Staal of aluminium buizen????

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
henk
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 10 feb 2013 11:46

Staal of aluminium buizen????

Bericht door henk » vr 24 aug 2018 18:25

Wij zijn aan het rondkijken voor een nieuwe voortent. Het word een 3 meter en geen 3,5 mtr meer. Ik zag dat er verschillende keuze aan buizen zijn. Omdat wij volgend jaar een seizoensplek willen twijfel ik tussen aluminium en stalen buizen frame. Weet iemand of er veel sterkte verschil zit tussen deze buizen? En is quickgrip iets???? Ik heb nog de ouderwetse draaiklemmen :lol: .
Mvg Henk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Chris » vr 24 aug 2018 18:50

Hoi Henk.

Als je een seizoensplek hebt zou ik zeker voor Staal kiezen.
Dat is toch sterker bij gelijke afmetingen dan alu.
Daarom zijn de Alu frame's dikker. ( de pijpen)
Maar, hier is gewicht niet zo heel belangrijk, dus staal.
Staal kan wat buigen, aluminium knikt eerder... heel simpel.
En... er zit zeker verschil in het frame gewicht, maar dat is toch vaak minder dan je denkt.
Voor mijn luifel heeft de fabrikant beide frame's op een weegschaal gelegd, verschil iets meer dan 7 kg...
Ik was verbaast.
De tegenwoordige Powergrips zijn geweldig... ideale uitvinding.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Niels83 » vr 24 aug 2018 20:23

Je gaat komend jaar een seizoens plek nemen. En daarna? Want je tent gaat langer mee dan 1 seizoen.

Voor op 1 plek idd staal. Anders alu. Ik vind 7kg op een luifel best veel. Dat zou 14kg zijn op mijn tent.

Ik heb een stalen luifelframe en alu tentframe en zonder gewogen te hebben gok ik dat het verschil echt groter is.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Chris » vr 24 aug 2018 20:36

RE.gif
Hoi Niels..
Net als ik dus.. Alu tentframe en stalen luifelframe.
Die luifel heeft veel framewerk, dus t.o.v. een tentframe niet heel veel verschil. ( alleen geen petluifel framedelen)
Zeker geen 14 kg verschil hoor, valt echt tegen/mee het gewichtsverschil.
En.... alu frames nemen ingepakt meer ruimte in. (dikker)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Niels83 » vr 24 aug 2018 21:50

Maar ruimte is met een caravan nooit een probleem toch? Ik vervoer nog steeds meer lucht dan spullen.

Ik heb geen idee van mijn luifelframe. Ziet er ingewikkelder uit dan mijn voortent. En als ik daar alle wanden uitrits heb ik een luifel. Dus ik verwacht deze nooit te gaan gebruiken.

Maar goed eerste jaartje met de caravan. Hoe vaak ik al heb gehoord we moeten nog ergens een.... hebben liggen. Ws vult ook een caravan zich met onnodige zooi. (Het lijkt de kledingkast van mijn vrouw wel) ja ja ze leest niet mee.

Maar als je de keuze hebt bij aanschaf zou ik op een vaste plek staal kiezen en voor onderweg aluminium. En dan moet TS natuurlijk zelf beslissen wat hij de komende 10 jaar van plan is.

henk
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 10 feb 2013 11:46

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door henk » vr 24 aug 2018 22:15

RE.gif
Volgend jaar een seizoensplek, dan lijk mij staal ook steviger. Maar wat gaan we de jaren erna doen weenie.gif weenie.gif .
Alu en staal is wel in de zelfde diameter tegenwoordig (25mm). Dus meer of minder ruimte zal best meevallen :lol: .Het zal hem meer in het gewicht zitten. Ik heb altijd al staal gehad ,dus dat zal qua belading in de caravan niet veranderen.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Cara-Fan » za 25 aug 2018 00:00

Buisklemmen op aluminium schijnen regelmatig toch te schuiven als dit onder spanning komt te staan. Ik had het probleem met de easy grip van Dorema. En na het lezen op een andere caravanpagina zijn er veel meer gebruikers die hier last van hebben. Ook van andere merken als b.v Isabella. Die prutsen er een slangenklem onder.. misschien dat Carbon nog een oplossing is, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Niels83 » za 25 aug 2018 02:58

Het enige voordeel van aluminium is het gewicht. Als dat niet uit maakt voor je. Dan dus staal...

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door JPGeetje » za 25 aug 2018 08:35

Niels83 schreef:
za 25 aug 2018 02:58
Het enige voordeel van aluminium is het gewicht.
Hè... scratch.gif
Ik vindt het feit dat het niet roest toch óók wel een voordeel whistle.gif
Zeker in de vochtige omgeving waar dat buizenwerk vaak zijn taak uitoefent. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Ab » za 25 aug 2018 08:45

Aluminium "roest" wel degelijk. Alleen wordt het dan oxideren genoemd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

henk
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 10 feb 2013 11:46

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door henk » za 25 aug 2018 09:08

Heb gisteravond nog even zitten zoeken op het WWW,en er nog een nachtje over geslapen. Ik ga toch voor stalen buizen,mede omdat we misschien toch vaker een seizoensplek gaan nemen( dat denkt m'n vrouw nu). knipoog.gif .

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Chris » za 25 aug 2018 14:35

_Jeroen_ schreef:
za 25 aug 2018 00:00
Buisklemmen op aluminium schijnen regelmatig toch te schuiven als dit onder spanning komt te staan. Ik had het probleem met de easy grip van Dorema. En na het lezen op een andere caravanpagina zijn er veel meer gebruikers die hier last van hebben. Ook van andere merken als b.v Isabella. Die prutsen er een slangenklem onder.. misschien dat Carbon nog een oplossing is, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Helaas... da's een bekende, dat inschuiven.
De originele Powergrips doen dat zeker niet....die zitten op b.v. Piper frame's, zijn ook niet echt goedkoop helaas.
Met mijn Walker spul heb ik er nog nooit las van gehad, nu vanaf 2012 dit soort in gebruik.
Easygrip is een kopie van Powergrips..de ontwikkelaars van deze grips..

En dikte van frame..
Het alu frame voor mijn tent is van dikkere pijp gemaakt dan het stalen frame voor dezelfde tent.
Ook de wanddikte van alu pijp is meer trouwens.

Carbon is mooi, maar heeft soms klapper neiging tegen het doek.
En ik vraag me altijd maar weer af waarom er in elke campingzaak zo'n enorme standaard staat met Isabella reserve frame onderdelen..
Vertel het maar... als ruimtevuller???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Roeland
Berichten: 256
Lid geworden op: di 26 aug 2014 22:49

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Roeland » za 25 aug 2018 14:44

Chris schreef:
vr 24 aug 2018 20:36
RE.gif
Hoi Niels..
Net als ik dus.. Alu tentframe en stalen luifelframe.
Die luifel heeft veel framewerk, dus t.o.v. een tentframe niet heel veel verschil. ( alleen geen petluifel framedelen)
Zeker geen 14 kg verschil hoor, valt echt tegen/mee het gewichtsverschil.
En.... alu frames nemen ingepakt meer ruimte in. (dikker)
Ik heb met effe op mijn gewichtslijstje gekeken is voor mijn voortent
staal 24,2 KG 25mm
Aluminium 9,5 KG 28mm

Scheeld toch bijna 15 kg
Is al weer de helft van een mover die ik wil gaan plaatsen komende winter
Skoda Octavia Combi 3 1.6 TDI CR 150 PK (2016) Dethelfs Camper 460 T (2000)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Chris » za 25 aug 2018 14:57

RE.gif

Dat zijn idd andere getallen..ik ben verbaast..

Mijn luifel is niet leverbaar in alu, daarom had ik Walker gevraagd en zij hebben toen de 2 verschillende frame's op de bascule gelegd voor me.
Voor dat gewichtsverschil is toen het frame van de Walker Weekender genomen, een gelijk frame als mijn luifelframe.
Verschil in frame gewicht was daar ong. 7 kg.
Echter, Walker wilde geen alu luifelframe leveren ivm de garantie... simpel vanwege de sterkte van beide frame's.

Maar.. je ziet, geldt dus niet altijd...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

henk
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 10 feb 2013 11:46

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door henk » za 25 aug 2018 18:56

Chris heb jij alleen een luifel van Walker???? Ik heb ( m'n vrouw) het oog laten vallen op een Walker 3m diepe voortent en een Walker (voortent)luifel. Is volgens mij 25mm staanders en 28mm dakliggers en dat is staal. Frame voor de luifel is 25mm dacht ik.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Chris » za 25 aug 2018 23:08

RE.gif
Ik heb een Walker tent met Alu.. alles 28 mm op de petluifel stokken na..
En de luifel is 25 mm staal, net als de uitbouw.
Maar dit gaat allemaal weg want we willen overgaan op alleen een luifel, dus geen tent met alle bijbehoren meer opbouwen.
Kijk goed bij Walker welke luifel je moet hebben hoor.
Eerder hadden wij een Walker Pioneer voortent, daar past een Calypso luifel aan, nu hebben we een Walker fusion, daar moet een Castel luifel aan.
Of de nieuwe luifel van Walker, de Patio.
Walker levert alleen stalen frames voor hun luifels... dan heb je ook garantie.
Tenten kan je idd met staal, alu of carbon kopen.
Dit is mijn huidige setje..
.
1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door JosD » za 25 aug 2018 23:34

RE.gif wat zie ik nu Chris, het rooster van je koelkast eruit......of was dit voor je briljante oplossing van de fans, ik ben de afgelopen zomervakantie heel blij geweest van je tip blij.gif

Sorry, weer even “on topic”

Als je net als mij de stokken in de auto vervoerd is een beetje verzwaring van de auto soms gewenst.
Stokken in de caravan zou ik (zeker als je in de toekomst mogelijk gaat trekken) voor alu stokken kiezen.
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door WillyL » za 25 aug 2018 23:50

Ik heb aluminium buizen voor de luifel.
Na een zware plonsbui gepaard gaande met rukwinden en dit natuurlijk terwijl we op uitstap waren is een voorste lengtebuis ineen geklapt met een plooideuk, dus niet gebogen.
Een noodherstelling door de buis zo goed en kwaad mogelijk terug recht te wringen en er een lange tentharing en borstelsteel rond te kleven (dikke plakband) ging het goed voor de rest van de korte vakantie.
Thuis lagen andere types dwarsbuizen van het ganse set die ik niet kon gebruiken wegens ander type om tegen de caravan te bevestigen (soort nop ipv een haak). Nu kwam die extra set dus wel van pas, een buis kon omgevormd worden tot een vervanging van de kapotte. Ze was wel wat langer, maar dat is geen probleem. Sindsdien neem ik ook een andere reservebuis mee...

Les: staal zal wel steviger zijn, maar aluminium kan toch ook dienen en zelfs met wat geluk hersteld worden. Aluminium is lichter en mede daarom draagt het mijn voorkeur weg indien het louter voor reisvakanties gebruikt wordt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Chris » zo 26 aug 2018 10:31

WillyL schreef:
za 25 aug 2018 23:50

Les: staal zal wel steviger zijn, maar aluminium kan toch ook dienen en zelfs met wat geluk hersteld worden. Aluminium is lichter en mede daarom draagt het mijn voorkeur weg indien het louter voor reisvakanties gebruikt wordt.
Die les heb je dus gehad... Alu kan niet tegen buigen, dan knakt het.
Dat is ook exact wat Walker verkondigd, zij leveren Staal bij een luifel, dan heb je ook fabrieksgarantie.
Bij alu is de garantie 0,0..niksniet..
Voor een voortent gelden andere regels gewoon.
Jou les is dus dat je mazzel hebt gehad dat het met kunst en vliegwerk te repareren was en dat je nu voortaan reserve frame delen meeneemt.
Ik zou dat geen les willen noemen maar eerder kortzichtigheid...
Staal is heel zeker steviger... en daaraan gelijk... zwaarder dus.

En ook wij hebben in Spanje wel een heel stevige wind gehad... toen was ik echt blij met het stalen luifelframe.
De tent is minder gevoelig, daar kan de wind niet in/onder, frame is veel meer opgesloten a.h.w.
Daar kan dus wel Alu.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Chris » zo 26 aug 2018 10:34

JosD schreef:
za 25 aug 2018 23:34
RE.gif wat zie ik nu Chris, het rooster van je koelkast eruit......of was dit voor je briljante oplossing van de fans, ik ben de afgelopen zomervakantie heel blij geweest van je tip blij.gif
mrgreen.gif
Goed gezien Jos..
Nee hoor niks aan de hand, de bladen van de fannetjes even schoongemaakt, komt toch stof op, en net als met PC's... dan ga je ze horen.
( enne... mijn frame ligt ook achterin de auto voor de gewenste aslast..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Volvodriver » zo 26 aug 2018 12:09

Onze boogtent en luifel heeft 28 mm Alu. Geen staal. Dat is het voordeel van de boogconstructie. Dan kan je alles aluminium hebben.

henk
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 10 feb 2013 11:46

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door henk » zo 26 aug 2018 17:39

Hoi Chris.
M'n vrouw heb d'r oog laten vallen op een Atrium 300 tent,en een patio luifel. Dit setje is toch serieus geld. Heb jaren geleden ooit eens een nieuwe 3.50 m voortent gekocht, maar dat waren toen andere prijzen :lol: . Ik zal eens een keer gaan praten over hoe en wat. En ik heb ook nog de pech dat ik mijn omloop maat 2x in de tabel zie. De ene een maat kleiner dan de ander scratch.gif .

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal of aluminium buizen????

Bericht door Chris » zo 26 aug 2018 19:33

@ Henk.

Ik heb mijn set direct bij Walker zelf besteld/gekocht.
Zij hebben exact de maat voor bijna elke caravan... moet wel heel gek gaan als ze geen juist advies kunnen geven.
En.. mocht het dan toch niet goed zijn kan je ze er direct op aanspreken.
Ik was er erg content mee in ieder geval, perfect service en perfecte after sales.
( ik had voor de tent een Alu frame met Powergrips besteld, daar zat een manco in de powergrips, zonder problemen gecorrigeerd.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”