Boogluifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Boogluifel

Bericht door verbaant » di 10 mei 2016 20:56

Ondanks dat er al veel is geschreven over dit onderwerp toch nog een vraag. Wij zijn van plan deze zomer naar Kroatie niet de complete voortent mee te nemen. Vanwege het ontbreken van de middenstok (ideaal met drie honden) lijkt de keus te vallen op een moderne boogluifel. Bijvoorbeeld de Unico Verona, maar ook de Freestyle Madrid en Frontex Aronde, allemaal zo'n beetje uit dezelfde stal. Daarnaast ook nog de Dorema Mondial.
De vraag is tweeledig: welke luifel zou voor jullie de voorkeur hebben en waarom?
Omloopmaat van onze Home-Car Racer 45 Sunset uit 2007 is 900cm, dus welke maat is dan verstandig? Nu hebben we een Dorema voortent maat 10, die prima past.
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boogluifel

Bericht door Pino » di 10 mei 2016 21:01

Wij hebben bij de laatste caravan ook er voor gekozen geen voortent meer te nemen maar een fatsoenlijke luifel. Bij ons is dat de Unico Verona geworden. Heerlijk die ruimte zonder middenstok en de zijwandjes die er standaard bijzitten. Luifel is makkelijk op te zetten en prima kwaliteit. Afgelopen weerkend de eerste keer de luifel schoon moeten maken vanwege enorme lading stuifmeel en ook vogeluitwerpselen. De gebruikte stof lijkt beter dan de Isabella luifel (en voortent) die we bij de vorige caravan hadden.
Aanrader dus! wat ons betreft
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Boogluifel

Bericht door PD » di 10 mei 2016 21:05

De Freestyle Madrid is een eenvoudige versie van de Verona (beiden Unico) waarbij ingeval van gebruik als luifel het enige significante verschil is dat de zijwanden bij de goedkopere Freestyle Madrid niet uitritsbaar zijn. Daarnaast wordt er geen tochtstrook en wielflap meegeleverd. Wij vinden het erg handig dat de zijwanden bij onze Verona wel uitritsbaar zijn; met name wanneer het erg warm is en er dus een verkoelend briesje onder de luifel door kan waaien. Daarnaast is de Verona eventueel later nog uit te breiden met een voorwand of portaalwand.
Ingeval je voor een Unico kiest, zou ik de maat van de luifel door BAX laten bepalen, dan weet je zeker dat het goed is.

De Fortex Aronde luifel is vergelijkbaar met de Unico Verona luifel; kwestie van smaak, verschil in kwaliteit is er volgens mij niet thumbup.gif
Bijlagen
DSC_1207-Nokia3.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Volvodriver

Re: Boogluifel

Bericht door Volvodriver » di 10 mei 2016 21:28

Persoonlijk zou ik niet voor de Freestyle Madrid gaan. Hoewel deze kwalitatief net zo goed is als de duurdere Verona. Ik heb ze vorig jaar kunnen vergelijken. De "extra's" van de Verona zijn de meerprijs daarvan dubbel en dwars waard, zeker het voordeel van de uit te ritsen zijwanden al.

Fortex doet niets onder qua kwaliteit. Wat dat betreft speelt de "gunningsfactor" en je gevoel bij de leverancier (of de te sluiten deal) de doorslaggevende rol.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Boogluifel

Bericht door petronella » di 10 mei 2016 21:36

Wij hebben de Torino luifel van Unico. Waarom wij voor deze luifel hebben gekozen: voor ons handzamer met opvouwen, de verona loopt verder door richting grond. De Torino is meer "een dak" om toch beschutting te hebben als het nodig is hebben wij de twee zijwanden erbij gekocht. Hij bevalt ons uitstekend. Niet te vergeten de stormvastigheid.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (34.45 KiB) 9074 keer bekeken
Laatst gewijzigd door petronella op di 10 mei 2016 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Boogluifel

Bericht door VIP » di 10 mei 2016 21:38

Wij hebben sinds kort ook een Unico Verona.

Super kwaliteit, perfecte afwerking en materialen.

Een aanrader.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Porsche + Tabbert

koning

Re: Boogluifel

Bericht door koning » di 10 mei 2016 22:22

Unico ok, fortex ook
image.jpeg

Useless
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Boogluifel

Bericht door Useless » wo 11 mei 2016 11:40

Voorheen hebben wij altijd een Karsten voortent gehad en nu met de huidige caravan een Unico Torino luifel of een boogstok deeltent.
Het is met een hond (of honden) inderdaad ideaal dat ze niet meer steeds om een middenstok heen gaan met de lijn.
Ik denk dat het kwalitatief allemaal weinig uitmaakt. Zowel Fortex, Unico, Karsten maken allemaal hele goede tenten met een geheel vrije voorkant die allemaal enorm stormvast zijn.
Het is, denk ik, meer een kwestie van wat je budget toelaat, maar met geen van allen zal je slecht af zijn.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Boogluifel

Bericht door karelV » wo 11 mei 2016 12:59

[quote="verbaant"]Ondanks dat er al veel is geschreven over dit onderwerp toch nog een vraag. Wij zijn van plan deze zomer naar Kroatie niet de complete voortent mee te nemen. Vanwege het ontbreken van de middenstok (ideaal met drie honden) lijkt de keus te vallen op een moderne boogluifel. Bijvoorbeeld de Unico Verona, maar ook de Freestyle Madrid en Frontex Aronde, allemaal zo'n beetje uit dezelfde stal. Daarnaast ook nog de Dorema Mondial.
De vraag is tweeledig: welke luifel zou voor jullie de voorkeur hebben en waarom?
Omloopmaat van onze Home-Car Racer 45 Sunset uit 2007 is 900cm, dus welke maat is dan verstandig? Nu hebben we een Dorema voortent maat 10, die prima past.


KarelV schrijft;
Ik zou de maat aanhouden die bij Dorema aangegeven staat als je voor een Dorema kiest omdat die de juiste maat doorgeven. Wij hebben sinds een aantal weken ook de mondial van Dorema en daarbij dus ook de Dorema maat aangehouden daar er in de folder van Hobby een maat kleiner in staat. Op aanraden van een vertegenwoordiger van Dorema de door hun aangegeven maat besteld en hij past perfect. Deze luifel is een stukje goedkoper dan de Unico's en dat zie je wel aan de kwaliteit, niet dat het veel verschilt maar toch dat de details het hem toch doet. Bij de nieuwe unico's zijn de onderste flappen bevestigd met klittenband en dat vind ik wel makkelijk met schoonmaken.
Dus hier een paar tips, de keuze is aan jou. scratch.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Boogluifel

Bericht door annevdsande » di 7 mei 2019 23:26

Ik zat ook naar de Dorema Mondial te kijken. Met name ivm de prijs. Iemand ervaringen mee? Kom van een de waard tent en een Aart kok vouwwagen dus weet niet of dit nou mijn voortentje gaat zijn. Hahaha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NoMoreDeWaard
Berichten: 27
Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23

Re: Boogluifel

Bericht door NoMoreDeWaard » wo 8 mei 2019 13:19

RE.gif

Grappig, wij hebben hetzelfde, komende van dewaard en de ervaring dat goede spullen het extra geld meer dan waard zijn viel onze keus ook meteen op de Unico Verona. Omdat hij toch wel prijzig is, vergelijkbaar met ene kleine de waard tent, hebben wij ook naar andere lees goedkopere merken gekeken. Alleen als je dan gaat kijken naar de aansluitingen en het gebruikte materiaal zie je toch wel verschil in kwaliteit maar zeker ook gemak.

Alle andere merken zullen het vast ook prima doen, maar de kwaliteit en ook de vormgeving van de Verona zit wat ons betreft het dichtste bij onze oude tent.
Wij gaan het echter dit jaar eerst alleen met thule luifel en zijflappen proberen, de Unico moet nog even wachten, tenzij ik mijn vrouw nog voor de zomer over kan halen knipoog.gif
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Boogluifel

Bericht door annevdsande » wo 8 mei 2019 13:23

RE.gif

Haha wat leuk! Thnx voor de info! Wat je dan misschien ook aanspreekt zijn de op maat gemaakte luifels van Automatent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 8 mei 2019 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Boogluifel

Bericht door Morgoth » zo 12 mei 2019 21:38

Ik heb voor de Fortex Explorer gekozen. Idd een kwestie van smaak. Bij Fortex geef je het model en type caravan op, zij maken hem dan op maat. Je hoeft dus geen omloopmaat op te geven dus kun je je niet vergissen
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Boogluifel

Bericht door Avontuur » di 16 jun 2020 17:15

We zijn ook aan het wikken en wegen voor een boog luifel . Zijwanden tegen de wind zou wel makkelijk zijn, super makkelijk in elkaar te zetten is een pre! We houden wel van kwaliteit en functie. De Unico Verona en Torino en de Fortex Explorer van de laatste weet ik niet of er zijwanden geplaatst kunnen worden.
Fortex Aronde ziet er ook fraai uit maar is volgens mij alweer wat meer time consuming zeg maar.

Het gebruik:
2 a 4 dagen ergens staan en weer verder.
Dus snel opzetten, licht van gewicht.
Liefst geen nadenken bij een storm wanneer ik alles stormvast heb gezet ( als dit kan).

Schiet maar, ook op mijn stormvast hypothese.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Boogluifel

Bericht door Chris » di 16 jun 2020 17:22

IMG-20190430-WA0066_resized.jpeg
Unico Torino met 1 zijwand opgezet.
We hebben 2 zijwanden..
Ik mag geen reclame meer maken... maar wij zijn er erg happy mee.
Voldoet aan jou voorwaarden.
Stormvast... welke storm... windkracht 10 ??? nee helaas... dan waait ook je caravan zo ongeveer om n.l.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Boogluifel

Bericht door Avontuur » di 16 jun 2020 18:38

Bedankt voor je reply Chris.
Ja de Unico Torino ziet er geweldig simpel op te zetten uit. Buiten de beugel hoeveel “span”
stokken moet je nog gebruiken?

Met storm zit je al tegen windkracht 9.
Maar ....ik bedoel natuurlijk een harde wind waar je toch wel mee te maken kunt krijgen. Als het echt misgaat dan houd alles op.

Fortex en Unico’s lijken me zeer geschikt!
Het moet lekker snel op te zetten zijn!
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Boogluifel

Bericht door Chris » di 16 jun 2020 20:29

RE.gif
Standaard is er 1 dakligger (en de boogstok) bij de Torino.
Koop je een zijwand, dan heb je daarvoor ook een dakligger nodig, daar hangt een zijkant aan.
Ik heb idd 2 zijkanten en dus 2 extra dakliggers.
Dan is het wel "comfortabel" om ze beide te gebruiken.
Ik heb dus totaal 3 dakliggers en de boogstok.

Omdat er in Spanje wel eens een Tramontana waait, die hele tenten meeneemt zelfs, heb ik zelf een middenpaal gemaakt die ik event. extra kan plaatsen.
Nog nooit gebruikt, maar is er wel, samen met een bus met pen waar die middenpaal in kan staan, tegen wegschieten.
Die bus is ook eigenbouw... RVS... niet te koop in de dikte van het Isabella frame.
M.a.w. Afbreken voor wind hoeft niet.
Scheerlijnen heeft de Torino ook niet... spanbanden zitten er standaard aan... mooi systeem.
Kijk maar eens op YT naar de opzet instructie van deze luifel.
https://www.youtube.com/watch?v=JaR9mmeX0T8
.
pootbus.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Boogluifel

Bericht door GSAndre » di 16 jun 2020 20:40

Wij hebben ook voor de Fortex Explorer gekozen. We vinden de “bekleedde” palen mooier als de kale van Unico.
En bij Fortex geef je het model en type caravan op, zij maken hem dan op maat en desgewenst in welke kleur je wilt !
Wij hebben één zijkant in een andere kleurstelling laten maken, dit gebeurd zonder extra kosten.

Eerste maal opzetten in een half uurtje, Inmiddels zitten we op een kwartiertje blij.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Boogluifel

Bericht door petronella » di 16 jun 2020 20:52

31445022-E7EE-47C3-A676-4AE2076643AB.jpeg
Dit doen wij om hem extra stevig te zetten, op de foto moeten we de pinnen aan de binnenkant nog zetten knipoog.gif
Deze tip kregen we van Bax toen we de luifel in 2014 kochten. De boog kan zo niet naar buiten wegschieten.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Boogluifel

Bericht door GSAndre » di 16 jun 2020 21:06

Bij Fortex zit er een pin (Van een cm of 3) onderaan de stok, tegen het wegschieten
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Boogluifel

Bericht door Morgoth » wo 17 jun 2020 07:48

Wat ik van de (alle) Unico 's niet mooi vind is de aflopende lijn in de zijkant. Het gaat me nog niet eens over de kale poot. Doordat de lijn niet start in lijn met de caravan en vervolgens ook nog afloopt, lijkt het vaak net of de luifel of voortent te klein is. Kijk hier maar eens rond. Alle Unico's hebben dat. 'm.i. Een design misser. Of het verschil tussen confectie en haut couture mrgreen.gif

Want zo kan het ook.
48F88CD6-2C0E-4922-9DD7-DCF04C95CDEF.jpeg
48F88CD6-2C0E-4922-9DD7-DCF04C95CDEF.jpeg (136.3 KiB) 4429 keer bekeken
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Boogluifel

Bericht door Avontuur » wo 17 jun 2020 08:14

Mij gaat het bij de keuze meer om pragmatische, is deze snel en eenvoudig op te zetten als je ergens een maar een dag of 3 staat. Of is het net even te veel gedoe opdat deze onder het bed blijft rusten.

Ik vind de Unico’s ook erg fraai evenals de Fortex. Mijn keuze is dan toch de snelheid en hoe ze met een plotselinge windvlaag omgaan als er voorzorgsmaatregelen zijn genomen!

Diegene die we ook echt gaan gebruiken is de juiste keuze. Net als met een camera, de beste camera is diegene welke je bij je hebt!

Als je mijn kromme praktische redenering volgt!
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Boogluifel

Bericht door Chris » wo 17 jun 2020 08:23

RE.gif
Smaak is gelukkig voor iedereen anders.
Anders zag de wereld er wel heel saai uit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Boogluifel

Bericht door RDDR » wo 17 jun 2020 08:28

Adventure schreef:
wo 17 jun 2020 08:14
Diegene die we ook echt gaan gebruiken is de juiste keuze. Net als met een camera, de beste camera is diegene welke je bij je hebt!
Daarom staat heel internet vol met wazige foto's met bizar incorrecte kleuren en reageren mensen dan nog met "oh, wat een mooie foto". Om te janken.
Dit weer terug vertalen naar je luifel: ik heb beiden serieus bekeken. Ik vind de Unico mooier dan de Fortex. Stuk moderner. Wel is het zo dat men bij Fortex VEEL vriendelijker en behulpzamer is. Puur kijkende naar opzetgemak heb je bij Fortex 3 liggers en bij de Torino 1 (zonder zijwanden). Daar staaat tegenover dat Fortex weer pinnen aan de pootjes van de boog heeft om hem op de plek te houden Als je naar de opzet instructies kijkt, lijkt het verrekte veel op elkaar. Beiden moet in een kwartiertje lukken om op te bouwen.

Ik zou dus gaan voor wat je echt mooi vindt. Of als het echt snel moet staan een flap stof met 3 staanders, zoals een Isabella Shadow (erg ondiep) of een ESVO luifel en zo zijn er vele meer. Ziet niet mooi uit, maar is wel snel. Die hebben we nu zelf gekocht en ik denk dat ik na onze eerste reis nog een boogluifel erbij neem.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Boogluifel

Bericht door Avontuur » wo 17 jun 2020 08:41

RDDR schreef: Puur kijkende naar opzetgemak heb je bij Fortex 3 liggers en bij de Torino 1 (zonder zijwanden). Daar staaat tegenover dat Fortex weer pinnen aan de pootjes van de boog heeft om hem op de plek te houden Als je naar de opzet instructies kijkt, lijkt het verrekte veel op elkaar. Beiden moet in een kwartiertje lukken om op te bouwen.
Allereerst, jij hebt wel een gave in het uitleggen!

We zijn er ook uit dat het een boogscherm moet worden! Het zal dan gaan om de Torino of de Explorer, wellicht als er een regenachtige dag is dat we gewoon gaan kijken bij beiden. Maken we er een dag van, de kans dat iemand op de camping komt met één van beide acht ik klein tot nu toe. Een kwartier voor het opzettelijk is natuurlijk geen probleem!
A travel adventure has no substitute.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”