voortent opzetten met drie stokken

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
biodynamisch
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 jun 2018 14:11

voortent opzetten met drie stokken

Bericht door biodynamisch » do 28 jun 2018 14:28

Dag beste mensen,

Bij onze tweedehands gekochte caravan zit een voortent met aanritsbare luifel, welke ook los als luifel kan worden gebruikt. Er zit een enorme vracht aan stokken bij het geheel en volgens de folder van Gerjak zou je zelfs alleen de luifel met heel wat stokken op moeten zetten. Maar de luifel staat ook al mooi en heel snel met alleen drie stokken. Dus vroeg ik me af, wat is er tegen om ook de voortent alleen met drie stokken op te zetten? De Atomatent werkt ook zo en van mij hoeft de voortent niet altijd helemaal strak te staan. Of is het een dom idee? Ik stel deze vraag nu vooraf, omdat de voortent wel 50 kg weegt :)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door RichTrip » do 28 jun 2018 14:35

T'is wel een binnenkomer op dit forum scratch.gif

"Ik vindt dat de banden van mijn auto best wel snel slijten en dat kost mij best veel geld om deze steeds te vervangen. Kan ik ook volstaan om slechts 1 wiel te monteren en daarmee te gaan rijden?

Ik denk dat je het antwoord dus al wel een beetje weet mrgreen.gif
Als je tent 5 dakliggers heeft, dan kun je overwegen er twee weg te laten (de zogenaamde tussenliggers). Maar dan kun je wel sneller kuilen in het dak krijgen waar water in kan blijven staan.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Volvodriver

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door Volvodriver » do 28 jun 2018 14:35

Allereerst welkom.

Het lijkt mij een heeeeel slecht idee om je standaard voortent met slecht drie staanders op te zetten. Je krijgt deze niet afgespannen omdat de spandraden daarvoor ontbreken. Het frame geeft een standaard tent zijn vorm en windvastheid. Een Atomatent krijgt op een heel andere manier zijn windvastheid.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door Chris » do 28 jun 2018 16:09

Hallo Byodynamisch..

Welkom op dit leuke en informatieve forum.
En om maar met je vraag in huis te vallen...
NIET DOEN...
De frame zit er niet voor niets bij, daarmee voorkom je een drama tijdens b.v. een regenbui of een windvlaag.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door Micky » do 28 jun 2018 16:56

Als je pech hebt en dat krijg je een keer met forse regen, dan vormt er een waterzak in je dak en voordat je wakker bent is je tent ingestort en zijn je stokken geknakt, als je het echt te veel werk vind kun je overwegen om een ander soort tent te kopen, bijv. een opblaasbare of een tent met een boogstok zoals Unico of Fortex bijv.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

biodynamisch
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 jun 2018 14:11

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door biodynamisch » do 28 jun 2018 19:40

Bedankt voor al jullie reacties. Het idee kwam na het zien van http://www.atomatent.nl/luifels.html Voor de beginner ziet dit er bijna hetzelfde uit als een voortent zonder voordeuren, vandaar. Maar deze luifels hebben, zie ik nu een hogere middenstok, waardoor eventueel regenwater goed kan worden afgevoerd, wat bij de voortent zonder frame minder goed zal gaan. Maar als het niet regent, en de tent is wel met stormbanden vastgezet is er dus eigenlijk geen bezwaar. Het is niet mijn bedoeling de voortent met drie tentstokken op te zetten en vervolgens weken te blijven staan. In dat geval is het gebruik van het frame natuurlijk altijd zinvol. Maar als ik weet korter te zullen blijven, zeg een dag of drie, dan maakt het wel heel veel uit of je drie stokken neerzet of het gehele frame moet opbouwen. Maar nog gemakkelijker is dan een Obelink lichtgewicht voortentje op te zetten in 10 minuten, maar minder mooi.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door sander_knaus » do 28 jun 2018 19:46

Een voortent frame staat toch gewoon in 5 minuten? Ik snap de winst niet
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door RichTrip » vr 29 jun 2018 11:48

biodynamisch schreef:
do 28 jun 2018 19:40
......Maar als het niet regent, en de tent is wel met stormbanden vastgezet is er dus eigenlijk geen bezwaar. Het is niet mijn bedoeling de voortent met drie tentstokken op te zetten en vervolgens weken te blijven staan. In dat geval is het gebruik van het frame natuurlijk altijd zinvol. Maar als ik weet korter te zullen blijven, zeg een dag of drie, dan maakt het wel heel veel uit of je drie stokken neerzet of het gehele frame moet opbouwen......
Wel een beetje eigenwijs zo scratch.gif
Als je de tent opzet met alleen drie tentstokken, dan moeten de stormbanden naar voren vastgezet worden, anders stort de boel in. Om de tent uberhaupt een beetje strak te krijgen, dan moeten de stormbanden de boel zo stevig op zijn plek houden, dat die drie stokken de krachten nooit kunnen houden.

Met een beetje pech vallen de drie stokken richting de caravan en drukken zo een paar putjes in de zijwand (en met nog meer pech zo door het tentdak....).

Zeg in ieder geval niet dat we je niet gewaarschuwd hebben.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door Unplugged » vr 29 jun 2018 13:15

Je blijft volhouden in je vergelijking van een Atomatent en een Gerjak voortent. Zelfs als je de zij- en voorwanden eruit laat, is zo'n voortent met zijn zware tentdoek echt wel een stukje zwaarder dan die luifels die je op de site van Atoma ziet. Je geeft zelf al aan dat de voortent 50 kg weegt. Dat is heel wat zwaarder dan een luifeltje van dunne stof. Door dat gewicht zakt het dak van je voortent in. Om dat te voorkomen moet je de staanders schuinzetten en met lijnen en haringen vastzetten. En dan nog zul je zien dat het zware dak inzakt.

Ik denk dat je te veel opziet tegen het opzetten van een voortent inclusief liggers tussen de staanders onderling en liggers tussen de staanders en de caravanwand. Het lijkt veel werk. Je spreekt over een enorme vracht aan stokken; daaruit maak ik op dat je het nog niet het overzicht hebt en de tent waarschijnlijk nog niet hebt opgezet of het frame een keer hebt uitgelegd. Die enorme vracht valt ook wel mee. Zoek het een keer uit zonder op te zetten, markeer de stokken die in elkaar geklikt moeten met identieke kleuren isolatietape. Bedenk daarbij dat de dakliggers die tussen staanders en caravan onderling uitwisselbaar zijn, dus daar kun je dezelfde kleuren tape gebruiken. Hetzelfde geldt voor de linker- en rechterstaander, en voor de liggers die tussen de linker- en middenstaander en de rechter- en middenstaander zitten. Daarnaast heb je wellicht nog twee liggers die met klembeugels aan je liggers tussen de staanders en met een haak aan je caravan bevestigd worden (of die tussen de dakliggers bevestigd worden met klembeugels). Tot slot is er de middenstaander die langer is dan de twee buitenstaanders.
Hierbij zou ik stokken die in elkaar geschoven kunnen worden en met buisklemmen of vleugelmoeren vastgezet moeten worden, al in elkaar te schuiven en zo bij elkaar houden. Dat scheelt een hoop uitzoekerij.
Dat betekent dat je met vijf kleuren tape al een prima systeem kan maken. Deze stokken doe je in één stokkenzak.

Je schrijft dat je ook een luifel hebt voor aan de voortent. Die zal ook staanders, liggers tussen de staanders en liggers tussen de staanders en het frame van de voortent hebben. Daar doe je hetzelfde mee als je uitgezocht hebt hoe alles bij elkaar hoort. Ook dit doe je in één, aparte, stokkenzak.

De waarschuwingen die al eerder geschreven zijn, ga ik niet herhalen.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door EricS » vr 29 jun 2018 13:16

Hallo Byodynamisch..

Kan je ons aangeven welke Gerjak je hebt?

Mocht je toevallig de Cross Over (heb ik ook...) hebben dan klopt het dat er heel veel stokken bij zitten, en niet voor niets !

zoals je al schrijft is het een zware tent, dit behoeft wel enig stevig 'bouwwerk'..dus zijn 3 stokken echt te weinig.
Gerjak Cross Over.JPG
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door Chris » vr 29 jun 2018 13:19

Je wilt toch geen voortent die er als een vuilniszak voor hangt scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door Volvodriver » vr 29 jun 2018 13:52

RE.gif RE.gif
Dat is wel een heel mooie en aparte voortent.
Jammer dat ie niet meer gemaakt wordt. (Gerjak is failliet zoals je waarschijnlijk wel weet)

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door EricS » vr 29 jun 2018 17:39

RE.gif
Helemaal eens...
Van eens stormtent kampeerders naar caravan...er moest een voortent komen die nog iets van de tent deed herleven...
Dichte zijwanden, extra diepe petluifel met extra stokken en de mogelijkheid alles open te klappen....heerlijk !

Veel werk maar dan staat er ook iets thumbup.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

biodynamisch
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 jun 2018 14:11

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door biodynamisch » za 30 jun 2018 11:10

Bedankt voor ook de nieuwe reacties. Ik ben naar dit forum gekomen als beginnend caravanner die niet zelf opnieuw het wiel wil gaan uitvinden. Soms is het immers zo dat er gaandeweg behalve ingewikkelde oplossingen in bepaalde gevallen ook heel simpele oplossingen zijn gekomen. Daarvoor kun je dan altijd beter aankloppen bij ervaren mensen op het betreffende vlak. En dat is wat ik nu heb gedaan. Duidelijk: de consensus is dat je een zware voortent niet met drie stokken op kunt zetten i.v.m. gevaar voor inzakken, vanzelf of na een regenbui en/of harde wind. Mijn vraag ontstond omdat de Gerjak Veranda Plus voortentluifel die bij de Gerjak Diano Trendy ook met heel wat buizen/stokken kan worden opgezet, maar eveneens heel goed staat met slechts drie stokken. Een voortent en een luifel vind ik erg praktisch en ik begrijp dat het opbouwen van zware voortenten en luifels voor velen goed te doen is, maar als de geprefereerde methode is dat je echt alle stokken gebruikt, zal ik gaan uitzien naar een eenvoudiger optie. We zijn allemaal verschillend en daarom zie je behalve piepkleine vintage caravans met Pipo voortentjes/luifels ook splinternieuwe en grote en zware caravans rondrijden, waar dito voortenten en luifels aan vastgezet kunnen worden. Voorlopig voldoet voor ons de lichtgewicht San Antonia van Obelink uitstekend. Het hierboven ook al geopperde alternatief opblaastent vind ik ook het onderzoeken waard. Prettige vakantie allemaal!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door Micky » za 30 jun 2018 22:39

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door Kipke98 » za 30 jun 2018 22:39

Atomatent luifel ook verkrijgbaar met twee voorwanden. Hier aan een Kip Kompakt maar ook gezien op een grotere caravan tijdens de 'najaarsshow' van Atomatent.
Staat als een snaar. Net als de luifel aan onze SMV. 3 stokken en scheerlijnen kunnen voldoende zijn.
Menig stevig onweer aan de Atlantische kust overleeft.
Het strak zetten van alle season doek blijft wel een kunstje. Ik heb nu een schuifluifel van Reda met drie stokken staan aan de Kip ipv het meegeleverde frame maar ben nog niet 100% zeker dat dat een stevige regen bui overleeft zonder extra maatregelen.
DSC02043.jpeg
DSC02803-EFFECTS.jpeg

biodynamisch
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 jun 2018 14:11

Re: voortent opzetten met drie stokken

Bericht door biodynamisch » zo 1 jul 2018 14:02

Klinkt goed Kipke, en staat mooi!!

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”