Voortent opzetten.

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Voortent opzetten.

Bericht door Niels83 » do 16 aug 2018 22:12

Hallo.

Ik zet mijn voortent steeds maar een beetje op naar eigen inzicht.

Ik heb een Dorema type onbekend van voor 2003 (geen ingenaaide stormband aansluiting).
De tent is 2,70meter diep bij 4 meter breed. Iemand enig idee van een stokken plan. Ik houd steeds 4 stokken over ik dacht aan dwars stokken maar dat gaat niet passen.

Daarbij zit ik wat rond te kijken hoe men zo'n ding nu afscheert. Maar daar heeft iedereen zijn gedachtte over, sommige doen niks andere alleen een stormband weer anderen een stormband en alle scheerlijnen ook onder de ramen.
En wat voor mij helemaal nieuw is een scheerlijn loodrecht langs de stok naar beneden of zelfs rond de stok gedraaid. Wat is het nu daar van?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Voortent opzetten.

Bericht door deusjevo » do 16 aug 2018 22:23

Je hebt hem al eens opgezet denk ik want je houdt stokken over.
Wellicht voor een extra losse luifel ervoor?

Maak eens een fotootje, praat wat makkelijker
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Voortent opzetten.

Bericht door deemster07 » do 16 aug 2018 22:35

Verandastokken? (Of hoe die dingen maar heten)
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Voortent opzetten.

Bericht door vso1 » vr 17 aug 2018 00:34

de stokken die je overhoud hoe zijn die te bevestigen, open buis, buisklem, haak of "punt"

je hebt verandastangen, stormstangen, extra dakdragers .. (dwarsliggers en lengte liggers) .. vanaf omloop maat 10 of 11 (vermeld die aub even voor ons) heb je niet 3 maar 5 stangen voor je voortent nodig. dit ligt ook aan het weer en de omstandigheden .. bv winters weer (sneeuw) loop je kans op extra gewicht van sneeuw en dan wil je gewoon zoveel mogelijk sterkte hebben voor je dak en "wanden" tegen doorbuigen en schade aan de voortent. (iets puntiger opzetten is dan ook handiger) en vooral de sneeuw zsm te verwijderen..

Betreft scheerlijnen,haringen en stormbanden is het vrij simpel, zit je in een omgeving waar de wind relatief kalm is (bv nederland) kan je met een paar scheerlijnen af, in dalen en bergen en mistral(stormwinden) is het wijsheid gewoon alles vast te nagelen en elke haring / scheerlijn en stormband te benutten. Je zal de eerste niet zijn waarbij de luifel en/of voortent "wegwaait" en schade brengt aan de caravan.

sommige doen hun stormband over de stokken heen en dan pas de voortent .. en sommige over de voortent heen, bij aankomst is het dus ook handig even naast het bekijken v.d camping waar je neerstrijkt .. ook even te bekijken hoe de mensen hun tent vast zetten.

De wijze waarop men haringen en stormbanden toepast hangt dus erg af van het gebied waar je je bevind (en de duur) .. voor een lange(re) duur is het vaak wel handig om tijd te besteden aan het opzetten. Voor een enkele dagen .. kan je redelijk een weer app bekijken en je opzet plan daarop afstemmen. met uitzondering van rukwinden enzv. wanden zijn niet alleen bedoeld bv om privacy te bedienen maar ook om extra bevestigings punten (haringen) te kunnen slaan. (en de wind slaat er moeilijker "onder" .

De hoek van de haring en de scheerlijn is ook erg relevant .. en vertrouw ook niet altijd op wat je buren doen.. als jij met een ruk aan de touw de haring eruit kan trekken is dat gewoon verkeerde bevestiging. Het doel van een scheerlijn is de tent aan de grond te bevestigen..

paar makkelijke tips tot slot.
- schuif je tent in de "rails"
- bevestig de stokken en zet ze op een "beginspanning"
- rits de wanden erin (allemaal)
- zet je scheerlijnen (niet stormbanden) uit en sla ze vast, draai nu je stokken los en herspan de scheerlijnen waar nodig. en zet je stokken nu vast op "eindspanning"
- bepaal of je de wanden "vastzet" begin met de hoeken (van caravan naar hoek, hoek en terug naar caravan) werk dan de hoeken en wanden af (let op de deuren die je open wilt doen)
- indien je geen wanden wilt hebben, haal ze eruit en berg ze op (wanden kan je nu met gemak terugritsen mocht het weer omslaan)
- stormband kan je nu bevestigen (niet te los/te strak) de veer moet nog kunnen bewegen maar niet te veel
- ga verder met luifel/uitbouw. (ja je kan de luifel direct eraan zetten, dat is een keuze)

Als je extra stokken hebt, zou ik ze gebruiken.. (je hebt ze mee immers) .. bij regen is het bv erg prettig en houd je geen "waterzakken" over. Storm of veranda stokken geld het zelfde voor ...

En je leert vanzelf door ervaring wat voor jou uiteindelijk prettig zal zijn, iedereen heeft zijn eigen denkwijze erover.. maar iedereen campeert ook anders.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Vino » vr 17 aug 2018 08:59

Het touw om een staander gedraaid? Dit word gedaan bij de midden staander om te voorkomen dat deze bij wind omhoog kan springen.Als deze staander "omhoog"kan met wind kan hij ook naar links-rechts-voor en achter .Hierdoor zal de staander door de schuine stand langer zijn, omvallen met alle ellende van dien.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Hobby Linka » vr 17 aug 2018 11:54

RE.gif

Daar is een veel handigere oplossing voor.

luifelstok houder.PNG
luifelstok houder.PNG (126.4 KiB) 1705 keer bekeken
Google maar eens op luifelstokhouder. Kost rond de € 20,00. Ik heb ze ook en werkt perfect. Ook bij het opzetten en afbreken van de luifel blijven de stokken staan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Voortent opzetten.

Bericht door iemand » vr 17 aug 2018 14:05

combinatie van beide is dan het ideaal thumbup.gif

touwtje om elke stok is zowiezo aan te raden, voorkomt dat de boel de lucht in kan whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

AJ.Wijk

Re: Voortent opzetten.

Bericht door AJ.Wijk » vr 17 aug 2018 15:17

Niels kijk eens op de site van Dorema daar staat wel een tekening op hoe je een tent frame op moet zetten
suc 6
Arie

martijn v o

Re: Voortent opzetten.

Bericht door martijn v o » vr 17 aug 2018 15:17

Het is meer dat de stok omhoog kan wippen door de wind en dan de schuifverbinding lostrekt.
Daarom wikkel ik een touwtje om de stok heen.
Beneden zit ie vast met een traprubber.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Jan van Vijven » vr 17 aug 2018 19:43

Net even van RVS laten maken....
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Chris » vr 17 aug 2018 21:06

Hobby Linka schreef:
vr 17 aug 2018 11:54
RE.gif

Daar is een veel handigere oplossing voor.


luifelstok houder.PNG

Google maar eens op luifelstokhouder. Kost rond de € 20,00. Ik heb ze ook en werkt perfect. Ook bij het opzetten en afbreken van de luifel blijven de stokken staan.
Beaam ik ook...
Na de tip van HL vorig jaar ook aangeschaft.
Is de ideale manier om verschuivende stokken tegen te gaan.
Natuurlijk moet je wel een scheerlijn gebruiken om de boel aan de grond te houden.
Anders moet het Vleugel heten n.l.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Niels83 » ma 20 aug 2018 22:50

De over gebleven stokken waren idd voorhet luifeltje aan de tent

Thnxs

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Chris » ma 20 aug 2018 22:53

Gelukkig... kan jij ook weer rustig slapen.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Unplugged » ma 20 aug 2018 23:04

Hobby Linka schreef:
vr 17 aug 2018 11:54
Google maar eens op luifelstokhouder. Kost rond de € 20,00. Ik heb ze ook en werkt perfect. Ook bij het opzetten en afbreken van de luifel blijven de stokken staan.
Op de term 'luifelstokhouder' krijg ik nauwelijks resultaten op Google. Wel een verwijzing naar lieverkamperen.nl maar die site is of uit de lucht of onbereikbaar.
Obelink en De Wit kennen beide dit woord ook niet.
Als ik Google laat zoeken op de afbeelding krijg ik ook geen resultaten.

Volvodriver

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Volvodriver » di 21 aug 2018 07:04

RE.gif
Kijk dan eens op de site van Veneboer in Drachten

Edit: ze zijn momenteel niet beschikbaar. .

joseke
Berichten: 48
Lid geworden op: za 20 feb 2010 16:12
Locatie: Zuid Limburg

Re: Voortent opzetten.

Bericht door joseke » di 21 aug 2018 09:12

Wij hebben hier in Zuid Limburg ook alle kampeerwinkels bezocht met een foto van de luifelkstokhouders.
Helaas niemand heeft deze. Diverse bekende winkels in Brabant gebeld of gemaild maar niemand kan ons helpen. Via google ook niks te vinden. Een goede tip is dus welkom.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Jan Br » di 21 aug 2018 09:49

RE.gif

Ik zou niet weten waar ik die luifelstokhouders zou moeten gebruiken bij een Kampa opblaastent. knipoog.gif blij.gif whistle.gif

Bij mijn luifel gebruik ik de grondplaten van Peggy Peg, topoplossing. thumbup.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Hobby Linka » di 21 aug 2018 14:45

Unplugged schreef:
ma 20 aug 2018 23:04
Op de term 'luifelstokhouder' krijg ik nauwelijks resultaten op Google.
Inderdaad. Vreemd, want dat was de zoekterm waar ik ze ooit op had gevonden. We gaan morgen een dagje naar Winterswijk. Zal wel even kijken hoe ze daar worden genoemd.

Wordt vervolgd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Volvodriver

Re: Voortent opzetten.

Bericht door Volvodriver » di 21 aug 2018 15:21

RE.gif
Ooit heb ik hier ook naar gezocht. En ben toen net als Hobby Linka bij Veneboer in Drachten terechtgekomen. Dat is/was de enige zaak die ze toen op voorraad had. Nu is de online status daar ook "momenteel niet leverbaar". Bij Obelink heb ik ze nooit gezien.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op di 21 aug 2018 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.

joseke
Berichten: 48
Lid geworden op: za 20 feb 2010 16:12
Locatie: Zuid Limburg

Re: Voortent opzetten.

Bericht door joseke » di 21 aug 2018 15:25

Op de afbeelding bij Veneboer staat duidelijk luifelstokhouders op de verpakking. Ze zijn van Lafuma.
Op de website van Lafuma staan ze helaas ook niet.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”