Lichtgewicht voortent voor hefdak caravan (Rapido Club 31)

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Crapton
Berichten: 19
Lid geworden op: za 28 aug 2010 16:04

Lichtgewicht voortent voor hefdak caravan (Rapido Club 31)

Bericht door Crapton » zo 29 aug 2010 12:44

Ben nieuw hier, toch maar nieuw topic aangemaakt.

Heb hetzelfde probleem als topicstarter - nieuwe (2e hands) Rapido Club 31DL gekocht. (off-topic: wat rijdt dat ding fantastisch!! Had tevoren een MKP Grandesse en die voelde je wel, deze dus niet.) Daarbij zit alleen een 'dichte' luifel dus voortent maar zonder voorwand. Bovendien zwaar stalen buizenframe, ja alles kan maar om te trekken niet fijn.

Die Rapido heeft vanwege de hefdakconstructie een lage geleidingsrail, ca 1.90 m dus de universele voortenten passen helaas niet. Over naar de 'bustenten' dan maar. Heb nu gevonden:
- Hypercamp Paradise a 175 € - link - 300x370 cm - iets te groot
- DWT Rodeo a 189 € - link - 240x340 cm
- DWT Fjord 3 a 249 € - link - 240x340 cm

Vragen:
- Wie heeft ervaring met deze tenten en merken? Welke is kwalitatief beter? Windvast?
- Is die Paradise kleiner af te spannen door bv een voorstuk niet aan te ritsen?
- Hoe past een bustent op een Rapido Club? En moet een soort tunnelstuk aanzitten dat in de omloop past? Iemand foto's in detail mn omloop? Blijft de deur vrij?
- Zijn er nog andere goede alternatieven, lettend op de prijs? Marktplaats zie ik niets momenteel.

Ik vind zelf de Fjord het mooiste en ook de juiste grootte voor 2-3 personen, maar het scheelt 60 € met die Rodeo. Lijkt bijna dezelfde tent, ander kleurtje en ander voorwandje.

Groet Erik
Laatst gewijzigd door Crapton op zo 29 aug 2010 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12816
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Lichtgewicht voortent voor hefdak caravan (Rapido Club 31)

Bericht door Trina » zo 29 aug 2010 12:57


Crapton
Berichten: 19
Lid geworden op: za 28 aug 2010 16:04

Re: Lichtgewicht voortent voor hefdak caravan (Rapido Club 31)

Bericht door Crapton » zo 29 aug 2010 13:03

Ja bedankt, had ik zelf ook al gevonden. Is nogal vaag over de koppeling tent-caravan en dat topic heeft helaas geen referentie aan die Hypercamp. Ik hoopte hier wat meer ervaring te vinden ook van andere caravan gerbuikers met lage omloop zoals Eriba en Kip.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12816
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Lichtgewicht voortent voor hefdak caravan (Rapido Club 31)

Bericht door Trina » zo 29 aug 2010 13:08

Wij hebben zelf een Eriba gehad en daar kon je een voortent bij kopen, speciaal voor hefdakcaravans.
Bij onze voortent kon je een extra stok recht op de middenstok plaatsen om daarmee de tent omhoog te duwen.
Van der Horn maakt de tenten op maat.
http://www.vanderhorn.com/webshop/10/Vo ... avans.html
Maar dan zit je wel veel hoger in prijs dat met de tenten die je zelf noemt.

Crapton
Berichten: 19
Lid geworden op: za 28 aug 2010 16:04

Re: Lichtgewicht voortent voor hefdak caravan (Rapido Club 31)

Bericht door Crapton » zo 29 aug 2010 13:38

Ja prijs is ook belangrijk. Ik heb inderdaad diverse fabrikanten gevonden (ook via dit forum) die maatwerk leveren voor hefdak caravans, maar dan zit je al snel op de 1000-1500 €. En die zijn dan vaak nog met stalen of alu buizenframe dus minder opzetgemak dan een boogttent. Mijn grens is uiterlijk 250 €, liefst lager. Ik twijfel tussen die Rodeo en die Paradise, hoewel die laatste iets te groot is.

Ik zie me die voortent alleen in voorjaar en evt najaar gebruiken dus te luxe en degelijk is aan mij niet besteed. Het moet met name praktisch zijn en heel snel en makkelijk op te zetten. Ik heb een gewone boogtent van vergelijkbare maat (helaas niet aan de caravan te maken) dus ik ken ze en heb er ervaring mee. Mijn vorige caravan (die MKP Grandesse) had een stalen buizenframe zware katoenen voortent, daar waren we toch ondanks ervaring met zijn 2-en minimaal 30 min (intensief up tempo) mee bezig. Praat ik nog niet over afbreken. Als je trekt is dat net niet fijn.

Nanuk
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 okt 2018 10:16

Re: Lichtgewicht voortent voor hefdak caravan (Rapido Club 31)

Bericht door Nanuk » do 15 aug 2019 12:21

Ik zit met hetzelfde probleem..
Oude topic, maar misschien heb jij wel antwoord..
Hoe is de bevestiging naar je rapido met bijvoorbeeld de fjord of de rodeo...
Moet je je hele tent door die peesgeul trekken?
Normaal rijdt je gewoon je busje voor de tent denk ik? En dan magneet op bus of klittenand aan de handvaten, maar hie dat niu in die caravan geul zou moeten?
Of heb jij een slimme alternatieve bevestiging gevonden

Ik wil heel graag ervaring uitwisselen want de prachtige echte voortent is voor mij gewoon geen optie..
Zijn er anderen met goede tips graag!
ik had ook al de link naar alle voortenten als pdf gevonden super!

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”