Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Ruud+Petra

Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » di 15 aug 2017 20:28

We hebben een Unico Verona en ook een Fiamma etuiluifel.

Desalniettemin overwegen we om een opblaasbare voortent aan te schaffen. Met name mijn vrouw heeft er geen zin in om die Unico, als we binnenkort twee maanden naar Spanje gaan, elke week of elke twee weken weer op en af te breken. Deels geef ik haar daar ook wel gelijk in.

En die Fiamma is prima als je even ergens een of twee dagen staat, maar niet voor langere tijd. Want stormvast is hij natuurlijk niet en omdat je vooral 'savonds in die periode wat meer beschut wilt zitten is dat ook geen goed alternatief.

Vandaar mijn verzoek om jullie ervaringen met die opblaasbare voortenten te melden. En graag geen opmerkingen van degenen die er geen ervaring mee hebben, of ze ze wel of niet mooi vinden, of het opzetten van een Verona wel of niet veel werk is. Want dat voegt niets toe en had ik dit topic wel in de babbelbox geplaatst onder de naam: Wat vinden jullie van een opblaasbare voortent? knipoog.gif
En ik heb ook wel gezocht op dit forum naar informatie maar behalve dat er her en der wat over geschreven wordt heeft dat te weinig info opgeleverd. Vandaar dit topic.

We zullen trouwens ook naar de caravanbeurs in Dusseldorf gaan. Want ik ga ervan uit dat daar voldoende te zien is, ook op dat gebied. Kan ik ook weer eens kijken hoe andere caravans er uitzien. Gelukkig zijn we het er trouwens beiden over eens dat er absoluut geen andere caravan hoeft te komen want we zijn heel tevreden met wat we hebben. Iedereen vindt dat zijn eigen caravan de mooiste, de beste, etc. is. En dat vinden wij ook.

blefke
Berichten: 4601
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door blefke » di 15 aug 2017 20:39

RE.gif
Zo wel streng jij mrgreen.gif
Als je je verveeld in Randwijk, rij dan eens naar vakantie wereld in Margraten.
Deze hebben boven een paar opblaasbare voortenten staan.
Mijn ervaring is dat je daar goede service en uitleg krijgt.
Altijd leuk om daar een uurtje rond te snuffelen knipoog.gif


blefke

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door janvijn » di 15 aug 2017 20:40

Om dezelfde reden hebben wij onze Unico Genua omgeruild voor een Kampa Rally Air (390). We hebben pas 1 week ervaring op kunnen doen met deze air tent, maar de eerste indruk is prima. Wij hebben, omdat we voor gemak gingen, er ook een elektrische pomp bij genomen, en dat werkt perfect. We hebben nog wel overwogen om een air tent te kopen met Ten Cate doek, maar toch gekozen voor de meest gekochte op dit moment.
Veel succes met het maken van je keuze, met vriendelijke groet
Jan Vijn
Bijlagen
IMG_0636.JPG

Diny
Berichten: 3880
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Diny » di 15 aug 2017 20:51

Als je via de zoekfunctie 'opblaasbare voortenten' ingeeft vind je wat leesvoer.

Geen ervaring, maar denk je deze suggestie niet te mogen onthouden knipoog.gif

Ruud+Petra

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » di 15 aug 2017 21:34

blefke schreef:RE.gif
Zo wel streng jij mrgreen.gif
Als je je verveeld in Randwijk, rij dan eens naar vakantie wereld in Margraten.
Deze hebben boven een paar opblaasbare voortenten staan.
Mijn ervaring is dat je daar goede service en uitleg krijgt.
Altijd leuk om daar een uurtje rond te snuffelen knipoog.gif
blefke
Ha ha.
Weet je, ik heb gewoon geen zin in reacties in de trant van:
Dat lijkt me niets. Zoveel werk is dat toch niet; ik zet hem in een kwartiertje op. Ik vind ze lelijk, etc.
En dank voor je tip; we zullen er zeker gaan kijken. Mijn vrouw is al naar Stassar in Brunssum gegaan maar die hadden haast niets staan.

Ruud+Petra

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » di 15 aug 2017 21:39

Diny schreef:Als je via de zoekfunctie 'opblaasbare voortenten' ingeeft vind je wat leesvoer.

Geen ervaring, maar denk je deze suggestie niet te mogen onthouden knipoog.gif
Diny,
Dank. Ik heb dat inderdaad al gedaan maar het is allemaal een beetje versnipperd. Maar ik zal er toch nog eens doorheen bladeren.
Enne ......aan dit soort reacties heb ik natuurlijk wèl wat. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Jan van Vijven » di 15 aug 2017 21:52

Ik durf bijna niets te zeggen...heb zelf geen ervaring...


Wij hebben iemand gesproken die er spijt van had, bij wind niet stevig en al enkele keren lekke band gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7098
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door karelV » di 15 aug 2017 22:02

Ruud+Petra schreef: Kan ik ook weer eens kijken hoe andere caravans er uitzien. Gelukkig zijn we het er trouwens beiden over eens dat er absoluut geen andere caravan hoeft te komen want we zijn heel tevreden met wat we hebben. Iedereen vindt dat zijn eigen caravan de mooiste, de beste, etc. is. En dat vinden wij ook.

Even off topic; Wij vinden onze caravan nou niet zo denderend mooi dus................... mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif

on topic; wij hebben geen ervaring dus suc6 met de zoektocht...........en wij vinden het lelijk awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ruud+Petra

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Ruud+Petra » di 15 aug 2017 22:09

RE.gif
mrgreen.gif thumbup.gif awhoea.gif

koning

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door koning » di 15 aug 2017 22:33

RE.gif RE.gif RE.gif
Tja, " wij hebben iemand gesproken", dat is blijkbaar 1 persoon.
Ik heb iemand gesproken die erg tevreden was over zijn Kampa......... whistle.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7098
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door karelV » di 15 aug 2017 22:35

RE.gif

Niet mij.......... awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Micky » di 15 aug 2017 22:37

Ik heb ze ook al eens zien indeuken op de camping, maar ik ben ook maar 1 persoon... het principe spreekt me wel aan


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Dukcer » di 15 aug 2017 23:01

Mij ook, alleen ben ik benieuwd hoe ze het doen als het erg warm is, de lucht zet dan flink uit met alle gevolgen of zie ik dat verkeerd en hebben ze een soort reduceerventiel?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Micky » di 15 aug 2017 23:15

RE.gif

nee en de tent van onze Engelse buren in 2016 bleef gewoon netjes staan bij 35 graden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Lotte » di 15 aug 2017 23:40

Wij hebben een DWT air ,en zijn er best wel tevreden van.
Muggendicht afsluiten zit er wel niet in omdat het ons blijkbaar niet lukt om de tent perfect tegen de caravan te doe aansluiten, zelfs niet met de bijgeleverde mouse kleefbanden.
Afdichting onder de caravan is blijkbaar ook een invalsweg voor de muggen.
Wij hebben een fendt met verlaagde instap en moeten bijgevolg deze afdichting in meerdere stukken inschuiven, ligt misschien aan ons.
De tent zelf staat als een (stevig) huis zelfs bij hevige rukwinden, op voorwaarde dat ze netjes afgespannen is natuurlijk.
Nog nooit water binnen gehad en zet behoorlijk snel, in ieder geval veel sneller dan een traditionele voortent.
Nadeel,er zijn géén wanden om uit te ritsen om er een luifel van te maken.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Grtz
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Micky » di 15 aug 2017 23:42

RE.gif

dat laatste is echt killing, zelfs in April gaat bij ons regelmatig de voorwand naar beneden (veranda) als het weer lekker is, dit soort materiaal wordt ook direct heet, dus openen is echt gewenst :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stronk
Berichten: 793
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door stronk » wo 16 aug 2017 07:55

Dukcer schreef:Mij ook, alleen ben ik benieuwd hoe ze het doen als het erg warm is, de lucht zet dan flink uit met alle gevolgen of zie ik dat verkeerd en hebben ze een soort reduceerventiel?
Hebben ooit een Karsten tent gehad. 3,60x3,60. Das best een forse tent. De buizen, van brandweerslangen gemaakt, moesten op 6 bar opgepompt worden. Heeft hete zomers doorstaan en zou mij daar niet druk (woordspeling) over maken.
Prima concept zo'n oppompbare voortent.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » wo 16 aug 2017 09:20

Sinds 2005 hebben we een Karsten oppompbare voortent.
Ik schrijf met nadruk oppompbare omdat opblazen tot 4 Bar niet lukt mrgreen.gif
Het is een ontzettend sterke en ruime tent die zware stormen met gemak kan weerstaan.
Het enige nadeel vinden wij het gewicht maar als'ie eenmaal staat, staat'ie als een huis!
En dan nog een aanvulling op een eerder bericht, alle wanden kunnen omlaag of/en eruitgeritst worden.
Dan staan alleen de buizen nog met het dak en heb je een grote luifel, die je ook met een extra luifel nog kunt uitbreiden.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door janvijn » wo 16 aug 2017 09:47

Met alle respect over de twee hierboven geschreven reacties, maar als ik onze tent zou oppompen tot 4 en in het andere geval tot 6 bar, dan stijgt hij op.
Ik kan me bij de opgegeven waarde ook niks voorstellen, onze Kampa wordt onder een druk gezet van tussen de 9 en 11 Psi, dat is iets meer dan een halve bar.
Halen jullie niet twee dingen door elkaar.
6 bar in een tent"stok" is echt gevaarlijk, een caravanband van een beetje caravan staat op iets meer dan 4 bar, ga maar na waar je het dan over hebt, ik denk dat het niet waar is.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

JaapB

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JaapB » wo 16 aug 2017 09:52

Ruud, ik weet wel dat je ze in GB heel veel ziet.
Een keer een Engelsman gesproken en die zei dat door de vorm de wind weinig kans heeft.
Zo'n tent heeft natuurlijk ook geen (overstekende) petluifeltje.
Qua werk met opzetten viel het mij tegen.
Vooral het gewicht. Die luchtslangen zitten natuurlijk in het tentdoek ingenaaid en dat moet je allemaal optillen als je hem met de pees door de rails schuift.
Mijn ervaring is dus van het kijken naar een ander en een conclusie getrokken.
In de showroom is het makkelijk, even leeg laten lopen en oppompen.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door JanPunne » wo 16 aug 2017 10:22

janvijn schreef:Met alle respect over de twee hierboven geschreven reacties, maar als ik onze tent zou oppompen tot 4 en in het andere geval tot 6 bar, dan stijgt hij op.
Ik kan me bij de opgegeven waarde ook niks voorstellen, onze Kampa wordt onder een druk gezet van tussen de 9 en 11 Psi, dat is iets meer dan een halve bar.
Halen jullie niet twee dingen door elkaar.
6 bar in een tent"stok" is echt gevaarlijk, een caravanband van een beetje caravan staat op iets meer dan 4 bar, ga maar na waar je het dan over hebt, ik denk dat het niet waar is.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Tja, het is nu eenmaal wel zo.
Onze voortent moet opgepompt worden tot 3,5 a 4 Bar.
Ik denk echter wel dat ik weet waarom u denkt dat het niet waar is.
De zware kwaliteit van de buizen, brandweerslangen, laten het namelijk wel toe.
En het is ook een vereiste, anders staat de tent niet zo als deze zou moeten staan.
Vergeet ook niet dat Karsten de eerste was met dit concept.
Oer Westfriese degelijkheid die niet te vergelijken valt met de tegenwoordige generatie oppomptenten.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Useless
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door Useless » wo 16 aug 2017 10:28

janvijn schreef:Met alle respect over de twee hierboven geschreven reacties, maar als ik onze tent zou oppompen tot 4 en in het andere geval tot 6 bar, dan stijgt hij op.
Ik kan me bij de opgegeven waarde ook niks voorstellen, onze Kampa wordt onder een druk gezet van tussen de 9 en 11 Psi, dat is iets meer dan een halve bar.
Halen jullie niet twee dingen door elkaar.
6 bar in een tent"stok" is echt gevaarlijk, een caravanband van een beetje caravan staat op iets meer dan 4 bar, ga maar na waar je het dan over hebt, ik denk dat het niet waar is.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
En dat is nu net het grote verschil tussen zo'n Kampa Air en een Karsten. De laatste pomp de inderdaad op tot zo'n 4 tot 6 bar. Is dan waarschijnlijk ook de reden dat deze zelfs bij een behoorlijke storm geen krimp geeft terwijl ik Kampa Air voortenten bij een redelijk forse wind al naar binnen heb zien buigen.
Karsten gebruikt dikke brandweerslangen als tube en deze zijn vrijwel onverwoestbaar bij normaal gebruik. Ik heb zowel tenten als voortenten van Karsten gehad en betere oppompbare (voor)tenten vind je niet. Aleen is de prijs helaas het dubbele dan van bijv. zo'n Kampa.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door blastaway » wo 16 aug 2017 10:33

Wij zijn ook in de race voor zo'n tent. Ook gekeken bij vakantiewereld. Tot daar 3 luchtbanden ter reparatie lagen. Nu twijfelen wij weer. Ik wis die zware stokken niet meer meenemen en niet meer zo klooien met opzetten. Wij zijn veel korte weekenden weg tijdens het hele jaar en de omnistor voldoet in de zomer, maar andere jaargetijden soms te weinig.
Ik blijf dit topic volgen en ben benieuwd naar je keuze.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

stronk
Berichten: 793
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door stronk » wo 16 aug 2017 11:56

janvijn schreef:Met alle respect over de twee hierboven geschreven reacties, maar als ik onze tent zou oppompen tot 4 en in het andere geval tot 6 bar, dan stijgt hij op.
Halen jullie niet twee dingen door elkaar.
Bron Karsten:
Zo gaat in beide slangen zo'n 4 bar.
Wij hadden dan ook de 3,60x3,60 tent. Hoogste punt 2,40m. Moest echt 6 bar in. Joekel van een ding met slangen zo dik als mijn bovenarm awhoea.gif. Deze grootte wordt niet meer gemaakt. Windje 9 geen enkel probleem. Die Kampa's heb ik zien staan en even mee gespeeld. Slappe vaatdoeken vond ik het.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ervaringen met opblaasbare voortenten

Bericht door nonblond » wo 16 aug 2017 12:26

Hebben jullie een zijwand bij de etuiluifel? Dan kun je nl. ook goed uit de wind zitten. Als je storm verwacht rol je hem simpel in. En als je dat niet verwacht toch goed afzekeren met stormbanden. Ik heb meestal twee banden aan de luifel zelf en een lange er dwars overheen heeft al behoorlijke windkracht overleefd. Gezien eerdere reacties vraag ik mij af af je veel sneller bent met een opblaasbare voortent of dat je veel moet inleveren op de kwaliteit.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”