Plooien unico luifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Plooien unico luifel

Bericht door petronella » di 5 jul 2016 15:32

Hebben jullie dat nou ook.....een plooi links en een plooi rechts, vanaf de hoek bij het dak richting staanders ( links en rechts) wat we ook proberen, weg krijgen we ze niet. De maat is goed volgens Bax.
Het betreft de unico Torino.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Plooien unico luifel

Bericht door JPGeetje » di 5 jul 2016 16:39

Ik heb zelf een Unico Genua, een tent dus, maar ik denk dat beide qua opzetten wel enigszins met elkaar vergelijkbaar zijn.
Waar plaats jij de dakliggers van tenthoek naar caravan tegen de caravan?
Ik heb de ervaring dat het dak het mooiste zit als je die liggers nagenoeg horizontaal, dus op goothoogte tegen de caravan plaatst.
Ik zie op campings vaak tenten waar die liggers hoog in de ronding zijn geplaatst en dan ook allemaal van die plooien van caravan richting hoek voortent.
Ook moet je wellicht eens wat spelen met de uitschuifgedeelten aan beide zijde van de boog.
Als de ondergrond afloopt zet je de caravan precies horizontaal in de breedte neem ik aan.
Dat betekend dat de tent die erop gemaakt is om in het verlengde van de caravanbreedte te staan, ook horizontaal aan de caravan moet zitten.
Dat kan aan de voorzijde van de tent betekenen dat je slikranden amper de grond raken of er juist geen ruimte meer is voor de slikrand.
Als je de tent een zo'n geval gaat laten meelopen met een af of opgaande ondergrond, dan zul je dat terugzien in de door jou genoemde plooien.

Succes ermee,

Edit: Nog iets, zorg er ook voor dat de naad in de luifel tussen dak en zijwand, aan beide zijde op dezelfde hoogte zit.
Idealiter is dat op goothoogte maar in ieder geval aan beide zijden even ver van de goot verwijderd.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Plooien unico luifel

Bericht door petronella » di 5 jul 2016 18:04

image.jpeg
image.jpeg (153.06 KiB) 5298 keer bekeken
Dit is de situatie, wij hebben ook een Fendt en de zij stokken zitten net boven de strip, zodoende zitten de zijwanden er mooi in. We gaan de volgende keer toch maar weer eens kijken of t beter kan
Bijlagen
image.jpeg

bvand
Berichten: 131
Lid geworden op: za 21 dec 2013 21:22
Locatie: Sodom

Re: Plooien unico luifel

Bericht door bvand » di 5 jul 2016 21:58

Even een vraag over de inico boogstok. Is deze zuiver rond of is er een linker en rechterkant. Dit i.v.m een kip caravan die van voren schuin is en voor de kip apart gemaakt word.
De laatste keer dat wij de luifel opgezet hadden vonden wij hem niet mooi strak staan. We hebben toen de boogstok er uitgeritst en omgedraaid. Het resultaat was beter. Of zou het geluk zijn geweest? Het betreft hier een unico verona met eventueel een dichte voorkant.
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Micky » di 5 jul 2016 22:10

RE.gif

Ik ga er vanuit dat hij links en rechts gelijk is, dat is bij onze Fortex ook en dat staat rete strak thumbup.gif

In dit geval denk ik dat het een kwestie van oefenen is thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Plooien unico luifel

Bericht door PD » di 5 jul 2016 22:17

Ik vind het knap dat je het dak van een Unico met plooien kunt opzetten, dat is mij nog nooit gelukt terwijl ik echt niet zo nauw kijk awhoea.gif
Wel heb ik in de zijwanden veelal wat plooien, simpelweg omdat ik er geen aandacht aan schenk.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

bvand
Berichten: 131
Lid geworden op: za 21 dec 2013 21:22
Locatie: Sodom

Re: Plooien unico luifel

Bericht door bvand » di 5 jul 2016 22:26

@micky. Dit is het tweede jaar met de unico en verder nog nooit dit probleem gehad. Misschien puur toeval.
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Plooien unico luifel

Bericht door RichTrip » di 5 jul 2016 22:33

Het lijkt net of de tent teveel voorover staat doordat het veldje afloopt naar beneden. Hierdoor kom je in de knel met de afspanners links en rechts aan de caravan kant. Kun je de afspanners/scheeerlijnen links en rechts (de linker loopt voor het rechter achterlicht langs) wat meer naar achteren afspannen en zo de tent wat meer strak trekken?
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Gumm » wo 6 jul 2016 09:30

Vindt het schitterende luifels die Unico's.
Overigens wel een schitterend plekje zo aan een riviertje...ergens in Luxemburg oid?
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Plooien unico luifel

Bericht door petronella » wo 6 jul 2016 13:37

Dit was in de Tarn nabij het plaatsje riviere sur Tarn. Doordat de wegen rondom Parijs en Orleans waren afgesloten ivm wateroverlast ( wij zijn via luxemburg gegaan) en het weer daar ook niet echt geweldig was,hadden wij het geluk dat de camping bijna leeg was en we daardoor aan de rivier konden staan. Normaal is het de maand juni vele malen drukker hoorde we.
Het is een mooie goed verzorgde camping ( de peyrelade). Alle plekken zijn ruim en goed verzorgd.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Plooien unico luifel

Bericht door RichTrip » wo 6 jul 2016 14:24

petronella schreef:Dit was in de Tarn nabij het plaatsje riviere sur Tarn. Doordat de wegen rondom Parijs en Orleans waren afgesloten ivm wateroverlast ( wij zijn via luxemburg gegaan) en het weer daar ook niet echt geweldig was,hadden wij het geluk dat de camping bijna leeg was en we daardoor aan de rivier konden staan. Normaal is het de maand juni vele malen drukker hoorde we.
Het is een mooie goed verzorgde camping ( de peyrelade). Alle plekken zijn ruim en goed verzorgd.
Krijg meteen weer zin aan vakantie, wij stonden er afgelopen zomer ook thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Plooien unico luifel

Bericht door JPGeetje » wo 6 jul 2016 15:14

Ik keek nog even naar je foto's. scratch.gif
Wat ik daar zie zijn in mijn beleving geen echte plooien zoals ik ze me voorstelde.
Het lijkt er een beetje op dat je het een of ander te strak wilt afspannen.
Doordat de naad onder te grote spanning gezet, op een andere manier meegeeft dan het doek krijg je naar mijn mening dit soort langwerpige 'butsen" weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Gumm » wo 6 jul 2016 18:54

Dank je wel Petronella,
Je krijgt gewoon zin om op vakantie te gaan!
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Micky » wo 6 jul 2016 19:06

RichTrip schreef:Het lijkt net of de tent teveel voorover staat doordat het veldje afloopt naar beneden. Hierdoor kom je in de knel met de afspanners links en rechts aan de caravan kant. Kun je de afspanners/scheeerlijnen links en rechts (de linker loopt voor het rechter achterlicht langs) wat meer naar achteren afspannen en zo de tent wat meer strak trekken?
Zo zie ik het ook nu op het grote scherm, gewoon de boog wat omhoog zodat de luifel aan de hoge kant een cm of 10 omhoog gaat, waarschijnlijk staat hij dan weer mooi strak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Plooien unico luifel

Bericht door petronella » wo 6 jul 2016 19:50

Dank jullie wel voor de tips, helaas staat de caravan nu weer even in de stalling maar over 6 weken gaan we weer oppad en zullen weer eens gaan proberen of we hem strak krijgen. We houden jullie op de hoogte. Voor degene die nog lekker op vakantie gaan: fijne vakantie!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Micky » wo 6 jul 2016 19:52

RE.gif

Dus de lijnen over de onderkant van de zijwand van de luifel moeten gelijk lopen met de denkbeeldige lijn van de caravan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Plooien unico luifel

Bericht door JPGeetje » wo 6 jul 2016 20:24

RE.gif
Als ik het goed zie op de foto, dan hoeft dat bij die luifels niet.
Omdat er geen voorwand in zit kun je een beetje spelen met de hoek waaronder de zijwand wordt vastgezet.
Loopt de grond voor de caravan af dan maak zet je de zijwand aan de voorwand iets steiler waardoor de onderkant ook af gaat lopen.
Omgekeerd kan dan natuurlijk ook weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Micky » wo 6 jul 2016 20:56

RE.gif

de vouwen bij het achterlicht van de rechter caravan kunnen niet opgelost worden door het doek dichter naar het midden van de caravan te trekken, dan kom je tegen de zijwand is mijn visie, dus de neus van de luifel (dus de open kant) moet omhoog om 1 rechte lijn te vormen met de horizontale lijn over de achterkant van de caravan.
Of er een andere oplossing voor is, zie ik niet direct, ik kies voor hoe het volgens mij "bedoelt" is en dat is sowieso dat tent/luifel en caravan in 1 rechte lijn staan, lastig blijft het altijd wanneer de grond aan de deurzijde behoorlijk afloopt, want als je daar het wiel omhoog haalt komen veel mensen "doek" te kort, dus ingraven dat achterwiel voor een goed resultaat is dan eigenlijk de enige oplossing mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Plooien unico luifel

Bericht door petronella » wo 6 jul 2016 22:22

Op de site van Bax staat een filmpje hoe je de Torino moet opzetten. We hebben precies gedaan zoals t in het filmpje wordt voorgedaan. De rechter ( Fendt) caravan is de onze. Inderdaad stond het wiel aan de luifelkant op een plankje. De caravan naast ons, is van vrienden hadden de zelfde plooi links en rechts.
Het gekke is dat we de luifel al een poosje hebben en het nu pas opviel.Deze foto is van vorigjaar. De plooi is duidelijk te zien.Ff over 6 weken nog maar eens gaan kijken. Ik noteer jullie tips wel even knipoog.gif .
image.jpeg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Micky » wo 6 jul 2016 23:36

RE.gif

Ik zie nu pas de plooi die je bedoelt :oops: ik dacht die in de zijwand, sorry
ik zie op deze foto dat er een sleuf zit tussen het tentdoek en de caravanwand, dus de lijn die daar aanzit zou dichter naar de driehoek van de koppeling getrokken moeten worden (misschien dat JPGeetje dat ook bedoelde), ik ken dit probleem niet moet onze tent die een vergelijkbare snit heeft, ook zie ik vouwen in het dak, die hebben wij ook niet na het opzetten, ik denk dat je iets verkeerd doet met de uitlijning van de tent om eerlijk te zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Plooien unico luifel

Bericht door JPGeetje » do 7 jul 2016 10:17

RE.gif
Ik zie op deze foto ook aspecten die ik op de eerdere niet zag.
Die sleuf die jij bedoeld Micky zal er op de foto zijn omdat de zijwand er op dat moment niet in zit; die dekt dat af, (zie de eerdere foto's)
De plooi in het dak is nu ook duidelijk zichtbaar en zo te zien komt dat omdat de voorkant van de tent te ver omlaag komt. Je moet de boog dus verder uitschuiven (aan die kant)
Je ziet dus dat je het dak eigenlijk eerst afzonderlijk kunt plaatsen zodat dit goed staat, zonder plooien dus.
Daarna kun je er de zijwand in plaatsen waarbij je naar mijn mening enige vrijheid hebt in de mate van schuinte dat je die plaatst. Hoe steiler je hem zet hoe dichter hij bij de bodem komt. Dat was wat ik bedoelde met het enigszins kunnen anticiperen op een aflopende dan wel oplopende ondergrond.
Je zult dan wel niet helemaal aan de aanwijzing van Bax kunnen voldoen om de voor Unico bezitters bekende naad, precies verticaal te houden.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Plooien unico luifel

Bericht door petronella » do 7 jul 2016 12:34

Ik heb de laatste foto naar Bax gestuurd met de vraag: doen wij iets verkeerd? Ben benieuwd wat we voor antwoord krijgen. Ik laat het weten. Volgende keer de boog maar eens wat hoger zetten kijken of het dan beter gaat. Ik snap wat jullie bedoelen. De luifel bevalt ons echt super goed, fikse storm erover gehad bij argeles, geen enkel probleem voor deze luifel. Ik kan het alleen niet uitstaan dat die plooi er in zit! ( hoezo, streven naar perfectie knipoog.gif ) wordt vervolgd.....

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Storm » do 7 jul 2016 16:46

Ik kan het net niet goed zien op de 1e foto's, maar kan het zijn dat de boogstok te recht op wordt geplaatst. In dat geval trek je net aan de zijkant iets harder terwijl het dak door het kantel effect wat naar achter komt. Door de voeten van de boogstok iets dichter bij de caravan te laten wordt de kracht over de gehele lengte gelijk verdeelt.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Dontax
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 5 jan 2015 15:28

Re: Plooien unico luifel

Bericht door Dontax » vr 8 jul 2016 12:50

Even iets anders whistle.gif
Als ik naar de eerste foto's kijk, vraag ik mij af of er wel de juiste maat is gekozen?
Wat staan die zijwanden hoog t.o.v de ondergrond, of hoort dat zo?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Plooien unico luifel

Bericht door JPGeetje » vr 8 jul 2016 13:34

RE.gif
Bij Unico tenten worden de slikranden los bijgeleverd en worden middels klitteband aan de tentwanden bevestigd.
Op de foto's zijn deze slikranden niet bevestigd. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”