alu tentstok met powergrip niet sterk

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dms2992
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 20:18
Locatie: Barendrecht

alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door dms2992 » do 23 jun 2011 15:06

Dit voorseizoen hebben we in Zeeland op een camping, dicht bij de kust gestaan.
Veel wind, wat resulteerde dat regelmatig de tent niet meer strak stond.
Haring in de grond waren niet het probleem.

De powergrip klemmen op de aluminiumbuizen waren naar mijn idee niet opgewassen tegen het beukende geweld van de wind.
Elk begin van het weekend moesten we de stokken wederom naspannen. Niet veel, maar wel enkele centimeters. De tent stond niet meer strak.

Wij hebben twee typen powergrip, namelijk niet nastelbare en ‘iets’ nastelbare klemmen.
Ook de ‘iets’ nastelbare klemmen hielden het niet goed uit. (helaas geen foto gemaakt)

De tijdelijke oplossing was Duct Tape onder de klemmen te plaatsen. Alleen met het afbreken kwamen we er achter dat de wind gewoon doorgaat en de klemmen iets over het Duct tape hadden geperst.
Uit elkaar halen was dus niet eenvoudig.

De leverancier is niet op de hoogte van dit fenomeen. Hij is wel bereid naar een oplossing te zoeken, maar dat is niet zo eenvoudig.

Wie heeft hier ook last van?
Bijlagen
Powergrip-3.jpg
Ook niet nastelbare klemmen
Powergrip-3.jpg (7.93 KiB) 9307 keer bekeken
Powergrip-2.jpg
Niet nastelbare powergrip klemmen
Powergrip-2.jpg (4.33 KiB) 9307 keer bekeken
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door Michel_V » do 23 jun 2011 17:05

Je / U bent niet de enige, bij mij was het de middelste horizontale stok van de voortent die een beetje inschuift.
Uiteindelijk kwam de buis zelfs naar beneden, omdat het oog aan de caravanzijde en natuurlijk het "kruispunt" aan de voorzijde niet wijken.
Weet ook nog niet hoe dit op te lossen. Wel is de buis nogal glad, ik denk dat ik eerst met schuurpapier de buis wat ga opruwen.
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door Ad » do 23 jun 2011 19:10

Wij hebben de bovenste (de zwarte met de vleugelmoer). Zitten op een Multi Nova. Bij onze vorige caravan zaten ze op het frame van de panoramaluifel. Nooit geen problemen mee gehad, blijven altijd goed klemmen. Afgelopen vakantie bij een storm flinke druk erop gezet (scheerlijnen en spanbanden), bleef vast als een huis zitten. Voor het vastdraaien moet je wel wat kracht gebruiken.
Het leek mij (voor de vakantie) wel handig de onderste (grijze powergrip) aan te schaffen, omdat deze met 1 handeling vastzitten. De caravanzaak zei dat ik betere de zwarte kan houden, de grijze powergrips klemmen niet goed, hij zei dat ze altijd wat verschuiven. Ik heb ze zodoende dus niet aangeschaft. Ik heb begrepen dat de powergrips op de nieuwe Multi Nova's zitten, niet slim dus. Overigens heeft Isabella ook zo'n snelgrip systeem. Daar heb ik er een paar van uitgeprobeerd, maar weer teruggebracht. Van hetzelfde laken een pak, klemmen niet voldoende, de buizen verschuiven bij een beetje druk.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

PVN

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door PVN » do 23 jun 2011 21:56

wij hebben de zwarte met vlwugelmoer ook bij onze voortent, ook bij ons was het met (fikse) wind regelmatig even opnieuw opspannen.
we hebben vorig jaar meivakantie aan de kust gestaan, en hebben toen als tijdelijke oplossing slangklemmen gebruikt.
nu hebben we extra dakliggers aangeschaft en het probleem is voorbij

Famke
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 25 mei 2011 12:23
Locatie: Zwolle

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door Famke » vr 24 jun 2011 18:08

Ik heb de zwarte met vleugelmoer ook bij mij voortent maar was er niet van ondr de indruk. Moest regelmatig de tent weer strak zetten. Zit erover te denken de onderste aan te schaffen want de voortent van mijn ouders, die die klemmen hebben, bleef wel goed staan. En ze zijn makkelijker in gebruik vind ik.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door Davendre » vr 24 jun 2011 20:24

Ik herken beide verhalen eigenlijk niet. De eerste 5 jaar met de zwarte variant gewerkt, geen verschuivingen, ook niet bij een stormpje aan het Gardameer (wel hagelschade). Daarna over gegaan op de grijze variant en ook hier al een leuk aantal stormpjes meegemaakt. Lekker biertje erbij en wachten tot het voorbij was. En niet geheel onbelangrijk, niet opnieuw hoeven afstellen gedurende de vakantie.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

bijbeuner

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door bijbeuner » vr 1 jul 2011 13:44

Wij hebben een Doréma met alu frame met de "Niet nastelbare powergrip klemmen"
ook wij hebben geen last van inschuvende tentstokken.
Wij hebben wel aan de voorzijde van de tent 2 extra stormstokken bij geplaatst (ook alu met powegrip)

sprite1

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door sprite1 » vr 1 jul 2011 13:53

ik heb ook die grijze met alu stokken, maar ken het probleem niet, ik kan er zelfs aan gaan hangen( 108kg) en de staanders blijven zoals afgesteld, zakken echt niet.

AAA

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door AAA » za 9 jun 2012 21:28

Ook ik heb dit weekend, 8/9juni 2012 (windkracht 9 op Texel), voor het eerst last van inschuivende stokken. De middelste staander moest iedere 10 minuten weer opnieuw strak gezet worden. En ook een dakligger vloog op gegeven moment los en kwam naar beneden. De plasticvleugelmoeren aandraaien ging op zeker moment niet meer omdat je die dan stuk(dol) draait.
Nieuwe klemmen gekocht bij de plaatselijke kampeerwinkel, maar ook die hielden maar even. Bij de bouwmarkt slangenklemmen gekocht en die onder de zwarte klem strak om de stok gedraaid. Nu blijven ze wel zitten.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door HansHobby » zo 10 jun 2012 13:21

Wij hebben een stalen frame met de grijze powergrip klemmen. Vorige maand in Renesse in de avond een flinke storm gehad, maar geen verschuivingen. Ik heb wel twee extra dakliggers met de ouderwetse 'draaimoer' er tussen liggen en twee extra staanders naast de deuren met zo'n ouderwetse 'draaimoer'. Misschien dat dat scheelt.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gerthl

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door Gerthl » zo 10 jun 2012 16:32

Mijn caravan staat momenteel aan de kust met de grijze klemmen. Afgelopen vrijdag met windkracht-8 heeft de campingbaas, bij mijn afwezigheid, de voortent eraf gehaald, ook mijn klemmen gingen aan de haal. Ik ga maar eens slangenklemmen halen.

piterj

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door piterj » zo 10 jun 2012 22:32

heb het zelfde probleem gehad. nieuwe voortent gekocht bij obelink met grijze powergrip. bij een klein beetje druk schoven de stangen zo in elkaar. spul eens opgemeten en het bleek als de powergrip dicht was dit 21.9 mm was.
op de buis van 22mm klem hij dus 0.1 mm. bij een campingshop andere grijze powergrip gekocht.
als deze dicht zijn zit ik nu op 21mm. klemt nu dus op 1mm. geen beweging in te krijgen.

er zit dus verschil in de klemmen,al kun je dat aan de buitenkant niet zien.

vr.gr. pj

Gerthl

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door Gerthl » za 16 jun 2012 08:09

Inmiddels heb ik alle klemmen vervangen door de EasyGrip van Dorema, nu is er geen beweging meer in te krijgen in de tentstokken.

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door rovado » do 21 jun 2012 20:00

Ik heb een voortent van Obelink (Hypercamp) met alu buizen en de buizen schuiven zo in elkaar bij een beetje druk. "We hebben er al tientallen verkocht", was hun enig commentaar. Gisteren voor 25 euro andere powergrips (8 stuks) bij de plaatselijke caravanshop gekocht. Er is nu geen beweging meer in te krijgen.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Gerthl

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door Gerthl » vr 7 sep 2012 18:01

Gerthl schreef:Inmiddels heb ik alle klemmen vervangen door de EasyGrip van Dorema, nu is er geen beweging meer in te krijgen in de tentstokken.
Ik moet terugkomen op wat ik eerder heb geschreven. Bij een aanhoudende wind in Z-Frankrijk is één van de tentstokken een paar centimeter ingeschoven, wat tot gevolg had dat de luifel in die hoek over de tentstok is getild, detentstok door de luifel is geprikt en vervolgens de luifel over de volle diepte is doorgescheurd. Ik heb inmiddels een nieuwe luifel besteld en naar mijn vakantieadres in Spanje laten sturen; die moet vandaag of morgen aankomen (verzendkosten 16,95, valt mee).

Gerthl

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door Gerthl » ma 17 sep 2012 15:03

Inmiddels is de nieuwe luifel aangekomen en opgezet. Als extra heb ik nu schroefklemmen geplaatst onder de powergrips; zie foto.
Bijlagen
tentstok.jpg
tentstok.jpg (70.38 KiB) 7665 keer bekeken

de Sol

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door de Sol » ma 17 sep 2012 15:21

Heb voor de liefhebbers nog een zak met acht van die zwarte kunststof sluitingen te koop. Deze zaten bij m'n Dorema luifel maar ik gebruik hier ook power grips op.

de Sol

Re: alu tentstok met powergrip niet sterk

Bericht door de Sol » ma 17 sep 2012 21:35

de Sol schreef:Heb voor de liefhebbers nog een zak met acht van die zwarte kunststof sluitingen te koop. Deze zaten bij m'n Dorema luifel maar ik gebruik hier ook power grips op.
Ik bedoel dus de zwarte kunststof buisklemmen.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”