Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 15 okt 2015 19:43

RE.gif

Oke, maar wat bedoel je dan scratch.gif is me niet duidelijk, maar jou ook wel zo te lezen...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » do 15 okt 2015 20:02

De tent hangt ingereigt voor de caravanwand naar beneden.
Je zet de boog er midden voor en laat deze enigszins achterover tegen de tent die voor de caravan hangt leunen.
Dan kun je naar het boogeind lopen en het beginpunt van het inrits-gedeelte oppakken om daar te beginnen met inritsen.
Al inritsend werk je zo de boog af. De tent blijft dus steeds tussen boog en caravan hangen, aanvankelijk met de voorkant dak naar beneden en na het risten in een "zak" maar nog steeds tussen caravan en boog.
Nu kun je de boog naar voren brengen tot het tentdak enigszins strak staat en de boog naar voren fixeren met het span-koord.
Misschien dat ik het nu eenvoudiger voordoe komen dan het in de praktijk zal blijken te zijn, maar ik ga het in ieder geval proberen.
Zal wel een exercitie worden voor in het voorjaar want de actuele buitentemperaturen maken het opzetten van een tent er niet makkelijker op.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door PD » do 15 okt 2015 20:21

Ik zet de boog dus bewust niet tegen de tent die voor de caravan hangt, maar hou deze schuin van de caravan af (uiteinden vrijwel onder de caravan, hoogste punt maximaal naar voren en ga dan inritsen en dit bevalt mij erg goed. Ook het later verlengen van de uiteinden gaat simpel met de (tijdelijke) spanband er tussen zolang de borgharingen van de uiteinden nog niet in de grond zitten.

Ik zet de Unico ca. 10 tot 15x per jaar op, schat ik zo in en bijna altijd in m'n eentje. Kind kan de was doen thumbup.gif

Volgend voorjaar een workshop Unico/Fortex organiseren, dan zien we vanzelf wat voor wie het beste werkt knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door arnovariante » do 15 okt 2015 20:21

RE.gif RE.gif
Dat filmpje bedoel ik.
Ik heb momenteel geen tijd en gelegenheid om een link te plaatsen voor Micky.
Want die snapt het nog niet helemaal geloof ik.
Wordt toch geheel duidelijk in het Unico filmpje!

Jan windsurf
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 8 sep 2014 21:21

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Jan windsurf » do 21 jan 2016 21:50

Ik heb ook de Unico type bologna, (gelijk aan de genua maar dan geen luifel er meer voor), de voortent is eigenlijk al een grote luifel als je alle ramen eruit ritst, wat een heerlijke ruime voortent zeg! Ik vind het vrij eenvoudig om de boog te plaatsen, gaat een mooie rits omheen. Met de champagne/zwart uitvoering past hij prachtig bij onze Hobby caravan. Wel is het bepalen van de juiste lengte van de uitschuif delen aan beide zijde me nog niet geheel duidelijk , gebruikt niemand een soort deksel/plaatje onder de uiteinde van de buis? net zoals je onder de stelpoten van de caravan een rond plaatje plaatst. Ook de brede losse flap met klittenband aan onderzijde is ideaal, met afbreken van de voortent doe ik deze altijd apart van de rest in een tas en reinig deze als ik thuis ben groet jk
Nissan QQ 2016 +Hobby 440 de Luxe 2015 Unico bologna incl luifel

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JAJB » ma 2 mei 2016 10:00

Afbeelding

1ste X dat ik onze Unico Genua 280 opzet.
Moet zeggen dat ik het een heel fijn systeem vind, mooi strak op te spannen!
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door zeehond » ma 2 mei 2016 10:42

Staat mooi strak JAJB
Wij hebben afgelopen week voor het eerst het grondzeil met klittenband gebruikt.
Moet zeggen dat het heel mooi strak ligt, als gevolg hiervan ligt dan ook het tapijt mooi strak in de tent.
Met de kou van afgelopen week was het mooi meegenomen dat het wind en water dicht was.
Veel plezier van gehad.
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » ma 2 mei 2016 17:19

Ik kom dit draadje nu weer tegen.
Ik ben het nog vergeten te melden maar ik heb enkele weken geleden Genua in mijn eentje opgezet.
Ik moest wel want mijn vrouw was net geopereerd in haar pols waardoor assistentie even niet kon.
Mijn grote probleem; het inritsen van de voorste tentboog heb ik geklaard op de manier die mij vorig jaar ergens in dit draadje aan de hand is gedaan.
Nadat de tent in de tentrail was ingereigd, heb ik de voorste boog in vol ornaat enigszins schuin tegen de tegen de caravanzijwand hangende tent gezet.
Die kan je dan loslaten waardoor je de vrijheid krijgt om naar het uiteinde van de boog te lopen alwaar ook het begin zit van de rits die de buis op moet sluiten in een door het dichtritsen ontstane tunnel in de voorzijde van de luifel.
Je hebt nu 2 handen vrij om de rits op gang te brengen en daarna dicht te ritsen.
Als de boog erin zit geritst hangt het tentdak dus in een diepe zak tussen caravan en boogstok.
Ik maak het bijgeleverde afspan-lint dat in het midden aan die boog wordt bevestigd vast.
Plaats een haring in de grond midden voor de tent, een meter of vijf van de caravan af.
Dan neem ik de boog op en loop daar mee weg van de caravan waardoor het tentdak zich gaat ontvouwen, die zak wordt er zo dus uitgehaald.
Als de boog enigszins op zijn plaats staat pak ik het lint enigszins strak houdend om zo te voorkomen dat de boog richting caravan omvalt vast en bevestig dit aan de zojuist geplaatste haring.
Als die bevestiging gemaakt, is de verdere afbouw van de tent kinderspel.
Op die manier is het mij voor de eerste keer gelukt om de Genua (maat 13,5) helemaal alleen op te zetten. whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Williamr » ma 2 mei 2016 17:57

Wij hebben ook een Unico Bologna, maat 14.1, en bij het plaatsen zet ik ook de boog enigzins tegen de caravan aan [aschrik.gif] om de boog in te ritsen. De enkele keren dat ik de voortent het opgezet was ik helaas alleen. Nu ben ik er achtergekomen, onder toeziend oog ook van de Unico expert, PD, dat de tent te groot is. :oops: hulde aan de vorige eigenaar. boos.gif

Bij het afspannen begin ik in het midden bij de staander en span ik af naar de zijkanten, dan kun je hier nog wat "wegwerken".

Over twee nachtjes wordt hij weer opgezet en bij voorbaat zet ik de caravan op wiggen zodat ik de tent kan plaatsen op de juiste hoogte.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

arnovariante

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door arnovariante » ma 2 mei 2016 18:24

Dus als je nog eens op een scheef plekje staat waarbij de rechterkant (voortentkant) de hoge kant is heb je een probleem, dan loopt de grond vanaf je caravan omhoog en kun je je caravan nooit zo hoog plaatsen dat je nog hoogte wint voor je voortent.

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Williamr » ma 2 mei 2016 19:20

RE.gif inderdaad, daar heb jij weer gelijk in. Maar men moet roeien met de riemen die je hebt en als we alles van te voren wisten hadden we het allemaal anders gedaan.
Had ik al gezegd dat de Unico bij de caravan zat toen we deze hadden aangeschaft?
Dus om hier "even" een ander tentje voor te scoren zit er helaas niet in.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

arnovariante

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door arnovariante » ma 2 mei 2016 19:24

Dat was me idd duidelijk ja, zonde man!
Moet je die vorige eigenaar voorstellen, een vermogen betaald voor die Unico (toch best duur spul) en past het niet eens!
Misschien heeft hij het niet eens beseft dat het niet geheel paste.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door PD » ma 2 mei 2016 20:12

Williamr schreef:Nu ben ik er achtergekomen, onder toeziend oog ook van de Unico expert, PD, dat de tent te groot is. :oops: hulde aan de vorige eigenaar. boos.gif
Inderdaad heel jammer dat de tent te groot is, minstens 10-15cm te grote omloopmaat :(
Vlakke plekjes uitzoeken knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » ma 2 mei 2016 20:18

Dat viel mij idd ook op, oplossing die kan helpen @William is de caravan aan beide kanten op een keg rijden, scheel toch een paar cm, je instap wordt wel wat hoger.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » ma 2 mei 2016 20:32

Williamr schreef:Nu ben ik er achtergekomen, onder toeziend oog ook van de Unico expert, PD, dat de tent te groot is. hulde aan de vorige eigenaar.
Je kunt natuurlijk ook besluiten om de tent wat kleiner te laten maken. Er wordt 1 of 2 taartpunjes uit je dak gehaald zodat de omloopmaat correspondeert met jouw caravan.
Daar zie je achteraf niets van als je het niet weet.
Gewoon eens bij Bax informeren wat zoiets gaat kosten.
je steeds moeten storen aan een "kwaliteitstent" die niet past is toch ook geen leuk vooruitzicht.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door zeehond » di 3 mei 2016 08:51

Dit is wat wij ook ervaren hebben, een te grote omloopmaat van de Unico tent.
Uiteindelijk toch maar gemeld bij Bax en die melde dat dit helemaal geen probleem was.
Er zijn inderdaad twee taartpunten eruit gehaald en de tent past nu perfect.
Het is al eerder gezegd, Bax geeft hier gewoon goede service op.
Wij hadden de tent nieuw gekocht en een jaar later dit aangegeven, kosten waren 0 euro.
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Williamr » di 3 mei 2016 09:18

Ik ga dit weekend even foto's maken en als we terug zijn eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor het aanpassen van de tent. Aangezien dat de tent al vijf jaar oud is en we niet de eerste eigenaar zijn hier wel kosten aan verbonden, denk ik.
Waar de fout ligt...... scratch.gif

Mhhh zal het net aangeschafte grondkuipzeil nog passen? whistle.gif

Maar even een paar belletjes plegen....
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » di 3 mei 2016 09:46

Williamr schreef:Mhhh zal het net aangeschafte grondkuipzeil nog passen? whistle.gif ....
Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.
Jouw voortentdak wordt aan de caravanzijde iets minder breed, maar dat is op bodemniveau amper terug te vinden.
aan de voorzijde blijft de tent helemaal ongewijzigd. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door zeehond » di 3 mei 2016 11:59

onze tent was dus eerst opnieuw op maat gemaakt.
Wij hebben daarna de bestelling gedaan van het nieuwe grondzeil en bij bax dus ook de vraag gesteld of we een ander zeil nodig hadden.
Dit bleek niet te hoeven en kan uit ervaring zeggen dat ze daar gelijk in hebben.
Immers de breedte van de caravan bliijft hetzelfde en dus ook de breedte van de tent.
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door PD » di 3 mei 2016 12:59

Williamr schreef:Mhhh zal het net aangeschafte grondkuipzeil nog passen? whistle.gif
Ik was vanochtend even bij BAX; de verkoper legde me uit dat het grondkuipzeil altijd wat overmaats is om een niet-vlakke ondergrond te overbruggen. Nog een beetje extra is dan ook geen probleem, langs de caravaneinden wordt het altijd iets geplooid weggelegd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door HarrieK » di 3 mei 2016 13:12

Wij zijn meer als tevreden met de grondkuipzeil en hij past goed.Voor ons op een seizoensplaats is het perfect thumbup.gif

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Williamr » di 3 mei 2016 13:19

Positieve berichten!! Volgende week even contacten met Bax.

Thnx allen! thumbup.gif
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door HarrieK » di 3 mei 2016 13:20

Hier een foto van de grondkuipzeil, niet echt een duidelijke foto maar heb helaas niet beter.
Bijlagen
grondkuipzeil.JPG

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » di 3 mei 2016 15:53

zeehond schreef: Immers de breedte van de caravan bliijft hetzelfde en dus ook de breedte van de tent.
Dat kun je zo niet stellen.
De tent volgt de contouren van de caravan maar tot net onder de goothoogte.
Daarna wordt de breedte van de Unico-tent bepaald door de lokatie van de haring die je binnenin de tent aan de rand van de caravan moet plaatsen, in de handleiding de lijn die loodrecht moet lopen.
Er zit niet voor niets ook aan een Unico die extra flap (ik ben vergeten hoe die heet) die de contourverschillen tussen caravan en voortent moet opvangen.
Die flap moet er voor zorgen dat dezelfde tent zowel aan caravan A als B bevestigd kan worden mits de omloopmaat correct is.
Op de foto hierboven van Harriek zie je de bedoelde flap net nog een beetje zitten tussen caravanwand en tentwand t.h.v. het raam
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JAJB » wo 4 mei 2016 13:56

Ook wij hebben het Kuip grondzeil, zijn er zeer tevreden over.

Bax is zelf nog wel ff op de camping langs geweest, kuipzeil paste niet. Bleek een klein foutje, wij hebben een KIP dus maatwerk. Onze omloop maat aan de caravanzijde is 12.1, maar we hebben de boogstokken van maat 13. Het kuipzeil is maat gerelateerd aan de maat boogstok! Ze hadden dus per ongeluk maat 12.1 gehanteerd met pakken.

1 belletje en ze zijn gekomen, ze hadden zo door waar de fout zat, 5 min later werd door een collega maat 13 afgeleverd zonder extra kosten.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”