Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Williamr » wo 4 mei 2016 21:13

Vandaag op de camping de caravan aan beide zijden op de keggen gereden zodat deze 10 cm hoger staan. Daarna de tent opgezet, dit ging wel een heel stuk makkelijker dan de laatste keer op het CFW weekend. Had meer hoogte dus het afspannen ging veel makkelijker. De tochtstrook met klittenband werkt perfect met het grondkuipzeil, alleen het neerleggen van het grondkuipzeil vergt nog enige handigheid. Helaas kon ik hier op de site geen filmpje van vinden scratch.gif
Tevens meteen gebruik gemaakt om één isafix klem te vervangen, enkele D-ringen en nieuwe "klikkers" aan de onderzijde van de boog voor de spanband. Al met al een productieve dag. mrgreen.gif
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door PD » wo 4 mei 2016 21:20

Hier ook de Unico er weer eens aan geslingerd... Kind kan de was doen blij.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Tom72 » wo 4 mei 2016 21:44

In een draadje over de Genua mag onze verse Unico niet ontbreken: foto vandaag gemaakt op "ons" zonovergoten eiland.
Bijlagen
2016-05-04 13.51.05.jpg
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door AadB » wo 4 mei 2016 22:00

Mooi plaatje zo Tom thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » di 2 mei 2017 15:04

Heeft er mss iemand een link waar ik de papieren handleiding van een Unico Genua kan downloaden? Op de site van Bax is alleen de video te zien. Alvast bedankt.

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door ycv » di 2 mei 2017 15:14

Wij kregen bij onze Unico Milaan ( 2016) voortent helemaal geen handleiding op papier. N Stick....met het filmpje erop. dat was t.
Bij de Unico Siena kregen we de stick voor het opzetten van de Verona. scratch.gif

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » di 2 mei 2017 16:22

Staat er op de stick hetzelfde filmpje wat o de site van Bax te zien is?

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door ycv » di 2 mei 2017 18:12

RE.gif Yep. Ook het muziekje [aschrik.gif]

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » do 4 mei 2017 15:40

Nog een klein vraagje: hoe kun je de Genua het beste opvouwen? Ik krijg met geen mogelijkheid weer alles terug in de bujgeleverde "plunje baal"

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Tom72 » do 4 mei 2017 17:23

Hmm, vreemd. Zou allemaal netjes moeten passen in de bijgeleverde tassen. Haal je de voor en zijwanden er wel uit? Wij vouwen iedere keer weer net even anders op om scherpe vouwen in de de ramen enigszins te voorkomen.
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » do 4 mei 2017 20:03

Dat opvouwen is bij ons ook steeds weer een verassing want we vouwen hem volgens mij steeds weer anders op scratch.gif
De zijwanden laten wij er altijd in, die zaten er immers ook in toen wij de tent nieuw geleverd kregen.
Misschien dat we ook daardoor niet tot een "systeem" komen om de allemaal ronde/kromme vlakken tot een mooi geheel samen te vouwen. In de zak past hij wel altijd. thumbup.gif
Het opzetten, waar ik aanvankelijk nogal moeite mee had, gaat steeds beter, mede door een aantal tips die ik hier op het forum heb opgedaan. Ik vind echter nog steeds niet dat het "een fluitje van een cent is"
Met name het alleen hanteren van die grote bogen van een maat 13.1 vind ik lastig. Zeker als er een stevig briesje staat.

Tips die ik hier heb gekregen en toepas:
Voer eerst de tent in de rail waarna deze langs de caravan naar beneden hangt.
Zet de buitenste boog enigszins schuin tegen deze "tentwand" waarna het inritsen van de buis in de tent vrij gemakkelijk gaat.
Om te voorkomen dat bij het plaatsen van de tweede boog, deze omvalt en tegen de caravan valt, kun je deze alvast enigszins fixeren door het middelste dakspantje wat tussen de twee buizen komt te zitten daar alvast provisorisch aan te brengen. De binnenste boog kan dan niet meer terug vallen.
Plaats de haringen in het verlengde van het tentdoek zodat bij het aantrekken van de riempjes het tentdoek niet naar buiten wordt getrokken. Zo kun je de wanden mooier afspannen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » do 4 mei 2017 21:14

Bedankt voor deze tips, ik zal ze aankomend weekend toepassen als ik de tent ga opzetten.

Grt Tommie

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 4 mei 2017 21:17

RE.gif RE.gif

Ik zou echt altijd de zijwanden verwijderen, sowieso makkelijker met het opvouwen (minder doek op de grond) en met het opzetten "moeten" ze er ook uit, anders is het wel een heel gedoe.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » do 4 mei 2017 22:13

Als de zijwanden er af zijn geritst en de voortanden ook, past alles dan nog in de zak?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 4 mei 2017 22:19

RE.gif

dan vouw je het doek zo dat je een strook hebt die net zo breed is als de tas (leg het dak met de buitenkant op de grond, vouw de voorkant naar het midden en dan de kant met de pees eroverheen, zodat je een lange strook krijgt), dan vouw je de wanden zo dat ze op die strook passen, leg ze erop (netjes over de lengte verdelen).
Vervolgens rol je het geheel zo strak mogelijk op en dan het meegeleverde bandje (bij Fortex) om de sigaar (de rol) en dan stop je het geheel zo in de tas.
Past dat niet, dan heeft Unico de zak te klein gemaakt :oops:
Bij ons is er zelfs heel veel ruimte over in de tas

Opvouwen wordt niets, teveel lucht ertussen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Pmverhoef » do 4 mei 2017 22:40

Rollen geeft denk ik (nog geen ervaring, hij staat net) ook minder strepen op je ramen?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 4 mei 2017 22:46

RE.gif

uiteraard, maar je voorkomt niet dat je het glas een keer moet vouwen, dat geeft ook niet, na een paar dagen zijn de vouwen weg, altijd proberen zo min mogelijk te vouwen en zeker niet de kids als een malle de delen uit elkaar laten trekken, een vouw kan dan als het ware gaan snijden en dan krijg je een scherpe naar in je glas, dus heel voorzichtig open vouwen, beter nog is iets er tussen doen, echter doen wij dat ook niet en het glas blijft keurig, het is natuurlijk wel een tent en geen showroom. mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » vr 5 mei 2017 08:28

JPGeetje schreef: Tips die ik hier heb gekregen en toepas:
Voer eerst de tent in de rail waarna deze langs de caravan naar beneden hangt.
Zet de buitenste boog enigszins schuin tegen deze "tentwand" waarna het inritsen van de buis in de tent vrij gemakkelijk gaat.
Om te voorkomen dat bij het plaatsen van de tweede boog, deze omvalt en tegen de caravan valt, kun je deze alvast enigszins fixeren door het middelste dakspantje wat tussen de twee buizen komt te zitten daar alvast provisorisch aan te brengen. De binnenste boog kan dan niet meer terug vallen.
Plaats de haringen in het verlengde van het tentdoek zodat bij het aantrekken van de riempjes het tentdoek niet naar buiten wordt getrokken. Zo kun je de wanden mooier afspannen.
Wat bedoel je met de boog enigzins schuin tegen tegen de tentwand zetten en met de haringen plaatsen in het verlengde van het tentdoek scratch.gif ?

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Williamr » vr 5 mei 2017 15:55

Afbeelding
Boog tegen de caravan plaatsen filmpje bij 1.45
Afbeelding
Sjorbandje in het verlengde van de tent mee laten lopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » vr 5 mei 2017 17:33

Kijk, dat is duidelijk!

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » za 6 mei 2017 16:57

Vandaag even onze Unico opgezet. Ik had bij de inritsbare boog wat problemen met het evenwijdig houden van de boog. Bij de binnenste boog staat de boog aan de linkerzijde minder hoog dan aan de rechterzijde. De volgende keer moet ik dit dus in de gaten houden. Ik heb hem verder niet afgespannen omdat ik puur wilde kijken hoe het opzetten zou gaan. Heeft verder iemand nog tips?

Oh ja, kan de middelste tentflap waar de staander achter staat omhoog gerold worden wanneer wij de tent als luifel willen gaan gebruiken?
Bijlagen
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_36ea.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_36e8.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_36e6.jpg

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » za 6 mei 2017 16:58

hierbij de andere foto's
Bijlagen
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3715.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3714.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3702.jpg

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » za 6 mei 2017 18:09

Op zich staat hij mooi vind ik. thumbup.gif
Loopt de ondergrond inderdaad af aan de voorkant van de tent, of heb je de bogen erg ver uitgeschoven.
Gevoelsmatig lijkt het een beetje of de tent een beetje achterover staat, maar dat kan dus ook gezichtsbedrog zijn.
Dat je aan de ene kant de boog wat verder hebt uitgeschoven dan aan de andere is op zich niet erg.
Het rechte deel van de boog is daardoor aan een kant wat langer dan aan de ander waardoor de boog ahw. een beetje "scheef" staat.
Ik denk overigens dat je dat nog wel kunt corrigeren zolang de tent nog niet met haringen vast staat.
Als je de boog aan beide zijden een stukje inschuift en de verbindingsstukken die op de boog zitten voor de liggers, kun je de boog waarschijnlijk corrigeren.
Tja, en dan die "midvoor" scratch.gif Ik zit daar ook altijd een beetje mee te klooien om hem mooi weg te werken.
Ik rol hem meestal op en duw hem dan in het "zakje" dat bovenin ontstaat als je die ventilatieopening (bijna) dicht ritst. Maar het is een beetje frotten. scratch.gif (is dat Nederlands weenie.gif awhoea.gif )
Daar had Bax wel een mooiere oplossing voor kunnen bedenken whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

arnovariante

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door arnovariante » za 6 mei 2017 19:42

Lijkt idd of de tent achterover staat.
Terwijl Unico's vaak juist een beetje voorover staan, net zoals de bogen.
Dat zie je ook aan de onderkant aan de zijkant.
Dit zou theoretisch gelijk moeten lopen met de grond.
Maar het valt niet mee om de zijden echt plooivrij neer te zetten hoor.
Ik zet tegenwoordig de hoek aan de kant van de caravan iets verder onder de caravan.
Maar naar goed voorbeeld mrgreen.gif vind ik het ook steeds minder belangrijk of het geheel perfect plooivrij staat.
Functioneel opzetten heet dat geloof ik.

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Dukcer » za 6 mei 2017 19:54

JPGeetje schreef:Op zich staat hij mooi vind ik. thumbup.gif
Loopt de ondergrond inderdaad af aan de voorkant van de tent, of heb je de bogen erg ver uitgeschoven.
Gevoelsmatig lijkt het een beetje of de tent een beetje achterover staat, maar dat kan dus ook gezichtsbedrog zijn.
Dat je aan de ene kant de boog wat verder hebt uitgeschoven dan aan de andere is op zich niet erg.
Het rechte deel van de boog is daardoor aan een kant wat langer dan aan de ander waardoor de boog ahw. een beetje "scheef" staat.
Ik denk overigens dat je dat nog wel kunt corrigeren zolang de tent nog niet met haringen vast staat.
Als je de boog aan beide zijden een stukje inschuift en de verbindingsstukken die op de boog zitten voor de liggers, kun je de boog waarschijnlijk corrigeren.
Ik heb de tent in mijn tuin opgezet en die loopt niet af. Ik zag wel dat toen ik de boog van de petluifel had ingeritst dat hij links anders stond dan rechts (hoger en lager). Ik heb hem in mijn eentje opgezet maar dat is toch wel een "gefrot"

@arno, ik ben idd ook van mening dat het geheel functioneel moet staan maar nu stond hij voor mijn gevoel niet goed.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”