar een omnistor 9200 casetteluifel.

Voor ons gebruik is dit de ideale luifel, de Unico vonden we te veel werk om op te zetten. Een Unico Torino wordt hier door een aantal forumleden gebruikt en zij zijn er lovend over. Ik heb de Torino ook bekeken, maar vond het alsnog te veel werk om op te zetten...
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
SRV-MAN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 11:56

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door SRV-MAN » wo 13 feb 2019 13:09

RE.gif

Voor ons staat vast dat we 3 weken op 1 plaats blijven met op de heen- en terugweg een overnachting op een onderweg-camping. We zijn nu gewend om een voortent van 18 m2 op te zetten, dus vermoed dat de (koepel) luifel veel minder werk zal zijn.
Laatst gewijzigd door Trina op do 18 apr 2019 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Ford C-Max 1.6 Ecoboost - Bürstner Ventana 480TK Avantgarde

Gebruikersavatar
SRV-MAN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 11:56

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door SRV-MAN » wo 17 apr 2019 10:19

We hebben de keuze gemaakt: Geen zakluifel, geen lichtgewicht tent, maar een splinternieuwe Dorema voortent met losse luifel. De voortent hebben we minder diep genomen (240 ipv 300) en de bijpassende luifel.

Uiteindelijk zijn we bij Reinders in Hoogeveen erg goed geholpen en door de tentshow ook nog 10% extra korting gehad. thumbup.gif

Hoewel we een omloopmaat van 952 hebben (#13) is er aangeraden (door Dorema) om voor een maat 12 te kiezen (tot 950), zeker omdat we bij de vorige tent veel moeite hadden om hem strak te krijgen. Ik ben benieuwd hoe dit uit zal pakken.
Ford C-Max 1.6 Ecoboost - Bürstner Ventana 480TK Avantgarde

Volvodriver

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Volvodriver » wo 17 apr 2019 11:13

RE.gif
Vreemde wending scratch.gif
Maar wel goede keus om een "kleinere" tent te kiezen. Staat veel strakker. Zeker bij dit "tussenmaatje".

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Pakkie » wo 17 apr 2019 11:48

Hier inmiddels wat ervaring met diverse opties:
- Omistor cassetteluifel op de 450 FU: ideaal voor overnachtingen, maar als je ergens een paar dagen staat vonden wij hem toch te weinig ruimte geven onder de luifel en hij is windgevoelig
- Zakluifel op de 500 EU: eenvoudig op te zetten, maar een cassetteluifel is nog eenvoudiger. Identieke nadelen als de cassetteluifel: beperkte ruimte en windgevoelig
- Unico Torino op de 500 EU: eenouvdig op te zetten, staat binnen 15", veel ruimte en stormvast; met zijwanden helemaal ideaal
- Unico Verona: één keer opgezet bij een 450 FU en da's toch wel duidelijk wat meer werk dan de Torino doordat je meer haringen in de grond moet slaan. Wel multifunctioneel doordat je hem met optionele voorwand ook als voortent kunt gebruiken. Inclusief voorwand wel kostbaar met zo'n 1.500€.

We hebben nu de Torino op onze 500 EU en die bevalt van bovenstaande opties het beste. Ideaalplaatje zou nog een cassetteluifel erbij zijn voor de overnachting onderweg.

Hieronder ter vergelijking wat fotootjes op vergelijkbare Knauzen:

Afbeelding
Cassette-luifel

Afbeelding
Zakluifel

Afbeelding
Unico Torino

Afbeelding
Unico Verona als luifel

Afbeelding
Unico Verona als luifel met zijwanden

Afbeelding
Unico Verona als luifel met zijwanden en voorwand
willianv schreef:
wo 13 feb 2019 11:50
Voorheen een Unico Verona gehad. Nu sinds een jaar een omnistor 9200 casetteluifel.

Voor ons gebruik is dit de ideale luifel, de Unico vonden we te veel werk om op te zetten. Een Unico Torino wordt hier door een aantal forumleden gebruikt en zij zijn er lovend over. Ik heb de Torino ook bekeken, maar vond het alsnog te veel werk om op te zetten...
Ik vind het verschil tussen de Verona en Torino best fors. De Torino zet je echt met gemak binnen een kwartiertje op waarbij je voor de Verona toch duidelijk meer tijd nodig hebt.

Edit: zie nu dat de keuze door Topic-starter al gemaakt is :oops: . Maar goed, desalniettemin wellicht aardig om diverse opties eens op een vergelijkbare caravan naast elkaar te hebben.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door DanielW » wo 17 apr 2019 12:21

Toch bedankt voor je analyse Pakkie, want wij overwegen ook Unico vs Fortex wanneer we eindelijk een caravan gekocht hebben.... Luifel zal het wel niet worden, ook al is dat mijn voorkeur, maar voortent die dicht kan is makkelijker met onze kinderen. Zijn de wanden van de Unico tent makkelijk snel inritsbaar, als in 10-15 minuutjes?
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Pakkie » wo 17 apr 2019 12:51

RE.gif
Die wanden zitten er letterlijk in een paar minuutjes in inderdaad; het is eerder 5 dan 10 minuten.
De Verona kan overigens nog wel strakker gezet worden dan op mijn foto, maar wij hebben hem gewoon even snel neergezet voor de foto.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Micky » wo 17 apr 2019 17:11

RE.gif

Waarbij je toch wel eerst de tent op moet zetten met de wanden erin lijkt me, zet je hem op als luifel en wil je dan de wanden erin ritsen, moet het allemaal maar net passen en strak staan.
Dus wil je hem als tent en luifel op dezelfde plek gebruiken, dan opzetten als tent en dan de wanden uit-ritsen, dan passen ze naderhand altijd thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door DanielW » wo 17 apr 2019 18:48

Op zich is dat niet zo'n issue Mickey, vind de vrijheid van opzetten als tent, er een luchtige luifel van kunnen maken en snel weer terug voor ons het ideale compromis. Maar ik denk dat Fortex dit ook aanbiedt en die vind ik stiekem mooier op de foto's.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Micky » wo 17 apr 2019 20:05

RE.gif

Top, dat is wat ik bedoel, als ik denk er tijdens de vakantie een tent van te willen maken, zet ik hem op als een tent en verwijder dan de voorwand, in Zuid-Frankrijk zet ik hem op als luifel en komt de voorwand niet uit de tas thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
SRV-MAN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 11:56

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door SRV-MAN » do 18 apr 2019 00:35

Volvodriver schreef:
wo 17 apr 2019 11:13
RE.gif
Vreemde wending scratch.gif
Maar wel goede keus om een "kleinere" tent te kiezen. Staat veel strakker. Zeker bij dit "tussenmaatje".
RE.gif Ik snap helemaal wat je zegt, maar door het gebruik van de tent (lange periodes, mogelijk voorjaar en zomer kamperen (en dus ook kans hebben op minder weer) en prijstechnisch) icm de reacties over het gebruik van een losse luifel/lichtgewicht tent is dit voor ons de juiste keuze geworden.
Ford C-Max 1.6 Ecoboost - Bürstner Ventana 480TK Avantgarde

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Aviva » do 18 apr 2019 08:54

RE.gif

Met de combinatie die je nu gekocht hebt ben je multifunctioneel.
In eerste instantie wilden wij toen we een caravan kochten ook alleen een luifel. Toen we tegen een caravan aanliepen die compleet van Doréma Multi Nova met een luifel erbij voor aan de voortent. Ik ben erg blij dat we die er bij hebben als we wat langer staan en het is wat frisser is dit wel erg fijn.

Twee weken geleden hebben we een Unico Torino erbij gekocht voor de weekend tripjes. Ik vind de Multi Nova toch wel een heel gedoe voor een weekendje. We bergen alles op in één zak dat moet dan allemaal weer uit elkaar, de wanden moeten weer ergens opgeruimd worden en na gebruik weer in elkaar vouwen. Daarbij komt dat ik de Multi Nova wat onstabiel vind staan zonder zijwanden. Nu een handzame tas met alles erin erbij voor de weekeindjes weg.

Veel plezier van je aankoop!
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Volvodriver

Re: Ervaring / advies lichtgewicht voortent

Bericht door Volvodriver » do 18 apr 2019 09:43

RE.gif RE.gif
Duidelijk. En zoals mijn voorganger al zegt. Hier kan je alle kanten mee op.

Ik heb makkelijk praten natuurlijk want wij staan op seizoen met voortent met (pet)luifel en daarbij een schuurtentje.
Wij gaan in de zomermaanden op "trekvakantie" en hebben dan alleen een Torino luifel mee. De daarvoor "overtollige" zaken gaan in het schuurtentje.
Als wij dan terugkomen (eind augustus) zetten wij op de seizoensplek nog de deeltent Dorema Mistral op.

In de toekomst zal het seizoenskamperen mogelijk vervallen en gaan we in het voor en naseizoen alleen nog maar weekenden weg naar andere campings en trekken we in de zomer ook meer. Dan zal alleen de Torino blijven. We worden dan vanzelf ook lichter beladen. cool.gif

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”