Ritsen

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank van Oers
Berichten: 3
Lid geworden op: di 9 mei 2017 12:25

Ritsen

Bericht door Frank van Oers » di 21 aug 2018 14:29

Wij hebben sinds dit jaar een nieuwe Hobby De Luxe 460LU. We hebben deze als jubileumpakket gekocht en kregen hierbij een voortent van Dorema: de Madrid. Hierin zitten ritsen van YKK (deur). De rest van de ritsen (uitneembare flappen) zijn van Opti. Deze ritsen komen op ons niet degelijk over, in elk geval niet zo degelijk als de YKK ritsen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Hobby DeLuxe 460 Lu achter een Ford C-Max 1.6 Eco Boost 150 pk
Samen een leuk staaltje Deutsche Gründlichkeit

Een Hobby is niet zomaar een hobby, maar wel MIJN Hobby

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ritsen

Bericht door Jan Br » di 21 aug 2018 15:58

Frank, welkom op dit forum, misschien is het leuk om je even verder voor te stellen.

Voor wat betreft je ritsen, beide merken worden veel toegepast bij tenten. Ook mijn gevoel zegt soms dat YKK ritsen degelijker zijn, maar de tijd zal het leren. Vervangen is best een uitgave en de panelen rits je minder dan de deur
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

koning

Re: Ritsen

Bericht door koning » di 21 aug 2018 16:07

Dag Frank, welkom,

het is aan een ieder hoe degene zich voorstelt, voor mij hoeft het niet meer te zijn dan je al hebt gedaan hoor.
Wat betreft de ritsen, waarschijnlijk zijn deze ooit eens vervangen.
Kun je misschien een foto plaatsen?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3606
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ritsen

Bericht door Niels83 » di 21 aug 2018 18:54

RE.gif
De caravan is nieuw zegt ts. Neem aan de tent ook
Laatst gewijzigd door Trina op do 30 mei 2019 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ritsen

Bericht door BertJan » di 21 aug 2018 23:08

De dorema Madrid is een starcamp Toscane voor een dealer gemaakt zodat hij zelf de prijs kan bepalen. De deurpost is een zware ykk 10 mm rits en deze gebruik je om de tent/luifel in te gaan. De andere ritsen zijn Optilon 8 mm ritsen op zich niet slecht maar lichter. De instekers van de optie 8 mm ritsen zijn wat kwetsbaar.
Doek van deze tent is dikte luifel doek 180 grams.
Geen kwalitatief hoogstaande tent maar ook niet slecht.

koning

Re: Ritsen

Bericht door koning » di 21 aug 2018 23:09

@Niels:
Dat is dus de vraag, zou het vreemd vinden als Dorema verschillende ritsen in een nieuwe tent zet.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ritsen

Bericht door BertJan » di 21 aug 2018 23:11

Dorema plaatst een zwaardere rits als deur omdat deze vaak wordt gebruikt. ( model van deze tent is met 1 deur inde voorzijde)

Volvodriver

Re: Ritsen

Bericht door Volvodriver » wo 22 aug 2018 07:30

RE.gif RE.gif
Caravan is nieuw. Bijbehorende voortent dus zeker ook want was jubileumpakket van de dealer. Een dealer gaat toch geen "tweedehandjes" weggeven in een pakket? En daarnaast is door Bertjan al een duidelijke uitleg gegeven over het verschil in ritsen.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Ritsen

Bericht door Aviva » wo 22 aug 2018 08:03

De genoemde Dorema Madrid ken ik zelf niet.
Wel ervaring met andere tenten van Dorema gehad die jaren geleden bij een caravan zat die wij toen kochten.
Dit was een reistent beetje vergelijkbaar met de multi nova van tegenwoordig denk ik.
Hier zaten plastic ritsen in. Ik vond ze wat aan de dunne kant.
Deze ritsen gingen binnen 3 jaar stuk, bij het dichtritsen ging de tent niet meer dicht.
Toen was ook te zien dat je rits al wat 'verpulverd"

Wij hebben bij onze huidige caravan ook Multi Nova Excellent (zat bij de caravan).
Ook hiervan vind ik de ritsen kwa kwaliteit niet heel bijzonder.

Er zijn merken die naar mijn idee kwalitatief betere ritsen plaatsen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Frank van Oers
Berichten: 3
Lid geworden op: di 9 mei 2017 12:25

Re: Ritsen

Bericht door Frank van Oers » vr 24 aug 2018 10:40

BertJan schreef:
di 21 aug 2018 23:08
De dorema Madrid is een starcamp Toscane voor een dealer gemaakt zodat hij zelf de prijs kan bepalen. De deurpost is een zware ykk 10 mm rits en deze gebruik je om de tent/luifel in te gaan. De andere ritsen zijn Optilon 8 mm ritsen op zich niet slecht maar lichter. De instekers van de optie 8 mm ritsen zijn wat kwetsbaar.
Doek van deze tent is dikte luifel doek 180 grams.
Geen kwalitatief hoogstaande tent maar ook niet slecht.
Bedankt voor je uitleg. Ik lees ook ergens dat de ritsen maar een jaar of 3 meegaan.
We zijn sowieso niet heel tevreden over de tent en luifel, dus denk ik wel dat we deze binnen een jaar of 3 gaan vervangen.
Niet zozeer het doek, maar wel de twijfels over de ritsen, de instekers van de ritsen en de stokken van de petluifel.
Hobby DeLuxe 460 Lu achter een Ford C-Max 1.6 Eco Boost 150 pk
Samen een leuk staaltje Deutsche Gründlichkeit

Een Hobby is niet zomaar een hobby, maar wel MIJN Hobby

yvobra
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 19 jun 2016 15:36

Re: Ritsen

Bericht door yvobra » do 30 mei 2019 13:46

Ik heb 2 verschillende zijwanden van Dorema. 1 met een YKK rits en 1 met een MAXI (runner) rits. De MAXI zijwand heeft namelijk een raam met een rooster erin en die zijn helaas niet meer los te verkrijgen. Dus wil ik proberen of deze past. De MAXI rits is van kunststof en de YKK van metaal. Weet iemand of dit gaat passen? scratch.gif

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ritsen

Bericht door BertJan » do 30 mei 2019 14:32

heb je de tent 2e hands gekocht, die ykk is waarschijnlijk een keer vervangen. of zit aan de zijde voor de uitbouw.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”