Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Aan de boogstok zit toch een extra oog (waaraan ook de bevestiging van de spanband zit), die je met een haring vast in de grond zet. Op die manier schiet de boogstok ook niet weg.
Of mis ik iets?
Of mis ik iets?
Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
RE.gif RE.gif
Bedankt. Overigens gebruik ik idd ook rotspennen met kunststof kop. En inderdaad in dezelfde haakjes als voor de spanband.
Bedankt. Overigens gebruik ik idd ook rotspennen met kunststof kop. En inderdaad in dezelfde haakjes als voor de spanband.
-
- Berichten: 1683
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Wij zetten m altijd zo neer, deze tip kwam van de fam Bax
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
RE.gif
Ik kan me niet voorstellen dat bij deze variant het doek mooi strak zal staan.
Er blijft dan immers geen sjorband meer over waarmee het doek vanaf de caravan strak wordt getrokken.
En wat die fixatie van de boogpoten betreft, zie mijn foto aan het begin van dit topic.
De door Unico geleverde pennen met haakse koppen bleken bij mij niet te voldoen.
Bij een flinke storm kwam er beweging in poot en schroef waarna die schroef over de haakse kop schoof.
Ik gebruik daarom voortaan de door PD geadviseerde haringen met kunststoffen kop.
Ik kan me niet voorstellen dat bij deze variant het doek mooi strak zal staan.
Er blijft dan immers geen sjorband meer over waarmee het doek vanaf de caravan strak wordt getrokken.
En wat die fixatie van de boogpoten betreft, zie mijn foto aan het begin van dit topic.
De door Unico geleverde pennen met haakse koppen bleken bij mij niet te voldoen.
Bij een flinke storm kwam er beweging in poot en schroef waarna die schroef over de haakse kop schoof.
Ik gebruik daarom voortaan de door PD geadviseerde haringen met kunststoffen kop.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
-
- Berichten: 1683
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
RE.gif
Op mijn foto staat de sjorband nog niet goed, wij slaan hem een keer om de buis, dan naar voren.
Als alles goed uitgespannen staat ( wij gebruiken 3 dakleggers ivm evt de zijwanden) dan haring in het oog en de haringen zoals op de foto. Dan pas de band op de grond er tussen uit.
Hij kan dan geen kant op hoor. Wij staan vaak aan zee en al wat aardige stormen gehad.
Wel halen we bij flinke storm de zijwanden er uit als dat nodig is. sintwelkom.gif
Op mijn foto staat de sjorband nog niet goed, wij slaan hem een keer om de buis, dan naar voren.
Als alles goed uitgespannen staat ( wij gebruiken 3 dakleggers ivm evt de zijwanden) dan haring in het oog en de haringen zoals op de foto. Dan pas de band op de grond er tussen uit.
Hij kan dan geen kant op hoor. Wij staan vaak aan zee en al wat aardige stormen gehad.
Wel halen we bij flinke storm de zijwanden er uit als dat nodig is. sintwelkom.gif
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
RE.gif
Ah, met drie dakliggers wordt het een ander verhaal.
Die drukken de boog en het doek strak, bij mij met één dakligger ligt die functie bij de sjorbanden.
Ah, met drie dakliggers wordt het een ander verhaal.
Die drukken de boog en het doek strak, bij mij met één dakligger ligt die functie bij de sjorbanden.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Gisteren onze Torino opgehaald bij Bax en even snel opgezet. Zojuist geprobeerd hem strakker te zetten, maar om de één of andere reden lukt het ons niet en blijven we iets van zakken houden in het doek. Uiteraard hanteren we de volgorde in het filmpje van Bax.
- de luifel zit in de pees links en rechts op gelijke hoogte
- de luifel zit op de boogstok tov de grond op gelijke hoogte
- als we het midden van de boog en de middendrager exact in het midden van de caravan zetten dan trek je de hele voorzijde van de luifel te ver naar rechts dus in onze ogen hoort hij iets uit het midden te zitten --> in het miden van het dak, conform het flimpje van Bax; zie ook onderstaande 2 foto's waarin te zien is dat de stiknaden (zijn niet te zien, maar wel de punten waar de spanbanden aan zitten tov de caravan) links en rechts op dezelfde manier naar binnen lopen:
Paar vraagjes:
- dient de boogstok rechtop te staan of iets schuin waarbij de onderkant van de booogstok richting de caravan wijst?
- dient de dwarsligger exact horizontaal te lopen? Of bijvoorbeeld wat meer naar beneden?
- hoe hoog moeten te poten ongeveer uitgeschoven worden? We hebben gevarieerd van 50-75 cm, maar het maakte allemaal niet zo heel veel uit
- iemand nog andere suggesties om de zakken die we nug nog hebben eruit te krijgen?
Foto recht van voren:
De zakken in het doek die we er tot op heden niet uit kregen:
- de luifel zit in de pees links en rechts op gelijke hoogte
- de luifel zit op de boogstok tov de grond op gelijke hoogte
- als we het midden van de boog en de middendrager exact in het midden van de caravan zetten dan trek je de hele voorzijde van de luifel te ver naar rechts dus in onze ogen hoort hij iets uit het midden te zitten --> in het miden van het dak, conform het flimpje van Bax; zie ook onderstaande 2 foto's waarin te zien is dat de stiknaden (zijn niet te zien, maar wel de punten waar de spanbanden aan zitten tov de caravan) links en rechts op dezelfde manier naar binnen lopen:
Paar vraagjes:
- dient de boogstok rechtop te staan of iets schuin waarbij de onderkant van de booogstok richting de caravan wijst?
- dient de dwarsligger exact horizontaal te lopen? Of bijvoorbeeld wat meer naar beneden?
- hoe hoog moeten te poten ongeveer uitgeschoven worden? We hebben gevarieerd van 50-75 cm, maar het maakte allemaal niet zo heel veel uit
- iemand nog andere suggesties om de zakken die we nug nog hebben eruit te krijgen?
Foto recht van voren:
De zakken in het doek die we er tot op heden niet uit kregen:
Laatst gewijzigd door Pakkie op zo 3 jun 2018 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
De boogstok lager. En de poten wijzen niet naar de caravan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
de boogstok zou ik ook lager zetten en idd iets voorover laten hellen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Unico Torino, vragen na eerste gebruik
En de boogstok in het midden zetten tov het doek.
Tape als markering in het midden van de boogstok en de tape markering dan precies in het midden zichtbaar waar ook een opening in het midden van het doek zit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tape als markering in het midden van de boogstok en de tape markering dan precies in het midden zichtbaar waar ook een opening in het midden van het doek zit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Wat een prachtige luifel, staat op mijn lijstje als ons zoontje niet meer meegaat. Alhoewel mijn vrouw de Verona ook mooi vind.
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Had een paar jaar geleden in 1e instantie ook het idee dat ik een te grote maat van de Torino had besteld omdat ik 'm niet goed strak kreeg.
Ik kreeg hier toen de tips om ervoor te zorgen dat de boog wat lager stond dan de daklijn van de caravan ( de poten dus wat korter zetten) en dat de boog wat schuiner gezet moest worden (iets naar voren hangend dus). En jawel, sindsdien staat ie snaarstrak.
Grandioze luifel! Mooi en ongelooflijk windvast!!
Ik kreeg hier toen de tips om ervoor te zorgen dat de boog wat lager stond dan de daklijn van de caravan ( de poten dus wat korter zetten) en dat de boog wat schuiner gezet moest worden (iets naar voren hangend dus). En jawel, sindsdien staat ie snaarstrak.
Grandioze luifel! Mooi en ongelooflijk windvast!!
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Wij zijn in 2013 begonnen met de Unico Verona en zijn in 2016 overgestapt op de Unico Torino, in eerste instantie op een 540 UFe en nu op de 650 UFf. Persoonlijk vind ik dat de Torino wat kritischer is voor wat betreft snaarstrak opzetten. Ons boeit overigens een enkele plooi niet; de luifel is stormvast en watert altijd goed af.... Functioneel opzetten noemen wij dat
Op onderstaande foto (vergroten in link) zie je ze allebei ietsje plooien
Op onderstaande foto (vergroten in link) zie je ze allebei ietsje plooien
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
RE.gif
Toch wel andere rimpeltjes dan die van Pakkie, overigens moet het gewoon echt strak kunnen lijkt me
Toch wel andere rimpeltjes dan die van Pakkie, overigens moet het gewoon echt strak kunnen lijkt me
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Dank voor de tips tot op heden
Met wat verstellen van zowel hoogte als hoek van de boog is het alweer een heel stuk beter gworden. Inmiddels hebben we hem eraf gehaald om daar ook wat ervaring mee op te doen qua handigheid, wijze van opvouwen van het doek etc. Komend weekend knopen we hem er weer aan. Eens kijken hoe het dan gaat.
Desalniettemin een stuk mooier en ruimer om onder te zitten dan de Omnistor cassette op onze vorige Knaus 450. We zijn er in ieder geval erg blij mee
Met wat verstellen van zowel hoogte als hoek van de boog is het alweer een heel stuk beter gworden. Inmiddels hebben we hem eraf gehaald om daar ook wat ervaring mee op te doen qua handigheid, wijze van opvouwen van het doek etc. Komend weekend knopen we hem er weer aan. Eens kijken hoe het dan gaat.
Desalniettemin een stuk mooier en ruimer om onder te zitten dan de Omnistor cassette op onze vorige Knaus 450. We zijn er in ieder geval erg blij mee
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Inmiddels al heel wat ervaringen met de fraaie Unico.
De meegeleverde pennen voor het vastzetten van de poten hebben we inmiddels vervangen zodat ook bij flinke wind de boogeinden niet van de haak kunnen schuiven. De drie flapjes aan de voorzijde stoppen we wel eens weg. Een bijzondere ervaring blijft het ontbreken van de middenstaander; heerlijke ruimte.
Maar ook hier aan de Côte d'Azur staat het doek niet rimpelvrij. De niet vlakke bodem speelt een rol maar ik denk ook de vorm van de caravan, het is tenslotte geen maatkostuum.
De meegeleverde pennen voor het vastzetten van de poten hebben we inmiddels vervangen zodat ook bij flinke wind de boogeinden niet van de haak kunnen schuiven. De drie flapjes aan de voorzijde stoppen we wel eens weg. Een bijzondere ervaring blijft het ontbreken van de middenstaander; heerlijke ruimte.
Maar ook hier aan de Côte d'Azur staat het doek niet rimpelvrij. De niet vlakke bodem speelt een rol maar ik denk ook de vorm van de caravan, het is tenslotte geen maatkostuum.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Nou ja, geen maat kostuum maat wel maatwerk. Daarom hik ik tegen een flinke levertijd aan.
Moest de meettabel invullen zodat hij zo strak mogelijk kan staan met onze vorm caravan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Moest de meettabel invullen zodat hij zo strak mogelijk kan staan met onze vorm caravan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
RE.gif
Flinke levertijd in welk opzicht?
Vriendinlief belde 22 mei naar Bax voor een Torino maatje 12. Reactie: levertijd is 5 weken.
Kom ik een dag later bij Bax omdat ik toevallig in de buurt was en ook even geïnformeerd naar desbetreffende Torino. "Geen probleem mijnheer, volgende week is hij klaar ".
Dat laatste bleek te kloppen want zoals hierboven te zien is hebben we hem inmiddels. Waarom aan de telefoon dan zo'n lange levertijd wordt genoemd is mij een raadsel.
Flinke levertijd in welk opzicht?
Vriendinlief belde 22 mei naar Bax voor een Torino maatje 12. Reactie: levertijd is 5 weken.
Kom ik een dag later bij Bax omdat ik toevallig in de buurt was en ook even geïnformeerd naar desbetreffende Torino. "Geen probleem mijnheer, volgende week is hij klaar ".
Dat laatste bleek te kloppen want zoals hierboven te zien is hebben we hem inmiddels. Waarom aan de telefoon dan zo'n lange levertijd wordt genoemd is mij een raadsel.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Bij mij komt het door maatwerk zeggen ze.... anders was hij inderdaad snel leverbaar
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
De Torino staat inmiddels al enkele dagen hier aan de Millstattersee in Oostenrijk . Toevallig zaten er bij ons twee boogfixatie-sets bij (eentje besteld) en gezien de windvlagen die zo nu en dan voorbij komen toch maar beide sets aan de poten gemaakt (ook een beetje als test). Zojuist flinke windvlaag en stokken stukje de lucht in en dus ook de ring om de poten los. Gelukkig zat hij nog goed vast aan de varkensstaart met een schroefharing anders was de boogstok toch naar buiten geschoten.
Hebben anderen met de wat oudere boogstokken zonder varkensstaart daar geen last van gehad?
Hier gaat hij dus voortaan vast met een schroefharing aan de varkensstaart.
Zo stond hij erbij na een flinke windvlaag
Hebben anderen met de wat oudere boogstokken zonder varkensstaart daar geen last van gehad?
Hier gaat hij dus voortaan vast met een schroefharing aan de varkensstaart.
Zo stond hij erbij na een flinke windvlaag
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
RE.gif
Altijd al zo gedaan, bij Verona en Torino. Nooit een probleem gehad !
Die bandjes met ogen vind ik helemaal niks. Ja ik raak de boogstok soms met intikken, so what...
Altijd al zo gedaan, bij Verona en Torino. Nooit een probleem gehad !
Die bandjes met ogen vind ik helemaal niks. Ja ik raak de boogstok soms met intikken, so what...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
Jullie gesloten oogjes zijn natuurlijk wel anders dan de varkensstaartjes die aan de nieuwere boogstokken zitten. Bij de stokken met varkensstaartjes is het echter wat lastiger om daar een haring doorheen te slaan dan bij jullie vlakke oogjes.
Las elders op dit forum in een post van Ferdi dat hij alleen het grote oog onder de poot vastzette en dus niet middels de varkensstaart omdat dat wat geklooi is met het lint. Dat zou ik als je de keuze hebt tussen vastzetten aan de varkensstaart of om de poot gezien onze ervaring dus niet doen.
Actueel plaatje uit Millstatt:
Las elders op dit forum in een post van Ferdi dat hij alleen het grote oog onder de poot vastzette en dus niet middels de varkensstaart omdat dat wat geklooi is met het lint. Dat zou ik als je de keuze hebt tussen vastzetten aan de varkensstaart of om de poot gezien onze ervaring dus niet doen.
Actueel plaatje uit Millstatt:
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Unico Torino, vragen na eerste gebruik
RE.gif
Als ik je opstelling zo zie zegt mijn gevoel dat je boog een stuk omhoog mag, dan komt denk ik het doek strakker en heb je ook geen zak in het dak wat ik rechts op de foto zie, of vertekend het?
Als ik je opstelling zo zie zegt mijn gevoel dat je boog een stuk omhoog mag, dan komt denk ik het doek strakker en heb je ook geen zak in het dak wat ik rechts op de foto zie, of vertekend het?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB