Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JAJB » wo 14 okt 2015 11:41

Hoi allemaal,

Weet dat er diversen forum leden in t bezit zijn van een Unico Genua.

Zelf hebben wij afgelopen week er 1 besteld op de beurs. Nou duurt t nog wel even voor dat we hem hebben maar ben toch nieuwsgierig na ervaringen, vooral over het uitspannen van de 1ste boog (vanuit caravan zijde).

Ik weet dat bij de Genua de 1ste boog niet in een tunnel Gerrits word, maar alleen de 2de boog van de petluifel.

Nou vraag ik mij dus af hoe dat gaat met afspannen van de 1ste boog, wanneer je dus de dakliggers na de 1ste boog uitspant. Druk je dan niet de boog te ver "weg" van de caravan? Of hoe moet ik dit zien.

De instructie film van BAX al diversen x'en gekeken maar ze slaan dat stukje over.

Alle tips / ervaringen zijn welkom!
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door HarrieK » wo 14 okt 2015 12:20

Als ik het filmpje van Bax bekijk dan beginnen ze met de 2de boogstok die in de petluifel geritst wordt, daarna plaatsen ze de 1de boogstok en
kun je door middel van de dak liggers de tent afspannen tot het een strak geheel is.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » wo 14 okt 2015 12:51

Wij hebben een Genua 280 en ik ben een van de weinige op dit forum die niet echt te spreken zijn over het opzetgemak.
Dat komt deels ook door die tweede boog maar ook het formaat van zo'n boog.
Na het inritsen van de voorste boog, iets wat mij niet alleen lukt, moet je deze even strak aftuien om te voorkomen dat hij naar de caravan omvalt.
Zet je de tweeede boog rechtop en fixeer hem boven in het midden meteen met het buisstuk wat tussen de binnenste en de buitenste komt te zitten.
Daarmee voorkom je dat de boog omvalt tegen de caravan (mij overkomen).
Als je zover bent heb je de grootste hobbel genomen en is het een kwestie van de dakliggers plaatsen en de bogen aan de uiteinden op lengte te maken.
In principe kun je de bogen voor het plaatsen, aan beide kanten al een cm. of 40 uitschuiven. Daar heb je achteraf profijt van bij het afstellen.
Hoe het ook zij, ik heb er zeker een uur voor nodig om het geheel op te zette, maar dan staat hij ook als een huis.
Over de tent ben ik dus helemaal tevreden, over het opzetgemak is dat een stuk minder. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JAJB » wo 14 okt 2015 13:27

Als ik het dus goed begrijp stel je eerst alle dakliggers (van petluifel ook) net aan, pas wanneer alle stokken erin zitten pas echt op spanning zetten?
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » wo 14 okt 2015 13:42

Niet helemaal.
Ik begin dus met die twee bogen met elkaar te verbinden met het middelste nokstukje tussen die bogen.
Daarna de middelste nokstok in de tent die ik al afstel dat de binnenste boog op zijn plek komt te liggen tegen de voorwand aan.
Daarna de gootstokken met het korte verbindingsstuk tussen de bogen.
Daarna ga ik de stokken afstellen zodat de binnenste boog goed staat als de tent naar voren toe strak staat.
Ook even kijken dat de stokken (lang-kort) mooi in het verlengde van elkaar staan door de bevestiging op de bogen evt. nog iets te schuiven.
Ze moeten wel mooi door de doorvoeren in de wand blijven lopen.
Als alles mooi zit kun je van achteruit de haringen erin gaan slaan en de tent verder afspannen.
Een voordeel van de Genua (ik denk ook van andere Unico tenten) is dat de voorwanden er niet in hoeven te zitten om de tent af te spannen.
Als achteraf besluit om die voorwanden erin te zetten kan dat toch mooi strak door de einden van de ventilatiedriehoek in de voorzijde los te halen nadat de voorwanden zijn ingeritst.
Doordat er links en rechts een knik in de voorwand zit op de overgang van die ventielatiedelen, kun je door die hoek een beetje verder naar voren of achteren te plaatsen, de voorwanden toch nog perfect strak plaatsen. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JAJB » wo 14 okt 2015 14:09

Oke, even kijken of ik t begrijp.

Jij maakt dus eigenlijk continue eerst de hele verbindingen. Van voorste boogstok Korte deel na 2de boogstok dan dakligger na caravan en t geheel gelijk op spanning zetten? Daarna t zelfde met de buitenste liggers?
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » wo 14 okt 2015 14:42

RE.gif thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door zeehond » do 15 okt 2015 08:44

Heeft de nieuwe genua niet ook een tunnel voor de eerste boogstok vanaf de caravan gezien??
Ik heb op de beurs gezien dat dit bij een tent zo was, weet alleen niet of dit de Genua was.
Ik zet eerst de petluifel boogstok neer en dan met de bijgeleverde spanband goed vastzetten.
Je hebt daarna alle tijd en rust om de andere boogstok te plaatsen met de middelste daklegger.
Daarna de verbinding tussen de petluifel en de tweede boogstok en vervolgens de andere dakleggers en petluifel stukken.
Het is dan even stellen om de eerste boogstok netjes op zijn plaats te krijgen en gelijkertijd de petluifel goed te zetten.
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

arnovariante

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door arnovariante » do 15 okt 2015 09:29

Ik lees hier aandachtig mee ook al hebben we geen tent besteld maar de luifel.
Problemen met opzetten gedeeltelijk door het formaat van de boog?
Oei, onze maat 17.1 zal nog wel een iets grotere boog opleveren....
Ik hoop maar dat het met de Verona XL geen problemen oplevert.
Ik heb hier overigens nog niemand gezien die ook een XL heeft, allemaal een gewone Verona.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door petronella » do 15 okt 2015 11:21

Wij, met onze maat 11, vinden de boog best groot. Krijgen jullie er een middenstaander bij of over die lengt ook zonder middenstaander?

arnovariante

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door arnovariante » do 15 okt 2015 11:35

RE.gif
Die zit er bij kleinere maten Verona ook al bij.
Bij de kleinere maten zeggen ze: als het gaat waaien de middenstaander gebruiken.
Bij de grote maten wordt gezegd altijd de middenstaander gebruiken.
De overspanning is natuurlijk anders te groot.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » do 15 okt 2015 11:37

Bij onze Genua 280 (omloopmaat 982) is de lengte van het lint waarmee je de uiteinden van die bogen met elkaar verbindt, 6.60m. lang.
Dat is dus de basis van die boog die als hij rechtop staat ook nog eens enigszins topzwaar is.
Ook is hij dan zo hoog dat ik (1.80) hem in het midden bijna niet kunt vastpakken. Op zijn plaats in de tent staan de bogen voorover gekanteld waardoor de hoogte een stukje afneemt
Daar moet je dan aan een uiteind van beginnen met het inritsen van de tent waar je voor het aanwerk al 2 handen nodig hebt om de ritsdelen te verbinden.
Niet handig om daar alleen mee te gaan klooien.
Daarom moet vrouwlief me daar altijd even helpen.
De tweede boog die binnenin komt leg je vooraf al "in" de voortent zodat je die na het inritsen van de buitenste boog en het aftuien daarvan waarna de tent zijn basisvorm al enigszins aan heeft genomen, rechtop kunt zetten en m.b.v. het korte nokstukje verbindt met de eerste boog waarna je die tweede boog rustig met zijn pootjes op de juiste plaats kunt zetten.
Dat staande houden van de tweede boog kan natuurlijk ook m.b.v. de lange nokstok maar dat vind ik een stuk onhandiger. Deze stok is een stuk langer, zit hoger en zit minder stabiel omdat hij nog niet afgespannen zit tegen de caravanwand. Daarom geef ik de voorkeur aan de methode met de korte nokstok. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 15 okt 2015 12:14

RE.gif

Onze tent zet je met gemak alleen op, ook als vrouw, nu is onze opbouw (5,2 meter) wel iets kleiner dan die van jullie denk ik maar in opbouwen zal dat niets uitmaken, je ritst de boogstok in het doek en laat hem voorover rusten, zo'n koord zit er niet bij, hij blijft vanzelf staan als je hem goed voorover laat rusten, dan de middenstok (dakligger) vanaf de wand van de caravan ertussen, die schuif je zo in een huls en spant hem op, daarna de 2 zijliggers en afspannen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door PD » do 15 okt 2015 16:10

Ik begrijp de moeite met het opzetten van de boogstok ook niet scratch.gif Ik zet de Unico eigenlijk altijd in mijn eentje op terwijl mijn vrouw in de caravan bezig is en dat gaat uitstekend thumbup.gif De opbouwlengte van de caravan is ca. 6,5m dus we hebben ook best een behoorlijke boog :lol:
Inritsen doe ik voordat de boog op lengte is uitgeschoven, dus pas na het inritsen de uiteinden elk ca. 40cm uitschuiven, dan kun je er prima bij. Overigens richt ik dan de uiteinden van de boog wel naar de caravan waardoor de hoogte in het midden hooguit ca. 1,6m oid is en na het inritsen haal ik de uiteinden naar voren. De spanband voor het midden van de boogstok gebruik ik tijdens het opzetten alleen wanneer het flink waait.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door arnovariante » do 15 okt 2015 16:23

In het filmpje zetten ze de boog tegen de caravan aan om in te ritsen.
Dat doe jij dus niet begrijp ik.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 15 okt 2015 16:29

RE.gif

tegen de caravan aan!!?? schrik.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door PD » do 15 okt 2015 16:30

arnovariante schreef:In het filmpje zetten ze de boog tegen de caravan aan om in te ritsen.
Dat doe jij dus niet begrijp ik.
Nee, de uiteinden richting caravan en de boogstok naar een bijna (handmatig) gespannen dak thumbup.gif
Na het inritsen trek je de uiteinden naar voren en trek je ze wat uit waardoor de boog op hoogte komt.
Laatst gewijzigd door PD op do 15 okt 2015 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 15 okt 2015 16:32

RE.gif thumbup.gif

Juist, zo heb ik dat ook geleerd van fortex en het principe bij deze tenten is gelijk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door arnovariante » do 15 okt 2015 16:49

Bekijk het filmpje maar eens Micky.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door PD » do 15 okt 2015 16:52

RE.gif
Er zit weer een (illegaal) weekend aan te komen knipoog.gif Noemen we het Unico/Fortex workshop :lol:
Laatst gewijzigd door PD op do 15 okt 2015 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 15 okt 2015 16:57

RE.gif

Ik snap dat deel van de boogstokken tegen de caravan aanzetten nog steeds niet, waar doen ze dat scratch.gif kende het filmpje al, maar heb nog eens gekeken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door PD » do 15 okt 2015 17:06

In het filmpje schuiven ze de uiteinden ook al uit voordat ze gaan inritsen. Dat vind ik dus niet handig knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JAJB » do 15 okt 2015 19:22

PremiumDiscovery schreef:In het filmpje schuiven ze de uiteinden ook al uit voordat ze gaan inritsen. Dat vind ik dus niet handig knipoog.gif
Op de beurs werd mijn dit ook geadviseerd, naderhand minder / makkelijker te corrigeren.

Weet niet of het bij een unico ook zo is, bij onze fortex was het soms topsport om hem nog verder uit te schuiven wanneer de stel-band onder de boog zat. Inschuiven ging soepel.. Maar uitschuiven..
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door Micky » do 15 okt 2015 19:28

RE.gif

klopt, dan wordt de boog groter, dusmoet je de pin (zit niet op de unico) even uit de grond trekken, de boog wordt dan namelijk ook iets groter, laat je hem ingeprikt dan wring je de boel knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico Genua 280 ervaringen opzetten

Bericht door JPGeetje » do 15 okt 2015 19:40

micky schreef:RE.gif

Ik snap dat deel van de boogstokken tegen de caravan aanzetten nog steeds niet, waar doen ze dat scratch.gif kende het filmpje al, maar heb nog eens gekeken.
Maar ik denk wel dat dit voor een groot deel de oplossing is voor het probleem wat ik ondervind.
Ik ga dit in ieder geval in de praktijk proberen te brengen thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”